LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Producent neemt iedereen in de maling.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 jun 2015 14:26
Producent neemt iedereen in de maling.
1.
Is het u nooit opgevallen dat o.a. afwasmiddel, deodorants, shampoo en andere zaken steeds van verpakkingsgrootte wisselen? Ook zijn de prijzen van rubber...zie het tweede stuk hieronder.
Voorbeeld: (kleine standaard) fles Dreft afwasmiddel. Wij denken dan - omdat we dat zo jarenlang gewend zijn - dat er 500ml in zit. Dreft in de aanbieding dus pakken maar! Kom je thuis dan zie je dat je voor 384ml (of daaromtrent) 1 euro betaald hebt. Voor 500ml is dat dan omgerekend € 1,30. Geen echte aanbieding dus.
Hetzelfde gaat het met Head & Shoulders. Een flesje van 300ml moet € 4,69 opbrengen....waar gaan we naar toe! Dat is meer dan tien Guldens.
2.
Vreemd is ook dat we zo vaak zien "1 + 1 gratis". Standaard kost 1 bij voorbeeld € 3,29. Als die 1+1-actie loopt dan kost 1 maar liefst € 4,69 ! Je wordt dus regelrecht bedrogen. Het wordt tijd dat dat soort fabrikanten en winkelketens die aan zo iets meedoen goed aangepakt worden. Wees eerlijk...dat duurt het langst.
Bovengenoemde producten zijn vaak tegen bodemprijzen bij een prijsdumper te koop - en nee, ik werk niet voor A....n en kom er zelden - maar daar zijn nog reële prijzen te vinden. Het zijn vaak surplus partijen voor andere markten als UK of Spanje o.d. maar er is niets mis mee. Hier kun je dus wel een fles van 384ml aantreffen (krom getal) en je wordt er niet bedrogen.
Is het u nooit opgevallen dat o.a. afwasmiddel, deodorants, shampoo en andere zaken steeds van verpakkingsgrootte wisselen? Ook zijn de prijzen van rubber...zie het tweede stuk hieronder.
Voorbeeld: (kleine standaard) fles Dreft afwasmiddel. Wij denken dan - omdat we dat zo jarenlang gewend zijn - dat er 500ml in zit. Dreft in de aanbieding dus pakken maar! Kom je thuis dan zie je dat je voor 384ml (of daaromtrent) 1 euro betaald hebt. Voor 500ml is dat dan omgerekend € 1,30. Geen echte aanbieding dus.
Hetzelfde gaat het met Head & Shoulders. Een flesje van 300ml moet € 4,69 opbrengen....waar gaan we naar toe! Dat is meer dan tien Guldens.
2.
Vreemd is ook dat we zo vaak zien "1 + 1 gratis". Standaard kost 1 bij voorbeeld € 3,29. Als die 1+1-actie loopt dan kost 1 maar liefst € 4,69 ! Je wordt dus regelrecht bedrogen. Het wordt tijd dat dat soort fabrikanten en winkelketens die aan zo iets meedoen goed aangepakt worden. Wees eerlijk...dat duurt het langst.
Bovengenoemde producten zijn vaak tegen bodemprijzen bij een prijsdumper te koop - en nee, ik werk niet voor A....n en kom er zelden - maar daar zijn nog reële prijzen te vinden. Het zijn vaak surplus partijen voor andere markten als UK of Spanje o.d. maar er is niets mis mee. Hier kun je dus wel een fles van 384ml aantreffen (krom getal) en je wordt er niet bedrogen.
