LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (hoge) Kosten tussentijdse nieuwe rentevast periode

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joepie Joepie

(hoge) Kosten tussentijdse nieuwe rentevast periode

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ongeveer 7 Jaar geleden via tussenpersoon De Hypotheekshop Eindhoven een hypotheek met een looptijd van 30 jaar afgesloten bij Westland Utrecht.
- Westland Utrecht geeft aan (via mijn tussenpersoon) 225,- euro administratie kosten in rekening te brengen
- Ondertussen heet mijn tussenpersoon Blouwdruk (in plaats van De Hypotheekshop, zelfde eigenaar) en zij willen mij voor 1,250,- Euro wel helpen…

Is dit normaal?
- Zo ja, wat kan ik hier tegen ondernemen?

PS: Jammer genoeg werkt Westland Utrecht niet zonder tussenpersonen...
- Ik heb aan mijn tussenpersoon ook gevraagd om bij Westland Utrecht de berekening van de eventuele boete rente op te vragen

kweenie

Re: (hoge) Kosten tussentijdse nieuwe rentevast periode

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij erg aan de prijs. Zeker de eerste stap, de pro forma boete nota, lijkt mij gewoon kosteloos of tegen lage kosten te moeten kunnen

Maar ik zou ook een stapje daarvoor nog kijken. Wat denk je met de verandering te bereiken? De boeterente zal namelijk ongeveer even hoog zijn als het rentevoordeel dat je tijdens de toekomstige looptijd kunt hebben. Dus even simpel gezegd, een besparing van duizend euro per jaar zal je nu een boete opleveren rond de twintigduizend euro. Dat kan dus een behoorlijk bedrag worden en dat moet je maar even op de bank hebben staan.

Bovendien ben je dat geld dan sowieso kwijt. Dus ook als je over vijf jaar zou verhuizen. Terwijl je anders bij een verhuizing zonder kosten van je hoge rente af bent (meestal).

Ik zie er dus niet echt veel voordeel in. Ik zou dan eerder een deel van de lening aflossen.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Joepie Joepie schreef:Ongeveer 7 Jaar geleden via tussenpersoon De Hypotheekshop Eindhoven een hypotheek met een looptijd van 30 jaar afgesloten bij Westland Utrecht.
- Westland Utrecht geeft aan (via mijn tussenpersoon) 225,- euro administratie kosten in rekening te brengen
- Ondertussen heet mijn tussenpersoon Blouwdruk (in plaats van De Hypotheekshop, zelfde eigenaar) en zij willen mij voor 1,250,- Euro wel helpen…

Is dit normaal?
Waarom zou je er wat tegen willen ondernemen, als het normaal is?

Joepie Joepie

CB schreef:
Joepie Joepie schreef:Is dit normaal?
Waarom zou je er wat tegen willen ondernemen, als het normaal is?
Scherp, ik wil er iets tegen doen onafhankelijk of het normaal is :D

Joepie Joepie

kweenie schreef:Lijkt mij erg aan de prijs. Zeker de eerste stap, de pro forma boete nota, lijkt mij gewoon kosteloos of tegen lage kosten te moeten kunnen

Maar ik zou ook een stapje daarvoor nog kijken. Wat denk je met de verandering te bereiken? De boeterente zal namelijk ongeveer even hoog zijn als het rentevoordeel dat je tijdens de toekomstige looptijd kunt hebben. Dus even simpel gezegd, een besparing van duizend euro per jaar zal je nu een boete opleveren rond de twintigduizend euro. Dat kan dus een behoorlijk bedrag worden en dat moet je maar even op de bank hebben staan.

Bovendien ben je dat geld dan sowieso kwijt. Dus ook als je over vijf jaar zou verhuizen. Terwijl je anders bij een verhuizing zonder kosten van je hoge rente af bent (meestal).

Ik zie er dus niet echt veel voordeel in. Ik zou dan eerder een deel van de lening aflossen.
Goeie vragen / opmerkingen.
- Inderdaad nooit een free lunch, maar als het goed is dan kan ik boete rente gewoon meefinancieren (en boete rente is ook aftrekbaar) --> no pay, no gain
- Aan de andere kant helpt verhuizen niet echt om van deze hoge kosten af te komen, want dan betaal je of onder andere opnieuw hypotheek provisie van 1% danwel je neemt bestaande hypotheek mee (tenzij je gaat huren / rentenieren...) --> de wet van behoud van ellende

Maar goed, ik vind het onderdeel van de zorgplicht op huidige hypotheek - To be continued.

kweenie

De boeterente kun je alleen meefinancieren als dat binnen je inkomen past.
De boeterente zelf is aftrekbaar, in het jaar van de boete, maar de rente over een eventuele lening voor de boeterente is niet aftrekbaar. En die lening zal waarschijnlijk ook een hoger rentepercentage hebben dan een gewone hypotheek.

