LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten uitleg apotheek
Kosten uitleg apotheek
Op het kostenoverzicht van mijn verzekeraar staan kosten voor uitleg medicijnen door de apotheker. Bedragen variëren van 6 euro tot 25 euro. (in vier maanden ben ik al 100 euro kwijt van mijn eigen risico)
Als ik een medicijn krijg dan legt de huisarts het uit, de apotheker vertelt hetzelfde, de bijsluiter bij het medicijn, en dan nog een keer een pakket papier over het medicijn dat je van de apotheker krijgt. Dit is vier dezelfde uitleg. Nogal vaak en kostbaar.
Ik wil van de uitleg van de apotheker af maar ik hoor dat de apotheker verplicht is de uitleg te geven. Kan iemand aangeven of dat zo is?
Als ik een medicijn krijg dan legt de huisarts het uit, de apotheker vertelt hetzelfde, de bijsluiter bij het medicijn, en dan nog een keer een pakket papier over het medicijn dat je van de apotheker krijgt. Dit is vier dezelfde uitleg. Nogal vaak en kostbaar.
Ik wil van de uitleg van de apotheker af maar ik hoor dat de apotheker verplicht is de uitleg te geven. Kan iemand aangeven of dat zo is?
Re: Kosten uitleg apotheek
Ja, dat is verplicht. Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Het forum staat er vol mee...
Voorbeeld: zie dit topic.
De uitleg is inderdaad verplicht. Als een medicijn de afgelopen 6 maanden niet is verstrekt mag dit in rekening worden gebracht. Het maakt niet uit of je in het verleden al vaker het medicijn gebruikte.
Overigens: je betaalde het voorgaande jaren ook al, alleen zat het toen verrekend in álle medicijnprijzen.
Overigens: je betaalde het voorgaande jaren ook al, alleen zat het toen verrekend in álle medicijnprijzen.
Even een kleine aanvulling, het is niet 6 maanden, maar medicijnen die langer dan een jaar geleden zijn verstrekt.SimonV schreef:De uitleg is inderdaad verplicht. Als een medicijn de afgelopen 6 maanden niet is verstrekt mag dit in rekening worden gebracht. Het maakt niet uit of je in het verleden al vaker het medicijn gebruikte.
-
Klopt, langer dan 12 maanden geleden? ----- Dan komt er een nw uitleg.
Deze uitleg is verplicht . Het wordt alleen nu apart vermeld op het declaratieformulier.
Maar u betaalde het al.
Google maar op --- uitleg medicijnen--- alles wordt duidelijk + dat er op dit forum ook genoeg voorbij is gekomen, wat Moneyman zei.
Ik ben met TS eens en uitleg HA en uitleg apotheker en paperassen en natuurlijk de bijsluiter is wat veel, maar toch , beter 4x gecheckt dan amper.
Deze uitleg is verplicht . Het wordt alleen nu apart vermeld op het declaratieformulier.
Maar u betaalde het al.
Google maar op --- uitleg medicijnen--- alles wordt duidelijk + dat er op dit forum ook genoeg voorbij is gekomen, wat Moneyman zei.
Ik ben met TS eens en uitleg HA en uitleg apotheker en paperassen en natuurlijk de bijsluiter is wat veel, maar toch , beter 4x gecheckt dan amper.
-
ik vind het ook wel veel. Ik kom zelden bij een dokter maar laatst had ik ik een venijnige bronchitis waardoor ik dan uiteindelijk maar naar de dokter ga voor een antibioticakuurtje. Heb ik eens in de zoveel jaar.
Bij het afhalen in de apotheek werd me inderdaad een hele korte uitleg gegeven en een stenciltje.
Dat zoiets geld kost snap ik wel.. Maar dat dat extra in rekening wordt gebracht snap ik niet, zoiets behoort gewoon tot de taak van een apotheker vind ik. En als dat voorheen zat verweven in de prijs van medicijnen, waarom wordt dat dan nu veranderd ?
De ziektekostenverzekeringen kosten veel geld en worden ieder jaar duurder. En als je dan wat hebt moet je naast die dure premie tegenwoordig ook nog eens eerst je eigen risico consumeren. Van mij mag ook dat worden afgeschaft, maak dan gewoon de maandelijkse premie voor iedereen een klein beetje hoger zonder eigen risico.
