LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
felicitas
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 jun 2005 20:12

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door felicitas »

Bedrijven werken natuurlijk met excl. btw bedragen, de btw moeten zij afdragen.
Het rijk verzint zo'n maatregel en bedrijven moeten daar gewoon aan voldoen.

Toen de regel in maart 2013 van kracht werd gingen mensen ook minder betalen ook al hadden ze getekend voor 21% btw.
Dus nu andersom als het na 1 juli wordt gemonteerd gaat de btw omhoog en mogen de bedrijven dit gewoon door berekenen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

felicitas schreef:Bedrijven werken natuurlijk met excl. btw bedragen, de btw moeten zij afdragen.
Het rijk verzint zo'n maatregel en bedrijven moeten daar gewoon aan voldoen.

Toen de regel in maart 2013 van kracht werd gingen mensen ook minder betalen ook al hadden ze getekend voor 21% btw.
Dus nu andersom als het na 1 juli wordt gemonteerd gaat de btw omhoog en mogen de bedrijven dit gewoon door berekenen.
Consumenten werken natuurlijk met incl. btw bedragen, de btw moet door de bedrijven worden afgedragen.
Het rijk verzint zo'n maatregel om bedrijven te helpen, dan moet moeten bedrijven daar gewoon aan voldoen.

Voor (nieuwe) opdrachten die niet voor 1 juli worden gemonteerd gaat de btw omhoog en mogen de bedrijven dit gewoon door berekenen.

Als opdrachten door vertraging van bedrijven niet voor 1 worden gemonteerd, dan is het in mijn ogen eerlijk dat de betreffende consumenten onder de noemer bedrijfsrisico worden gecompenseerd.
- Dit bedrijf heeft gewoon te veel opdrachten binnen gesleept en kan daarom de gecommuniceerde levertijd niet meer halen, dat zou je zonder compensatie kunnen betitelen als mismanagement / misleiding.

mh73

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb het hele topic gevolgd en ik snap eigenlijk niet precies hoe jij in de agenda van dat bedrijf kan kijken?

Wij hebben onlangs nieuwe kozijnen laten plaatsen en die werden een week of vier te laat geleverd door de fabriek. Foutje. Kan het bedrijf op zich niets aan doen, maar ze komen wél in problemen met de planning. Want als ze bij ons vier weken later komen, komen ze bij degene die op dat moment in de planning stond ook later.
En als dat bij nog een paar klussen gebeurd, of als er ergens bezwaar gemaakt is tegen een vergunning, of het zit met andere dingen tegen, dan lopen ze zo twee maanden achter met plaatsing. Volgens mij is dat niet abnormaal bij dit soort bedrijven. Ik kan me haast niet voorstellen dat er wat dat betreft geen 'onder voorbehoud' in het contract staat.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Daarvoor zit er lucht in de initieel aangeboden levertijd (inderdaad geen voorbehoud), maar hij zei zelf momenteel te veel werk te hebben. Meer werk aannemen in zijn keuze, maar dan moet hij de gevolgen ook accepteren.

mh73

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar je weet toch niet waardóór hij te veel werk heeft op het moment? Jij neemt aan doordat hij teveel werk heeft aangenomen, maar er kan toch bij andere klanten vertraging zijn opgetreden, waardoor hij op dit moment een achterstand moet inhalen? Terwijl het misschien toch al aan de drukke kant was door die BTW verhoging (met al die opdrachten van al die mensen die op het laatste moment nog even van het lage BTW wilde profiteren).

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

mh73 schreef:Maar je weet toch niet waardóór hij te veel werk heeft op het moment? Jij neemt aan doordat hij teveel werk heeft aangenomen, maar er kan toch bij andere klanten vertraging zijn opgetreden, waardoor hij op dit moment een achterstand moet inhalen? Terwijl het misschien toch al aan de drukke kant was door die BTW verhoging (met al die opdrachten van al die mensen die op het laatste moment nog even van het lage BTW wilde profiteren).
Oh, alleen consument profiteren van lage BTW, nu snap ik het.