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Bekend verhaal, ook wel op het forum. Je doet er niets aan, want:het is niet verboden. Het enige wat je er aan kunt doen is goed opletten. Alternatief is bewuste keuzes maken wat je koopt en daar aan vast houden, aanbieding of geen aanbieding.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Mensen die hun hersens uitschakelen zodra ze "1+1 gratis", "Nieuw" of "gratis" in het algemeen zien verdienen niet beter dan dat ze in de maling worden genomen. Er wordt wel geklaagd over leveranciers, maar de enige conclusie die we kunnen trekken is dat leveranciers (of beter: de mensen die daar werken) oneindig veel intelligenter zijn dan veel consumenten.... En ter info: dat zijn echt geen "supermensen" of "de hoge heren" die dat bedenken. Dat zijn normale mensen die wellicht gewoon bij je in de wijk wonen.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
1. Kijk gewoon naast de prijs per liter. Dan maakt het niet uit of ze verpakkingen van 234 of 618 ml maken.
2. Kijk gewoon naar wat de dingen per stuk in de aanbieding kosten. En wat je er normaal aan kwijt bent, eventueel bij een andere winkel.
2. Kijk gewoon naar wat de dingen per stuk in de aanbieding kosten. En wat je er normaal aan kwijt bent, eventueel bij een andere winkel.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Inderdaad, de liter of kiloprijs wordt ook altijd vermeld. Kijk daar gewoon naar en blijf vooral gewoon nadenken.
Maar ja, als je nu nog omrekent naar guldens.....
Maar ja, als je nu nog omrekent naar guldens.....
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
...of kilokweenie schreef:1. Kijk gewoon naast de prijs per liter.
Zo kun je inderdaad makkelijk prijzen IN het schap met elkaar vergelijken.
Echter , je onthoudt de aanschaf prijs en niet de literprijs.
Zodra fabrikant de verpakking aanpast (=verkleint) , en dit als aanbieding gepresenteerd wordt, zal menigeen er toch in stinken.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
In het Metrisch stelsel wel, in de rest van de wereld is dit gewoon 13 Fluid Ounces .384ml aantreffen (krom getal)
Bij de "Aktie" winkels regelmatig in de aanbieding voor ongeveer de helft.Een flesje van 300ml moet € 4,69 opbrengen
En ach... dit gebeurt al minstens 30 jaar of langer, kan me nog herinneren toen ik op de middelbare school zat en we zeeppoeders onderzochten, de "Nu extra geconcentreerd" versie was gewoon de oude versie waar de kalktoevoeging (die er vroeger in zat) uitgehaald was.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Tsja, dat is het probleem als je geen idee hebt van wat producen eigenlijk per kg/liter kosten. Misschien dat je dan beter iets kunt doen aan de mensen die niet verder kijken dan de prijs per verpakking?16again schreef:Echter , je onthoudt de aanschaf prijs en niet de literprijs.
Zodra fabrikant de verpakking aanpast (=verkleint) , en dit als aanbieding gepresenteerd wordt, zal menigeen er toch in stinken.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
- 13 is ook al niet zo'n mooi rond getal.bprosman schreef:In het Metrisch stelsel wel, in de rest van de wereld is dit gewoon 13 Fluid Ounces .384ml aantreffen (krom getal)
- op mijn calculator zijn 13.51 fluid ounces nodig , om op 384 ml uit te komen.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
pfff altijd maar het probleem bij de consument leggen terwijl de producent allerlei topmarketeers in dienst heeft om de consument massaal te bedotten.kweenie schreef:Tsja, dat is het probleem als je geen idee hebt van wat producen eigenlijk per kg/liter kosten. Misschien dat je dan beter iets kunt doen aan de mensen die niet verder kijken dan de prijs per verpakking?16again schreef:Echter , je onthoudt de aanschaf prijs en niet de literprijs.
Zodra fabrikant de verpakking aanpast (=verkleint) , en dit als aanbieding gepresenteerd wordt, zal menigeen er toch in stinken.
Mogen we aub ook nog waarschuwingen op fora zetten????
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
HET bewijs dat je opleiding afmaken en een baan zoeken meer zoden aan de dijk zet dan zielig altijd een ander de schuld geventerwijl de producent allerlei topmarketeers in dienst heeft om de consument massaal te bedotten.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Probeer eens US ipv UK fluid ounces (12.98).- op mijn calculator zijn 13.51 fluid ounces nodig , om op 384 ml uit te komen
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 jun 2015 14:26
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
In reactie op alle berichten: ik let dus zelf wel op wat iets per kilo/liter o.d. kost. Het is inderdaad een oude truc en niet verboden. Slecht vind ik hem wel en laten ze liever geld stoppen in het laag houden van de prijs dan in volksverlakkerij.
