LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisarts belt onterecht ambulance.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Frye
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2015 04:38

Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door Frye »

Ben ik verantwoordelijk voor de kosten van de ambulance wanneer de receptioniste van mijn nieuwe huisarts (die ik tot dan toe zelfs nog nooit had gesproken) onterecht een ambulance stuurt? Mijn klachten waren duizeligheid wat zelden ernstig is. Ze vroeg of ik pijn aan 1 kant van mijn hoofd had en dat had (heb) ik, had intern overlegd en meteen een ambulance gebeld, zonder eerst met mij te bespreken. Het is toch niet aan mij om te weigeren om mee te gaan? Ik was best in staat geweest een taxi te nemen, al moet ik toegeven dat ik doodsbang was en de arts wrschl midden in zijn spreekuur zat. Bovendien had ik die klachten al twee weken. Het ging allemaal zo knullig, de praktijk is net een paar weken open. En in het ziekenhuis waren ze best een tikje boos. Terecht, het is wrschl gewoon een (wellicht chronische) bijholteontsteking door verwaarloosde kies.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door vroem »

Ben ik verantwoordelijk voor de kosten van de ambulance wanneer de receptioniste van mijn nieuwe huisarts (die ik tot dan toe zelfs nog nooit had gesproken) onterecht een ambulance stuurt? Mijn klachten waren duizeligheid wat zelden ernstig is. Ze vroeg of ik pijn aan 1 kant van mijn hoofd had en dat had (heb) ik, had intern overlegd en meteen een ambulance gebeld, zonder eerst met mij te bespreken. Het is toch niet aan mij om te weigeren om mee te gaan? Ik was best in staat geweest een taxi te nemen, al moet ik toegeven dat ik doodsbang was en de arts wrschl midden in zijn spreekuur zat. Bovendien had ik die klachten al twee weken. Het ging allemaal zo knullig, de praktijk is net een paar weken open. En in het ziekenhuis waren ze best een tikje boos. Terecht, het is wrschl gewoon een (wellicht chronische) bijholteontsteking door verwaarloosde kies.
dat is allemaal wetenschap en kennis achteraf. Met een slechte kies moet je maar de tandarts, niet naar de huisarts, logisch dat dat bij de huisarts niet zo 123 onderkend wordt als oorzaak. Wat er dan aan opties overblijft gaf in het licht van het moment en de klachten en symptomen blijkbaar deze aanleiding. Makkelijk en mi niet terecht om dan als het achteraf mee blijkt te vallen een dergelijke vraagstelling op een forum te deponeren..
Als het terecht was geweest de ambulance in te roepen en juist niet gedaan waren de poppen, terecht, fors aan het dansen geweest.
Dus om de vraag te beantwoorden: Ja.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door puma73 »

vroem schreef:
Ben ik verantwoordelijk voor de kosten van de ambulance wanneer de receptioniste van mijn nieuwe huisarts (die ik tot dan toe zelfs nog nooit had gesproken) onterecht een ambulance stuurt? Mijn klachten waren duizeligheid wat zelden ernstig is. Ze vroeg of ik pijn aan 1 kant van mijn hoofd had en dat had (heb) ik, had intern overlegd en meteen een ambulance gebeld, zonder eerst met mij te bespreken. Het is toch niet aan mij om te weigeren om mee te gaan? Ik was best in staat geweest een taxi te nemen, al moet ik toegeven dat ik doodsbang was en de arts wrschl midden in zijn spreekuur zat. Bovendien had ik die klachten al twee weken. Het ging allemaal zo knullig, de praktijk is net een paar weken open. En in het ziekenhuis waren ze best een tikje boos. Terecht, het is wrschl gewoon een (wellicht chronische) bijholteontsteking door verwaarloosde kies.
dat is allemaal wetenschap en kennis achteraf. Met een slechte kies moet je maar de tandarts, niet naar de huisarts, logisch dat dat bij de huisarts niet zo 123 onderkend wordt als oorzaak. Wat er dan aan opties overblijft gaf in het licht van het moment en de klachten en symptomen blijkbaar deze aanleiding. Makkelijk en mi niet terecht om dan als het achteraf mee blijkt te vallen een dergelijke vraagstelling op een forum te deponeren..
Als het terecht was geweest de ambulance in te roepen en juist niet gedaan waren de poppen, terecht, fors aan het dansen geweest.
Dus om de vraag te beantwoorden: Ja.
En om daar gelijk aan toe te voegen dat het eigen risico van 375 euro terecht is

mh73

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door mh73 »

Draai het even om: als ze geen ambulance had geregeld terwijl je hem wel nodig had gehad was je ook niet blij geweest.
Die mensen kunnen niet door iemands hoofd kijken en daarbij optellend dat de een snel klaagt en de ander pas als er echt heel ernstige klachten zijn.....

