LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2x Incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
leoverdi

2x Incassokosten?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik ben te laat geweest met het betalen van mijn energierekening. Een regeling was niet mogelijk en ik heb dus keurig gewacht tot ik een brief kreeg van het incassobureau met daarin de 40 euro incassokosten. Terecht want te laat.

Nu heb ik van mijn energieleverancier de jaarnota ontvangen en wat schetst mijn verbazing dat de incassokosten nogmaals in deze jaarnota zijn opgenomen. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice maar daar wordt gezegd 'u was te laat en moet dus incassokosten betalen' (en daar ben ik het mee eens) maar het is toch niet zo dat als e.e.a. uit handen wordt gegeven ik dan nog een keer incassokosten moet betalen aan het incassobureau over dezelfde nota?

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al betaald aan het incassobureau dus die kosten zijn al betaald, want terecht want ik was te laat.

alfatrion

Re: 2x Incassokosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je geeft niet alle informatie die nodig is om een goede beoordeling te maken. Ik lees niets over een veertiendaagse aanmaning of de hoofdsom. Het kan zijn dat dit mag in de gegeven omstandigheden. Je kunt natuurlijk alle communicatie geanonimiseerd als bijlage toevoegen in het eerste bericht.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

leoverdi schreef:Nu heb ik van mijn energieleverancier de jaarnota ontvangen en wat schetst mijn verbazing dat de incassokosten nogmaals in deze jaarnota zijn opgenomen.
Zijn incassokosten niet gewoon aan de post "betaalde bedragen" toegevoegd?
Alle betaalde maandbedragen zijn ook op jaarnota terug te vinden.

leoverdi

Nota was van april met vervaldatum 9 april. Op 15 april is daar 40 euro boven op gekomen. Ik heb toen contact gehad met klantenservice. Het betrof een voorschotnota dus een regeling was niet mogelijk. Vervolgens kreeg ik op 17 mei dat er nogmaals 40 euro boven op was gekomen. Weer contact opgenomen met klantenservice die me nog één keer uitstel wilde verlenen tot eind mei. Ik heb er toen voor gekozen om de termijn van mei gewoon te betalen en te wachten op het incassobureau. Ik heb dus nooit een aanmaning o.i.d ontvangen. Alleen mail dat er 2x incassokosten werden berekend.

Vandaag heb ik de jaarnota ontvangen en bleek dat de tweede 40 euro waren voor de termijn van mei die wel op tijd is betaald. Die is dan ook vandaag gecrediteerd. Voor de nota van april heb ik het incassobureau al betaald (140 + 40 incasso, overigens nu met een termijn van binnen zeven dagen). Omdat het de nota van april is en ik in juli heb betaald vind ik het niet ten onrechte dat ik 1x incassokosten moet betalen, dat is echt eigen schuld (imho).

Alleen nu heb ik dus die jaarnota ontvangen waar nogmaals die 40 euro op staan voor de nota die al aan het incassobureau is voldaan incl. de bijbehorende incassokosten en nu zegt klantenservice dus: u was te laat met betalen voordat het naar het bureau ging.

Het ging om een heel laag bedrag (wat ik in april gewoon niet kon betalen vanwege dringende en dwingende andere zaken) van 110 euro waar ik nu dus 80 euro incasso kosten op zou moeten betalen terwijl er voor zo'n laag bedrag, wat ik ervan heb gelezen, 15% met een minimum van 40 euro. Dan zou ik komen op een bedrag van 44 euro en niet op een bedrag van 80 euro.

Overigens op de jaarnota zijn de incassokosten vermeldt onder: Overige producten, diensten en heffingen en worden deze opgeteld bij de overige kosten en opgenomen in de jaarnota.

alfatrion

Ik heb het gevoel dat hier iets aan de hand is dat je niet goed weet over te brengen.

Ik moet weten bij welke energiemaatschappij je zit, een overzicht van alle betalingen van 2015 (screenshot) en correspondentie (nota's, e-mails, brieven, ect.). Als je dit niet kunt anonimiseren dan kun je me een PB sturen, dan ga ik daar vertrouwelijk mee om.

Je hebt het over een maximum van 15% met een minimum van 40 euro, maar het is mij een raadsel hoe je dan uitkomt op 44 euro. Je hebt het over een bedrag van 110 euro, maar ook over 140 + 40, 2x 40 euro.

leoverdi

Ik begrijp niet zo goed waarom je een overzicht wil van al mijn betalingen. Het betreft hier één rekening, die van april 2015, die ik te laat heb betaald. De overige maanden zijn allemaal op tijd betaald. Welke energieleverancier het is lijkt mij ook totaal niet relevant want er zijn wettelijke regels over incasso's en die regels zeggen dan dat er correspondentie moet zijn (is er niet) en dat er een termijn van 14 dagen moet zijn gesteld (was er niet) etc. etc. Het gaat mij ook niet om de juistheid van de eenmalige incassokosten want ik vind het heel terecht dat ik incassokosten moet betalen als ik te laat ben met betalen. Daar heb ik dus geen enkel probleem mee. Het is jammer dat ik een maand niet in de gelegenheid was om op tijd mijn rekening te betalen maar het was op dat moment even niet anders.

