LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
theophia
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2011 18:11

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door theophia »

Intussen is dus de "contributie" verhoogd naar €15 per jaar...
Het duurt tenminste 5 jaar voor in in aanmerking kom voor de woning die ik wil.
Dit is toch lekker gemakkelijk verdienen?
En waarom zou je mensen helpen aan een woning als je er zo ook aan verdient.
Tegenstrijdige belangen!
Dan vind ik het systeem veel beter waarbij mensen zelf moeten reageren als ze een bepaalde woning willen hebben die vrijgekomen is.
Dan reageer je alleen als je echt die woning wilt.
Maar hoe je het ook wend of keert, ingeschreven staan MOET je (jaren lang).
Zou fijn zijn als Radar hier toch eens weer wat aandacht aan bestede.

freed
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 okt 2006 11:46

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door freed »

Vanaf 1 juli 2015 moet iedereen die de opgebouwde woonduur wil behouden verplicht ingeschreven staan bij Woningnet. Inschrijfkosten voor Amsterdam € 50,- en elk jaar € 10,- verplichte verlengingskosten. Als ik dat niet doe verlies ik mijn (intussen bijna 30 jaar) woningduur!
Inderdaad zou het tijd worden dat Radar daarover vragen gaat stellen.
Kan een verplichting tot inschrijving opgelegd worden? Met de dreiging om een opgebouwde woningsduur zo maar te verliezen? En dat voor in eerste instantie toch substantiële kosten?
Kan bezwaar gemaakt worden? Kom er eigenlijk geen berichten op Internet tegen omtrent dit, of kan ze niet vinden.
Vriendelijke groet,
Freed uit Amsterdam

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou het maar betalen. Zie het niet als inschrijfgeld maar als verzekeringspremie om in de toekomst te kunnen verhuizen als dat zou moeten. Over die verplichte kosten komt nog gedoe en protest, reken daar maar op. Misschien kun je ze dan later nog terugkrijgen. Of er volgt misschien een lager tarief voor mensen die zich in moeten schrijven om hun woonduur te kunnen behouden.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door VCampen »

Op zich vind ik het niet erg om eenmalig een bedrag te betalen en de inschrijving steeds te verlengen maar ik heb dat eenmalig al zo vaak gehoord.
Eerst was er de Woonwerkkrant die je gratis kon ophalen bij de supermarkt.
Daarna werd het Woningnet die zei dat je eenmalig een bedrag moest betalen.
Daarna wilde Woningnet jaarlijks een klein bedrag erbij.
Nu wil Woningnet weer eenmalig €50,- plus jaarlijks €10,- extra anders vervalt mijn woonduur.
Het probleem is dat je voor dat geld niet meer kans hebt op een woning.
Het is bijna onmogelijk om binnen Amsterdam te verhuizen als je geen voorrangskandidaat bent.
Er zijn zoveel groepen die voorrang hebben o.a. mensen met een medische indicatie, senioren, mensen met een rolstoel en dan heb je geloof ik nog lokale sv-kandidaten en regionale sv-kandidaten etc .
Met de nieuwe huisvestingswet zullen er waarschijnlijk meer voorrangskandidaten bij komen want met de nieuwe regels is het zo dat gemeenten minder huurwoningen mogen reserveren voor de eigen inwoners (er was al niks).

Met al mijn ervaringen van de afgelopen jaren leek het mij weggegooid geld om nog verlengingskosten te betalen.
Die moet ik nu dus met terugwerkende kracht alsnog betalen want ik raak anders mijn woonduur van 28 jaar kwijt en de inschrijfduur.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door langste adem »

clytamnestra schreef:
VioletPrue schreef:Nou, ik vind dit anders heel normaal.
Zo voorkom je dat mensen die niet per sé een woning nodig hebben een plek op de wachtlijst innemen van iemand die wel heel snel een woning nodig heeft.
En een tientje, waar hebben we het nou helemaal over?
Wil je nou een huis of niet?
in theorie heb je wel een punt. de wachtlijsten staan vol met 'slapers' die volkomen tevreden zijn met hun huidige woning.

