LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat TS wel wist dat het neppers waren want ze biedt ze te koop aan voor € 15 ; ik neem niet aan dat ze erbij gezet heeft : " Een echte Ray Ban voor u voor € 15 ".
Een Ray Ban is er niet voor € 15 en dat weet een koper natuurlijk ook wel :?

16again
Berichten: 16170
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:als er al problemen zouden komen, dan had je van ons mooie justitiële apparaat wel een berichtje gehad, niet van een of ander vaag advocaten kantoor.
Als je dit soort dingen als TS doet, dan kan dat 2 gevolgen hebben:
-Strafrechtelijk onderzoek door justitie
en/of
-Civielrechtelijke stappen van gedupeerde rechthebbende

Het een sluit het ander niet uit!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door kokka »

Daar ben ik het wel mee eens, maar je hoeft natuurlijk niet zomaar zonder gerechtelijke uitspraak zo'n uit de lucht gegrepen bedrag te betalen

mh73

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door mh73 »

kokka schreef:Daar ben ik het wel mee eens, maar je hoeft natuurlijk niet zomaar zonder gerechtelijke uitspraak zo'n uit de lucht gegrepen bedrag te betalen
Ik denk niet dat een advocaat bang is voor de gang naar de rechter.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door kokka »

ik kan me slecht voorstellen dat ze die gang naar de rechter zouden maken. ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat er een rechter is die zo'n absurd bedrag zou toewijzen voor de schade die je oploopt als je een nepbril koopt

16again
Berichten: 16170
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Ik denk niet dat een advocaat bang is voor de gang naar de rechter.
Bij de rechter moet die advocaat wel kunnen aantonen rechthebbende van ray-ban te zijn, de vraag is of hij dat echt is.

Voor rechter kan TS met inzage bankafschriften aannemelijk maken hoeveel brilletjes verkocht zijn. Het lijkt me sterk dat voor 6 brillen dergelijke schadevergoeding toegewezen gaat worden.

mh73

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door mh73 »

Het bedrag wat hier gevraagd wordt is aan de hoge kant in deze situatie. Bedragen van rond de 2000 euro komen inderdaad vaker voor. Maar een collega webwinkelier die imitatie kleding verkocht kreeg een claim van 10.000 euro. Ik geloof dat ze voor ongeveer de helft geschikt hebben.

Het mag gewoon niet en het gaat er niet alleen om wat de verdiensten zijn van degene die de imitatie verkocht. Je maakt ook inbreuk op merkenrecht. En als je dat kan aantonen (wat men kan, want men heeft er eentje gekocht bij TS) sta je best sterk bij de rechter. Die schadevergoeding is dan ook niet zozeer voor die zes brilletjes, maar voor de inbreuk op het merkenrecht.

16again
Berichten: 16170
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Die schadevergoeding is dan ook niet zozeer voor die zes brilletjes, maar voor de inbreuk op het merkenrecht.
Toegebrachte schade en/of ten onrechte gemaakte verdiensten behoren weldegelijk mee te wegen.

Stel dat een grote jongen 1 miljoen verdient met nep-artikelen.
10.000 euro boete is dan natuurlijk een peuleschil

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:Bij web shops kan men toch ook voor de gek gehouden worden door b.v. Nikes te kopen, die "echt" zouden zijn? Waarom worden die zaken dan niet in de gaten houden en advocaten ingeschakeld? De meeste komen er wel mee weg. De TS zal best wel hebben geweten dat de brillen ook niet "echt" waren, misschien niet dat het strafbaar is, dat zou kunnen.
Dat laatste is nooit een reden geweest om ergens onderuit te komen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door GJvdZ »

mh73 schreef:In China neemt men het met wel meer dingen niet zo nauw.
Dat heeft niet zozeer te maken met dingen niet zo nauw nemen. In de Aziatische cultuur ken met het begrip intellectual property gewoon niet (ze kopiëren net zo makkelijk van elkaar). Heeft niets te maken met de boel proberen op te lichten maar het hele concept komt in die culturen niet voor. Het besef begint daar nu wel door te dringen omdat men door heeft dat als je naar de rest van de wereld wilt exporteren je daar wel rekening mee moet houden. Tegelijkertijd zullen ze ook doorkrijgen dat je er een hoop geld mee kunt verdienen, dus ze zullen het waarschijnlijk zelf ook wel gaan toepassen. Bedrijven als Huawei doen al vrolijk mee met het patenteren van hun vindingen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door kokka »

Ik was in Shenzen voor mijn werk, daar was ik in een winkelcentrum.. die was van boven tot onder vol met winkeltjes waar ze Namaak spul verkopen, en echt heel mooi nep ook. ze noemen dat daar een Real copy. dan zijn alle onderdelen 1 op 1 nagemaakt. zelfs als je zo'n klokje openmaakt, zie je nog niet dat het nep is.

