LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantiedagen en deze doorbetaald krijgen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
fantasyfreak

Vakantiedagen en deze doorbetaald krijgen

Ongelezen bericht door fantasyfreak »

Hallo,

Ik heb sinds oktober 2014 een 4 - 24 uur contract voor 3 dagen in de week. Echter werk ik wel meer uren (meestal 32 uur/4 dagen).
Toen ik dus laatst aan mijn werkgever vroeg hoe het zat met vakantiedagen opnemen kreeg ik dus te horen dat vakantiedagen niet opgespaard worden, maar gewoon in overleg zijn en dat de vakantiedagen daarom ook niet doorbetaald worden.

Volgende week ga ik dus een week op vakantie, maar volgens mij heeft iedereen toch recht op doorbetaalde vakantiedagen? Anders zou het er dus op neer komen dat ik 52 weken per jaar moet werken om mijn lasten te kunnen betalen zonder ook maar eens even er tussen uit te kunnen voor wat rust.

En als het wel verplicht is om doorbetaald te krijgen tijdens mijn vakantie op hoeveel doorbetaalde uren heb ik dan recht met een 4 - 24 uur contract? Of ligt dit aan hoeveel uur ik heb gewerkt in een bepaalde periode?

GJvdZ

Re: Vakantiedagen en deze doorbetaald krijgen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Doorbetaald krijgen tijdens vakantie is uiteindelijk een sigaar uit eigen doos. Het betekent feitelijk niets anders dan dat je voor de dagen die je werkt minder betaald krijgt. Een hoger salaris en onbetaald verlof zou hetzelfde kunnen uitpakken als doorbetaling tijdens vakantie.

Staat hier iets over in het arbeidscontract? Is jouw uurloon hoger dan gebruikelijk voor het werk?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vakantiedagen zijn altijd doorbetaald. Hierover mag in de CAO of het contract niet worden afgeweken. Het is een recht om vakantie te hebben en tijdens de vakantie gewoon inkomen te genieten. Vakantiegeld of een dertiende maand is echter GEEN verplichting.

Je hebt per jaar naast de wettelijk erkende (meestal Christelijke) feestdagen recht op 4x het aantal dagen dat je per week full-time werkt. Bij een dienstverband van 5 dagen en 40 uur is dat dus 20 dagen.

Je bouwt dagen op aan de hand van werkelijk gewerkte uren, niet naar wat er in het contract als aantal uren staat. Als jij dus 32 uur werkt per week (wat gelijk staat aan 4 dagen full-time) heb je dus recht 16 betaalde verlofdagen.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als op je maandelijks (4-wekelijks) salarisoverzicht de vakantierechten en het vakantiegeld apart vermeld staat, is de werkgever verder niet verplicht om de niet gewerkte vakantie dagen door te betalen. Deze zijn dan al maandelijks (4-wekelijks) betaald.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:639 lid 1 BW schreef:De werknemer behoudt gedurende zijn vakantie recht op loon.
Artikel 7:645 BW schreef:Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.
Jantje7 schreef:Als op je maandelijks (4-wekelijks) salarisoverzicht de vakantierechten en het vakantiegeld apart vermeld staat, (...)
dan hebben we te maken met een onverschuldigde betaling. Normaal kun je dat tegen elkaar wegstrepen maar als vakantiedagen worden genoten na een loonsverhoging dan moet de werkgever bijbetalen.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Je hebt recht op (doorbetaalde) vakantiedagen tenzij je salaris incl vakantiedagen is.
Lees dus eerst je contract even door wat er evt bij je uurloon inzit.

olaf79

Brainless schreef:Je hebt recht op (doorbetaalde) vakantiedagen tenzij je salaris incl vakantiedagen is.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt en wat het verschil is? Doorbetalen is toch doorbetalen, maakt toch niet wanneer of hoe dat gebeurd?

Brainless

olaf79 schreef:
Brainless schreef:Je hebt recht op (doorbetaalde) vakantiedagen tenzij je salaris incl vakantiedagen is.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt en wat het verschil is? Doorbetalen is toch doorbetalen, maakt toch niet wanneer of hoe dat gebeurd?
Als je salaris incl vakantie-uren is, krijg je geen (extra) vakantiedagen meer en krijg je ook niet doorbetaald als je vrij neemt.

olaf79

Brainless schreef:
olaf79 schreef:
Als je salaris incl vakantie-uren is, krijg je geen (extra) vakantiedagen meer en krijg je ook niet doorbetaald als je vrij neemt.
Ja in principe mag dat dus niet. Tenzij dit is vastgelegd en ook op de loonstrook heel duidelijk naar voren komt. Tevens moet de werkgever er op wijzen dat er dus gewoon vakantie kan worden opgenomen. Dit om te voorkomen dat de werknemer geen vakantie neemt.