Frye
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2015 04:38

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door Frye »

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Dus de patient is altijd verantwoordelijk voor de kosten, zodra hij besluit in te stappen in een ambulance? Lijkt mij wel degelijk een onderwerp voor een publiek forum.

Ik had dus niet in moeten stappen, angst is een slechte raadgever, mijn fout, maar ik heb hier geen ervaring mee, in afgelopen 25 jaar hooguit twee bezoekjes aan huisarts gebracht en ik zal me nu wel drie keer bedenken voordat ik er weer een bel. Ik verwijt mijn arts niets, sterker nog ben best blij met hem. En wat bertreft de eigen bijdrage, de kans dat ik doorverwezen word naar kaak- dan wel kno arts lijkt mij zeer groot, ik was dolblij met de hulp, en de klachten zijn mogelijk ontstaan uit eigen schuld, dus okee.

Toch blijf ik het merkwaardig vinden om het bellen van ambulance niet eerst aan patient voor te leggen als deze goed aanspreekbaar is.

Nogmaals bedankt voor de info.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door sjohie »

Frye schreef:Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Dus de patient is altijd verantwoordelijk voor de kosten, zodra hij besluit in te stappen in een ambulance? Lijkt mij wel degelijk een onderwerp voor een publiek forum.

Ik had dus niet in moeten stappen, angst is een slechte raadgever, mijn fout, maar ik heb hier geen ervaring mee, in afgelopen 25 jaar hooguit twee bezoekjes aan huisarts gebracht en ik zal me nu wel drie keer bedenken voordat ik er weer een bel. Ik verwijt mijn arts niets, sterker nog ben best blij met hem. En wat bertreft de eigen bijdrage, de kans dat ik doorverwezen word naar kaak- dan wel kno arts lijkt mij zeer groot, ik was dolblij met de hulp, en de klachten zijn mogelijk ontstaan uit eigen schuld, dus okee.

Toch blijf ik het merkwaardig vinden om het bellen van ambulance niet eerst aan patient voor te leggen als deze goed aanspreekbaar is.

Nogmaals bedankt voor de info.
Eeuh nee, de zorgverzekeraar is verantwoordelijk voor de kosten, waarvan een deel, middels het wettelijke eigen risico, door de patiënt betaald moet worden. ~9 maanden geleden heb ik ook een ritje in de ambulance mogen maken, en dat kostte met wat checks op de SEH-cardiologie ~780 euro. Daarvan was de helft voor mij, de rest voor de zorgverzekeraar. Had ik een aanvullend eigen risico genomen, dan was alles eigen rekening geweest.

Daarnaast, de symptomen die jij zo te lezen noemde toen je huisartsassistente belde, lijken verdacht veel op punt 1 op dit lijstje, en zijn valide redenen, waar zulke mensen ook op getraind worden, om een ambulance te bestellen.

Ter illustratie, ik belde met punt 3, en dan wordt geen tegenspraak meer geduld, en komt die ambulance gewoon. Als ze met elke beller een half uur gaan discussiëren dan vallen er doden, ze handelen dus altijd met een gezonde reserve.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door 16again »

Frye schreef:Bovendien had ik die klachten al twee weken.
Voortaan toch maar eerder gewoon naar normale spreekuur.

mh73

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door mh73 »

Frye schreef:Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Dus de patient is altijd verantwoordelijk voor de kosten, zodra hij besluit in te stappen in een ambulance? Lijkt mij wel degelijk een onderwerp voor een publiek forum.

Ik had dus niet in moeten stappen, angst is een slechte raadgever, mijn fout, maar ik heb hier geen ervaring mee, in afgelopen 25 jaar hooguit twee bezoekjes aan huisarts gebracht en ik zal me nu wel drie keer bedenken voordat ik er weer een bel. Ik verwijt mijn arts niets, sterker nog ben best blij met hem. En wat bertreft de eigen bijdrage, de kans dat ik doorverwezen word naar kaak- dan wel kno arts lijkt mij zeer groot, ik was dolblij met de hulp, en de klachten zijn mogelijk ontstaan uit eigen schuld, dus okee.

Toch blijf ik het merkwaardig vinden om het bellen van ambulance niet eerst aan patient voor te leggen als deze goed aanspreekbaar is.

