LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
arthur.van.roekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015 22:28

Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door arthur.van.roekel »

Ben meer dan 30 jaar klant van KPN (telefonie, internet). Ik schrok van de laatste twee facturen maart €3637 en april €4859 voor internet verbruik van mijn mobiele abonnement terwijl dat in de voorgaande maanden 45 euro was. Mobiel internet is voor ons de enige oplossing aangezien bij ons geen ADSL, kabel of glasvezel mogelijk is.

Blijkt dat op Europees niveau een wet te zijn dat boven 50 euro aan datagebruik de consument een sms moet krijgen dat men boven zijn/haar bundel gaat. In Nederland is zelfs in november 2011 een motie aangenomen dat de provider verplicht is om de consument een sms te versturen dat men boven de bundel gaat.

Deze sms heb ik niet ontvangen anders had ik toch eerder gereageerd en niet gewacht tot dat ik deze toren hoge rekeningen zou krijgen. Omdat de provider verplicht is een waarschuwing sms te versturen als men boven de bundel gaat of het gebruik is meer dan 50 euro vind ik het niet realistisch dat deze rekeningen door mij betaald moet worden.

Ik overweeg juridische stappen en geschillen commissie in te schakelen.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen en advies is

met vriendelijke groet
Arthur van Roekel

joze1985
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mar 2013 21:40

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door joze1985 »

wow dat is wel heel erg schikken. Ik zelf heb ook kpn alleen heb ik een internet bundel als ik buiten deze bundel kom dan word mijn internet langzamer maar het bedrag blijft het zelfde. Ik zou dit even goed controleren of je moet buiten de grens geweest zijn?? En indd je krijgt altijd netjes een sms dat je internet op 50% en 75% en bij de 100% naar mijn weten buiten de bundel alleen een vertraging anders kan je net zo goed en onbeperkte bundel nemen. ik hoor graag naar je verdere stappen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn ervaring met KPN: te hoge rekening. KPN weigerde deze aan te passen. Geschil aangespannen: KPN nam daarna contact op om met mij te schikken. Schikking bestond uit: aanpassing rekening, vergoeding geschilkosten SGC en 100 euro voor genomen tijd en moeite.

Ik zou zeggen: span een geschil aan.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door gordr »

arthur.van.roekel schreef:Ben meer dan 30 jaar klant van KPN (telefonie, internet). Ik schrok van de laatste twee facturen maart €3637 en april €4859 voor internet verbruik van mijn mobiele abonnement
Zow, dat is enorm mega-schrikken.
Geloof mij, het heeft de KPN zelf nog geen 30 euro gekost.
Communicatie-bedrijven rekenen mega bedragen voor het verkeer, maar alles vanaf een mast gaat gewoon via voip, via internet dus. Dat kost de provider hooguit 100 kbps, helemaal geen drol dus.
Iedereen die telefoneert met zijn mobiel, iedereen die SMS-jes verstuurt, wordt dik genaaid door de communicatiebedrijven. Een mobiel telefoontje wereldwijd, alle kosten van palen en centrales en alles meegerekend kost daadwerkelijk ongeveer 3,2 cent per minuut. Maakt niet uit of je met China belt of met je buurman, het gaat toch allemaal over het web. Een SMS-je staat gelijk aan minder dan 0,1 seconde bellen. 144 bytes, ff rekenen 0,01125 seconden op 100 kbps.
Het maakt ook niet meer uit wat het kost, bedrijven rekenen gewoon met de bedragen waarvan u bereid bent er voor te betalen. Goh, gek hè, dat je bij een abonnement zomaar een dure mobiel gratis krijgt.

U kunt mij bellen op 074-xxxxxxx (Hengelo) en dan gaat mijn telefoon ergens in de wereld over. Ik heb mijn eigen VOIP geregeld, mijn eigen SIP-provider, maar volgens de opta mag dat niet. Ouwelullen.
U heeft internet+bellen? Dan bent u dom, dat bellen gaat gewoon over dat internet dat u al hebt. Gaat u bellen, dan wordt uw internet een beetje trager. We worden allemaal genaaid door telecom-bedrijven.
Neelie heeft geprobeerd er wat aan te doen.

De bedragen die u in rekening heeft gekregen zijn niet gebaseerd op kosten, maar op contract-overeenkomst. Als ze u de helft kwijt schelden, dan verdienen ze daar nog duizenden euro's aan.