Dan nog mag de werknemer gewoon vakantie opnemen. In principe krijgt hij die gewoon betaald (alleen als soort van vooruit betaling). Dubbel uitbetalen zou wel een erg leuke vakantie opleveren.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:
Als je bijvoorbeeld part-time bij een supermarkt werkt krijg je je vakantietoeslag gewoon bij je loon gestort. Je bouwt dan geen vakantiedagen op maar krijgt de toeslag naar verhouding met het aantal uren dat je werkt, zoals je ook per uur betaald wordt. Als je dan vakantie "opneemt" wordt je vrijgeroosterd en krijg je geen standaard loon, omdat je geen uren maakt.

alfatrion

Heb je daar een bron bij? In het wetsartikel dat ik heb aangehaald is geen uitzondering opgenomen.

Brainless

alfatrion schreef:
Heb je daar een bron bij? In het wetsartikel dat ik heb aangehaald is geen uitzondering opgenomen.
https://www.rendement.nl/nieuws/id12533 ... staan.html

uitspraak:
https://www.flynth.nl/nieuws/artikelen/ ... staan.aspx

alfatrion

In de wet staat toch heel duidelijk dat een werknemer recht heeft op vier weken vakantie, het loon in de vakantie moet worden doorbetaald en dat hiervan niet in het nadeel van kan worden afgeweken. Dit:
Ook de maandelijkse uitbetaling van vakantie-uren acht de rechter niet in strijd met de wettelijke regels. Er is geen sprake van het afkopen van de wettelijke vakantiedagen, aangezien de werknemer het recht behield om vakantiedagen op te nemen.
is dus in strijd met de wet. Het voelt aan als één vonnis en dat niet verder is uitgevochten, maar waar wel het nodige tegen is in te brengen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het niet zo simpel als het lijkt. Als iemand via een uitzendburo werkt, kan het ineens heel anders worden. Immers, het contract is dan tijdelijk, en de eerste maanden zelfs per dag opzegbaar.

olaf79

witte angora schreef:Toch is het niet zo simpel als het lijkt. Als iemand via een uitzendburo werkt, kan het ineens heel anders worden. Immers, het contract is dan tijdelijk, en de eerste maanden zelfs per dag opzegbaar.
Ja dan is het anders. Maar het recht op vakantie weegt heel zwaar. In de gevallen dat de rechter anders besloot werd de werknemer heel duidelijk gemaakt dat hij gewoon recht op vakantie heeft en er gewoon wordt betaald alleen vooraf en niet achteraf.

jadatis

Ongelezen bericht door jadatis »

Als je in je vakantie niet betaald krijgt , dan moet in het contract een bijtelling bij uurloon staan voor "gemiste"vakantiedagen en vakantiegeld.
Staat dit niet in je contract , dan mag is wettelijk dat je de vakantie doorbetaald wordt.
Dat deze All in loon toeslag meestal verkeerd berekent wordt is weer een ander punt.
Je kunt het dan herkennen aan dat 8% vakantiegeld /vakantiebijslag bij uurloon geteld wordt , en dan wordt over de pakweg 10% vakantiedagentoeslag geen vakantiegeld gegeven wat wel moet.
Ook de vakantiedagen worden vaak verkeerd gerekend .
Op Fok forum heb ik daar meer dan een jaar geleden een topic van gemaakt , waar ik veel stront over me heen gekregen heb, maar op het eind ook velen die het zagen.
http://forum.fok.nl/topic/2072179

De baas is verplicht om je vakantie te geven waar je recht op hebt, het betalen bij uurloon ontslaat hem daar niet van , en is geen afkoop van vakantiedagen

fantasyfreak

Een wat late reactie, maar bedankt voor alle reacties. Ik ga het contract er nog eens even bij pakken en nog eens een paar keer opnieuw goed nakijken, maar volgens mij staat er niet in dat het bij het loon inbegrepen zit. Dus ik heb blijkbaar gewoon recht op mijn doorbetaalde vakantiedagen.

fantasyfreak

olaf79 schreef: Je bouwt dagen op aan de hand van werkelijk gewerkte uren, niet naar wat er in het contract als aantal uren staat. Als jij dus 32 uur werkt per week (wat gelijk staat aan 4 dagen full-time) heb je dus recht 16 betaalde verlofdagen.
Nog wel even een vraag over dit. Over wat voor periode wordt dit berekend? Ik werk momenteel pas 9 maanden bij het bedrijf dus wordt er per jaar gekeken of over een periode van zoveel maanden of is dat niet wettelijk vastgelegd?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:In de wet staat toch heel duidelijk dat een werknemer recht heeft op vier weken vakantie, het loon in de vakantie moet worden doorbetaald en dat hiervan niet in het nadeel van kan worden afgeweken.
Maar in hoeverre is zo'n regel nog van deze tijd? Waarom niet gewoon minder vakantiedagen in ruil voor een hoger salaris en dan onbetaald verlof nemen zoals in veel andere landen gebruikelijk is? Sommige mensen houden helemaal niet van vakantie en worden dan verplicht thuis te zitten.

jadatis

Ongelezen bericht door jadatis »

@ rennewouters

Dat meen je toch niet he , die verworven rechten voor de arbeiders weer af gaan nemen?
Is alleen maar goed voor het tot doel verheven middel dEconomie.
Mensen zijn geen machines , en ook geen kostenpost, zoals de neoliberalen dat zien.
Noem eens welke landen om ons heen dan?

Gesloten