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door tortle »

kokka schreef:Ik was in Shenzen voor mijn werk, daar was ik in een winkelcentrum.. die was van boven tot onder vol met winkeltjes waar ze Namaak spul verkopen, en echt heel mooi nep ook. ze noemen dat daar een Real copy. dan zijn alle onderdelen 1 op 1 nagemaakt. zelfs als je zo'n klokje openmaakt, zie je nog niet dat het nep is.
Dat is toch in de buurt van Almelo ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door tenormin »

tortle schreef:
kokka schreef:Ik was in Shenzen voor mijn werk, daar was ik in een winkelcentrum.. die was van boven tot onder vol met winkeltjes waar ze Namaak spul verkopen, en echt heel mooi nep ook. ze noemen dat daar een Real copy. dan zijn alle onderdelen 1 op 1 nagemaakt. zelfs als je zo'n klokje openmaakt, zie je nog niet dat het nep is.
Dat is toch in de buurt van Almelo ?
Shenzen ligt niet in de buurt van Almelo, geen aardrijkskunde gehad op school?

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door tortle »

Jawel maar dat is zo lang geleden. Via Google gevonden dat het veel verder weg is dan Almelo :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door kweenie »

tenormin schreef:Bij web shops kan men toch ook voor de gek gehouden worden door b.v. Nikes te kopen, die "echt" zouden zijn? Waarom worden die zaken dan niet in de gaten houden en advocaten ingeschakeld? De meeste komen er wel mee weg.
Die worden óók aangepakt.
Maar vaak gaat het daarbij trouwens niet om nep spullen, maar om 'echte' spullen die via parallel import een stuk goedkoper kunnen worden aangeboden. Bovendien hangt het ook sterk af van het merk of ze er bovenop zitten of alleen in uitzonderingen in actie komen

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door Frantic2 »

op MP sterft deze handel gelukkig uit. Maar in de lokale verkoophoekjes van Facebook...... Juist, daar duiken ze nu massaal op!

Die zijn meestal besloten en voor zo'n advocaat veel moeilijker te traceren.

Ik was er zelf 1 gestart maar word nu al moe van al die semi legale verkopers met de nep parfums, sneakers, kleding met de kaartjes er nog aan.... etc.

mh73

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door mh73 »

Frantic2 schreef:op MP sterft deze handel gelukkig uit. Maar in de lokale verkoophoekjes van Facebook...... Juist, daar duiken ze nu massaal op!

Die zijn meestal besloten en voor zo'n advocaat veel moeilijker te traceren.

Ik was er zelf 1 gestart maar word nu al moe van al die semi legale verkopers met de nep parfums, sneakers, kleding met de kaartjes er nog aan.... etc.
Ik heb het ook gemerkt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:
Frantic2 schreef:op MP sterft deze handel gelukkig uit. Maar in de lokale verkoophoekjes van Facebook...... Juist, daar duiken ze nu massaal op!

Die zijn meestal besloten en voor zo'n advocaat veel moeilijker te traceren.

Ik was er zelf 1 gestart maar word nu al moe van al die semi legale verkopers met de nep parfums, sneakers, kleding met de kaartjes er nog aan.... etc.
Ik heb het ook gemerkt.
Om nog maar te zwijgen over de autoverkopers die allerlei leugens vertellen. En mensen trappen er massaal in.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door bprosman »

Is een truukje voor, om te zien of autoverkopers onwaarheden vertellen.
Als hun lippen bewegen ;-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Advocaat wil mij laten betalen voor producten op marktplaats

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bprosman schreef:Is een truukje voor, om te zien of autoverkopers onwaarheden vertellen.
Als hun lippen bewegen ;-)
Ik bedoelde meer de particulieren die hun oude barrel proberen te verkopen op facebook enzo, en dan beweren de enige eigenaar te zijn geweest, alles nog goed onderhouden is e.d. Dan kijk je dat even na en zijn ze zelf al eigenaar nummer 7.

Gesloten