LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zelf betalen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door bprosman »

maar als moeder heb je het dan wel heel zwaar
Zeur niet zo, ik run al 8 jaar een één-ouder huishouden met 2 kinderen (die nu dan ouder zijn) met een meer dan fulltime baan.
De was prop je in een machine en drukt op de knop, of zit je met je wasbord aan de oever van de rivier ?
ophalen
Precies, en voor het ophalen kun je prima boodschappen doen hoor.
Maar goed, ben dan ook vader en geen moeder, misschien toch "het zwakke geslacht" :wink:

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door martine81 »

Nou, de kinderen misschien niet, maar als moeder heb je het dan wel heel zwaar. Het huishouden wordt echt niet voor je gedaan als je moe thuiskomt van een dag werken. De kinderen moeten opgehaald worden, zijn druk, willen aandacht en hebben ook honger. En de was, de boodschappen, het papierwerk enz enz.
ik realiseer me dat het inderdaad druk is, maar ik ben nog jong (vind ik zelf) dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ik dat wel red. De kinderen kan ik ophalen vanuit werk, dus dat kan in een weg door, en voor de was heb ik een wasmachine.
Misschien schat ik het even te positief in, maar ik denk echt dat dit wel gaat lukken, de kinderen gaan al naar school en toen ze baby waren was het ook superdruk (ik heb een tweeling en een kind dat maar 1 jaar ouder is) dus ik heb het toen ook gered met drie kinderen praktisch jonger dan 1 jaar en een man met en hele drukke baan.
Daarnaast van niks doen wordt je ook moe, en ik heb daarbij een heel fijn support-systeem van mijn eigen ouders en schoonouders (die elkaar bijna bevechten wie er op mag passen bij wijze van spreken) waarvan ik zeker weet dat ze me zullen helpen als het effe niet lukt.

Dus effe schouders eronder en goed plannen, en als het in het begin een beetje in de soep loopt gaan mijn kinderen echt niet dood als ik een keertje voor twee dagen kook en het de tweede dag weer opwarm. Ik moet hierin gewoon effe mijn draai vinden en na een tijdje komt er vast een werkbaar systeem uit.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door bprosman »

TOPWIJF !!! (Excusez le mot :-) )

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

martine81 schreef:
Nou, de kinderen misschien niet, maar als moeder heb je het dan wel heel zwaar. Het huishouden wordt echt niet voor je gedaan als je moe thuiskomt van een dag werken. De kinderen moeten opgehaald worden, zijn druk, willen aandacht en hebben ook honger. En de was, de boodschappen, het papierwerk enz enz.
ik realiseer me dat het inderdaad druk is, maar ik ben nog jong (vind ik zelf) dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ik dat wel red. De kinderen kan ik ophalen vanuit werk, dus dat kan in een weg door, en voor de was heb ik een wasmachine.
Misschien schat ik het even te positief in, maar ik denk echt dat dit wel gaat lukken, de kinderen gaan al naar school en toen ze baby waren was het ook superdruk (ik heb een tweeling en een kind dat maar 1 jaar ouder is) dus ik heb het toen ook gered met drie kinderen praktisch jonger dan 1 jaar en een man met en hele drukke baan.
Daarnaast van niks doen wordt je ook moe, en ik heb daarbij een heel fijn support-systeem van mijn eigen ouders en schoonouders (die elkaar bijna bevechten wie er op mag passen bij wijze van spreken) waarvan ik zeker weet dat ze me zullen helpen als het effe niet lukt.

Dus effe schouders eronder en goed plannen, en als het in het begin een beetje in de soep loopt gaan mijn kinderen echt niet dood als ik een keertje voor twee dagen kook en het de tweede dag weer opwarm. Ik moet hierin gewoon effe mijn draai vinden en na een tijdje komt er vast een werkbaar systeem uit.
Het is sowieso velen malen beter dan niet financieel afhankelijk zijn en het slechte voorbeeld geven door niet te gaan werken. Als je ouder wordt en er langer uitblijft gaat aan een baan komen veel lastiger zijn en dat gaat verder alleen maar negatieve gevolgen hebben (verhuizen, weinig aan je kids te bieden als ze jong zijn, niets te bieden hebben als ze gaan studeren, minder pensioen, etc.).

