Maar ik schreef toch juist dat de verkopende partij zijn vorderingen afschrijft? Althans, de overblijvende 70% daarvan natuurlijk, nadat ze voor 30% zijn verkocht.sacredfour schreef: Ik betwijfel toch nog of grote bedrijven zo werken als jij hierboven beschrijft. Je zou toch denken dat het verkopende bedrijf de vordering ook wil afschrijven. Het bedrijf zal ook zo snel mogelijk de BTW willen terugvorderen.
BTW is helemaal nooit een issue voor een bedrijf. BTW wordt ontvangen en soms betaald, en het saldo daarvan moet worden afgedragen aan de fiscus. Wat er niet ontvangen wordt, hoeft dus ook niet te worden afgedragen. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met BTW terugvorderen, maar BTW komt nooit ten goede aan het bedrijf zelf, dat gaat altijd linea recta naar de Belastingdienst. Mocht een bedrijf ooit ergens iets teveel of te weinig BTW hebben betaald, dan wordt dat gewoon weer verrekend met de andere BTW die wordt geïncasseerd en daar van afgetrokken of bij opgeteld. Uiteraard zou een gedeelte van de 70% die je afschrijft wel als BTW naar de fiscus zijn gegaan, maar omdat je die nu niet meer gaat incasseren, ga je die dus ook niet meer afdragen.