LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Hoi allemaal,

Ik heb maar eens besloten een van mijn grootste ergenissen te uitten met als doel te kijken of er een oplossing is en zo niet of er dan meer mensen zijn die er zo over denken als ik, wat misschien ooit nog tot een oplossing kan leiden.

Het probleem dat ik als prepaid gebruiker heb is als volgt:

Ik wil dat, als mijn databundel verstreken of op is, mijn internet verbinding uitgezet wordt door mijn provider in plaats van het ongevraagd activeren van een dure dagbundel of het activeren van een buiten bundel tarief.

Ik weet dat het mogelijk is want als ik geen prepaid tegoed meer heb kan ik niet meer internetten. Waardeer ik op krijg ik gelijk weer toegang.

Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik vind het eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat deze manier van geld verdienen wettelijk nog toegestaan is. Er zal ongetwijfeld wel iets in de voorwaardes van mijn provider staan dat ze dit, zonder actief toestemming geven van mij, mogen doen maar elke keer als ik net even geen tijd gehad heb om op te waarderen en ik weer een berichtje krijg dat er weer een euro afgeschreven is voel ik mij bestolen.

Ik heb nu al een aantal providers bekeken en deze hebben ze allemaal een dergelijke constructie. Eentje maakt het helemaal bond:
Negatief beltegoed

Bij * kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je een negatief saldo krijgt. (Let op: Bij intensief internet gebruik kan het gaan om meer dan enkele euro's). Zuiver je beltegoed dan zo snel mogelijk aan zodat je weer kunt bellen, SMS'en & internetten op je mobiel. We raden je aan om regelmatig je beltegoed te checken via * en voor je internetverbruik een MB meter App te downloaden.
Zo als ik deze constructie lees, ben je dus niet alleen al je beltegoed kwijt, maar kun je ook nog een negatief tegoed opbouwen van onbekende hoogte. Er staat meer dan enkele euro's en niet wanneer je afgekapt wordt. Laten we het er op houden dat het misschien vergelijkbaar is met de limiet die ze in het buitenland hebben dan kun je dus minimaal 60 euro in het rood komen te staan. En dan weet ik nog niet eens hoe je provider het behandeld als je dat niet wil betalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ryan1981 schreef:Hoi allemaal,

Ik heb maar eens besloten een van mijn grootste ergenissen te uitten met als doel te kijken of er een oplossing is en zo niet of er dan meer mensen zijn die er zo over denken als ik, wat misschien ooit nog tot een oplossing kan leiden.

Het probleem dat ik als prepaid gebruiker heb is als volgt:

Ik wil dat, als mijn databundel verstreken of op is, mijn internet verbinding uitgezet wordt door mijn provider in plaats van het ongevraagd activeren van een dure dagbundel of het activeren van een buiten bundel tarief.

Ik weet dat het mogelijk is want als ik geen prepaid tegoed meer heb kan ik niet meer internetten*. Waardeer ik op krijg ik gelijk weer toegang.

Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik vind het eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat deze manier van geld verdienen wettelijk nog toegestaan is. Er zal ongetwijfeld wel iets in de voorwaardes van mijn provider staan dat ze dit, zonder actief toestemming geven van mij, mogen doen maar elke keer als ik net even geen tijd gehad heb om op te waarderen en ik weer een berichtje krijg dat er weer een euro afgeschreven is voel ik mij bestolen.

Ik heb nu al een aantal providers bekeken en deze hebben ze allemaal een dergelijke constructie. Eentje maakt het helemaal bond:
Negatief beltegoed