Bij het afhalen in de apotheek werd me inderdaad een hele korte uitleg gegeven en een stenciltje.
Dat zoiets geld kost snap ik wel.. Maar dat dat extra in rekening wordt gebracht snap ik niet, zoiets behoort gewoon tot de taak van een apotheker vind ik. En als dat voorheen zat verweven in de prijs van medicijnen, waarom wordt dat dan nu veranderd ?
De ziektekostenverzekeringen kosten veel geld en worden ieder jaar duurder. En als je dan wat hebt moet je naast die dure premie tegenwoordig ook nog eens eerst je eigen risico consumeren. Van mij mag ook dat worden afgeschaft, maak dan gewoon de maandelijkse premie voor iedereen een klein beetje hoger zonder eigen risico.
Ik heb zojuist een nota voor de eigen bijdrage mogen ontvangen.
Nu (20 juni 2015) blijkt dat mijn apotheker vanaf 1 januari 2014 maandelijks kosten in rekening heeft gebracht voor het afhalen van een herhaalrecept.
Ik heb mijn zorgverzekeraar geinformeerd dat ik deze eigen bijdrage niet ga betalen. Ik hoop dat iedereen in Nederland dat zo gaat doen, zodat deze werkwijze gewoon onmogelijk wordt gemaakt.
Indien wij allemaal weigeren om de apothekers hiervoor te betalen resteert er geen andere keuze dan het in rekening brengen van deze kosten te staken.
Daarnaast ga ik een apotheker ook niet meer betalen voor kosten bij het afhalen van een eerste recept.
Ik ben uitstekend in staat om zelf op het internet te onderzoeken hoe een medicijn te gebruiken en wens dieze diensten niet van een apotheker af te nemen, laat staan daarvoor te betalen.
Voorts ben ik van mening dat er een ondersoek dient te komen naar alle apothekers in Nederland of deze kosten voor herhaalrecepten in rekening hebben gebracht en indien blijkt dat dit bij een bepaalde apotheker het geval is (met uitzondering van een duidelijk kennelijke vergissing) dat deze apotheker beboet dient te worden daardat deze alle kosten voor het afhalen ven recepten welke zij in rekening hebben gebracht aan de betrokkenen dienen terug te betalen, omdat het in dat geval niet duidelijk is welke voorlichting deze apotheker al dan niet heeft verleend en dat het in de bedoeling lag van de apotheker om slechts zoveel mogelijk bedragen bij de betrokkenen in rekening te brengen.
Is een dergelijk (veplicht) inderzoek met sanctionering mogelijk?
Zijn wij allen bereid om te weigeren om ten onrechte in rekening gebrachte bedragen te betalen?
Nu (20 juni 2015) blijkt dat mijn apotheker vanaf 1 januari 2014 maandelijks kosten in rekening heeft gebracht voor het afhalen van een herhaalrecept.
Ik heb mijn zorgverzekeraar geinformeerd dat ik deze eigen bijdrage niet ga betalen. Ik hoop dat iedereen in Nederland dat zo gaat doen, zodat deze werkwijze gewoon onmogelijk wordt gemaakt.
Indien wij allemaal weigeren om de apothekers hiervoor te betalen resteert er geen andere keuze dan het in rekening brengen van deze kosten te staken.
Daarnaast ga ik een apotheker ook niet meer betalen voor kosten bij het afhalen van een eerste recept.
Ik ben uitstekend in staat om zelf op het internet te onderzoeken hoe een medicijn te gebruiken en wens dieze diensten niet van een apotheker af te nemen, laat staan daarvoor te betalen.
Voorts ben ik van mening dat er een ondersoek dient te komen naar alle apothekers in Nederland of deze kosten voor herhaalrecepten in rekening hebben gebracht en indien blijkt dat dit bij een bepaalde apotheker het geval is (met uitzondering van een duidelijk kennelijke vergissing) dat deze apotheker beboet dient te worden daardat deze alle kosten voor het afhalen ven recepten welke zij in rekening hebben gebracht aan de betrokkenen dienen terug te betalen, omdat het in dat geval niet duidelijk is welke voorlichting deze apotheker al dan niet heeft verleend en dat het in de bedoeling lag van de apotheker om slechts zoveel mogelijk bedragen bij de betrokkenen in rekening te brengen.