Het metrische stelsel wordt in het grootste deel van de wereld gebruikt. Zelfs in de U.S.A.; in laboratoria en bij overheden zoals politie en brandweer worden liters, milliliters etc. gebruikt.
Ze zijn daar ook al rechts gaan rijden Ik kan het weten want heb zelf een aantal jaren in USA gewoond en gewerkt en mijn vrouw is Amerikaanse.
Omrekenen naar guldens doe ik zeker niet elke dag maar gebruikte dat om alles wat kracht bij te zetten. De europrijs is al om van te schrikken.
Opleiding heb ik ook afgemaakt bprosman....7701 berichten in 3 jaar en 9 maanden.....dat zijn er 5,6 per kalenderdag....niets anders te doen?
Ik wil producenten nergens de schuld van geven. Laat ze alleen bij de les blijven en liever hun producten doorontwikkelen en niet alleen de marketing.
Mijn hersens schakel ik ook niet uit bij een bezoek aan de supermarkt o.d.; nee ik heb een fotografisch geheugen voor alle prijzen. Flesje BlueBand met roombotersmaak bij Hoogvliet € 1,35 en bij Albert Heijn kost datzelfde flesje maar liefst € 1,85. Dat vind ik dus ook niet kunnen, maar ja de mensen die bij de laatste kruidenier kopen geven eigenlijk niets om wat ze uitgeven anders gingen ze daar niet winkelen.
Dank voor u aller commentaar.
Het metrische stelsel wordt in het grootste deel van de wereld gebruikt. Zelfs in de U.S.A.; in laboratoria en bij overheden zoals politie en brandweer worden liters, milliliters etc. gebruikt.
Ze zijn daar ook al rechts gaan rijden Ik kan het weten want heb zelf een aantal jaren in USA gewoond en gewerkt en mijn vrouw is Amerikaanse.
Omrekenen naar guldens doe ik zeker niet elke dag maar gebruikte dat om alles wat kracht bij te zetten. De europrijs is al om van te schrikken.
Opleiding heb ik ook afgemaakt bprosman....7701 berichten in 3 jaar en 9 maanden.....dat zijn er 5,6 per kalenderdag....niets anders te doen?
Ik wil producenten nergens de schuld van geven. Laat ze alleen bij de les blijven en liever hun producten doorontwikkelen en niet alleen de marketing.
Mijn hersens schakel ik ook niet uit bij een bezoek aan de supermarkt o.d.; nee ik heb een fotografisch geheugen voor alle prijzen. Flesje BlueBand met roombotersmaak bij Hoogvliet € 1,35 en bij Albert Heijn kost datzelfde flesje maar liefst € 1,85. Dat vind ik dus ook niet kunnen, maar ja de mensen die bij de laatste kruidenier kopen geven eigenlijk niets om wat ze uitgeven anders gingen ze daar niet winkelen.
Dank voor u aller commentaar.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Dat vind ik nou volksverlakkerij. Van Unilever.Flesje BlueBand met roombotersmaak
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Ik gaf alleen aan dat er een verschil bestaat tussen US en UK "Fluid ounces" ( net zoals de rest van de eenheden trouwens) en hoe ze aan die 384 gram komen.Het metrische stelsel wordt in het grootste deel van de wereld gebruikt. Zelfs in de U.S.A.; in laboratoria en bij overheden zoals politie en brandweer worden liters, milliliters etc. gebruikt.