Maar maak je geen zorgen Martine. Als ik dat zo hoor gaat dat helemaal goedkomen met jullie. Je hebt echt een top instelling, en dat is gewoonweg super! :D

En tuurlijk, het is best druk, maar ook de kids kunnen hun eigen (kleine) steentje bijdragen. Zo leren ze ook gelijk wat verantwoordelijkheden. Denk aan helpen met de tafel dekken en hun eigen speelgoed opruimen als ze jong zijn. Ze kunnen zichzelf aankleden, wassen en klaarmaken voor school. Van boodschappen doen kan je eventueel altijd nog een familieactiviteit maken en als ze wat ouder zijn kan je ze betrekken bij het koken en andere dingen.

Dat gaat prima zo lang je maar je routine hebt. :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door moederslink »

@Martine81, ook ik wil je condoleren met het verlies van je man.
Ik wil ook zeggen dat ik zeer zeer veel respect voor je instelling heb! Chapeau!
En voor de kinderen is dit fantastisch, een moeder te zien die zo dapper haar schouders eronder zet en ze kunnen fijn in hun eigen huis blijven. Goed geregeld allemaal, Martine!
Voor de kinderen is het sowieso goed om een helpende hand uit te steken , geeft hen ook een goed gevoel
en ze worden verantwoordelijke mensen. Houdt dit vast en het komt hartstikke goed met jullie!
Heel veel sterkte en kracht gewenst, het gaat 100% lukken!

Ook ik stond er alleen voor met 2 kinderen en een meer dan fulltime baan. Zij zijn uitgegroeid tot verantwoordelijke, empathische mensen , en willen en zullen altijd helpen.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door thecure »

hidr schreef:Ja, je gaat toch niet met drie jonge kinderen werken? Je hebt recht op ANW en je krijgt ook geld van het pensioenfonds van de werkgever van je echtgenoot. En als dat niet genoeg is vult de bijstand e.e.a. aan. Zorg dan wel dat je niet teveel op de bank hebt staan.

Als je kinderen de deur uit zijn kun je nog altijd gaan werken als je daar zin in hebt. Nu jezelf in de stress werken help jezelf en niet en je kindjes zeker niet.

Sterkte verder en carpe diem
nu weet ik het zeker, dit is een trol

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door langste adem »

Laten we het erop houden dat niet iedereen zo'n instelling heeft als de TS, er zijn ook tegenpolen.

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door hidr »

langste adem schreef:Laten we het erop houden dat niet iedereen zo'n instelling heeft als de TS, er zijn ook tegenpolen.
Ik vind de instelling van TS ook prima, ik waarschuw voor de gevolgen van overbelasting. Het is niet niks, de opgave waar TS voor staat. Ik wens haar verder alle succes. Ik kies alleen een andere weg. Mijn keuze toch?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn keuze toch?
Inderdaad alleen kiest TS er ook voor in haar Eigen onderhoud te voorzien terwijl jij jouw keuze door anderen laat betalen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door kokka »

@martine.
allereerst gecondoleerd met je verlies.
Petje af voor de wijze waarop jij in het leven staat. hier kunnen een heleboel mensen een voorbeeld aan nemen. Jij Geeft je kinderen op deze manier een heel mooi en sterk signaal.
maar even off-topic. Heb je al gekeken of er eventueel toeslagen zijn waar je nu recht op hebt gekregen. Je zou bijvoorbeeld kindgebonden budget en zorgtoeslag kunnen krijgen.


veel sterke en veel plezier met je nieuwe baan.