Is een dergelijk (veplicht) inderzoek met sanctionering mogelijk?
Zijn wij allen bereid om te weigeren om ten onrechte in rekening gebrachte bedragen te betalen?
Wat jij vindt of waartoe jij in staat bent, is niet zo relevant. Relevant is wel wat de wet- en regelgeving op dit vlak is. Je zult dus gewoon moeten betalen.
Beste Moneyman,
Volgens mij hoef ik dus helemaal niets te betalen.
De apotheker heeft namelijk een verplichting om zijn tarieven (vooraf) kenbaar te maken.
Zie onderstaande links.
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossi ... e_prijzen/
http://www.nza.nl/95826/98332/133508/71 ... rmacie.pdf
De apotheker heeft dat helemaal niet gedaan, dus is er ook geen overeenkomst tot stand gekomen dat de apotheek deze diensten tegen betaling zou leveren.
Dat is temeer het geval nu er apothekers zijn die veel minder (en zelfs helemaal niets) in rekening brengen, zelfs niet eens het zgn. afleveringstarief.
De apotheker kan dus niet achteraf stellen dat hij kosten in rekening gaat brengen, reden waarom ik hem ook niet voor deze zgn. diensten ga betalen. Hij moet gewoon blij zijn dat hij, met winst, medicijnen mag leveren en zal de ten onrechte in rekening gebrachte dus moeten crediteren.
Mijn zorgverzekeraar heeft deze bedragen dus ten onrechte betaald, nu er geen overeenkomst tot opdracht aan ten grondslag ligt waar deze betaling uit voortvloeit.
Aangezien de apotheker niet vooraf kenbaar maakt wat zijn klanten moeten betalen, en vervolgens maar raak gaat declareren, is er gewoon sprake van klink klare oplichterij.
Wil hij hebben dat ik wel voor deze diensten ga betalen, dan kan hij volledig omvallen.
In het vervolg ga ik wel met mijn herhaalrecepten naar de gratis thuiszorg apotheek, die deze herhaalrecepten gratis aflevert. Het is immers een herhaalrecept, waar de apotheker niets anders voor hoeft te doen dan hetzelfde labeltje uit te printen en op het doosje te plakken.
Een beetje apotheker heeft zijn zaak daar op ingesteld, zodat het herhaalrecpet met een knop op de PC wordt geprint en verwerkt. Voila, binnen 10 seconden winst op een medicijn. Daar zouden de drogisten van smullen; van een bedrijfsvoering waar vooraf de boodschappen voor in een que worden aangeleverd en kunnen worden voorbereid. Bovendien, als ik voor een euro paracetamol bij de drogist ga halen, kunnen deze zonder kosten mij over dat medicijn uitgebreid informeren. Dus is er sprake van een wanprestatie van de apotheker, waar men dus gewoon niet voor moet accepteren om daarvoor te moeten betalen, en zeker niet als dat niet vooraf door de apotheker is medegedeeld en met u is overeengekomen.
Omdat dit goed mogelijk is, zijn er dus ook apothekers die hun zaken wel op orde hebben, zodat deze nauwelijks (en sommige zelfs geen) extra kosten in rekening hoeven te brengen.
Ik vermoed zelfs dat, als je elke keer dat de kassa bij de apotheker rinkelt, vermenigvuldigd met 6 minuten (die er voor het zgn informatietarief staat) dat inhoud dat een apotheker 3 keer zoveel personeel in dienst zou moeten hebben. Ook daaruit blijkt dat hij de zaak gewoon wordt belazert.
Vandaar dat ik van mening ben dat elke apotheker verplicht op deze praktijken onderzocht moet worden, en bij waargenomen wanbeleid heeft dus te gelden dat alle in rekening gebrachte bedragen, omdat in dat geval niet blijkt waarvoor deze dan wel in rekening zijn gebracht, retour betaald zullen moeten worden.
Volgens mij hoef ik dus helemaal niets te betalen.
De apotheker heeft namelijk een verplichting om zijn tarieven (vooraf) kenbaar te maken.
