ARTIKEL 7: AANSPRAKELIJKHEID
7.1. Voor directe dan wel indirecte schade, ...., ...., is Central Parking slechts aansprakelijk indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
7.3. .... Central Parking (is) niet aansprakelijk voor schade ontstaan aan het voertuig tijdens de dienstverlening, voor verlies of vermindering van no-claim korting en / of voor vermindering van bonus-malus korting op de autoverzekering van de klant.
7.5. .... Central Parking (sluit) aansprakelijkheid uit ter zake van (schade door) diefstal, verduistering of inbraak voor, tijdens of na de parkeerperiode.
7.6. De klant vrijwaart Central Parking tegen alle aanspraken van derden voortvloeiende uit en/of verband houdende met de door Central Parking verrichte werkzaamheden.
7.7: Aan het gedeelte van het contract dat is bestemd voor optekening van aanwezige schades bij aanname van het voertuig (‘aankomst’) kunnen geen rechten worden ontleend.
Oftewel:
- 7.1 Zonder "opzet" of "bewuste roekeloosheid" is Centralparking nergens voor aansprakelijk.
7.6 Zelfs een andere partij waar schade wordt veroorzaakt (met jouw auto) kan Centralparking niet aansprakelijk stellen.
7.7 De schriftelijke opname van de staat van de auto bij inname (dat er nog geen sprake van schade was) wordt hier al direct weer afgewezen.
De zorgplicht van ("alleen maar") een exploitant van een parkeerruimte of stalling is soms onder te brengen onder het juridische begrip ‘bewaarneming’. Een verplichting voor de bewaarnemer is, dat deze de zaak teruggeeft en wel in de staat waarin hij de zaak heeft ontvangen. Ontstaat er beschadiging gedurende de bewaarnemingsperiode die is toe te rekenen aan de bewaargever, dan kan schadevergoeding worden geëist op grond van de algemene bepalingen voor wanprestatie. De bewaarnemer kan vervolgens een beroep op overmacht doen, als hij niet kan nakomen waarbij deze wel de bewijslast heeft. Afgezien van bewaarneming gelden er overigens in het geval van Valet service waarschijnlijk nog wel wat andere zorgplichten voor de exploitant.