LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jeansonline failliet en krijg mijn geld niet terug

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ewousje

Jeansonline failliet en krijg mijn geld niet terug

Ongelezen bericht door ewousje »

Op 12 december 2014 heb ik bij Jeansonline.nl een jas besteld ter waarde van €200. Nu was deze te groot en heb ik hem op 22 december 2014 teruggestuurd. Ik hoorde maar niks en kwam er vervolgens achter dat JeansOnline failliet was.

Via ThuisWinkelWaarborg een klacht ingediend na veel te hebben gebeld en gemaild naar JeansOnline, zonder response. Uiteindelijk reageerde JeansOnline nu wel en vertelde mij dat ze na 22 december 2014 geen retouren meer hebben aangenomen door het faillissement.

Dit heb ik gechecked bij Kiala, en zij bewijzen het tegendeel en dat de jas wel degelijk is teruggestuurd en aangekomen bij JeansOnline. Kortom; de jas waar ik voor betaald heb ligt daar en mijn geld heb ik nooit teruggekregen.

JeansOnline is overgenomen door een andere partij en heeft die jas nu vrolijk in de verkoop staan. Zij zelf kunnen/willen niks voor mij doen. Ik moest maar contact opnemen met de curator, Lawwise Advocaten Breda.

Lawwise vroeg mij om alle bewijsstukken toe te sturen. Dit heb ik op 1 mei 2015 gedaan, maar tot op heden heb ik daar niks meer van vernomen. Dit was mijn laatste hoop.

Ik voel me behoorlijk opgelicht en genaaid en kan me voorstellen dat er meerdere mensen op deze manier behandeld zijn door JeansOnline.

Wat kan ik doen?

Jefdus

Re: Jeansonline failliet en krijg mijn geld niet terug

Ongelezen bericht door Jefdus »

vogels schreef:
Je hebt 1 dag voor faillissement de jas geretourneerd. Dan valt dat vlg mij buiten het faillissement en hoor je gewoon je geld terug te krijgen. Alfatrion heeft hier ongetwijfeld wat leuke wetteksten voor.
Je hoort vast je geld/jas terug te krijgen, maar praktisch gezien sta je gewoon achteraan in de rij van schuldeisers zoals hiervoor al genoemd. Inderdaad dus aanmelden bij de curator en hopen dat je ooit nog een keer iets krijgt. Ik schat die kans echter klein in.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij valt dit binnen het faillissement.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat er wel meer zijn die hun geld/spullen terug willen. Dat is nu eenmaal het probleem met een faillissement. Als consument trek je echter aan het kortste eind.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daarom juist. Op dat moment ontstond de vordering op het bedrijf, die een dag later vervolgens in het faillissement op de stapel concurrente en kansloze schuldeisers terecht kwam.

ewousje

Ongelezen bericht door ewousje »

Dank voor alle reacties. Het rare vond ik ook dat de website nog een aantal weken na het faillissement online was en er besteld kon worden. Questie van nog snel even wat geld binnen harken?

Anyhow, blijft raar dat een andere partij de boel overneemt(inclusief voorraad) en dan iets verkoopt wat eigenlijk van mij is?

Hier trouwens het faillissementsverslag: http://insolventies.rechtspraak.nl/pdf. ... 921_F_V_02

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Curator is geen webwinkelier en vergeet het offline halen of melden dat ze....

Ja, ook die maken fouten en het kunnen bestellen is nog niet leveren....
Maar die overname, hoogste bieder of familie die doorstart maakte.

Controleer welk bank nummer ze gebruiken en via KVK kijken welke personen er achter zitten...
Soms is het wegens de vele retouren met kerst periode rendabel om de sluiten en herstart te maken en de klanten die terug stuurde te duperen!

Ik die nieuwe eigenaar ter goeder trouw en wat heeft hij/zij overgenomen?
De naam en voorraad of ook de lopende garantie verplichtingen en assortiment?

Dat is bepalend of er iets te halen valt, dus hoe is het overgenomen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

ewousje schreef:Anyhow, blijft raar dat een andere partij de boel overneemt(inclusief voorraad) en dan iets verkoopt wat eigenlijk van mij is?
Nee, dat product is niet van jou, omdat je de overeenkomst hebt ontbonden. Daarmee ontstaat voor beide partijen een verplicht om de geleverde prestaties ongedaan te maken. De koper moet het product teruggeven de verkoper het geld.

Als je het product nog in je bezit had gehad, dan had je de uitvoering daarvan kunnen opschorten tot het moment waarop je de curator je had toegezegd dat je het geld zou krijgen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
alfatrion schreef:Volgens mij valt dit binnen het faillissement.
En waarom dan? Het is voor die datum al geretourneerd, toch?
Dat is niet relevant. Het bedrag moet terugbetaald worden nadat de boel failliet was. Al stuur je het een jaar voor een faillissement op, zodra het bedrijf failliet is kan je achteraansluiten. Er is technisch geen enkele mogelijkheid om het geld op een andere manier terug te geven.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

ewousje schreef:Dank voor alle reacties. Het rare vond ik ook dat de website nog een aantal weken na het faillissement online was en er besteld kon worden. Questie van nog snel even wat geld binnen harken?

Anyhow, blijft raar dat een andere partij de boel overneemt(inclusief voorraad) en dan iets verkoopt wat eigenlijk van mij is?

Hier trouwens het faillissementsverslag: http://insolventies.rechtspraak.nl/pdf. ... 921_F_V_02
Wat is er raar aan dat de webwinkel open bleef? Miss Etam bleef ook open na het faillissement. Dat kan gewoon, als dat volgens de curator op dat moment de beste keus is. Miss Etam nam toen ook geen retouren meer aan.
Laatst gewijzigd door mh73 op 19 jun 2015 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt wel, toen Schoenenreus (die toch?) onlangs failliet ging, gingen de winkels nog een paar weken open. Het personeel werd verder door de UWV betaald. Door de voorraden tegen dumpprijzen (of wat daar voor door moest gaan) te verkopen, was er in ieder geval nog iets voor de schuldeisers. Alles naar de stort brengen schiet ook niet op.

En dat kan dus ook voor een webwinkel gelden: het opmaken van liggende voorraden kan een keuze zijn die de curator maakt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Wat is er raar aan dat de webwinkel open bleef? Miss Etam bleef ook open na het faillissement. Dat kan gewoon, als dat volgens de curator op dat moment de beste keus is. Miss Etam nam toen ook geen retouren meer aan.
Wellicht beste keus voor schuldeisers...
Hoort het niet zo te zijn dat je of failliet bent, en bedrijfsactiviteiten staakt, of je gaat door met bedrijfsactiviteiten met bijbehorende naleving van consumentenrecht?

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
mh73 schreef:Wat is er raar aan dat de webwinkel open bleef? Miss Etam bleef ook open na het faillissement. Dat kan gewoon, als dat volgens de curator op dat moment de beste keus is. Miss Etam nam toen ook geen retouren meer aan.
Wellicht beste keus voor schuldeisers...
Hoort het niet zo te zijn dat je of failliet bent, en bedrijfsactiviteiten staakt, of je gaat door met bedrijfsactiviteiten met bijbehorende naleving van consumentenrecht?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat zit wat betreft wetgeving.
Ik ga ervan uit dat het mag, aangezien een curator vast ook geen problemen wil achteraf. Want ik denk dat hij de verantwoording draagt vanaf het moment dat hij als curator is aangesteld.

Gesloten