Als je bv 7 jaar geleden een lening van 2 ton hebt afgesloten tegen 5,15% rente (als voorbeeld) en de rente staat nu op 3,65%, dan zal de boeterente misschien iets van 50.000 zijn. Dat kun je dit jaar van je inkomen aftrekken, maar het voordeel is dan waarschijnlijk zeer beperkt. Je krijgt dan misschien 15.000 terug, terwijl je normaal gesproken een groter deel terug krijgt. En dan moet je dus nog ruim 30.000 lenen, waarvoor je de rente niet kunt aftrekken.

Dat verhuizen niet helpt om de kosten te verminderen is logisch. Maar dat is ook niet de reden waarom ik het noemde. Het gaat er om dat de boeterente zo hoog is, dat je dat geld pas over 2 decennia hebt terugverdiend. Als je voor die tijd zou willen verhuizen, dan heb je dus veel meer aan de boeterente betaald dan je hebt terugverdiend met de lagere rente. Je zult dan dus bijna altijd beter uit zijn als je gewoon de rente zo laat zoals die nu is.

Joepie Joepie

Dank, ik twijfel er ook steeds meer aan (zeker aan mijn huidige tussenpersoon - dus heb ik WestlandUtrecht zelf maar aangeschreven - to be continued)

Dit zei Blouwdruk - in chronologische volgorde:

1. Als ik puur en alleen naar de hypotheek kijk zonder beleggingsrekening dan zou ik al een voordeel kunnen genereren van ca. € 125 per maand.

2. in mijn berekening ben ik uitgegaan van ca. € 1.250 aan kosten

3. Voor het omzetten van de hypotheek betaal je aan WU € 225,- administratiekosten, aan de verkoop van de beleggingen bij NN (mits van toepassing) zijn volgens hen geen kosten verbonden.
De genoemde kosten van € 1.250,- zijn de kosten die Blouwdruk in rekening brengt voor het aanpassen van de huidige hypotheek.

(iemand anders van het zelfde kantoor neemt de communicatie over)

Mag ik aannemen dat het voordeel van 125 Euro per maand gebaseerd is op onder andere een voor mij totaal onduidelijke boete rente?
- kun je dit voordeel toelichten (of zitten er voor mij ten minste even grote nadelen aan verbonden)?

4. Wat XXX u heeft medegedeeld zou beter staan in een persoonlijk gesprek, en is een idee geweest om voordeel voor u te behalen. Het is geenszins de bedoeling dat hij dit soort zaken oppert zonder daartoe opdracht te hebben gekregen van zijn klant. Mijn oprechte excuses voor zijn goedbedoelde welwillendheid.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 18 mei 2015 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Uit dit bericht maak ik op dat je ook de hypotheekvorm wilt aanpassen? Daar hangt een heel ander kostenplaatje aan, want daar is veel meer werk mee gemoeid. Dan zijn de genoemde bedragen niet zo gek.

Joepie Joepie

kweenie schreef:Uit dit bericht maak ik op dat je ook de hypotheekvorm wilt aanpassen? Daar hangt een heel ander kostenplaatje aan, want daar is veel meer werk mee gemoeid. Dan zijn de genoemde bedragen niet zo gek.
Nee, Blouwdruk (voorheen De Hypotheekshop) stelt zelf voor om bij zelfde geldverstrekker te blijven en dat de belegging in principe ongewijzigd blijft.

Maar goed, nu heb ik het zelf aan Westland Utrecht gevraagd:
Ik zou de aan deze hypotheek verbonden belegging (lopend bij Nationale-Nederlanden, voorheen Westland Utrecht) graag gebruiken om hypotheek gedeeltelijk af te lossen.
- Wat heb ik hiervoor nodig (van wie) en welke eenmalige additionele kosten zitten hieraan voor verbonden (bij WestlandUtrecht)?

