Niet kunnen opzeggen en niet boete-vrij kunnen opzeggen zijn twee verschillende dingen.16again schreef:Vergelijk het eens met overeenkomst mobiele provider, waar nieuw mobieltje inbegrepen zit bij 2 jarig abonnement. Uiteraard kun je daar niet boete-vrij onderuit, betaling van mobieltje is uitgesmeerd over 24 maanden.
Artikel 6:237 sub k BW gaat je tegen het laatste niet helpen, want dan kun je wel opzeggen. Voor dat laatste hebben we artikel 6:237 sub i BW. Hier kan het bedrijf onderuit komen door hetzij te bewijzen dat de geldsom een redelijke vergoeding inhoud voor de door de gebruiker gelden verlies of gederfde winst inhoud; hetzij te bewijzen dat meer inrekening brengen niet onredelijk bezwaren is.
Stel je nu dat er geen sprake is van een algemene voorwaarden, omdat je kon kiezen uit twee bedingen. Of dat de algemene voorwaarden die een tweejarige duur regelt niet onredelijk bezwaren is omdat je ook voor een andere algemene voorwaarden kon kiezen?olaf79 schreef:Er staat duidelijk in hun bestelpagina dat je kunt kiezen tussen 1 of 2 jarige contracten. Die keuze maak je als consument dus bewust, en daarom is dit toegestaan
In het eerste geval zit je er naast, omdat beide bedingen zijn opgesteld om in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen. En in het tweede geval ook, omdat TS nog steeds een redelijk belang heeft bij het eerder kunnen opzeggen, omdat voor de laatste maanden 100% betalen meer is dan 50% betalen.
Die berekening zou ik maken. Als je voordeliger uit ben dan is mijn advies om hier niet aan te beginnen. Voor het zelfde geld oordeelt de rechter dat je onvoldoende belang hebt bij een vordering.sonja1977 schreef:Heb zelf ook een dergelijk abonnement bij Online en als ik de totale kosten (met korting) voor twee jaar vergelijk tegen het reguliere tarief voor 18 maanden, dan ben ik toch een paar tientjes goedkoper uit met het tweejarige abonnement, zelfs als je de laatste maanden dan niet benut.