Zie onderstaande links.
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossi ... e_prijzen/
http://www.nza.nl/95826/98332/133508/71 ... rmacie.pdf
De apotheker heeft dat helemaal niet gedaan, dus is er ook geen overeenkomst tot stand gekomen dat de apotheek deze diensten tegen betaling zou leveren.
Dat is temeer het geval nu er apothekers zijn die veel minder (en zelfs helemaal niets) in rekening brengen, zelfs niet eens het zgn. afleveringstarief.
De apotheker kan dus niet achteraf stellen dat hij kosten in rekening gaat brengen, reden waarom ik hem ook niet voor deze zgn. diensten ga betalen. Hij moet gewoon blij zijn dat hij, met winst, medicijnen mag leveren en zal de ten onrechte in rekening gebrachte dus moeten crediteren.
Mijn zorgverzekeraar heeft deze bedragen dus ten onrechte betaald, nu er geen overeenkomst tot opdracht aan ten grondslag ligt waar deze betaling uit voortvloeit.
Aangezien de apotheker niet vooraf kenbaar maakt wat zijn klanten moeten betalen, en vervolgens maar raak gaat declareren, is er gewoon sprake van klink klare oplichterij.
Wil hij hebben dat ik wel voor deze diensten ga betalen, dan kan hij volledig omvallen.
In het vervolg ga ik wel met mijn herhaalrecepten naar de gratis thuiszorg apotheek, die deze herhaalrecepten gratis aflevert. Het is immers een herhaalrecept, waar de apotheker niets anders voor hoeft te doen dan hetzelfde labeltje uit te printen en op het doosje te plakken.
Een beetje apotheker heeft zijn zaak daar op ingesteld, zodat het herhaalrecpet met een knop op de PC wordt geprint en verwerkt. Voila, binnen 10 seconden winst op een medicijn. Daar zouden de drogisten van smullen; van een bedrijfsvoering waar vooraf de boodschappen voor in een que worden aangeleverd en kunnen worden voorbereid. Bovendien, als ik voor een euro paracetamol bij de drogist ga halen, kunnen deze zonder kosten mij over dat medicijn uitgebreid informeren. Dus is er sprake van een wanprestatie van de apotheker, waar men dus gewoon niet voor moet accepteren om daarvoor te moeten betalen, en zeker niet als dat niet vooraf door de apotheker is medegedeeld en met u is overeengekomen.
Omdat dit goed mogelijk is, zijn er dus ook apothekers die hun zaken wel op orde hebben, zodat deze nauwelijks (en sommige zelfs geen) extra kosten in rekening hoeven te brengen.
Ik vermoed zelfs dat, als je elke keer dat de kassa bij de apotheker rinkelt, vermenigvuldigd met 6 minuten (die er voor het zgn informatietarief staat) dat inhoud dat een apotheker 3 keer zoveel personeel in dienst zou moeten hebben. Ook daaruit blijkt dat hij de zaak gewoon wordt belazert.
Vandaar dat ik van mening ben dat elke apotheker verplicht op deze praktijken onderzocht moet worden, en bij waargenomen wanbeleid heeft dus te gelden dat alle in rekening gebrachte bedragen, omdat in dat geval niet blijkt waarvoor deze dan wel in rekening zijn gebracht, retour betaald zullen moeten worden.
Sleep ze voor de rechter, Don Quichote.
-
Wat ik wil zeggen is: probeer in de realiteit te blijven. Een apotheek maakt kosten, en moet verdienen. Dat geld moet er linksom of rechtsom komen. Vanwege allerlei wetgeving zitten er maxima aan wat er voor medicijnen gevraagd mag worden. Dat eerste gesprek wordt inderdaad in rekening gebracht omdat het noodzaak is.
Nu kun je het hele land oproepen om massaal te demonstreren en niet te betalen. Het enige wat er gaat gebeuren, als je iedereen mee zou krijgen en er iets gaat veranderen, is dat de wetgeving veranderd gaat worden, en hetzelfde bedrag op een andere manier door dezelfde consument/patiënt betaald gaat worden. Lood om oud ijzer dus.