Nogmaals bedankt voor de info.
Ik moet zeggen dat ik dit een vreemde reactie vind. Je belt de assistente met een hulpvraag. Daarop wordt gereageerd. Waarom dan niet instappen? En blijkbaar vond het ambulancepersoneel het ook nodig om je mee te nemen, want die doen dat ook niet zomaar. Je hebt niet gewoon de assistente gebeld om een afspraak te maken, blijkbaar heeft de assistente het als een noodkreet ervaren.
Gewoon volgende keer op tijd een afspraak maken, geen pijntjes verwaarlozen, juist wél naar de huisarts gaan. Dan wordt je gewoon geholpen en doorverwezen indien nodig.

privo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2007 19:26

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door privo »

mh73 schreef:[quote="Frye
Ik moet zeggen dat ik dit een vreemde reactie vind. Je belt de assistente met een hulpvraag. Daarop wordt gereageerd. Waarom dan niet instappen? En blijkbaar vond het ambulancepersoneel het ook nodig om je mee te nemen, want die doen dat ook niet zomaar. Je hebt niet gewoon de assistente gebeld om een afspraak te maken, blijkbaar heeft de assistente het als een noodkreet ervaren.
Gewoon volgende keer op tijd een afspraak maken, geen pijntjes verwaarlozen, juist wél naar de huisarts gaan. Dan wordt je gewoon geholpen en doorverwezen indien nodig.
.... een verwaarloosde kies is te voorkomen door een halfjaarlijks bezoek te brengen aan de tandarts.....

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Frye schreef:Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Dus de patient is altijd verantwoordelijk voor de kosten, zodra hij besluit in te stappen in een ambulance? Lijkt mij wel degelijk een onderwerp voor een publiek forum.

Ik had dus niet in moeten stappen, angst is een slechte raadgever, mijn fout, maar ik heb hier geen ervaring mee, in afgelopen 25 jaar hooguit twee bezoekjes aan huisarts gebracht en ik zal me nu wel drie keer bedenken voordat ik er weer een bel. Ik verwijt mijn arts niets, sterker nog ben best blij met hem. En wat bertreft de eigen bijdrage, de kans dat ik doorverwezen word naar kaak- dan wel kno arts lijkt mij zeer groot, ik was dolblij met de hulp, en de klachten zijn mogelijk ontstaan uit eigen schuld, dus okee.

Toch blijf ik het merkwaardig vinden om het bellen van ambulance niet eerst aan patient voor te leggen als deze goed aanspreekbaar is.

Nogmaals bedankt voor de info.
U geeft zelf aan dat u bang was. Wie weet had u "nee" gezegd als er met u overlegd was en was u thuis overleden. Nu is het andersom, er is niet overlegd en het bleek geen spoed. Maar met een patiënt, hoe goed aanspreekbaar hij/zij ook is, gaan overleggen of hij/zij met de ambulance vervoerd wil worden....lijkt mij een slecht plan. Hoeveel mensen zullen uit angst voor de kosten "nee" zeggen terwijl het antwoord medisch gezien "ja" had moeten zijn? Mevrouw heeft toch enige opleiding en gelukkig voor u bleek het, achteraf gezien, geen zaak van leven of dood. Maar laat medische beslissingen alsjeblieft over aan mensen die er enige vorm van opleiding voor hebben en niet aan leken.

spiegelbeeld2011
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2015 22:10

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door spiegelbeeld2011 »

Weet je wat pas erg is, als je een ambulance belt voor je vriendin omdat je het niet vertrouwd, en ze komen, ze komen tot de conclusie dat ze niet ziek genoeg is, en later haar achter, DAT is pas erg ....2 dagen later is ze overleden, ik zal dit nooit meer vergeten ....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door ciske »

Frye schreef:Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Dus de patient is altijd verantwoordelijk voor de kosten, zodra hij besluit in te stappen in een ambulance? Lijkt mij wel degelijk een onderwerp voor een publiek forum.

Ik had dus niet in moeten stappen, angst is een slechte raadgever, mijn fout, maar ik heb hier geen ervaring mee, in afgelopen 25 jaar hooguit twee bezoekjes aan huisarts gebracht en ik zal me nu wel drie keer bedenken voordat ik er weer een bel. Ik verwijt mijn arts niets, sterker nog ben best blij met hem. En wat bertreft de eigen bijdrage, de kans dat ik doorverwezen word naar kaak- dan wel kno arts lijkt mij zeer groot, ik was dolblij met de hulp, en de klachten zijn mogelijk ontstaan uit eigen schuld, dus okee.

Toch blijf ik het merkwaardig vinden om het bellen van ambulance niet eerst aan patient voor te leggen als deze goed aanspreekbaar is.