Bij * kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je een negatief saldo krijgt. (Let op: Bij intensief internet gebruik kan het gaan om meer dan enkele euro's). Zuiver je beltegoed dan zo snel mogelijk aan zodat je weer kunt bellen, SMS'en & internetten op je mobiel. We raden je aan om regelmatig je beltegoed te checken via * en voor je internetverbruik een MB meter App te downloaden.
Zo als ik deze constructie lees, ben je dus niet alleen al je beltegoed kwijt, maar kun je ook nog een negatief tegoed opbouwen van onbekende hoogte. Er staat meer dan enkele euro's en niet wanneer je afgekapt wordt. Laten we het er op houden dat het misschien vergelijkbaar is met de limiet die ze in het buitenland hebben dan kun je dus minimaal 60 euro in het rood komen te staan. En dan weet ik nog niet eens hoe je provider het behandeld als je dat niet wil betalen.
*Je eigen provider doet toch precies wat je een zin erboven eist? Hoe andere providers dat oplossen, en of klanten daar wel/niet blij van worden gaat jou toch niet aan verder?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mensen het wel fijn vinden dat als ze met pech onderweg bellen met een familielid, het gesprek niet halverwege wordt afgebroken. Idem ouders met kinderen, die ook nog wel eens ongemerkt minder tegoed hebben dan ze denken.

Moneyman
Berichten: 30419
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ryan1981 schreef:Het probleem dat ik als prepaid gebruiker heb is als volgt:

Ik wil dat, als mijn databundel verstreken of op is, mijn internet verbinding uitgezet wordt door mijn provider in plaats van het ongevraagd activeren van een dure dagbundel of het activeren van een buiten bundel tarief.

Ik weet dat het mogelijk is want als ik geen prepaid tegoed meer heb kan ik niet meer internetten. Waardeer ik op krijg ik gelijk weer toegang.
Ik volg je ff niet. Wat je wilt, heb je al, als ik je rode tekst lees...

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Hoi beide,

Mijn provider (en andere ook) doet niet wat ik graag wil, die geeft mij eerst een duur internet tarief/dagbundel tot al mijn prepaid tegoed op is, en dan sluit hij mijn verbinding af.

Wat ik graag wil is dat als mijn internet op is mijn verbinding direct afgesloten wordt. Bellen/sms is nog tot daar aan toe, daar heb ik toch geen bundel voor.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ryan1981 schreef:Hoi beide,

Mijn provider (en andere ook) doet niet wat ik graag wil, die geeft mij eerst een duur internet tarief/dagbundel tot al mijn prepaid tegoed op is, en dan sluit hij mijn verbinding af.

Wat ik graag wil is dat als mijn internet op is mijn verbinding direct afgesloten wordt. Bellen/sms is nog tot daar aan toe, daar heb ik toch geen bundel voor.
Welk provider heb je nu dan? Bundels zijn doorgaans extra opties die je naast een abonnement of prepaid neemt, niet dingen die standaard aan staan.

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Ryan1981 schreef:Welk provider heb je nu dan? Bundels zijn doorgaans extra opties die je naast een abonnement of prepaid neemt, niet dingen die standaard aan staan
Het klopt dat het extra opties zijn, maar natuurlijk is het zo dat het geen optie is niet gebruik te maken van deze bundels omdat het normale tarief zo hoog is dat je zo door je beltegoed heen ben. Het is een soort dwangvorm om je toch maar in een abonnementachtige structuur te krijgen: Elke maand nieuwe bundel aanschaffen (ongeacht of je deze opgebruikt heb, wat op zich ook belachelijk is).

Voor mijn huidige provider is het ook een stiekeme constructie:

Als ik 1 maand bundel aanschaf betaal ik 10 euro voor 1GB aan data waarvan ik gemiddeld eigenlijk maar 10% verbruik. Dat komt overeen met 0.01 cent per MB.
Als ik de bundel niet koop, krijg ik automatisch een dagbundel van 1 euro. Dat is dan wel dezelfde prijs, maar na 1 dag is de bundel verstreken en zo ben ik voor 1 maand 31 euro kwijt als ik niet voor de maand bundel kies, een winst voor mijn provider van 21 euro.
Ga ik op 1 dag over die 100 MB heen, dan kost het mij 0.15 eurocent per MB.

Mijn ideale prepaid vorm zou als volgt zijn:
0.01 ct/MB met een datalimiet van 250MB per maand en na die 250MB uitzetten van mijn internet verbinding tenzei ik expliciet toestemming geef.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ryan1981 schreef:
Ryan1981 schreef:Welk provider heb je nu dan? Bundels zijn doorgaans extra opties die je naast een abonnement of prepaid neemt, niet dingen die standaard aan staan
Het klopt dat het extra opties zijn, maar natuurlijk is het zo dat het geen optie is niet gebruik te maken van deze bundels omdat het normale tarief zo hoog is dat je zo door je beltegoed heen ben. Het is een soort dwangvorm om je toch maar in een abonnementachtige structuur te krijgen: Elke maand nieuwe bundel aanschaffen (ongeacht of je deze opgebruikt heb, wat op zich ook belachelijk is).