Additioneel overweeg ik een tussentijdse rente aanpassing, mogelijk 50% variabel en 50% vast (voor langere termijn).
- Maar dit is natuurlijk afhankelijk van de huidige rente voorstellen (en eventueel van toepassing zijnde boete rente / andere kosten)

WestlandUtrecht Bank

Ongelezen bericht door WestlandUtrecht Bank »

Beste Joepie Joepie,

Als je aan de hypotheek verbonden beleggingen wil gebruiken voor aflossing moet de hypotheekvorm veranderd worden. Dit is een wijziging die gevolgen kan hebben op zowel de korte als lange termijn. Daarom is hier advies voor nodig en moet deze wijziging via je tussenpersoon verlopen. Op onze site staat een korte video waarin we uitleggen waarom advies belangrijk is: [commerciële link verwijderd]

Het aanpassen van de rente daarentegen is iets dat je kan doen zonder tussenkomst van je tussenpersoon. Daarmee bespaar je de bijbehorende kosten. Er is wel sprake van 225 euro administratiekosten per aan te passen leningdeel. Let op: ook het aanpassen van je rente kan gevolgen hebben voor de betaalbaarheid van je hypotheek. Wil je weten welke rente het beste bij je past dan is het verstandig toch advies in te winnen bij je tussenpersoon.

Je kan een renteaanpassing telefonisch aanvragen (020-591 38 89) of via ons wijzigingsformulier.
[commerciële link verwijderd]

Hopelijk kan je hier mee verder.

Met vriendelijke groet,
WestlandUtrecht Bank
Laatst gewijzigd door Radar op 13 mei 2015 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links verwijderd

kweenie

Nog even een rekenvoorbeeld. Stel dat je inkomen 50.000 is. Aan inkomstenbelasting betaal je dan ongeveer 16.000. Je voordeel ujt renteaftrek kan dus nooit meer zijn dan 16.000.

Als je bv 1,5 % lagere rente kunt krijgen, dan is de boeterente bij 2 ton ongeveer 58.000. Daarvan krijg je 16.000 terug (even de normale renteaftrek buiten beschouwing; eigenlijk krijg je dus minder van de boeterente terug). Dan moet je zelf nog 42.000 bijlenen. Zelfs als je de zelfde, lage, rente daarop moet betalen als voor de hypotheek, en als je die lening ook 23 jaar zou junnen laten lopen, moet je nog steeds ruim 2500 per jaar aan die lening betalen, 23 jaar lang.

Het rentevoordeel op de hypotheek zou dan 3000 per jaar zijn bruto, of netto 1740. Je gaat dus 2500 min 1740 is 760 per jaar meer betalen als je de rente wilt oversluiten.

En dat wordt alleen maar erger als je zou overwegen om eerder te gaan verhuizen.

Zelfs als je de boeterente volledig tegen het hoogste tarief zou kunnen aftrekken (en je inkomen dus meer dan een ton is), dan zul je nog steeds 29.000 zelf moeten betalen. En de lening daarvoor zou je ongeveer 1860 per jaar kosten, voor een netto rentevoordeel van 1500.

Joepie Joepie

@kweeniee
- dank voor toelichting, misschien toch beter paar jaar wachten

een opmerking:
- Je neemt "de waarde" van zekerheid mbt voor langere termijn lagere rentes niet mee

Maar ik ben en blijf benieuw waar het advies van mijn huidige tussenpersoon op is gebaseerd...

kweenie

Die waarde van de zekerheid van lage rente is een schijnzekerheid. Die lagere rentelasten op je hypotheek zelf moet je namelijk dubbel en dwars terugbetalen op de aflossing van je boeterente. Dus waar je de schijn hebt dat je woonlasten met 150 euro per maand omlaag gaan, heb je er een verplichting van 200 euro per maand voor het aflossen van de boeterente bij gekregen.

De enige manier waarop dit voordeliger voor je uit kán pakken, is als je een andere rentevaste periode kiest, waarbij de rente veel lager is dan de 20+ jaars rente. Maar ook dan zal het vele jaren duren voordat je de boeterente hebt terugverdiend. Dus ook dan moet je er zeker van zijn dat je nog zo'n 20 jaar hier zult blijven wonen. En dan nog zal het voordeel klein zijn.