16again
Berichten: 16155
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door 16again »

...en nu de factuur van mei en juni nog.

arthur.van.roekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015 22:28

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door arthur.van.roekel »

Hallo Bob,

Jij hebt dus bijna volledige kwijtschelding gehad? Wow kun je wat meer vertellen of de case vergelijkbaar is en welke argumenten je gebruikt heb voor de geschillen commisie

mvg
Arthur

Merp2000
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014 02:15

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door Merp2000 »

Hoe doe je dat Gordr?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door encore »

Merp2000 schreef:Hoe doe je dat Gordr?
Gewoon een DIY-pakket bestellen bij de Gamma... :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat was een totaal andere case inzake kosten opzegtermijn. Het punt dat ik wilde maken is dat een geschil aanspannen de enige manier is om zaken opgelost te krijgen bij KPN. Je laat dan zien de juiste weg te kunnen bewandelen. Wie kent immers de weg naar de Geschillencommissie? Vrijwel niemand. Ik ben een roepende in de woestijn op dit forum want mijn SGC-advies wordt meestal genegeerd: "heel erg eng en omslachtig, zo'n geschil aanspannen" . Dan liever blijven zeuren en klagen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee hoor Bob, ik luister wel naar je heb je link toen zelfs op mijn startpagina gezet , dus als ik het ooit nodig heb... :D

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gordr schreef: Communicatie-bedrijven rekenen mega bedragen voor het verkeer, maar alles vanaf een mast gaat gewoon via voip, via internet dus. Dat kost de provider hooguit 100 kbps, helemaal geen drol dus.
Iedereen die telefoneert met zijn mobiel, iedereen die SMS-jes verstuurt, wordt dik genaaid door de communicatiebedrijven. Een mobiel telefoontje wereldwijd, alle kosten van palen en centrales en alles meegerekend kost daadwerkelijk ongeveer 3,2 cent per minuut. Maakt niet uit of je met China belt of met je buurman, het gaat toch allemaal over het web. Een SMS-je staat gelijk aan minder dan 0,1 seconde bellen. 144 bytes, ff rekenen 0,01125 seconden op 100 kbps.
Het maakt ook niet meer uit wat het kost, bedrijven rekenen gewoon met de bedragen waarvan u bereid bent er voor te betalen. Goh, gek hè, dat je bij een abonnement zomaar een dure mobiel gratis krijgt.

U kunt mij bellen op 074-xxxxxxx (Hengelo) en dan gaat mijn telefoon ergens in de wereld over. Ik heb mijn eigen VOIP geregeld, mijn eigen SIP-provider, maar volgens de opta mag dat niet. Ouwelullen.
U heeft internet+bellen? Dan bent u dom, dat bellen gaat gewoon over dat internet dat u al hebt. Gaat u bellen, dan wordt uw internet een beetje trager. We worden allemaal genaaid door telecom-bedrijven.
Neelie heeft geprobeerd er wat aan te doen.

De bedragen die u in rekening heeft gekregen zijn niet gebaseerd op kosten, maar op contract-overeenkomst. Als ze u de helft kwijt schelden, dan verdienen ze daar nog duizenden euro's aan.

Klinkt allemaal leuk wat je zegt, maar er klopt niet veel van. Mobiele telefonie bijvoorbeeld is geen VoIP, dat komt pas met de introductie van VoLTE. En de kosten van een SMS-je bevat ook de kosten van de complete infrastructuur. Natuurlijk hartstikke leuk dat bedrijven als Whatsapp het gratis (of in ieder geval bijna gratis) kunnen aanbieden, maar die hebben de kosten niet van een landelijke dekkend radionetwerk en een uitgebreid core network. De kosten van een application server zijn zo goed als nul, i.t.t. de infrastructuur.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Dat was een totaal andere case inzake kosten opzegtermijn. Het punt dat ik wilde maken is dat een geschil aanspannen de enige manier is om zaken opgelost te krijgen bij KPN. Je laat dan zien de juiste weg te kunnen bewandelen. Wie kent immers de weg naar de Geschillencommissie? Vrijwel niemand. Ik ben een roepende in de woestijn op dit forum want mijn SGC-advies wordt meestal genegeerd: "heel erg eng en omslachtig, zo'n geschil aanspannen" . Dan liever blijven zeuren en klagen.
De geschillencommissie betekend niet altijd dat je gelijk krijgt!

Als KPN kan bewijzen dat ze wel een SMS hebben verstuurd en kan aantonen dat je de data werkelijk hebt verbruikt dan veranderd een geschil aanspannen hierin niets. De commissie bekijkt de zaak inhoudelijk en neemt op basis hiervan een beslissing.

Bij een relatief kleine claim en waarbij de provider wel wat kwalijk is te nemen is een schikking voor een provider goedkoper.

Zodra je een geschil aanmeldt moet de provider een bedrag betalen (enkele honderde euro's) aan de geschillencommissie. Als je tot een schikking komt is de zaak hiermee gesloten. Komt er geen schikking dan komt er een zitting en krijgt de provider nogmaals een factuur (los van of ze de zaak winnen/verliezen) en moeten ze een vertegenwoordiger sturen naar de zitting.

Veelal is een schikking dus een goedkope oplossing en de kosten bij het aanmelden voor de provider verklaard ook waarom ze direct reageren zodra je aangeeft het geschil bij de commissie voor te leggen.

Maar winnen is geen zekerheid en zeker bij dit soort hoge bedragen is het effect een stuk minder dat de provider tot een schikking wilt komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Goed punt dat de hoogte van het betwiste bedrag kan bepalen of de ondernemer tot schikken overgaat of niet.