Voor mijn huidige provider is het ook een stiekeme constructie:

Als ik 1 maand bundel aanschaf betaal ik 10 euro voor 1GB aan data waarvan ik gemiddeld eigenlijk maar 10% verbruik. Dat komt overeen met 0.01 cent per MB.
Als ik de bundel niet koop, krijg ik automatisch een dagbundel van 1 euro. Dat is dan wel dezelfde prijs, maar na 1 dag is de bundel verstreken en zo ben ik voor 1 maand 31 euro kwijt als ik niet voor de maand bundel kies, een winst voor mijn provider van 21 euro.
Ga ik op 1 dag over die 100 MB heen, dan kost het mij 0.15 eurocent per MB.

Mijn ideale prepaid vorm zou als volgt zijn:
0.01 ct/MB met een datalimiet van 250MB per maand en na die 250MB uitzetten van mijn internet verbinding tenzei ik expliciet toestemming geef.
Lang verhaal, maar niet het antwoord op mijn vraag, welke provider je hebt. :wink:

Maar goed, het is dus Vodafone, en door "Sms INTERNETGEBRUIK UIT" naar 4000 te sturen, ben je per direct van die 1 euro dagbundel af. Alsjeblieftdankjewel.

En wat jij wilt kan prima, maar bij T-mobile ipv Vodafone. Die hebben een prepaid versie met 250 mb internet/maand welke automatisch stopt als je die limiet bereikt. Je zit dus bij de verkeerde provider wat betreft je wensen. Vervelend, maar volgens mij is een provider keuze in Nederland nog gewoon vrij, dus om dan zo "een van je grootste ergernissen" maar op Vodafone te schuiven vind ik wel wat erg kort door de bocht.

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Bedankt dat je de moeite genomen hebt om inhoudelijk te reageren, erg nuttig, zo wist ik idd niet van het uitzetten van de databundel. Er staat ook idd achter dat hij dan het internet blokkeerd, iets wat voor mij volledig nieuw is. Begrijp ik goed dat hij dan wanneer mijn maandbundel verloopt (al dan niet omdat hij op is of de geldigheid verstreken is) hij mijn internet uitzet? Er staat namelijk nog wel een buiten bundel tarief links of is dat alleen als je je internet bundel geactiveerd hebt? Als dit zo is kan ik er nog mee leven aangezien het eigenlijk niet voorkomt dat ik mijn bundel overschrijd maar wel dat hij verloopt.

Wat je aangeeft van T-mobile is een abonnement en dat is voor mij niet weggelegd. Ik bel nooit, gebruik alleen data en kan uit de voeten met 250mb per maand.

Overigens heb ik bewust niet mijn provider genoemd omdat ik na wat speurwerk er van overtuigd was dat ze allemaal een dergelijke constructie hanteerde, iets wat nu misschien met wat extra handelingen voor Vodafone uitgezet kan worden! Als dit klopt ben ik je iig dankbaar voor deze info en misschien met mij een hoop andere mensen die dit lezen.

Edit:
Even zitten spitten op de T-mobile website en het prepaid voordeel abonnement ziet er wel interessant uit ondanks dat je verbinding waarschijnlijk niet uitgezet wordt als je over je internetbundel heengaat.

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Toch weer even een update. De hierboven aangegeven optie om deze 1 euro per dag bundel uit te zetten werkt niet. Ik krijg een bericht terug dat er een storing is (al meerdere maanden).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook simpelweg op je telefoon bij gegevensgebruik aangeven dat je wil dat er geen data gebruik meer is als je boven een bepaald aantal MB hebt gebruikt.

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Ongevraagd geld van mijn tegoed afhalen

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Dat klopt al is het bij mij vaker zo dat mijn bundel verloopt en ik niet op tijd een nieuwe heb. Ook wil ik dit niet automatisch want ik hoeft niet altijd dezelfde bundel.

Gesloten