LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
stanchimaera
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2015 12:11

MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door stanchimaera »

Goedemorgen,

Sinds 2013 ben ik eigenaar van een MacBook Pro Retina, de 13" versie.
Deze heb ik toen nieuw gekocht via de Apple online shop, en ik heb hierbij ook een Apple Care Protection Plan afgesloten.
Sinds een jaar begint de coating van mijn scherm los te laten. Het is begonnen aan de bovenkant, bij de iSight camera, maar het is nu begonnen over het gehele scherm.
Dit terwijl ik mijn scherm altijd heb schoongemaakt zoals aangegeven in het bijgeleverde boekje.
Dit zorgt voor storende vlekken, vooral als er licht op het scherm valt.
Toen ben ik naar een service-center gegaan (Ivizi in Heerlen in dit geval) waar ik te horen heb gekregen dat een nieuw scherm €500! zou gaan kosten, en dit niet onder garantie of het Apple Care Protection Plan viel.
Dit aanbod heb ik dus maar even gepast.

Toen werd ik doorverwezen naar een hogere pief van Apple Nederland, die me hetzelfde zei.
Ze zeggen allemaal hetzelfde, namelijk dat het een schade is door verkeerd gebruik, wat niet het geval is!! En dat het cosmetische schade is die niet gedekt wordt. Het betreft wel het scherm van een notebook van €2000!!!.

Daarna nog doorverwezen naar Apple in Ierland, waar ik weer met 3 verschillende mensen contact heb gehad, die mijn brieven niet eens fatsoenlijk lezen en altijd weer dezelfde standaard antwoorden terugsturen.

Hierna ben ik nog gebeld, nadat de Engineering afdeling van Apple mijn probleem nog "had bekeken", maar deze zeiden mijn precies hetzelfde.

Ook, worden drie ander MacBooks van familie en vrienden op precies dezelfde wijze gepoetst, en bij deze MacBooks blijft de coating wel zitten!
Dit wijst er naar mijn mening op dat ik een MacBook heb met een kwalitatief uitermate slecht scherm, dat gewoon door Apple vergoed zou moeten worden.

Mijn vraag is nu, wat zijn mijn rechten als consument?
Ik vind in dit geval dat Apple een uitermate slechte service levert, en zich niet eens inzet voor zijn consumenten.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door trail46 »

stanchimaera schreef:Goedemorgen,

Sinds 2013 ben ik eigenaar van een MacBook Pro Retina, de 13" versie.
Deze heb ik toen nieuw gekocht via de Apple online shop, en ik heb hierbij ook een Apple Care Protection Plan afgesloten.
Sinds een jaar begint de coating van mijn scherm los te laten. Het is begonnen aan de bovenkant, bij de iSight camera, maar het is nu begonnen over het gehele scherm.
Dit terwijl ik mijn scherm altijd heb schoongemaakt zoals aangegeven in het bijgeleverde boekje.
Dit zorgt voor storende vlekken, vooral als er licht op het scherm valt.
Het schijnt een bekend probleem te zijn met dit type. Lees onderstaand maar eens. Zou je het werkelijk met 1 of ander scherp bijtend spul hebben schoongemaakt ( kan ik mij niet voorstellen hoor) is het uiteraard wel eigen schuld.Apple kan echt niet met droge ogen zeggen dat het probleem door de klant word veroorzaakt en zal dat dan moeten bewijzen, al vrees ik dat dit juist bij Apple een flink probleem word want op het gebied van garantie is het bedrijf erg terughoudend en dan zeg ik het voorzichtig.

http://www.onemorething.nl/2015/03/bezi ... in-scherm/

http://www.onemorething.nl/community/to ... t-lak-los/

http://www.mobilemac.nl/macbook-pro/ant ... ntaan-los/

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door trail46 »

Anti reflectie coating van Retina MacBook Pro’s van juni 2012 tot nu laat los

Een steeds grotere groep eigenaren van een Retina MacBook Pro klaagt over de anti-reflectie coating op hun display wat spontaan loslaat. Om specifiek te zijn MacBook Pro’s die gekocht zijn tussen mid-2012 tot mid-2014, ofterwijl heel veel Retina MacBook Pro’s die verkocht zijn na juni 2012. De oorzaak zoekt men achter de druk van het toetsenbord en het trackpad op het display als het notebook gesloten is, schoonmaak doekjes, schoonmaak middelen, microfiber doekjes en nog veel meer.