Mijn vraag is alleen deze en ik herhaal hem gewoon nog een keer:

moet ik twee maal incassokosten betalen voor dezelfde rekening! Moet ik aan mijn energieleverancier incassokosten ( 40 euro) betalen voor een rekening die ik al via het incassobureau betaald heb met nogmaals incassokosten (40 euro). Men wil dus dat ik 80 euro incassokosten ga betalen en dat vind ik dan teveel want volgens mij.....

Zijn de incassokosten vastgelegd met een minimum van 40 euro (over een bedrag van 110 euro beschouw ik dit dan als een dure les) en een maximum van 15% (wat dan 44 euro zou zijn geweest maar nu word ik via het incassobureau en via de jaarnota blijkbaar 'verplicht' om incassokosten te betalen voor een en dezelfde nota voor een totaalsom van 80 euro!

Dus inderdaad 2x 40 euro incassokosten. (de 140 euro + 40 was een typefout want de rekening bedroeg 110 euro)

alfatrion ik heb je net twee PB's gestuurd. Ik duik nu de bank op met een kop thee en een boek. Alvast hartelijk dank en welterusten

Zendium2

Ongelezen bericht door Zendium2 »

Die energiemaatschapijen doen ook alles om te renderen aan het einde van het jaar, belachelijk....

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

leoverdi schreef:Mijn vraag is alleen deze en ik herhaal hem gewoon nog een keer:

moet ik twee maal incassokosten betalen voor dezelfde rekening! Moet ik aan mijn energieleverancier incassokosten ( 40 euro) betalen voor een rekening die ik al via het incassobureau betaald heb met nogmaals incassokosten (40 euro). Men wil dus dat ik 80 euro incassokosten ga betalen en dat vind ik dan teveel want volgens mij.....
Mits er niets anders aan de hand is: nee.

Over een enkele rekening/hoofdsom/voorschot mag maar 1 maal incassokosten worden gerekend, en de maximale hoogte daarvan is wettelijk bepaald zoals je al aangaf.

alfatrion

leoverdi schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je een overzicht wil van al mijn betalingen.
Omdat ik je geen verkeerd advies wil geven. Als ik roep dat je gelijk hebt en er een betaling niet was gedaan of een latere betaling was gezien als een betaling van de maand daarvoor dan kun je straks ook nog eens de proceskosten van c.a. 250 euro betalen.

Just covering all my basic. Als je het niet wilt geven dan hoeft dat niet. Alleen betere informatie = beter advies. Jouw keuze
leoverdi schreef:Welke energieleverancier het is lijkt mij ook totaal niet relevant want er zijn wettelijke regels over incasso's en die regels zeggen dan dat er correspondentie moet zijn (is er niet) en dat er een termijn van 14 dagen moet zijn gesteld (was er niet) etc. etc.
Afhankelijk van de (toepasbaarheid van de ) algemene voorwaarden kan het zo zijn dat er eerst een een ingebrekestelling verstuurd moet worden.

Geen veertiendaagse aanmaning = geen incassokosten.
leoverdi schreef:moet ik twee maal incassokosten betalen voor dezelfde rekening! Moet ik aan mijn energieleverancier incassokosten ( 40 euro) betalen voor een rekening die ik al via het incassobureau betaald heb met nogmaals incassokosten (40 euro). Men wil dus dat ik 80 euro incassokosten ga betalen en dat vind ik dan teveel want volgens mij.....
Nee natuurlijk niet. Maar misschien denk jij alleen dat het over dezelfde rekening gaat. Je vraag was: "Wat kan ik nu het beste doen?" Je komt met een concrete casus, maar niet alle informatie is (helder) aanwezig.
leoverdi schreef:Zijn de incassokosten vastgelegd met een minimum van 40 euro (over een bedrag van 110 euro beschouw ik dit dan als een dure les) en een maximum van 15% (wat dan 44 euro zou zijn geweest maar nu word ik via het incassobureau en via de jaarnota blijkbaar 'verplicht' om incassokosten te betalen voor een en dezelfde nota voor een totaalsom van 80 euro!
15% over 110 euro = 16,50 zodat als plafon 40 euro geldt.
leoverdi schreef:alfatrion ik heb je net twee PB's gestuurd. Ik duik nu de bank op met een kop thee en een boek. Alvast hartelijk dank en welterusten
Ik zie geen bijlage.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

leoverdi schreef:Nota was van april met vervaldatum 9 april. Op 15 april is daar 40 euro boven op gekomen. Ik heb toen contact gehad met klantenservice. Het betrof een voorschotnota dus een regeling was niet mogelijk. Vervolgens kreeg ik op 17 mei dat er nogmaals 40 euro boven op was gekomen. Weer contact opgenomen met klantenservice die me nog één keer uitstel wilde verlenen tot eind mei. Ik heb er toen voor gekozen om de termijn van mei gewoon te betalen en te wachten op het incassobureau. Ik heb dus nooit een aanmaning o.i.d ontvangen. Alleen mail dat er 2x incassokosten werden berekend.