Nu kun je het hele land oproepen om massaal te demonstreren en niet te betalen. Het enige wat er gaat gebeuren, als je iedereen mee zou krijgen en er iets gaat veranderen, is dat de wetgeving veranderd gaat worden, en hetzelfde bedrag op een andere manier door dezelfde consument/patiënt betaald gaat worden. Lood om oud ijzer dus.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jun 2015 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd
Amen to that.GJvdZ schreef:Sleep ze voor de rechter, Don Quichote.
-
Ik moet wel zeggen dat ik het ook wat vreemd vind dat er zelfs bij het afhalen van herhaalrecepten kosten in rekening worden gebracht. Ik moet veel betalen maar dat toch niet.ADDeVA schreef:Ik heb zojuist een nota voor de eigen bijdrage mogen ontvangen.
Niet voor het afhalen, maar wel voor het verwerken van het herhaalrecept, dat doet de apotheek en ook de huisarts niet voor niks. De kosten van de apotheek zijn wel zichtbaar bij het eigen risico, die van de huisarts niet.moederslink schreef:Ik moet wel zeggen dat ik het ook wat vreemd vind dat er zelfs bij het afhalen van herhaalrecepten kosten in rekening worden gebracht. Ik moet veel betalen maar dat toch niet.ADDeVA schreef:Ik heb zojuist een nota voor de eigen bijdrage mogen ontvangen.
Ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen.
Ik ben op het internet gaan zoeken, en er zijn apotheken die helemaal niets in rekening brengen voor een herhaalrecept. Zelfs niet deze zgn. afleverkosten.
Kortom, geen enkele eigen kosten.
Alle kosten vallen dan onder de vergoeding van de zorgverzekering.
Ik zie ook niet in waarom een apotheek daarvoor enige kosten in rekening zou moeten brengen.
Hij hoeft daar niets andres voor te doen dan zijn voorgaande labeltje opnieuw uit te printen.
Omdat mijn apotheker mij niet heeft verteld dat hij daarvoor kosten in rekening zou brengen, en dat ook nergens in zijn apotheek kenbaar heeft gemaakt, mocht ik dus verwachten dat ik daar niets voor zou hoeven te betalen. Had ik dat wel geweten, dan hat ik al veel eerder op zoek gegaan naar een apotheker die dat voor niets zou doen, omdat hij er dan nog steeds voldoende op verdiend.
Omdat mijn apotheker mij niet op een adequate wijze heeft geinformeerd, heeft hij mij deze mogelijkheid (ten onrechte) onthouden. Vandaar dat het ook helemaal niet redelijk is dat ik achteraf daarvoor zou moeten betalen.
Ik ben op het internet gaan zoeken, en er zijn apotheken die helemaal niets in rekening brengen voor een herhaalrecept. Zelfs niet deze zgn. afleverkosten.
Ik zie ook niet in waarom een apotheek daarvoor enige kosten in rekening zou moeten brengen.
Hij hoeft daar niets andres voor te doen dan zijn voorgaande labeltje opnieuw uit te printen.
Omdat mijn apotheker mij niet heeft verteld dat hij daarvoor kosten in rekening zou brengen, en dat ook nergens in zijn apotheek kenbaar heeft gemaakt, mocht ik dus verwachten dat ik daar niets voor zou hoeven te betalen. Had ik dat wel geweten, dan hat ik al veel eerder op zoek gegaan naar een apotheker die dat voor niets zou doen, omdat hij er dan nog steeds voldoende op verdiend.
Omdat mijn apotheker mij niet op een adequate wijze heeft geinformeerd, heeft hij mij deze mogelijkheid (ten onrechte) onthouden. Vandaar dat het ook helemaal niet redelijk is dat ik achteraf daarvoor zou moeten betalen.
Totdat uw eigen risico (375 euro voor 2015) is opgebruikt, betaalt u gewoon de gemaakte kosten via uw eigen risico. Deze kosten heeft u altijd al betaald via uw eigen risico, maar deze kosten zijn sinds 2014 transparant gemaakt en dus zichtbaar op de verrekening van uw eigen risico.ADDeVA schreef:Ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen.
Dus u kunt wel heel wild om u heen gaan slaan, roepen en schrijven dat u deze kosten niet betaald, uiteindelijk betaald uw gewoon via de deurwaarder verhoogd met de kosten van de deurwaarder.