Mucha

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hidr schreef:
langste adem schreef:Laten we het erop houden dat niet iedereen zo'n instelling heeft als de TS, er zijn ook tegenpolen.
Ik vind de instelling van TS ook prima, ik waarschuw voor de gevolgen van overbelasting. Het is niet niks, de opgave waar TS voor staat. Ik wens haar verder alle succes. Ik kies alleen een andere weg. Mijn keuze toch?
Je zou een voorbeeld moeten nemen aan Martine. Zij doet alles wat jij weigert.

Jij raadt mensen aan te parasiteren van de gemeenschap, zoals je zelf ook zegt te doen. Daar wordt letterlijk niemand beter van (zeker je kinderen niet!), en om dan een sterke vrouw als Martine te proberen te ontmoedigen, dat vind ik zeer kwalijk.

Zij komt over als een vrouw die gaat slagen in het leven en succesvolle kinderen zal grootbrengen, en dat gaat haar ook gewoon lukken met de instelling die ze hier laat zien.

Haar kinderen krijgen dan ook een stuk betere start in het leven dan die van jou met haar als goed voorbeeld, als je inderdaad nog serieus bent. Jouw kinderen zullen jouw mentaliteit overnemen en de rest van hun leven dan, net als jij, van bijstand naar schuldsanering naar bijstand naar schuldsanering gaan. Dat wens ik niemand toe.

Net als menig andere gebruikers op het forum begin ik je uitingen vreemder en vreemder te vinden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

martine81 schreef:Dank jullie voor het reageren,

het zit als volgt: ik krijg anw, dat is netto rond de 920 euro, daarbij krijg ik nog nabestaande uitkering (dat is 50% van wat mijn man opgebouwd zou hebben als hij tot zijn 67 gewerkt zou hebben). Met die twee samen zou ik het net kunnen redden met het huis wat we hebben.

Nu zou je denken: zorg dat je van dat huis afkomt en ga goedkoper wonen, maar ik wil niet dat mijn kinderen ook nog hun huis kwijt raken, en ik wil liever zelf ook niet weg, ik voel me fijn in dat huis. Het is een koophuis en omdat wij wel een goede orv hadden is er een groot deel van het huis nu afbetaald. De bank is bereid de maandlasten van het huis flink te verlagen omdat er simpelweg veel minder hypotheek nu opstaat, waardoor ik op papier het huis kan betalen, en er dus niet uit hoef als ik dat niet wil. Maar heeft dat nog niet gedaan, en daar komt eigenlijk de financiele krapte vandaan, alles start heel moeilijk op, het was niet zo dat ik meteen dat nabestaande pensioen en die anw kreeg, dat duurde echt een hele tijd, en daar is al het spaargeld min of meer een beetje opgegaan.

Omdat dit een koophuis is en omdat ik dus al anw krijg kan ik dus niet zomaar de bijstand in, en eigenlijk wil ik dat ook niet, om drie redenen: 1. ik wil dit huis dus niet uit, de kinderen hebben hier vriendjes, mijn ouders en schoonouders wonen in de buurt, en ik wil eigenlijk gewoon rust en niet verhuizen. 2. als ik in de bijstand zit dan moet ik elk werk aannemen, de baan die mij nu is aangeboden vind ik leuk, heeft handige tijden ivm de kinderen en kan 24 uur en ben ik ook voor opgeleid. 3. ik ben 34 jaar, wat moet ik dan in de bijstand gaan doen? ik ben gezond en wil iets van mijn leven maken en niet (en dat kost even nog wat moeite) gewoon bij de pakken neer gaan zitten.

Daarnaast, over 13 jaar is mijn jongste 18, dan vervalt mijn recht op anw, je kunt natuurlijk zeggen: dat zie je dan wel. Maar ik wil toch graag een beetje toekomst visie en als ik over 13 jaar pas ga werken dan heb ik in de tussentijd helemaal niets opgebouwd, wie zegt dat ik er dan nog tussenkom?

De sector waar de baan in zit is de zorg, dus ik hoop dat ze willen betalen, als dat niet zo is kan ik het geld overigens wel lenen van mijn schoonouders maar dat doe ik liever niet.
Aller eerst,weet niet hoelang het geleden is,maar nog sterkte met het verlies op zo,n jonge leeftijd,met kindjes,gecondoleerd....