Vreemd is wel dat Retina MacBook Pro gebruikers die hun display altijd hebben schoongemaakt volgens de voorschriften van Apple er ook last van hebben. Op de Apple Support Communities zijn meldingen van gebruikers die het display onder garantie of Apple Care hebben laten repareren maar er zijn ook veel gebruikers die melden dat deze schade valt onder cosmetische schade en dat Apple daar geen garantie op geeft. Kortom ellende want reparatie kost al gauw een paar honderd dollar.

Het probleem is niet nieuw en in 2013 ook al gemeld maar de afgelopen weken is dit probleem op de Apple Support Communities en de MacRumors forums maar liefst 100,000 maal bekeken. Alleen al in maart zijn er in de twee communities al 600 reacties geplaatst die betrekking hebben op het probleem
Voor een dergelijk kostbaar apparaat mag dit natuurlijk niet gebeuren maar als het dan toch gebeurd (wellicht een productiefout?) hoort Apple daar soepel mee om te gaan en de klant niet op te schepen met een minimaal €500.- kostende oplossing.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tenzij de klant de instructies niet heeft gevolgd - hetgeen de meeste klanten niet zullen toegeven...

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door trail46 »

Moneyman schreef:Tenzij de klant de instructies niet heeft gevolgd - hetgeen de meeste klanten niet zullen toegeven...
Is waar, maar gezien het grote aantal gebruikers met hetzelfde probleem lijkt het toch onwaarschijnlijk dat deze allemaal het scherm mishandelen. De fora staat er vol mee. Maar de mogelijkheid blijft altijd dat iemand er verkeerd mee om gaat en dat inderdaad never nooit gaat toegeven. :wink:

stanchimaera
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2015 12:11

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door stanchimaera »

Apple heeft me nog eens opgebeld, ze konden er echt niets aan doen, omdat het niet voorkomt in hun beleid.
Slechte service natuurlijk!
En ik heb mijn MacBook echt niet met bijtende middelen schoongemaakt.
Zoals beschreven in het boekje, een vochtig microvezel doekje, heb ik het schoongemaakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als apple online shop heeft de verkoper zich gewoon aan de wet te houden en in de wet staat dat een product gedurende een behoorlijke tijd mee moet gaan.
Een laptop van 2000 euro, mag je van verwachten dat hij langer dan 2 jaar mee gaat.
Ik zou dus de apple online shop een voorstel doen om het product gratis te repareren zoals dat volgens de wet hoort

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Moneyman »

De problemen ontstonden al na een jaar, en toen ben je begonnen met de discussie. Dat was nog ruimschoots binnen de garantieperiode. Apple maakt zich er hier te makkelijk vanaf. Ik zou inderdaad nog éénmaal de discussie aangaan in de winkel waar je 'm hebt gekocht, en als dat niet werkt zou ik een ingebrekestelling sturen. Uiteindelijk zul je hier niet voor gaan procederen, denk ik, dus hopelijk kom je er alsnog uit!

Nick12
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2011 00:48

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Nick12 »

Het lijkt me echt heel sterk dat hier niks aan gedaan wordt. Als je AppleCare belt en dit verhaal redelijkerwijs uitlegt, of een afspraak maakt in de genius bar in Amsterdam, Den Haag of Haarlem dan zullen ze je echt wel helpen.

Bij je aanschaf van AppleCare heb je een nummer gekregen dat je kunt bellen voor deze problemen. Mijn ervaring is dat er zeker niet moeilijk wordt gedaan over dit soort dingen, zeker niet als je AppleCare hebt. Ga anders nog eens langs bij een andere Apple Premium Reseller als je niet naar een Store kunt.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Nick12 schreef:Het lijkt me echt heel sterk dat hier niks aan gedaan wordt. Als je AppleCare belt en dit verhaal redelijkerwijs uitlegt, of een afspraak maakt in de genius bar in Amsterdam, Den Haag of Haarlem dan zullen ze je echt wel helpen.

Bij je aanschaf van AppleCare heb je een nummer gekregen dat je kunt bellen voor deze problemen. Mijn ervaring is dat er zeker niet moeilijk wordt gedaan over dit soort dingen, zeker niet als je AppleCare hebt. Ga anders nog eens langs bij een andere Apple Premium Reseller als je niet naar een Store kunt.
Apple doet helemaal niets aan dit probleem en de eigenaren wordt meegedeeld dat het hier gaat om een cosmetisch probleem (want dat wordt niet door de garantievoorwaarden of door Applecare gedekt). Reparatie kost de eigenaar ongeveer €800,-. Inmiddels is het een probleem dat bekend staat als 'staingate'. De topicstarter heeft zijn Macbook gekocht in 2013. Mogelijk kan hij zich nog beroepen op de wettelijke garantie.
zie: http://www.techradar.com/news/computing ... rs-1299338

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wim2007 schreef:
Nick12 schreef:Het lijkt me echt heel sterk dat hier niks aan gedaan wordt. Als je AppleCare belt en dit verhaal redelijkerwijs uitlegt, of een afspraak maakt in de genius bar in Amsterdam, Den Haag of Haarlem dan zullen ze je echt wel helpen.