Vandaag heb ik de jaarnota ontvangen en bleek dat de tweede 40 euro waren voor de termijn van mei die wel op tijd is betaald. Die is dan ook vandaag gecrediteerd. Voor de nota van april heb ik het incassobureau al betaald (140 + 40 incasso, overigens nu met een termijn van binnen zeven dagen). Omdat het de nota van april is en ik in juli heb betaald vind ik het niet ten onrechte dat ik 1x incassokosten moet betalen, dat is echt eigen schuld (imho).

Alleen nu heb ik dus die jaarnota ontvangen waar nogmaals die 40 euro op staan voor de nota die al aan het incassobureau is voldaan incl. de bijbehorende incassokosten en nu zegt klantenservice dus: u was te laat met betalen voordat het naar het bureau ging.

Het ging om een heel laag bedrag (wat ik in april gewoon niet kon betalen vanwege dringende en dwingende andere zaken) van 110 euro waar ik nu dus 80 euro incasso kosten op zou moeten betalen terwijl er voor zo'n laag bedrag, wat ik ervan heb gelezen, 15% met een minimum van 40 euro. Dan zou ik komen op een bedrag van 44 euro en niet op een bedrag van 80 euro.

Overigens op de jaarnota zijn de incassokosten vermeldt onder: Overige producten, diensten en heffingen en worden deze opgeteld bij de overige kosten en opgenomen in de jaarnota.
Volgens mij is deze post aangepast en zo snel dat het systeem dit nog als originele post ziet en niet aangeeft dat de aanpassing is gedaan. Ik heb namelijk in deze post nog gelezen dat 1x incassokosten is gestorneerd.

Het lijkt erop dat het volgende is gebeurd:

- April ( voorschot voor mei ) te laat betaald. Deze rekening is naar het incassobureau gegaan, incassokosten ( a €40,- ).
- In mei is voorschot voor juni gekomen ( april stond nog open ) en TS denkt deze betaald te hebben.
Echter omdat April nog open stond heeft de energiemaatschappij waarschijnlijk de nota van april (voorschot mei ) hiermee verrekend en deze als voldaan beschouwd, maar daardoor staat mei ( voorschot juni nog steeds open ).
- Mei ( voorschot juni ) staat nog open en is dus wederom te laat, wederom incassokosten.
- Juli betaalt TS het incassobureau en deze sluist dit door naar energiemaatschappij waardoor hiermee de rekening van mei ( voorschot juni ) betaalt wordt.

In totaal zijn dus 2 maandbedragen te laat betaald, waardoor 2x incassokosten berekend.

TS denkt in mei de rekening van mei te hebben betaald, maar tenzij dit specifiek aan mei is gekoppeld ( via een omschrijving of ander betaalkenmerk ), zal de energiemaatschappij eerst de openstaande rekening van april hiermee betalen en is TS dus wederom te laat met de rekening van mei.

Dit allemaal op basis van vermoedens, aangezien TS nog steeds weigert om de overige gegevens te tonen.

De Econometrist

Ongelezen bericht door De Econometrist »

leoverdi schreef:Overigens op de jaarnota zijn de incassokosten vermeldt onder: Overige producten, diensten en heffingen en worden deze opgeteld bij de overige kosten en opgenomen in de jaarnota.
Wat anderen hiervoor ook al in andere bewoordingen proberen duidelijk te maken, is dat je jaarnota melding maakt van ALLE gemaakte kosten in het afgelopen jaar. Dus vastrecht, verbruik, distributie, netwerk, en diverse bijkomende kosten. Hierin vind je dus ook je 40 incassokosten euro terug. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van ALLE betalingen, meestal 12 keer je voorschotbedrag. Deze twee worden getotaliseerd en het saldo ervan moet je bijbetalen of krijg je terug, al naar gelang het saldo positief of negatief is. Als het goed is, staat er bij je betalingen nu 11 keer 140 euro, en 1 keer 180, of er staat 12 keer 140 en een losse betaling van 40.

Als dit laatste niet het geval is, dan moet je eerst nog even uitrekenen wat de som van de optelling is van alles wat als kosten wordt vermeld, dus weer die vastrecht, verbruik, etc. etc. en dat vergelijken met het totaal waar zij zelf op komen. Als daar geen 40 euro verschil tussen zit, én er is geen 40 euro in je betalingen overzicht opgenomen of er is geen eenmalige verhoging van een voorschotbedrag van 40 euro, dan moet je aan de bel gaan trekken bij je energieleverancier.

Gesloten