Heb diep diep diep respect voor hoe je alles aanpakt.
Tuurlijk het zou mooi zijn thuis te zijn voor de kindjes,maar jij gebruikt je verstand en kijkt verder naar de toekomst! En 24 uur ,dan ben je nog veel thuis voor ze,waarin je leuke dingen kunt doen met ze.

Tja helaas is het zo als partner overlijd duurt alles even...( mijn kenis ook gehad)
Maar geloof dat je het ergste achter de rug hebt...
Denk wel dat ze de op.eiding betaln,is voor hun aftrekbaar en omdat je zelf zegt opfriscursus,is voor hun ogen alleen maar positief( lijkt mij)
Vaak wel maar aan,stel je krijgt opleiding zit je voor paar jr aan bedrijf vast,ga je na jr eigen iniatoef ergens anders werken,moet je vaak terug betalen,bij ontslag niet!
Denk dat het goed komt,denk dat ze blij zijn met iemand die zo in het leven staat!

En groot gelijk 34 ,nog lekker werken,sociale contacten,je centjes verdienen,uit huis,etc is goed voor je en voor je kids ook!

Laat je weten hoe het afloopt ben wel benieuwd,nogmaal super!!!! Mag trots op jezelf zijn

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door martine81 »

Dank allemaal! het is echt superfijn dat mensen mij een hart onder de riem steken.

om even op dingen in te gaan:

hidr: ik vind het lief dat je je zorgen maakt, maar ik denk echt dat ik het wel red. Natuurlijk ben ik eigenlijk wel een beetje zenuwachtig, want ik ben er al ruim 5 jaar uit (en dat voelt voor mij als een eeuwigheid) maar ik denk dat het wel lukt. Verder iedereen zijn eigen keuze natuurlijk, wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander.

julie444: routine is inderdaad waar we naar op zoek zijn, want dat werkt voor iedereeen beter, en de afgelopen maanden waren chaos. Probleem met routine is natuurlijk alleen dat je dat pas krijgt als je het een tijdje doet. Maar daar wordt aan gewerkt.

moederslink: kinderen doen heel goed mee, het is eigenlijk heel bijzonder om te zien hoe goed kinderen zich aan kunnen passen aan een nieuwe situatie. Ze hebben alleen wat moeite met het concept 'dood'. Laatst vroeg mijn oudste (van net 6) aan mij waarom papa en ik niet gewoon hadden kunnen scheiden, dan zag hij hem tenminste nog in het weekend....

kokka: wij zitten net verkeerd voor toeslagen, met het nabestaanden pensioen en het opgebouwd pensioen van mijn man komen we echt net over de grens heen van alle toeslagen. Maar op het moment dat ik gewoon begin aan die baan komt alles financieel in elk geval goed. Ik bedoel, we kunnen geen rare dingen doen, maar wel gewoon leven. De kinderen zijn niet gewend dure spullen te krijgen dus echt een stap terug is het voor hen niet.

rozemarijntje: ik hoef de opleiding niet te betalen, als ik mijn jaarcontract uitdien. Het is eigenlijk ook geen hele opleiding maar een opfris cursus, en inderdaad vind ik het ook wel leuk dat ik straks weer in het werkveld ben en wat contacten opdoe. Dus we gaan ervoor.

Je vroeg om je op de hoogte te houden: ga ik doen, het goede nieuws is dat ik net de auto verkocht heb en dus nu weer financiele ruimte heb om totdat ik ga beginnen met werken (dat is na de zomervakantie). Een auto heb ik op dit moment niet nodig (woon in de stad, kinderen lopen met mij naar school, en waar ik ga werken is prima op de fiets te doen, en er is ook nog altijd ov, in noodgevallen kan ik altijd auto van mijn ouders of schoonouders lenen). Ik was sowieso gewend alles op de fiets te doen, want mijn man had de auto altijd mee naar werk. Dus een echt gemis is het niet.