Vertragingen en gevolgen zijn een ondernemersrisico en omdat ik dat begrijp, ben ik bereid wat water bij de wijn te doen.
- Ik ben in afwachting van de reactie van de ondernemer, die het in zijn schrijven naar mij toe het ook al niet echt eerlijk vond (ook van van hem zelf naar mij toe)...

Het gaat hier niet alleen om rechten en plichten.

mh73

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door mh73 »

Joepie Joepie schreef:Oh, alleen consument profiteren van lage BTW, nu snap ik het.
Ja, in die zin dat consumenten minder betalen voor de klus die zij willen laten doen.

Het levert een bedrijf niet direct extra geld op, hoogstens extra verdiensten doordat er extra opdrachten binnen komen door het aantrekkelijke BTW tarief. Maar als dat niet zo is, dan verdient een bedrijf er geen cent meer op.

Of je nu 6% rekent of 19%, het bedrijf moet het toch afdragen naar het Rijk.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

mh73 schreef:
Joepie Joepie schreef:Oh, alleen consument profiteren van lage BTW, nu snap ik het.
Ja, in die zin dat consumenten minder betalen voor de klus die zij willen laten doen.

Het levert een bedrijf niet direct extra geld op, hoogstens extra verdiensten doordat er extra opdrachten binnen komen door het aantrekkelijke BTW tarief. Maar als dat niet zo is, dan verdient een bedrijf er geen cent meer op.

Of je nu 6% rekent of 19%, het bedrijf moet het toch afdragen naar het Rijk.
Of 21%...

Maar meer opdrachten is inderdaad meer centjes en als men te gretig is met het binnen slepen van opdrachten voor 1 Juli, dan valt dit onder het ondernemingsrisco.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En nog een update
Fijn dat we even hebben kunnen bellen.

Zonder tegenbericht zal ik aannemen dat je begrijpt en akkoord bent met het feit dat ik jouw rekening van 200 Euro op basis van eerder aangegeven redenen niet ga betalen.
- En dat indien van toepassing ik mogelijk genoodzaakt zal zijn de meerprijs op jou te verhalen.

Graag ontvang ik uiterlijk binnen 1 week een schriftelijke reactie als je het hier niet mee eens bent. Als ik die niet ontvang binnen die week, ga ik er van uit dat je hiermee akkoord bent.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

Dus zwijgen is toestemmen? Ik geloof niet dat dat zo werkt haha

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

nu reageert hij schriftelijk binnen het uur ;-)

Edwin44
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:17

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Edwin44 »

Ik zou als ondernemer bedanken voor deze klus.

Een ondernemer (met personeel) kan niet in April/mei al inzien of hij teveel of te weinig werkt aan neemt.
En het is niet aannemer eigen om werk af te slaan.

Je hebt te maken met een aannemer met voldoende werk (blijkt wel) ik vind dat een goed teken.
Dus ik had jou vriendelijk bedankt.

Dit probleem is door de overheid ontstaan tot op 2 weken geleden is er nog gediscussieerd over het wel of niet laten doorgaan van de BTW verhoging op het uurloon.

Als deze man een uitzend buro belt en 2 jongens naar je toe stuurt met zijn bedrijf kleding en het wordt een zooitje is het ook weer niet goed.(maar wel binnen de termijn geholpen).

Ik snap deze aannemer echt niet, de groeten en zoek maar een ander.
En geloof me daar kom je als ondernemer echt onderuit dat is niet moeilijk.

