LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontslag wegens vervallen functie

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
olgap

ontslag wegens vervallen functie

Ongelezen bericht door olgap »

Vandaag heb ik te horen gekregen dat wegens een reorganisatie mijn functie komt te vervallen.
Wel kan ik solliciteren naar een nieuwe functie wat inhoud minder salaris en niet meer de mogelijkheid om part-time te werken.
Het werk komt ongeveer op het zelfde neer.
Ik werk nu 24 uur per week grotendeels vanuit een thuis situatie en moet dan minimaal 32 uur gaan werken op het hoofdkantoor.
Dit geld overigens niet voor mij alleen maar ook voor ongeveer 9 medewerkers.
Alle functies komen te vervallen en er worden nieuwe functies gecreëerd.

Het ontslag zal dan per 01-01-2016 ingaan .
Ik ben dan 59 jaar en wordt september 2016 60 jaar.
Ik heb 24 jaar gewerkt bij hetzelfde bedrijf.
Wat kan ik nu het beste doen?
Gr Olga

lies-oostveen

Re: ontslag wegens vervallen functie

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Gezien uw leeftijd zou ik dit aanbod accepteren en intussen gewoon verder solliciteren
naar een soortgelijke baan met mogelijkheid om vanuit huis te werken.

Succes gewenst en groetjes.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is er sprake van een Sociaal Plan of iets dergelijks? Daaruit blijkt als het goed is wat uw rechten zijn. Er kan bijvoorbeeld afhankelijk van het verschil in de reisafstand naar het hoofdkantoor en de oude situatie sprake zijn van verschillende scenario's.

olgap

Er is nog geen sociaal plan.
Dit zal ongetwijfeld nog komen .
Maar kunnen functies zomaar vervallen en er nieuwe vacatures komen voor meer uren en minder geld?
Zo komt toch elk bedrijf van zijn oudere duurdere medewerkers af?
Het kost na Juli 2015 minder en het ruimt lekker op.
IK vraag me af of je hier niets tegen kan doen want het is niet zo dat er geen medewerkers nodig zijn alleen tegen andere voorwaarden en de functienaam verandert iets.

Gr Olga

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik weet niet of het een groot bedrijf is en of je bij een vakbond terecht kunt ?

Moneyman

Het mag wel, maar onder voorwaarden. Zo moet de functieinhoud ingrijpend wijzigen. Maar goed, je kunt op dit punt altijd verweer voeren bij het UWV.

Je punt mbt "het ruimt zo lekker makkelijk oude mensen op" gaat eigenlijk niet op, het principe van verval van functie staat los van wie die functies bekleedt. Het kan bij jullie natuurlijk wel toevallig zo uitpakken, maar dat is toeval.

Hebben jullie een cao, een vakbond of een of?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat betreft "ouderen opruimen" zullen ze bij een ingrijpende reorganisatie rekening moeten houden met het "Afspiegelingsbeginsel" :
http://ontslag.nl/bedrijfseconomisch-on ... sbeginsel/

olgap

Dit gaat om het vervallen van een afdeling en het opzetten van een nieuwe afdeling maar de functie's komen op hetzelfde neer.
Er worden meerdere mensen boventallig (wel minder dan 17) en er komen 17 vacatures .
Het zal wettelijk wel mogen denk ik .
Maar het is bitter als je hoort dat na 1 juli 2015 je functie vervalt en er soortgelijke functies weer komen alleen onder andere secundaire arbeidsvoorwaarden en salaris schalen.
In ieder geval iedereen bedankt voor de input
gr Olga

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Het lijkt me toch wel dat het een werkgever eerst zal moeten kijken of er geen vervangend werk kan worden aangeboden aan die mensen die boventallig zijn. Voordat er ontslag volgt.
En werk is er blijkbaar, maar met mindere voorwaarden.
Gaat het financieel slecht met het bedrijf?

olgap

Nee het is een groot bedrijf alleen wordt er wel naar alle kosten gekeken.

Moneyman

bprosman schreef:Wat betreft "ouderen opruimen" zullen ze bij een ingrijpende reorganisatie rekening moeten houden met het "Afspiegelingsbeginsel" :
http://ontslag.nl/bedrijfseconomisch-on ... sbeginsel/
Dat geldt alleen bij evenredige vermindering van arbeidskrachten, niet bij verval van functie (waarvan hier sprake is).

Janet010

Ongelezen bericht door Janet010 »

Wat late reactie, maar toch...
olgap schreef: Vandaag heb ik te horen gekregen dat wegens een reorganisatie mijn functie komt te vervallen.
Wel kan ik solliciteren naar een nieuwe functie wat inhoud minder salaris en niet meer de mogelijkheid om part-time te werken.
Het werk komt ongeveer op het zelfde neer.
Is al zeker dat je minder salaris krijgt als je solliciteert naar de nieuwe functie? Dat kan volgens mij niet zomaar, maar dit zou je bij een juridisch loket kunnen navragen.
olgap schreef: Ik werk nu 24 uur per week grotendeels vanuit een thuis situatie en moet dan minimaal 32 uur gaan werken op het hoofdkantoor.
Dit geld overigens niet voor mij alleen maar ook voor ongeveer 9 medewerkers.
Jij en je collega's hebben blijkbaar een hele tijd in een luxe situatie gezeten. Ik vraag me af wat er mis mee is om naar kantoor te gaan.
olgap schreef: Alle functies komen te vervallen en er worden nieuwe functies gecreëerd.
Het ontslag zal dan per 01-01-2016 ingaan .
Ik ben dan 59 jaar en wordt september 2016 60 jaar.
Ik heb 24 jaar gewerkt bij hetzelfde bedrijf.
Dit is waarschijnlijk het zuurste gedeelte.

Sowieso kun je niet zomaar ontslagen worden als je functie komt te vervallen; de werkgever zal ook in dit geval ontslag moeten aanvragen en moeten aantonen dat het om bedrijfseconomische redenen is. Het is hierbij ook nog eens belangrijk wat er in het sociaal plan staat.

Ga in elk geval nergens zomaar mee akkoord, maar lees eventuele aangeboden overeenkomsten eerst goed door. Laat je ook niet manipuleren om ter plekke iets te ondertekenen. Vraag lees- en bedenktijd en neem het document mee naar huis (om dan weer goed door te laten lezen). Als je lid bent van een vakbond, kijk of je tegen de tijd dat het echt gaat spelen een jurist de documenten door kunt laten lezen.

Gesloten