maar de praktijk in amsterdam is dat je maar beter 'voor de zekerheid' op de wachtlijst kunt gaan staan, ook als je in de nabije toekomst helemaal geen verhuisplannen hebt. puur om wachttijd op te bouwen voor als je ooit nog eens wel wilt verhuizen.
dat zorgt misschien dat de administratie van de woningbouwvereningingen uit de klauwen loopt, maar het zorgt in principe niet voor een langere wachttijd: die mensen gaan immers pas op woningen reageren als ze er echt eentje nodig hebben.
en dan is het verder een kwestie van kudde-gedrag en speltheorie: als iedereen zich ver van te voren inschrijft snijd je in je eigen vingers als je niet meedoet (want dan sta je onderaan de wachtlijst).
Een waarheid als een koe. Ook ik heb eigenlijk vanaf mijn 18e altijd ingeschreven geweest ook al had ik nog helemaal geen huis nodig.
Liever ieder jaar "zinloos"een bedragje betalen, om maar de wachttijd (van jaren !) enigszins te beperken op het moment dat je wel wil verhuizen.

Maar sinds men mij een scheefhuurder noemt kom ik sowieso toch niet meer in aanmerking voor een ander huis .Tenminste, dan zou ik alleen nog in de hele dure vrije sector kunnen wonen en laten dat nou net de woningen zijn waarvoor geen wachtlijst is.
Dus wij hebben de inschrijving maar niet meer betaald en zijn onze opgebouwde punten kwijt. Jammer dan.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door VCampen »

vogels schreef:
freed schreef:Vanaf 1 juli 2015 moet iedereen die de opgebouwde woonduur wil behouden verplicht ingeschreven staan bij Woningnet. Inschrijfkosten voor Amsterdam € 50,- en elk jaar € 10,- verplichte verlengingskosten. Als ik dat niet doe verlies ik mijn (intussen bijna 30 jaar) woningduur!
Inderdaad zou het tijd worden dat Radar daarover vragen gaat stellen.
Kan een verplichting tot inschrijving opgelegd worden? Met de dreiging om een opgebouwde woningsduur zo maar te verliezen? En dat voor in eerste instantie toch substantiële kosten?
Kan bezwaar gemaakt worden? Kom er eigenlijk geen berichten op Internet tegen omtrent dit, of kan ze niet vinden.
Vriendelijke groet,
Freed uit Amsterdam
Volkomen terecht dat je extra moet betalen. Eigenlijk vind ik dat je 30 jaar x 10,- euro zou moeten betalen. Mensen als jij, die altijd dachten, hoef lekker geen 10,- euro per jaar te betalen, want als ik wil verhuizen, schrijf ik me even in en sta meteen boven duizenden anderen die al jaren betalen, maar niet zo'n lange woonduur hebben.

In de regio Haaglanden hebben ze dit enkele jaren geleden, goed aangepakt: al woon je ergens 50 jaar, je krijgt maximaal 5 inschrijfjaren er bij.
Die €10,- verlengkosten is sinds 2011,
Waarom vind jij het redelijk dat freed €3600,- euro moet betalen?
Een huis zoeken kost niks.

freed
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 okt 2006 11:46

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door freed »

Volkomen terecht dat je extra moet betalen. Eigenlijk vind ik dat je 30 jaar x 10,- euro zou moeten betalen. Mensen als jij, die altijd dachten, hoef lekker geen 10,- euro per jaar te betalen, want als ik wil verhuizen, schrijf ik me even in en sta meteen boven duizenden anderen die al jaren betalen, maar niet zo'n lange woonduur hebben.
In de regio Haaglanden hebben ze dit enkele jaren geleden, goed aangepakt: al woon je ergens 50 jaar, je krijgt maximaal 5 inschrijfjaren er bij.
Vogels, wat een belachelijke opmerking. Heb ik ooit gevraagd om de regeltjes dat iedereen moet ingeschreven staan? Ik huur bij een woningbouwvereniging, en dat was tot nu toe genoeg om woningsduur op te bouwen. Ben benieuwd wat jou tot deze reactie bracht.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Het huren van een woning wil nog niet zeggen dat je bij woningnet ingeschreven staat.
ik huur ook en ben tevens ingeschreven bij woningnet maar korter ingeschreven dan dat ik huur.
moet wel elk jaar 10 euro voor verlenging betalen dus wat is het probleem?

Gesloten