Volgens de door mij aangehaalde regelgeving rust mij dus geen betaalverplichting:
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossi ... e_prijzen/:
Duidelijke prijzen
Om de kosten van zorg zichtbaarder te maken, zijn zorgaanbieders in een geliberaliseerde markt door de NZa verplicht om een standaardprijslijst in de praktijk op te hangen. Op die manier krijgen consumenten inzicht in de geldende tarieven, ook wanneer zij een behandeling wensen van een zorgaanbieder die geen contract heeft met hun zorgverzekeraar.
Vrije prijzen geven de consument en zorgverzekeraar keuze. Een consument kan op die manier een aanbieder van eigen voorkeur kiezen, ook als die bijvoorbeeld geen contract heeft met zijn zorgverzekeraar. Een zorgverzekeraar kan onderhandeelen over de prijs van zorg en daaraan te koppelen kwaliteit. Voor die keuze moeten wel de tarieven van de zorgaanbieder te zien zijn. Daarom moeten zorgaanbieders in hun praktijk een prijslijst ophangen als de prijzen voor hun zorg zijn vrijgegeven.
Aan de verplichte prijslijst zitten daarnaast verschillende voorwaarden vast, bijvoorbeeld:
De consument moet de prijslijst kunnen inzien, voordat hij zorg afneemt bij de aanbieder; de prijslijst moet in de praktijk van de zorgaanbieder op een duidelijk zichtbare plek hangen;
http://www.nza.nl/95826/98332/133508/71 ... rmacie.pdf:
De producten en diensten die apotheken leveren
Algemene regel voor alle zorgaanbieders
De zorgaanbieder moet de consument, voor zover mogelijk, tijdig en
zorgvuldig voorlichten over welke diensten inbegrepen zijn in de
zorgprestaties die geleverd worden.
Aanvullende eisen uit de Regeling Farmacie
De Regeling Farmacie stelt aanvullende eisen die met name zien op het
informeren van patiënten die niet verzekerd zijn en patiënten die
verzekerd zijn bij een zorgverzekeraar waar de apotheek geen contract
mee heeft, of de terhandstelling van UR-geneesmiddelen waarvan de
vergoeding niet via het basispakket van de zorgverzekering wordt
gedekt. Daarnaast moet een apotheker een standaardprijslijst hebben.
(...)
Een apotheek moet daarnaast een standaardprijslijst bekendmaken voor
patiënten die niet verzekerd zijn, waarvan de zorgverzekeraar geen
contract heeft met de apotheker, of de terhandstelling van URgeneesmiddelen
waarvan de vergoeding niet via het basispakket van de
zorgverzekering wordt gedekt. De standaardprijslijst vermeldt alle
prestaties en deelprestaties waarvoor de betreffende apotheek een prijs
in rekening kan brengen.
(...)
Bij het bovenstaande gelden de volgende eisen:
− het moet voor patiënten gemakkelijk zijn om voor aanvang van de
behandelingsovereenkomst de standaardprijslijst in te zien.
− de standaardprijslijst hangt op een duidelijk zichtbare plek in de
apotheek, zodat patiënten hem gemakkelijk kunnen zien.
4. Misleiding
Uiteraard geldt voor alle bovengenoemde informatie die aan patiënten
wordt gegeven dat die niet misleidend mag zijn. Dit geldt voor alle
zorgaanbieders.
De NZa beschouwt informatie als misleidend als een zorgaanbieder
informatie aan een patiënt geeft die niet juist is, of die de gemiddelde
patiënt op welke manier dan ook misleidt. Het is hierbij niet van belang
of een patiënt ook echt misleid is. Daadwerkelijke misleiding van een
patiënt is geen vereiste om van misleiding te spreken. Het gaat erom dat
de gemiddelde patiënt door de misleiding een onjuist beeld kan krijgen
van een product of dienst en daardoor tot aanschaf hiervan overgaat
terwijl de patiënt anders mogelijk niet tot aanschaf was overgegaan.
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossi ... e_prijzen/:
Duidelijke prijzen
Om de kosten van zorg zichtbaarder te maken, zijn zorgaanbieders in een geliberaliseerde markt door de NZa verplicht om een standaardprijslijst in de praktijk op te hangen. Op die manier krijgen consumenten inzicht in de geldende tarieven, ook wanneer zij een behandeling wensen van een zorgaanbieder die geen contract heeft met hun zorgverzekeraar.