Bij je aanschaf van AppleCare heb je een nummer gekregen dat je kunt bellen voor deze problemen. Mijn ervaring is dat er zeker niet moeilijk wordt gedaan over dit soort dingen, zeker niet als je AppleCare hebt. Ga anders nog eens langs bij een andere Apple Premium Reseller als je niet naar een Store kunt.
Apple doet helemaal niets aan dit probleem en de eigenaren wordt meegedeeld dat het hier gaat om een cosmetisch probleem (want dat wordt niet door de garantievoorwaarden of door Applecare gedekt). Reparatie kost de eigenaar ongeveer €800,-. Inmiddels is het een probleem dat bekend staat als 'staingate'. De topicstarter heeft zijn Macbook gekocht in 2013. Mogelijk kan hij zich nog beroepen op de wettelijke garantie.
zie: http://www.techradar.com/news/computing ... rs-1299338
Als je de TS had gelezen had je kunnen zien dat volgens Apple dit niet onder de garantie valt.
Overigens doet Apple altijd heel erg moeilijk met garantie... Dit zou nu langzaamaan toch wel algemeen bekend mogen zijn?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Julie4444 schreef:Als je de TS had gelezen had je kunnen zien dat volgens Apple dit niet onder de garantie valt. Overigens doet Apple altijd heel erg moeilijk met garantie... Dit zou nu langzaamaan toch wel algemeen bekend mogen zijn?
Er is een verschil tussen de garantie die Apple geeft en wat de wet bepaalt over dat wat een consument kan claimen (de wettelijke garantie dus). Apple bepaalt uiteraard niet wat de wet regelt over garantie. Wil TS iets claimen, dan zal hij de verkoper (Apple dus) hierop moeten aanspreken en eventueel in gebreke stellen. Wil dat niet helpen, dan kan een procedure bij de kantonrechter worden overwogen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wim2007 schreef:
Julie4444 schreef:Als je de TS had gelezen had je kunnen zien dat volgens Apple dit niet onder de garantie valt. Overigens doet Apple altijd heel erg moeilijk met garantie... Dit zou nu langzaamaan toch wel algemeen bekend mogen zijn?
Er is een verschil tussen de garantie die Apple geeft en wat de wet bepaalt over dat wat een consument kan claimen (de wettelijke garantie dus). Apple bepaalt uiteraard niet wat de wet regelt over garantie. Wil TS iets claimen, dan zal hij de verkoper (Apple dus) hierop moeten aanspreken en eventueel in gebreke stellen. Wil dat niet helpen, dan kan een procedure bij de kantonrechter worden overwogen.
Dacht je dat dit nooit eerder gedaan is? Apple is meerdere malen voor het gerecht gesleept, beboet, en geeft nu officieel wel de garantie. Toch komt hier steeds weer een topic dat ze het niet doen. Apple neemt het wat betreft garantie dus ondanks de rechtzaken en EU wetgeving nog steeds niet zo nauw met de wetten en een kleine kostenpost tegenover de miljarden winst die ze maken zal ze echt niet weerhouden met dit gedrag door te gaan.

Ja, misschien heeft het voor de TS nut om een procedure aan te spannen, maar ook dat kost tijd en geld. Je moet het er maar voor over hebben. M.i. is de beste policy gewoon om geen Apple producten te kopen. Ze zijn duurder dan vergelijkbare producten en Apple respecteert haar klanten en de consumentenwetten niet, wat blijkt uit hun reputatie wat betreft garantie.