Ik ga af op het oordeel van topicstarter. Die is het niet eens met de hoogte van de factuur. Klachtengeld SGC is meestal iets van 25 of 50 euro. Vooral als het om zo'n gigantische rekening gaat is het natuurlijk aantrekkelijk om een geschil aan te spannen. Je zou wel gek zijn om het niet te doen. In het ergste geval ben je een paar tientjes kwijt aan SGC klachtengeld. Ik denk zelf dat topicstarter die paar tientjes er helemaal uit gaat halen.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door gordr »

GJvdZ schreef:Klinkt allemaal leuk wat je zegt, maar er klopt niet veel van. Mobiele telefonie bijvoorbeeld is geen VoIP, dat komt pas met de introductie van VoLTE. En de kosten van een SMS-je bevat ook de kosten van de complete infrastructuur.
Ik heb die kosten niet zelf bedacht, dat heeft het TV-programma ' de Rekenkamer' ooit eens uitgerekend.
Ik schrok er zelf nogal van dat alle kosten toch nog 3,2 cent per minuut waren, dat is dus inclusief masten, inclusief alles eigenlijk. TV-programma 'de Rekenkamer' probeert de werkelijke kosten uit te zoeken en dat doen ze best goed. En als je rekent wat je voor een abonnement krijgt, dan ben je binnen je telefoon-abonnement best goedkoop uit. Ik weet dat telefoon-providers worden bestookt door fabrikanten van mobieltjes om vooral hun mobieltje aan te prijzen, omdat hun mobieltje uitnodigt om buiten je bundel te gaan. Hoe weet ik dat? Ik heb bij zo'n provider gewerkt. Is dat erg? Neu, zo zit de wereld in elkaar. En dat proberen we hier duidelijk te maken.
TS, hoe erg ook, zal moeten betalen als de provider het aannemelijk kan maken. Dat is gebaseerd op contract, niet op daadwerkelijke kosten.

16again
Berichten: 16155
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door 16again »

Is de geschillencommissie wel benaderbaar voor TS?
Volgens het reglement dient bij een geschil over een openstaande factuur wel even 50% van het openstaande bedrag in depot gestort te worden bij de geschillencommissie......dus TS dient wel even 4200,- mee te nemen

Rust er op KPN geen plicht, om klant te beschermen in dergelijk geval? Of kan worden volstaan met enkel SMSje per maand?
Evident dat dit sterk afwijkend gebruik dat aanleiding gaf tot honderdvoudige van normale rekening eerder gesignaleerd had kunnen worden.

Heeft TS al de oorzaak van verbruik gevonden? (is al inzage in verbruikcijfers mei/juni ?)

Merp2000
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014 02:15

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door Merp2000 »

encore schreef:
Merp2000 schreef:Hoe doe je dat Gordr?
Gewoon een DIY-pakket bestellen bij de Gamma... :mrgreen:
Wat is dat, gaat dat dan via satelliet? Wat houdt dat " do it yourself" in?

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door gordr »

Merp2000 schreef:
encore schreef:
Merp2000 schreef:Hoe doe je dat Gordr?
Gewoon een DIY-pakket bestellen bij de Gamma... :mrgreen:
Wat is dat, gaat dat dan via satelliet? Wat houdt dat " do it yourself" in?
Isse allemaal heel simpel.
Je neemt een account bij Voipbuster (of Voipdiscount, of Voip-whatever, want het is allemaal dezelfde). Vervolgens vraag je een nummer aan bij Budgetphone.nl en dan stel je alles even technisch in. Dan heb je dus wel een router nodig die niet dicht getimmerd is door de provider. Feitelijk doe je zelf niets anders dan je provider, maar dan 10x goedkoper. Bel me maar op 074-xxxxxxxx (Hengelo, ja, ik ga het nummer niet op een openbaar netwerk zetten natuurlijk), maar dan gaat bij mij ergens in de wereld, zeker buiten nederland, de telefoon over. Als ik maar een internet-aansluiting heb, die heb je dan natuurlijk wel nodig, want het is VOIP. Net zoals uw eigen aansluiting, die is ook VOIP, maar te duur en per belminuut betaald.
Providers brengen u per minuut bellen geld in rekening terwijl u zelf al voor de internet-verbinding hebt betaald. En dat telefoontje gaat gewoon over uw internet-verbinding, maar dat merkt u niet, want een telefoontje kost heel weinig aan data, ongeveer 80 kbps.
Kortom: u wordt genaaid! Als u minder dan 5% van uw eigen internet-verbinding gebruikt, dan moet u daar opeens per minuut voor betalen. Bizar, niet?

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door k2p »

Collega van mij kwam er met een telefoontje al van zijn torenhoge rekening af. "Uit coulance." Ging om 250 euro ofzo.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door gordr »

k2p schreef:Collega van mij kwam er met een telefoontje al van zijn torenhoge rekening af. "Uit coulance." Ging om 250 euro ofzo.
Dat verbaasd me niks, de werkelijke kosten waren minder dan 10 euro.
(****,ik ben voor de 13-de keer bij het kassa-forum verwijderd, worden die door Telecom bedrijven gesponsord of zow?)

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang

Ongelezen bericht door NioMio »

Wat is de oorzaak van dit hoge verbruik?

Gesloten