LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanmaning Gemeentelijke Belastingen Almere
Aanmaning Gemeentelijke Belastingen Almere
Vandaag kreeg ik een aanmaning van de gemeente Almere voor de 'Gemeentelijke Belastingen'. Volgens de gemeente zou ik de belastingaanslag niet op tijd betaald hebben. Dit klopt inderdaad, ik heb nog niet eerder een belastingaanslag van de gemeente dit jaar ontvangen! Hierbij hebben ze nu meteen opgeteld:
- 'Kosten van de aanmaning' 15 euro.
- 'Verschuldigde invorderingsrente' 4 euro.
Ik heb de aanmaning inmiddels betaald maar ik vind de extra kosten niet netjes van de gemeente. Ik sta niet bekend als 'wanbetaler' o.i.d., sterker nog ik heb nog nooit een rekening niet op tijd betaald, ik betaal altijd alles netjes op tijd!
Er kunnen natuurlijk veel dingen fout gaan: kan zijn dat het niet verzonden is, verkeerd bezorgd is of dat ik zelf de envelop tussen andere post niet gezien heb, lijkt me raar maar zou kunnen natuurlijk!
Daarnaast woon ik pas 2 jaar op mijzelf. Vorig jaar kreeg ik inderdaad rond April het aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Ik vond het dus ook al raar dat hij dit jaar later was, maar dit was pas de 2e keer dat ik er 1 zou ontvangen, dus ik ging er vanuit dat er geen vast moment was voor deze belastingen.
Maar mijn vraag is eigenlijk kunnen ze dit bedrag zomaar verhogen met allerlei kosten? Na wat googelen zag ik dat bedrijven pas incassokosten in rekening mogen brengen na een 'ingebrekestelling' te hebben verstuurd, mag een gemeente dit gewoon zonder ook maar 1 herinnering doen? Ik heb de gemeente proberen te bellen voor een antwoord, maar toen ik thuis kwam, na 5 uur was iedereen daar natuurlijk alweer naar huis.. Heeft een bezwaar zin in deze situatie? Iemand ervaringen?
- 'Kosten van de aanmaning' 15 euro.
- 'Verschuldigde invorderingsrente' 4 euro.
Ik heb de aanmaning inmiddels betaald maar ik vind de extra kosten niet netjes van de gemeente. Ik sta niet bekend als 'wanbetaler' o.i.d., sterker nog ik heb nog nooit een rekening niet op tijd betaald, ik betaal altijd alles netjes op tijd!
Er kunnen natuurlijk veel dingen fout gaan: kan zijn dat het niet verzonden is, verkeerd bezorgd is of dat ik zelf de envelop tussen andere post niet gezien heb, lijkt me raar maar zou kunnen natuurlijk!
Daarnaast woon ik pas 2 jaar op mijzelf. Vorig jaar kreeg ik inderdaad rond April het aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Ik vond het dus ook al raar dat hij dit jaar later was, maar dit was pas de 2e keer dat ik er 1 zou ontvangen, dus ik ging er vanuit dat er geen vast moment was voor deze belastingen.
Maar mijn vraag is eigenlijk kunnen ze dit bedrag zomaar verhogen met allerlei kosten? Na wat googelen zag ik dat bedrijven pas incassokosten in rekening mogen brengen na een 'ingebrekestelling' te hebben verstuurd, mag een gemeente dit gewoon zonder ook maar 1 herinnering doen? Ik heb de gemeente proberen te bellen voor een antwoord, maar toen ik thuis kwam, na 5 uur was iedereen daar natuurlijk alweer naar huis.. Heeft een bezwaar zin in deze situatie? Iemand ervaringen?
-
Re: Aanmaning Gemeentelijke Belastingen Almere
Waarom krijg ik meteen een aanmaning en geen herinnering?
De gemeente stuurt u een aanmaning als u niet of niet volledig heeft betaald na het verlopen van de betaaltermijn. De betaaltermijn, de datum wanneer u het bedrag van de aanslag betaald moet hebben, staat op het aanslagbiljet of hebt u afgesproken in een betalingsregeling. Wij zijn niet verplicht om u een herinnering te sturen. Dat staat in de Invorderingswet 1990.