Het is ook zoals Julie444 zegt, als ik nu niet aan het werk ga dan wordt het alleen maar moeilijker om ertussen te komen. Ik heb exact dit werk vroeger ook gedaan, maar ben daarmee gestopt omdat er op 1 jaar tijd 'opeens' 3 kinderen waren. Toen ik het langs zag komen heb ik meteen mijn oude werkgever gebeld en die heeft mij een mooie referentie gegeven, waardoor ik nu eigenlijk gewoon makkelijk binnenkwam. Maar je ziet, na 5 jaar moet je al een opfriscursus doen. Ik moet er niet aan denken wat je allemaal zou moeten leren na 10 of na 15 jaar. Daarbij, ik ben nu al zenuwachtig om weer te beginnen, laat staan als je er nog langer uit bent.

Allen heel erg bedankt! doet een mens goed!

Martine

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dag Martine, ik kan begrijpen dat je wat zenuwachtig bent om weer te beginnen, maar ik verwacht, gezien jouw instelling, dat je in no- time dit alles hebt opgepakt. Geweldig hè hoe flexibel kinderen zijn?!
En fijn dat je deze opfriscursus niet zelf hoeft te betalen en goed van je dat je de luxe vh hebben ve auto ad kant hebt gezet. Dat is nu eenmaal een grote kostenpost.
Je doet de verstandige en juiste dingen. Nu, tot en met de zomer, goed voor jezelf zorgen en je rust pakken. Het komt goed met jouw gezin!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:TOPWIJF !!! (Excusez le mot :-) )
Inderdaad.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hidr schreef:
Julie4444 schreef:Absoluut zullen ze er geen last van hebben:
Nou, de kinderen misschien niet, maar als moeder heb je het dan wel heel zwaar. Het huishouden wordt echt niet voor je gedaan als je moe thuiskomt van een dag werken. De kinderen moeten opgehaald worden, zijn druk, willen aandacht en hebben ook honger. En de was, de boodschappen, het papierwerk enz enz.

Maar dat is ieder zijn keuze. Ik kies ervoor om overdag het huishouden te doen, dan kan ik 's-avonds een beetje ontspannen en energie opdoen voor de volgende dag.
Ach, welnee. Je hebt toch niet een hele dag nodig om het huishouden te doen? Hoogstens als je niks anders te doen hebt kan je op zo'n manier je dag vullen. Maar als je gewoon een baan hebt wordt je vanzelf makkelijker met het huishouden en de eisen op dat gebied.

mh73

Re: zelf betalen?

Ongelezen bericht door mh73 »

hidr schreef:
langste adem schreef:Laten we het erop houden dat niet iedereen zo'n instelling heeft als de TS, er zijn ook tegenpolen.
Ik vind de instelling van TS ook prima, ik waarschuw voor de gevolgen van overbelasting. Het is niet niks, de opgave waar TS voor staat. Ik wens haar verder alle succes. Ik kies alleen een andere weg. Mijn keuze toch?
Het is je eigen keuze prima. Wil je dan ook nooit maar nooit meer zeuren dat je geld tekort komt: het is tenslotte je eigen keuze.
martine81 schreef:Je vroeg om je op de hoogte te houden: ga ik doen, het goede nieuws is dat ik net de auto verkocht heb en dus nu weer financiele ruimte heb om totdat ik ga beginnen met werken (dat is na de zomervakantie). Een auto heb ik op dit moment niet nodig (woon in de stad, kinderen lopen met mij naar school, en waar ik ga werken is prima op de fiets te doen, en er is ook nog altijd ov, in noodgevallen kan ik altijd auto van mijn ouders of schoonouders lenen). Ik was sowieso gewend alles op de fiets te doen, want mijn man had de auto altijd mee naar werk. Dus een echt gemis is het niet.
Martine is duidelijk uit het goede hout gesneden. Ze laat zien hoe het wél moet. Zie je wel, ook anno 2015 zijn moeders nog prima in staat om zónder auto door het leven te gaan. Maar goed, is ook een keuze zeker?

Gesloten