Vrije prijzen geven de consument en zorgverzekeraar keuze. Een consument kan op die manier een aanbieder van eigen voorkeur kiezen, ook als die bijvoorbeeld geen contract heeft met zijn zorgverzekeraar. Een zorgverzekeraar kan onderhandeelen over de prijs van zorg en daaraan te koppelen kwaliteit. Voor die keuze moeten wel de tarieven van de zorgaanbieder te zien zijn. Daarom moeten zorgaanbieders in hun praktijk een prijslijst ophangen als de prijzen voor hun zorg zijn vrijgegeven.
Aan de verplichte prijslijst zitten daarnaast verschillende voorwaarden vast, bijvoorbeeld:
De consument moet de prijslijst kunnen inzien, voordat hij zorg afneemt bij de aanbieder; de prijslijst moet in de praktijk van de zorgaanbieder op een duidelijk zichtbare plek hangen;
http://www.nza.nl/95826/98332/133508/71 ... rmacie.pdf:
De producten en diensten die apotheken leveren
Algemene regel voor alle zorgaanbieders
De zorgaanbieder moet de consument, voor zover mogelijk, tijdig en
zorgvuldig voorlichten over welke diensten inbegrepen zijn in de
zorgprestaties die geleverd worden.
Aanvullende eisen uit de Regeling Farmacie
De Regeling Farmacie stelt aanvullende eisen die met name zien op het
informeren van patiënten die niet verzekerd zijn en patiënten die
verzekerd zijn bij een zorgverzekeraar waar de apotheek geen contract
mee heeft, of de terhandstelling van UR-geneesmiddelen waarvan de
vergoeding niet via het basispakket van de zorgverzekering wordt
gedekt. Daarnaast moet een apotheker een standaardprijslijst hebben.
(...)
Een apotheek moet daarnaast een standaardprijslijst bekendmaken voor
patiënten die niet verzekerd zijn, waarvan de zorgverzekeraar geen
contract heeft met de apotheker, of de terhandstelling van URgeneesmiddelen
waarvan de vergoeding niet via het basispakket van de
zorgverzekering wordt gedekt. De standaardprijslijst vermeldt alle
prestaties en deelprestaties waarvoor de betreffende apotheek een prijs
in rekening kan brengen.
(...)
Bij het bovenstaande gelden de volgende eisen:
− het moet voor patiënten gemakkelijk zijn om voor aanvang van de
behandelingsovereenkomst de standaardprijslijst in te zien.
− de standaardprijslijst hangt op een duidelijk zichtbare plek in de
apotheek, zodat patiënten hem gemakkelijk kunnen zien.
4. Misleiding
Uiteraard geldt voor alle bovengenoemde informatie die aan patiënten
wordt gegeven dat die niet misleidend mag zijn. Dit geldt voor alle
zorgaanbieders.
De NZa beschouwt informatie als misleidend als een zorgaanbieder
informatie aan een patiënt geeft die niet juist is, of die de gemiddelde
patiënt op welke manier dan ook misleidt. Het is hierbij niet van belang
of een patiënt ook echt misleid is. Daadwerkelijke misleiding van een
patiënt is geen vereiste om van misleiding te spreken. Het gaat erom dat
de gemiddelde patiënt door de misleiding een onjuist beeld kan krijgen
van een product of dienst en daardoor tot aanschaf hiervan overgaat
terwijl de patiënt anders mogelijk niet tot aanschaf was overgegaan.
Gewoon eigenwijs doorgaan, de deurwaarder komt vanzelf met behoorlijk hoge kosten (400 euro of nog hoger) de rekeningen bij u innen.
-
Ik zie niet in waarom jouw apotheker jou medicijnen moet geven.ADDeVA schreef:Ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen.
Misschien inderdaad maar eens op zoek naar een apotheker die het allemaal voor niks doet. Tip: schrijf je nu alvast uit bij je huidige, die centenpikker, dan ben je daar alvast vanaf. Iedere andere apotheek ziet je vervolgens graag komen.