Joepie Joepie

WestlandUtrecht Bank schreef:Beste Joepie Joepie,

Als je aan de hypotheek verbonden beleggingen wil gebruiken voor aflossing moet de hypotheekvorm veranderd worden. Dit is een wijziging die gevolgen kan hebben op zowel de korte als lange termijn. Daarom is hier advies voor nodig en moet deze wijziging via je tussenpersoon verlopen. Op onze site staat een korte video waarin we uitleggen waarom advies belangrijk is: [commerciële link verwijderd]

Het aanpassen van de rente daarentegen is iets dat je kan doen zonder tussenkomst van je tussenpersoon. Daarmee bespaar je de bijbehorende kosten. Er is wel sprake van 225 euro administratiekosten per aan te passen leningdeel. Let op: ook het aanpassen van je rente kan gevolgen hebben voor de betaalbaarheid van je hypotheek. Wil je weten welke rente het beste bij je past dan is het verstandig toch advies in te winnen bij je tussenpersoon.

Je kan een renteaanpassing telefonisch aanvragen (020-591 38 89) of via ons wijzigingsformulier.

Met vriendelijke groet,
WestlandUtrecht Bank
Hoi WestlandUtrecht,

Dank voor jullie reactie, goed te zien dat jullie klachten / vragen serieus nemen.

Maar goed, ik heb proforma-nota van >10 kEuro ontvangen (lekker snel!!!), maar met disclaimer en zonder berekening…
- Kun jij aangeven hoe dit voor definitieve nota berekend gaat worden?
- Of moet ik blind akkoord geven dan wel eerst 225 Euro betalen?

Met in achtneming van andere reacties hierboven met betrekking tot tussentijdse nieuwe rentevast periode, waarom kan ik deze wijziging doorvoeren zonder advies van tussenpersoon?
- Wat is mijn netto winst van zo’n wijziging (versus die van WestlandUtrecht)?

In het schrijven vermeldt WestlandUtrecht ook de verpanding van de effectenrekening bij Nationale-Nederlanden.

De effectenrekening die ik met advies van mijn tussenpersoon bij WestlandUtrecht heb afgesloten is eigenlijk het grootste probleem van de financiering van mijn woning.
- Hoge en voorheen verborgen kosten (nog steeds hoger dan offerte) en dientengevolge een netto negatief rendement (ten minste voor mij, WestlandUtrecht / Nationale-Nederlanden en mijn tussen persoon zullen wel additioneel aan mij hebben verdiend)

Kan WestlandUtrecht (als zij dat wil) de verpanding laten vervallen en met mijn goedkeuring de waarde van de belegging gebruiken voor boetevrije aflossing van hypotheek?
- Het lijkt me dat daarvoor geen advies nodig is

Groetjes,

Joep

kweenie

Kan WestlandUtrecht (als zij dat wil) de verpanding laten vervallen en met mijn goedkeuring de waarde van de belegging gebruiken voor boetevrije aflossing van hypotheek?
Kort maar krachtig: nee.

Ten eerste betreft het een wijziging van de hypotheekvorm. Dat is wat anders dan dat je de zelfde hypotheek houdt maar daarbij slechts een andere rentevaste periode kiest.

Ten tweede levert die (verpanding van de) beleggingsrekening juist een deel van de zekerheid op voor de geldverstrekker. Er is zekerheid dat je een belegd kapitaal hebt, dan wel een periodoeke storting doet, met als doel om aan het eind van de rit een groot deel van de hypotheek af te lossen. Als je de waarde van de rekening zou gebruiken om nu je schuld te verlagen, dan 'ruil' je in feite de beleggingshypotheek in voor een iets lagere aflossingsvrije hypotheek. Zonder enige zekerheid, dus. En dat zullen ze, terecht, niet goed vinden.

Joepie Joepie

kweenie schreef:
Kort maar krachtig: nee.

Ten eerste betreft het een wijziging van de hypotheekvorm. Dat is wat anders dan dat je de zelfde hypotheek houdt maar daarbij slechts een andere rentevaste periode kiest.