De gemeente stuurt u een aanmaning als u niet of niet volledig heeft betaald na het verlopen van de betaaltermijn. De betaaltermijn, de datum wanneer u het bedrag van de aanslag betaald moet hebben, staat op het aanslagbiljet of hebt u afgesproken in een betalingsregeling. Wij zijn niet verplicht om u een herinnering te sturen. Dat staat in de Invorderingswet 1990.
Ok als dat zo is dan is dat een slechte zaak. Dat een fout in de post (waar dit op lijkt) bij mij voor extra kosten kan zorgen. Vreemd dat dit voor overheid/gemeentes zo geregeld is.. Bezwaar maken lijkt me dan dus zinloos als ik uw antwoord goed begrijp..
Foutje van de post? Denk het niet, ik kreeg vandaag dezelfde aanmaning, maar ook niet eerder een nota of herinnering gekregen. Voorheen kreeg ik die via Finbox, de digitale post van de ING, EN via de gewone post, maar de Finbox is gestopt, en kreeg nu dus ook geen gewone post. Ik zou zeker bezwaar aantekenen (ga ik ook doen) want blijkbaar zijn wij niet de enigen.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Waterbedrijven mogen dat ook al zomaar doen? Je moet dus bijna zelf een kalender maken om bij te houden wanneer welke rekening ongeveer zou kunnen komen..
Nouja ik had het van gemeentes in ieder geval sowieso niet verwacht. Duizenden gemeente ambtenaren (van ons geld) in Nederland om zorg te dragen voor hun burgers en niet 1 die tijd/moeite hoeft te nemen om een herinnering te sturen.. Nee in plaats daarvan lekker verschuilen achter regeltjes en boete bedragen innen!
Mooiste is dat ze zelf pas na 6/8 weken (of helemaal niet) op de meest eenvoudige post reageren, als je dat als bedrijf zou doen zou je niet ver komen. Veel gemeente ambtenaartjes zouden het in het bedrijfsreden sowieso niet redden lijkt mij, tijd om daar eens flink de bezem door te halen.
De mensen bij de post neem ik niets kwalijk, die werken keihard voor hun kleine salaris.
Nouja ik had het van gemeentes in ieder geval sowieso niet verwacht. Duizenden gemeente ambtenaren (van ons geld) in Nederland om zorg te dragen voor hun burgers en niet 1 die tijd/moeite hoeft te nemen om een herinnering te sturen.. Nee in plaats daarvan lekker verschuilen achter regeltjes en boete bedragen innen!
Mooiste is dat ze zelf pas na 6/8 weken (of helemaal niet) op de meest eenvoudige post reageren, als je dat als bedrijf zou doen zou je niet ver komen. Veel gemeente ambtenaartjes zouden het in het bedrijfsreden sowieso niet redden lijkt mij, tijd om daar eens flink de bezem door te halen.
De mensen bij de post neem ik niets kwalijk, die werken keihard voor hun kleine salaris.
Die werken zo hard dat in sommige plaatsen de helft van de post niet of op verkeerde adressen wordt bezorgd. U kunt beter postNL of het postbedrijf dat de gemeente gebruikt verantwoordelijk houden voor het niet ontvangen van uw post.Jeroen22 schreef:Waterbedrijven mogen dat ook al zomaar doen? Je moet dus bijna zelf een kalender maken om bij te houden wanneer welke rekening ongeveer zou kunnen komen..
Ook ik krijg regelmatig post voor mensen een paar straten verder.
-
Voor belastingen geldt een speciale wet, de Kostenwet. Op grond van deze wet mag de gemeente direct kosten in rekening brengen.Jeroen22 schreef:Maar mijn vraag is eigenlijk kunnen ze dit bedrag zomaar verhogen met allerlei kosten? Na wat googelen zag ik dat bedrijven pas incassokosten in rekening mogen brengen na een 'ingebrekestelling' te hebben verstuurd, mag een gemeente dit gewoon zonder ook maar 1 herinnering doen? Ik heb de gemeente proberen te bellen voor een antwoord, maar toen ik thuis kwam, na 5 uur was iedereen daar natuurlijk alweer naar huis.. Heeft een bezwaar zin in deze situatie? Iemand ervaringen?