Mucha

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:Mee eens. Een vriend van mij heeft een paar keer problemen gehad met de Apple-klantenservice. "Ik koop nooit meer iets van Apple" zegt hij dan. Helaas gaat hij uiteindelijk dan toch overstag en koopt toch weer een nieuw Apple apparaat. Want hij zegt nu eenmaal aan de Apple producten gewend te zijn geraakt. :roll:
Ja, zo'n leerling heb ik ook (man van rond de 50). Koopt een Macbook. Macbook gaat na 1 jaar en 2 maanden kapot. Apple vraagt € 1200 voor reparatie en weigert garantie te geven. Dus meneer koopt een nieuwe Macbook. Deze is na krap 2 en half jaar erg traag. Meneer koopt weer een nieuwe omdat onderdelen niet te vervangen/upgraden zijn. Das in 3 en half jaar dus ruim € 6000 aan laptopkosten.

Ondertussen gebruik ik windows machines die vergelijkbare hardware hebben (wel inferieure kijkhoek scherm maar dat is niet zo belangrijk) en voor een fractie van dat bedrag zat ik gewoon 5 jaar goed. Gewoon de hd vervangen met een SSD'tje, er zelf ingezet en ik kon weer vooruit.

T'is maar net waar je voor kies. :roll:

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Julie4444 schreef:Ja, misschien heeft het voor de TS nut om een procedure aan te spannen, maar ook dat kost tijd en geld. Je moet het er maar voor over hebben. M.i. is de beste policy gewoon om geen Apple producten te kopen. Ze zijn duurder dan vergelijkbare producten en Apple respecteert haar klanten en de consumentenwetten niet, wat blijkt uit hun reputatie wat betreft garantie.
Voor een gang naar de kantonrechter is geen verplichte procesvertegenwoordiging vereist, dus advocaatkosten hoeven niet worden gemaakt. Te verwachten valt dat er in zo'n zaak kosten moeten worden gemaakt voor griffierechten, voor de deurwaarder en voor beoordeling door een onafhankelijke expert. De partij die in het gelijk wordt gesteld krijgt mogelijk (een deel van) deze kosten terug. Wellicht is het, gezien de kostprijs van deze laptop, de moeite waard. Mogelijk is het goedkoper, minder omslachtig en minder risicovol om een goede budgetlaptop met Windows er op te kopen voor hetzelfde (of minder) geld.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wim2007 schreef: Mogelijk is het goedkoper, minder omslachtig en minder risicovol om een goede budgetlaptop met Windows er op te kopen voor hetzelfde (of minder) geld.
Een budgetlaptop is €200. Een goede tussen de 300 en 900 afhankelijk van wat je nodig hebt. De overgrote meerderheid kan met een machine van tussen de 300 en 400 euro prima een paar jaar vooruit.

Mucha

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Ariëtte
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2015 15:00

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door Ariëtte »

Vandaag ben ik ook bij de Apple Store geweest met mijn MacBook Pro van mei 2014. Zelfde probleem. Aan de randen slijt de coating weg. Het begon al binnen een paar maanden bij het cameraatje (dus waar je de MacBook opent), maar pas sinds kort realiseer ik me dat het geen aanslag is maar slijtage. Bij de Apple Care is het probleem bekend, bleek toen ik belde. Maar ik kreeg te horen dat Apple het nog steeds beschouwt als een gevolg van verkeerd behandelen van het scherm door de consument.

Afspraak gemaakt met de Apple Store. Reactie inderdaad zoals ik al eerder las op dit forum: geen vergoeding, want meer dan een jaar oud, geen Apple Care en het valt buiten het Europese Consumentenrecht, want zakelijk gekocht (ZZP-ers zijn blijkbaar geen consumenten?).
Een nieuw scherm gaat 624 euro excl. BTW kosten (!). Als ik dat al zou willen betalen doe ik dat niet zolang Apple het probleem niet onderkent en zorgt voor een beter scherm, anders heb ik over een half jaar weer hetzelfde probleem.
Mij werd aangeraden de volgende keer niet meer zakelijk te kopen of Apple Care te nemen (kopen dus). Maar dat vind ik de omgekeerde wereld. Je hoeft je toch niet te verzekeren tegen fabrieksfouten?

Het wachten is dus op een vervangingsprogramma. Of die er komt is de vraag, maar je kunt dat van tijd tot tijd bekijken op: http://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/
Maar dan moet het misschien eerst klachten regenen. Daarom hoop ik dat iedereen met een nieuwste type MacBook zijn scherm eens wil controleren en er bij beschadiging melding van maakt bij Apple. Hopelijk helpt dat.

eddyvanluin
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2007 13:27

Re: MacBook scherm coating laat los, Apple doet niets!

Ongelezen bericht door eddyvanluin »

ik heb ook een mac noot boek van apple laat los direct witte stippen op het beeldscherm echt waardeloos. hij is van maart 2014

Gesloten