Ten tweede levert die (verpanding van de) beleggingsrekening juist een deel van de zekerheid op voor de geldverstrekker. Er is zekerheid dat je een belegd kapitaal hebt, dan wel een periodoeke storting doet, met als doel om aan het eind van de rit een groot deel van de hypotheek af te lossen. Als je de waarde van de rekening zou gebruiken om nu je schuld te verlagen, dan 'ruil' je in feite de beleggingshypotheek in voor een iets lagere aflossingsvrije hypotheek. Zonder enige zekerheid, dus. En dat zullen ze, terecht, niet goed vinden.
Hoi Kweenie,

Welke schijnzekerheid levert een belegging met netto negatief rendement op?
- voor mij versus WestlandUtrecht (belegging met hoge kosten loopt momenteel bij Nationale-Nederlanden)?
- dit alles in vergelijking met ~50 kE nu handje contantje en blijere betaler met lagere lasten (mbt hypotheek en belegging) --> lager risico

Groetjes,

Joep

Joepie Joepie

Al blijft hij netjes reageren, het lijkt erop dat "mijn" tussenpersoon mij liever niet helpt...
Ik ben blij dat we elkaar in ieder geval kunnen vermaken met deze mailwisseling. Dat niet iedere adviseur zijn werkzaamheden in rekening brengt mag duidelijk zijn, inmiddels is immers nog minder dan de helft over.
Het kantoor waar u ooit door geadviseerd bent is daar een goed voorbeeld van. Wij doen dat niet, mijn klanten zouden mij niet eens serieus nemen wanneer ik alles gratis zou gaan doen, maar dit zal wel met niveau te maken hebben.

Laat ik nogmaals voorstellen dat u een adviseur zoekt die u aanspreekt en bevalt en geef die vervolgens opdracht om u van dienst te zijn. Hij of zij kan bij Westland Utrecht doen wat u wilt en zal misschien bereid zijn om gratis service te verlenen
Toch nog een laatste poging (van mij, naar mijn tussenpersoon) om een klein misverstand proberen recht te zetten.
WestlandUtrecht geeft aan mij zonder tussenpersoon te willen helpen bij tussentijdse nieuwe rentevast periode (daar heb ik op dit moment weinig vertrouwen in)
Daarentegen wil ik juist de belegging beëindigen, maar dat wil WestlandUtrecht (ten minste vooralsnog) niet zonder tussenpersoon doen
Ik heb op dit moment geen objectieve reden om mijn huidige tussenpersoon hier niet voor te vragen (en het hoeft niet gratis, al hoop ik wel dat toegevoegde waarde opweegt tegen de kosten)
Moet ik dan bij jullie zijn OF bij De Hyptheekshop Eindhoven (ik dacht uit bijgaande te begrijpen dat ik bij jullie moest zijn – hieronder lees ik dat tussen de regels door dat het kantoor niet meer bestaat)?
Langs deze weg zou ik, als uw nieuwe financieel adviseur, dan ook graag een keer kennis met u willen maken.
Dat niet iedere adviseur zijn werkzaamheden in rekening brengt mag duidelijk zijn, inmiddels is immers nog minder dan de helft over. Het kantoor waar u ooit door geadviseerd bent is daar een goed voorbeeld van.
En als ik volgens jullie toch bij die De Hypotheekshop moet zijn, dan kunnen jullie mij toch onafhankelijk van uitspraak van KiFiD ook een inhoudelijk voorstel doen (die zo dicht mogelijk bij mijn wensen komt)?
Verhaal het ik ter referentie ook maar naar KiFiD gestuurd...

WestlandUtrecht Bank

Ongelezen bericht door WestlandUtrecht Bank »

Joepie Joepie schreef:
WestlandUtrecht Bank schreef:Beste Joepie Joepie,

Met vriendelijke groet,
WestlandUtrecht Bank
Hoi WestlandUtrecht,

Dank voor jullie reactie, goed te zien dat jullie klachten / vragen serieus nemen.

Maar goed, ik heb proforma-nota van >10 kEuro ontvangen (lekker snel!!!), maar met disclaimer en zonder berekening…
- Kun jij aangeven hoe dit voor definitieve nota berekend gaat worden?
- Of moet ik blind akkoord geven dan wel eerst 225 Euro betalen?

Met in achtneming van andere reacties hierboven met betrekking tot tussentijdse nieuwe rentevast periode, waarom kan ik deze wijziging doorvoeren zonder advies van tussenpersoon?
- Wat is mijn netto winst van zo’n wijziging (versus die van WestlandUtrecht)?

In het schrijven vermeldt WestlandUtrecht ook de verpanding van de effectenrekening bij Nationale-Nederlanden.

