Beste,
mijn werkgever heeft sinds november 2013 geen pensioenpremie afgedragen aan een pensioenfonds voor mij en mijn collega's. Ons eigen pensioendeel is echter wel al die tijd ingehouden op ons loon. Maar dat geld is dus ergens in het bedrijf gebleven. Is dit fraude? En kan ik nog aanspraak maken, ook wanneer de werkgever failliet zou gaan?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werkgever Pensioen 1,5 jaar niet afgedragen, wel ingehouden
-
Anonieme Werknemer
Re: Werkgever Pensioen 1,5 jaar niet afgedragen, wel ingehouden
Dat is geen fraude. Je kunt er een heleboel etiketten op plakken, maar de grootste vraag is: wat zegt je werkgever?
-
Anonieme Werknemer
Meer van belang voor mij is eigenlijk waar ik bij een evt faillissement nog aanspraak op kan maken als het gaat om achterstallige premie
Gaat het echt om een pensioen fonds of om een verzekering? Dat maakt nogal uit namelijk. Bij een fonds is het zo dat het risico meer bij het fonds ligt dan bij jou. Dan geldt het principe dat als je tot de groep behoort die verplicht bij het pensioenfonds pensioen opbouwt (of dat zou moeten), dan heb je ook recht op dat pensioen als de werkgever geen premie zou hebben betaald. Het is dan namelijk één van de taken en verantwoordelijkheden van het fonds om ervoor te zorgen dat ze (tijdig) van alle werkgevers premies hebben ontvangen.
-
Anonieme Werknemer
Het gaat om een fonds. Het probleem is alleen dat het bedrijf op 1 nov 2013 van eigenaar is veranderd. De nieuwe eigenaar, mijn nieuwe werkgever, heeft verzuimd de pensioenen over te nemen en wij zijn bij dat fonds dus uitgeschreven. Hij is echter wel pensioenpremie blijven inhouden op ons loon en heeft de pensioenprocedure zojuist in gang gezet. De achterstallige premie moet echter in termijnen voldaan worden. We staan al een jaar op de rand van faillissement dus mijn angst is dat dit gaat gebeuren en ik naar de achterstallige premie kan fluiten, evenals mijn collega's, waarvan er één over een paar maanden met pensioen gaat.kweenie schreef:Gaat het echt om een pensioen fonds of om een verzekering?
Uit oogpunt van bescherming van de werknemer geldt dat de opbouw van aanspraken voor de werknemer bij een verplichtgesteld pensioenfonds niet afhankelijk mag zijn van de vraag of er door de werkgever premie is betaald of niet.
Ik weet niet om welk fonds het gaat (anders zou ik de relevante artikelen uit het reglement kunnen nakijken), maar je zult zien dat (hoogstwaarschijnlijk) de artikelen over premiebetaling apart zijn van de artikelen over pensioenopbouw. Even heel kort door de bocht zal er bijvoorbeeld in het ene artikel staan dat iedereen die in de branche werkt verplicht bij het pensioenfonds pensioen opbouwt, en in een heel ander artikel zal staan dat de werkgever bepaalde premies moet betalen. Deze beide artikelen zullen los van elkaar staan en onafhankelijk van elkaar zijn, dus als de werkgever zich niet aan zijn regels houdt, dan betekent dat niet dat andere artikelen niet opgaan.
Maar het makkelijkste is om gewoon even met het pensioenfonds te bellen of te mailen (mailen is vaak handiger) met het hele verhaal en om te vragen of jouw werkgever nog wel premie betaalt. Waarschijnlijk komt het pensioenfonds dan wel in actie.
Ik weet niet om welk fonds het gaat (anders zou ik de relevante artikelen uit het reglement kunnen nakijken), maar je zult zien dat (hoogstwaarschijnlijk) de artikelen over premiebetaling apart zijn van de artikelen over pensioenopbouw. Even heel kort door de bocht zal er bijvoorbeeld in het ene artikel staan dat iedereen die in de branche werkt verplicht bij het pensioenfonds pensioen opbouwt, en in een heel ander artikel zal staan dat de werkgever bepaalde premies moet betalen. Deze beide artikelen zullen los van elkaar staan en onafhankelijk van elkaar zijn, dus als de werkgever zich niet aan zijn regels houdt, dan betekent dat niet dat andere artikelen niet opgaan.
Maar het makkelijkste is om gewoon even met het pensioenfonds te bellen of te mailen (mailen is vaak handiger) met het hele verhaal en om te vragen of jouw werkgever nog wel premie betaalt. Waarschijnlijk komt het pensioenfonds dan wel in actie.