Als ze dat consequent wel gedaan hadden hadden ze de Mars Climate Orbiter wel kunnen laten landen :Zelfs in de U.S.A.; in laboratoria en bij overheden zoals politie en brandweer worden liters, milliliters etc. gebruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Zolang er mensen zijn die dát kopen, in plaats van echte roomboter, wat doorgaans binnen armslengte ervan in het zelfde koelschap staat, zullen ze het blijven maken. Dat specifieke product geeft naar mijn idee wel aardig goed weer wat er fundamenteel mis is met de voedselbeleving van de Nederlandse consument.Bob Schurkjens schreef:Dat vind ik nou volksverlakkerij. Van Unilever.Flesje BlueBand met roombotersmaak
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Zomaar een vraag vanuit commercieel oogpunt: is de producent er voor de consument, of andersom...? "volksverlakkerij"... kom kom...handle2002 schreef:In reactie op alle berichten: ik let dus zelf wel op wat iets per kilo/liter o.d. kost. Het is inderdaad een oude truc en niet verboden. Slecht vind ik hem wel en laten ze liever geld stoppen in het laag houden van de prijs dan in volksverlakkerij.
Alleen al je laatste zin geeft me voldoende duidelijk aan vanuit welk beperkt perspectief je de zaken bekijkt. Die slaat werkelijk nergens op.handle2002 schreef:Mijn hersens schakel ik ook niet uit bij een bezoek aan de supermarkt o.d.; nee ik heb een fotografisch geheugen voor alle prijzen. Flesje BlueBand met roombotersmaak bij Hoogvliet € 1,35 en bij Albert Heijn kost datzelfde flesje maar liefst € 1,85. Dat vind ik dus ook niet kunnen, maar ja de mensen die bij de laatste kruidenier kopen geven eigenlijk niets om wat ze uitgeven anders gingen ze daar niet winkelen.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Je hebt helemaal gelijk Moneyman, daarom heb ik ook zo'n hekel aan al die reclamefolders in de bus om mensen te laten vergelijken waar de aanbiedingen zijn. Eigenlijk bekijk ik ze wel om te kijken of de sinaasappels goedkoper bij de Aldi zijn dan bij de groenteboer of AH!! Alleen een flesje "roombotersmaak" zal ik nergens kopen.
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Ik hou al jaren een Excelbestand bij met de prijzen van mijn favoriete producten en waar ik die dan koop. Ik check die lijst zo eens per 3 maanden om te zien wat er is veranderd. Ik geef niet alleen de prijs aan, maar ook de kilo- of literprijs.
Op die manier ga ik niet naar winkel A voor een aanbieding als ik weet dat ik dat product bij winkel B standaard al voor minder koop
Op die manier ga ik niet naar winkel A voor een aanbieding als ik weet dat ik dat product bij winkel B standaard al voor minder koop
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Producent neemt iedereen in de maling.
Maarrehhh...
Als je nou, om eens wat te zeggen, aardappels nodig hebt. En die aardappels zitten ineens in een kleiner zakje, of in een grotere, duurdere zak, of een even grote zak die duurder is geworden, of wat dan ook voor 'volksverlakkerij' zoals het hier genoemd wordt. Oftewel: ze zijn duurder geworden.
Laat je ze dan voor de rest van je leven liggen? Dan heb je ze ook nooit nodig gehad...
Wat ik bedoel is: wat je nodig hebt heb je nodig, en de vraag bepaalt het aanbod. Dat mensen van alles kopen wat ze niet nodig hebben alleen maar omdat het in de reclame is, sja... Dat is nou precies de bedoeling van de reclamemaker en de producent, of mis ik nu iets?
Als je nou, om eens wat te zeggen, aardappels nodig hebt. En die aardappels zitten ineens in een kleiner zakje, of in een grotere, duurdere zak, of een even grote zak die duurder is geworden, of wat dan ook voor 'volksverlakkerij' zoals het hier genoemd wordt. Oftewel: ze zijn duurder geworden.
Laat je ze dan voor de rest van je leven liggen? Dan heb je ze ook nooit nodig gehad...
Wat ik bedoel is: wat je nodig hebt heb je nodig, en de vraag bepaalt het aanbod. Dat mensen van alles kopen wat ze niet nodig hebben alleen maar omdat het in de reclame is, sja... Dat is nou precies de bedoeling van de reclamemaker en de producent, of mis ik nu iets?