Nogmaals bedankt voor de info.
De titel klopt dan niet, huisarts belt terecht een ambulance en niet onterecht. Wees blij dat hij zo zorgzaam is.

mh73

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door mh73 »

privo schreef:
mh73 schreef:[quote="Frye
Ik moet zeggen dat ik dit een vreemde reactie vind. Je belt de assistente met een hulpvraag. Daarop wordt gereageerd. Waarom dan niet instappen? En blijkbaar vond het ambulancepersoneel het ook nodig om je mee te nemen, want die doen dat ook niet zomaar. Je hebt niet gewoon de assistente gebeld om een afspraak te maken, blijkbaar heeft de assistente het als een noodkreet ervaren.
Gewoon volgende keer op tijd een afspraak maken, geen pijntjes verwaarlozen, juist wél naar de huisarts gaan. Dan wordt je gewoon geholpen en doorverwezen indien nodig.
.... een verwaarloosde kies is te voorkomen door een halfjaarlijks bezoek te brengen aan de tandarts.....
Inderdaad, ook het gebit niet verwaarlozen. Ik heb dat niet woordelijk gezegd, maar dat was toch wel de strekking van mijn bijdrage.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door Willemzelf »

U had er al 2 weken last van zegt u zelf.
U had best een taxi naar het ziekenhuis kunnen nemen, zegt u zelf.
Dan ga je toch gewoon naar het spreekuur ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door tenormin »

Een maand of 4 geleden het ik de SEH gebeld met problemen op de borst. Na vragen van arts over mijn klachten besloot hij een ambulance te sturen. De broeders hebben me goed nagekeken en besloten dat het nodig was om door hen te worden meegenomen. De ambulance had ik dus niet zelf besteld, maar "voor zekerheid" gestuurd. Ik heb er, ook niet met eigen risico (gekeken in mijn status) voor hoeven te betalen. Maar bij mij kwam de pijn volledig uit het niets. Denk zelf dat een arts met een hartpatiënt(e) geen risico wilde lopen. Zou ik al een tijdje last hebben gehad, was ik gewoon naar de dokter gegaan.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:Die rekening is nog niet ingediend bij de verzekeraar.
Dan wacht ik daar braaf op, hoewel mijn eigen risico al in Maart j.l. gebruikt was. We zien het wel.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:
vogels schreef:Die rekening is nog niet ingediend bij de verzekeraar.
Dan wacht ik daar braaf op, hoewel mijn eigen risico al in Maart j.l. gebruikt was. We zien het wel.

Eind van het jaar dient het ziekenhuis de meeste rekeningen in. Als je eigen risico al betaalt is kost het je niks.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Frye schreef:Ben ik verantwoordelijk voor de kosten van de ambulance wanneer de receptioniste van mijn nieuwe huisarts (die ik tot dan toe zelfs nog nooit had gesproken) onterecht een ambulance stuurt?
Als de huisarts, met de kennis van toen, in alle redelijkheid niet tot dat besluit had kunnen komen dan niet. Maar er is overleg geweest, dus....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door moederslink »

@Freye, je belt de HA ivm bepaalde klachten, waarom niet toen een afspraak voor het spreekuur gemaakt?
De receptioniste heeft gemeend, na overleg, dat de klachten dusdanig serieus waren dat ze een ambulance stuurt.
Of je hebt in je bezorgdheid en angst het eea te sterk aangezet of de klachten waren echt serieus genoeg. Hoe dan ook , ze meenden dat er een ambulance moest komen. Ook al ben je " aanspreekbaar " , je bent geen medicus en hebt op zo.n moment te luisteren nh advies en beleid vd HA.
De topictitel vind ik dan ook niet juist.
Ik mag hopen dat je in de toekomst goed naar je lichaam luistert en op tijd nd huis- ( tand) arts gaat, en misschien wat vaker dan 2x per 25 jaar ? :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huisarts belt onterecht ambulance.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:Frye had al 2 weken last van duizeligheid. Van spoedeisend is dan echt geen sprake. Dan kan een huisarts toch wel bedenken dat hij/zij wel met een taxi naar de SEH kan. Of eerst even bij de huisarts langs kan komen.
Dan moet TS dat wel duidelijk hebben gemaakt aan de huisarts/assistente. Wij hebben niet meegeluisterd dus we weten niet wat er precies in het gesprek is gezegd.
Maar goed, het schijnt hier gebruikelijk te zijn om na een lange discussie altijd de leverancier (in dit geval de huisarts) de schuld te geven... Maar o wee, als de huisarts inderdaad had gezegd dat iemand wel met de taxi had kunnen komen en er was wat fout gegaan.

Gesloten