LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankspaar oversluiten naar annuïteiten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
tijger1

Re: Bankspaar oversluiten naar annuïteiten

Ongelezen bericht door tijger1 »

Inderdaad, als de hypotheekrente lager wordt, moet men meer spaarpremie inleggen. Logisch want over het spaardeel wordt dezelfde rente vergoed, als over de hypotheek.

Inderdaad, bij een spaarhypotheek, of een hypotheek met banksparen, kan men door extra in te leggen de maandelijkse niet aftrekbare kosten verlagen.

Dat heeft nog een bijkomend voordeel als men tzt eventueel van plan is een ander huis te kopen. De rente blijft dan aftrekbaar. Als men afgelost heeft, is de rente over de overwaarde niet meer aftrekbaar.

En als men per se zou willen aflossen, zoals Yessie, zou men moeten aflossen op het deel dat niet gedekt wordt door dat banksparen.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

prima012 schreef:
jonis schreef:Waarom zou je eigenlijk oversluiten als je over kunt gaan op een minimumpremie en annuïtair kunt aflossen? Wie wordt daar beter van? Voor de lagere rente kun je ook gewoon openbreken.
Dit snap ik niet helemaal. Want als je een lagere rente hebt, moet je toch automatisch meer spaarpremie inleggen om uiteindelijk aan hetzelfde eindbedrag te komen?

Jij wilt in 1ste instantie toch oversluiten naar annuïteiten met lagere rente :roll: , het oversluiten van het produkt is gewoon zinloos en duur in mijn ogen want van je bankspaarprodukt kun je ook een annuïteitenprodukt maken door over te gaan op een minimumpremie en aflossen op de hoofdsom. Gewoon los van het voor- of nadeel gezien. Vandaar mijn vraag; wie wordt daar beter van? (als je oversluit) ..... dat is toch alleen de tussenpersoon.

Voor de rest denk ik gewoon:
maar zou me niet verbazen als oversluiten + boete + inlossen tot geen of nauwelijks daling van de hoofdsom zouden leiden en dan zou ik idd naar "premievrij" op zoek gaan.
Dat gaf tijger1 ook al aan met:
Verstandiger is extra in te leggen op het spaargedeelte, waardoor de maandelijkse PREMIE, die niet aftrekbaar is, lager wordt. Terwijl de inleg tegen die hoge rente rendeert.

prima012

Ongelezen bericht door prima012 »

Helder! Dank voor de aanvullende toelichting.
Hmm..krijg steeds meer twijfels bij onze adviseur...vreemd dat hij voorstelt om over te sluiten als dat helemaal niet rendabel is, behalve voor zichzelf dan.
Ik zal hem eens aan de tand voelen!

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat is niet vreemd, hij moet ook eten. :)

Michiel01

Ongelezen bericht door Michiel01 »

Misschien wordt het tijd voor een adviseur die je wel vertrouwt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De rente plus spaarinleg bij banksparen is maandelijks bruto gelijk aan de rente plus aflossing bij annuïteiten. Alleen neemt bij annuïteiten het aftrekbare rente deel maandelijks af, zodat de netto lasten maandelijks stijgen. Een extra storting is vergelijkbaar met een stukje aflossing bij annuïteiten: lasten zullen dan iets dalen. Wel heb je bij banksparen strengere fiscale eisen.

Banksparen omzetten naar annuïteiten zal dus ook niet echt tot een significante daling in de laten leiden.

Gesloten