Het bedrijf wordt er echt niet beter van van dat gedoe met de BTW.(eerder slechter, meer werk etc etc)

En idd toen het nog 21% was en het werd omgezet naar 6% stond diezelfde ondernemer alles weer om te zetten en het zou en moest in mindering gebracht worden (dat is logisch) zou ik ook willen.
Maar nu wordt die ondernemer tegen de muur gezet door de overheid (dit begrijpen de meeste niet) en zijn de poppen aan het dansen.
Als ik als ondernemer met mijn klant een mening verschil heb al VOOR aanvang en klant is niet meedenkend (of wil het niet begrijpen) voer ik het werk echt niet uit.
Mijn ervaring is dat volgende gezeik op de loer ligt met u als klant.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Edwin44 schreef:Ik zou als ondernemer bedanken voor deze klus.
Heeft hij gedaan.
Edwin44 schreef:Een ondernemer (met personeel) kan niet in April/mei al inzien of hij teveel of te weinig werkt aan neemt.
En het is niet aannemer eigen om werk af te slaan.
Dat noemen ze ondernemersrisico wat een ondernemer goed moet afwegen.
Edwin44 schreef:Je hebt te maken met een aannemer met voldoende werk (blijkt wel) ik vind dat een goed teken.
Dus ik had jou vriendelijk bedankt.
Hij heeft het in mijn ogen iets minder vriendelijk gedaan.
Edwin44 schreef:Dit probleem is door de overheid ontstaan tot op 2 weken geleden is er nog gediscussieerd over het wel of niet laten doorgaan van de BTW verhoging op het uurloon.
Nee, de overheid was duidelijk, als ze zouden verlengen (wat de bouw ook wil) dan zou dat "onduidelijk" zijn.

Edwin44
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:17

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Edwin44 »

Wens je veel succes.

Overheid was helemaal niet duidelijk, ik ben BV als ondernemer door niemand of wat benadert dat het daadwerkelijk terug ging naar 21%, alles moet je vanuit de media vernemen.
En ik wist al helemaal niet in April/mei toen ik nog volop werk aannam of de BTW omhoog zou gaan.

Maar goed jij bent van je aannemer af, en nu op zoek naar een nieuwe waar je dus op 100% zeker 21% op uurloon gaat betalen.
Ondernemer heeft goed gehandeld in deze.

Het blijkt dat hij u niet nodig heeft als opdrachtgever, dat zegt mij dat deze aannemer meer als voldoende werk heeft.(en dat is vaak niet voor niets).

En ik denk dat hij de risico,s goed heeft afgewogen en dus ook bedankt voor deze klus.(ik zou hetzelfde doen).

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

vogels schreef:
Joepie Joepie schreef: Meer werk aannemen in zijn keuze, maar dan moet hij de gevolgen ook accepteren.
Hij moet niks natuurlijk. En dat heb je ook gemerkt, hij wil je klus niet eens meer en ik geef hem groot gelijk.
Ik houd ten minste mijn schade in op zijn rekening.

Edwin44
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:17

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Edwin44 »

Oh oh ohhhhhhh stoer man

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Joepie Joepie schreef:
vogels schreef:
Joepie Joepie schreef: Meer werk aannemen in zijn keuze, maar dan moet hij de gevolgen ook accepteren.
Hij moet niks natuurlijk. En dat heb je ook gemerkt, hij wil je klus niet eens meer en ik geef hem groot gelijk.
Ik houd ten minste mijn schade in op zijn rekening.
We zien het volgende onderwerp wel van je, over als de incassobureau's bij je aankloppen :-)

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

GJvdZ schreef:We zien het volgende onderwerp wel van je, over als de incassobureau's bij je aankloppen :-)
Dat zou ik idd wel stoer vinden (maar ik denk dat hij slimmer is).

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

FYI: Ik had een herinnering gekregen van zijn rekening voor 200 Euro.
- ik heb hem netjes verteld dat die reeds betaald is, daar mijn voorlopige schade 600 Euro is (wat minder is dan de prijs verhoging die hij mij probeerde te verkopen)
- dus mede aangekondigd dat ik nog 400 Euro van hem verwacht

Gesloten