De effectenrekening die ik met advies van mijn tussenpersoon bij WestlandUtrecht heb afgesloten is eigenlijk het grootste probleem van de financiering van mijn woning.
- Hoge en voorheen verborgen kosten (nog steeds hoger dan offerte) en dientengevolge een netto negatief rendement (ten minste voor mij, WestlandUtrecht / Nationale-Nederlanden en mijn tussen persoon zullen wel additioneel aan mij hebben verdiend)

Groetjes,

Joep
Beste Joep,

Om de vragen die je aan ons stelt, goed te kunnen beantwoorden heb ik meer informatie nodig.
Op basis van de aanwezige informatie op dit forum kan ik ze niet voor je beantwoorden.
Als je een mail stuurt met je leningnummer en telefoonnummer naar [email protected] dan zorg ik dat er deze week contact met je wordt opgenomen.

Met vriendelijke groeten,
WestlandUtrecht Bank

Joepie Joepie

WestlandUtrecht Bank schreef:Om de vragen die je aan ons stelt, goed te kunnen beantwoorden heb ik meer informatie nodig.
Op basis van de aanwezige informatie op dit forum kan ik ze niet voor je beantwoorden.
Als je een mail stuurt met je leningnummer en telefoonnummer naar [email protected] dan zorg ik dat er deze week contact met je wordt opgenomen.
Hoi WestlandUtrecht,

Consider it done
Op het forum van RadarTV heb ik het volgende vraagstuk geplaatst:
1. Ik wil tegen zo laag mogelijke kosten de aan mijn hypotheek (WestlandUtrecht: XXXX) verbonden belegging (Nationale-Nederlanden: XXXX) beëindigen – en waarde van belegging gebruiken om hypotheek te verlagen
2. Ik overweeg tussentijds naar een nieuwe rente vast periode te willen overstappen (bijvoorbeeld 50% variabel en 50% lange/langere termijn vast)

Met betrekking tot het 2de punt ontvang ik graag de berekening achter de indicatieve boete rente van > 10 k Euro, inclusief welke rente tarieven (inclusief rentevast periode) hiervoor zijn gebruikt.
- Omdat ik dit van WestlandUtrecht zonder advies mag / kan doen, zou ik indien mogelijk ook graag van u vernemen wat de voor- en nadelen hiervan zijn voor mij – natuurlijk inclusief kwantificering

Met betrekking tot het 1ste punt heb ik reeds advies ingewonnen bij Nationale-Nederlanden. Zij zien in dat dit goed is voor mij, maar geven aan mij niet te kunnen helpen met deze hypotheek die bij WestlandUtrecht loopt. Met andere woorden, zij stellen een totaal nieuwe financiering voor, met in mijn ogen onnodige additionele externe kosten.
- En mijn originele tussenpersoon lijkt tussentijds failliet te zijn gegaan…
- Maar ik weet dus best wat ik wil en heb (onder andere kosten van) advies niet nodig, wat kan WestlandUtrecht hierin voor mij betekenen?

Liefst zie ik een schriftelijke reactie tegemoet, eventueel kunt u proberen mij te bereiken op 06-XXXX-XXXX.
Groetjes,

Joep

kweenie

Welke schijnzekerheid levert een belegging met netto negatief rendement op?
- voor mij versus WestlandUtrecht (belegging met hoge kosten loopt momenteel bij Nationale-Nederlanden)?
- dit alles in vergelijking met ~50 kE nu handje contantje en blijere betaler met lagere lasten (mbt hypotheek en belegging) --> lager risico
Ik neem aan dat je zeven jaar geleden bewust de keus hebt gemaakt voor beleggen. Met de veronderstelling dat je, ondanks de toen (gedeeltelijk) bekende kosten, een beter rendement zou behalen dan met bijvoorbeeld een spaarhypotheek. En in de wetenschap dat beleggingen op de korte termijn kunnen tegenvallen, dus dat het weinig zegt als je na zeven jaar nog geen winst hebt.

Jouw aanname (en in zekere zijn daarmee ook die van de geldverstrekker) is dus dat het rendement over de hele looptijd wel Ok zal zijn. Daarmee geef je in feite ook aan dat het naar jouw verwachting beter rendeert dan gewoon een lagere lening of bv een spaar- of annuïteitenhypotheek. Als je van mening veranderd bent, dan kun je die lening natuurlijk prima omzetten, maar dan wel naar een vorm die ook op termijn aflost, zoals spaar of annuïteiten.

Gesloten