LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alektum en van hoek partners

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sarabee

alektum en van hoek partners

Ongelezen bericht door sarabee »

Hallo allemaal,
graag ontvang ik advies over het volgende:

Ik blijf maar mails krijgen van Alektum Incasso over producten die ik besteld zou hebben.
Een aantal jaar geleden heb ik een proefpakket besteld en ontvangen, toen niet wetende dat er nog meer verstuurd zou worden. Naïef dat ik toen was, heb ik Alektum betaald omdat ik bang was dat de kostem hoger zouden worden en er een deurwaarder zou komen. Ik heb toen ook gelijk het abonnement stopgezet.
Vanaf dat moment ontvang ik regelmatig mails van Van Hoek Partners en Alektum dat ik allerlei proefabonnementen heb aangevraagd (wat niet zo is en ik heb ook nooit iets ontvangen), dat dit niet betaald is en dat ik dus via het incassobureau moet betalen.
Nu heb ik onlangs weer zo'n mail gehad, hierop heb ik gevraagd van welk bedrijf dit is en het is weer van Crosmo BV waar ik zogenaamd proefpakketten heb aangevraagd.
Ik word er ondertussen een beetje moedeloos van en ik heb in het verleden regelmatig aan het incassobureau betaald omdat ik bang ben voor deurwaarders etc.
Maar het is nu genoeg geweest. Ik denk dat ze dit soort mails blijven sturen omdat ik in het verleden braaf betaald heb, maar wil nu dat het stopt.

Wat kan ik nu het beste doen?
alvast bedankt.

Stefanforch

Re: alektum en van hoek partners

Ongelezen bericht door Stefanforch »

Wanneer je geen overeenkomst hebt die je verplicht tot afnemen van goederen, is de toezending van goederen (voorzover dat gebeurd is) ongevraagd, en kan jij niet verplicht worden tot het ondernemen van enige actie. Als bedrijven nog steeds claimen dat er een overeenkomst bestaat, is het aan hen om dat aan te tonen, en als ze dat niet kunnen, mag jij ervan uitgaan dat er geen overeenkomst bestaat.

Ik zou je aanraden om contact te zoeken met het incassobureau, door middel van een e-mail of een aangetekende brief, en aan te geven dat er naar jouw mening geen overeenkomst bestaat, en dat er dus geen reden is om te betalen. Wanneer de incassobureaus van mening zijn dat er wel een overeenkomst bestaat, mogen ze het bewijs van die overeenkomst binnen een redelijke termijn naar jou toesturen (14 dagen is vrij acceptabel), en dan zul je een en ander nog eens in overweging nemen. Geef hierbij ook aan dat als ze de overeenkomst niet kunnen produceren, jij de zaak als afgedaan beschouwt, en niet zal reageren op verdere correspondentie.

Wat je vooral niet moet doen, is zomaar betalen; dit soort bedragen zijn veel te klein om voor naar de rechter te stappen, laat staan om een gerechtsdeurwaarder op af te sturen. Eventueel zou het incassobureau kunnen claimen dat je de overeenkomst bevestigd hebt door te betalen; jij kunt dan een wederclaim indienen dat de betaling een administratieve fout o.i.d. was, en dat je nooit de intentie had om voor het product te betalen; vorder hierbij het onterecht overgemaakte bedrag terug, en ontken in een losstaande brief of e-mail het bestaan van de overeenkomst.

Guardian72
Contacteer:

Re: alektum en van hoek partners

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even kort:
U heeft (ooit) iets besteld, ontvangen en betaald? Klopt dat - mooi.
Kunt u dit nog terugvinden (betaalbewijs/ bankafschrift etc.?) - dan uitprinten en bewaren.

Voor alle andere dingen - wie eist bewijst - dus zou het meest eenvoudige zijn om advies van Stefanforch te volgen -en een fax/mail of aangetekende brief te sturen waarin u aangeeft niets besteld te hebben, en er dus geen grond voor hun vordering is, en dat u daarom deze afwijst.

Mochten zij van mening zijn dat u wel moet betalen, zullen zij moeten aantonen op rechtsgeldige wijze dat u ook daadwerkelijk iets besteld heeft, EN dat dit ook verzonden en afgeleverd is.

Als u angstig bent voor dergelijke cowboys (en beide namen komen veel vaker hier voor, en eigenlijk altijd in een soortgelijk verhaal)- neem eens contact op met uw rechtsbijstand of met het juridisch loket. Een terugblafbrief door een jurist opgesteld zou best kunnen helpen.

Daarnaast, bewaar alles, ook wat u zelf verstuurd, inclusief verzendbewijzen (fax rapportage, sent items in email) bij elkaar - zodat als men lastig blijft doen, u alles bij elkaar heeft om aan te kunnen tonen dat U niets te verwijten valt, maar deze clubs alles bij elkaar verzinnen.

Gesloten