LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ondanks beslagvrije voet toch aankondiging goederenbeslag
Ondanks beslagvrije voet toch aankondiging goederenbeslag
Hallo allemaal,
Ik heb volgens de Belastingdienst mijn beslagvrije voet bereikt en heb daarvan ook een bevestiging. Bij schuldeisers stuur ik deze bevestiging iedere keer mee. Nu vraag ik me inmiddels af wat dit nu eigenlijk waard is, omdat men gewoon doorgaat met invordering en aankondiging van beslag, ook van roerende goederen. Mijn vraag is wat ik hier tegen moet doen en wat de consequenties zijn als ik niet kan betalen.
Ik hoop via deze weg een duidelijk antwoord te krijgen.
Ik heb volgens de Belastingdienst mijn beslagvrije voet bereikt en heb daarvan ook een bevestiging. Bij schuldeisers stuur ik deze bevestiging iedere keer mee. Nu vraag ik me inmiddels af wat dit nu eigenlijk waard is, omdat men gewoon doorgaat met invordering en aankondiging van beslag, ook van roerende goederen. Mijn vraag is wat ik hier tegen moet doen en wat de consequenties zijn als ik niet kan betalen.
Re: Ondanks beslagvrije voet toch aankondiging goederenbeslag
Als een schuldeiser beslag wil leggen op uw inkomsten en de beslagvrije voet is bereikt kan hij een aantal dingen doen, hij kan meeliften met het bedrag waar iedere maand beslag op wordt gelegd, hij kan een bankbeslag d, beslag leggen op uw bankrekening.pv_vliet schreef:Hallo allemaal,
Wat hij ook kan doen is een boedelbeslag, dat heeft niks met uw inkomsten te maken, daar mag een deurwaarder gewoon beslag op leggen.
Ik heb een aantal redenen gegeven, er zit iemand op het forum die er veel meer vanaf weet, misschien geeft hij wel een beter overzicht.
-
Ik denk dat dit inderdaad een mooi item voor Moneyman is.
Dank je wel voor je snelle reactie
Lastige vraag, omdat er nogal verschillend over gedacht wordt. In principe staat het een schuldeiser vrij zich op het geheel vermogen van de schuldenaar te verhalen. Dus ja, ook op je inboedel als je als beslag op je inkomen hebt en op de beslagvrije voet zit. Als iemand bijvoorbeeld een mooie auto heeft, neem ik die in beginsel gewoon in beslag en verkoop ik 'm. Maar als jij een inboedel hebt die geen reeële executiewaarde heeft, en mijn beslag op de inboedel dus concreet alleen een pressiemiddel is om jou tot een betaling(regeling) te dwingen - zodat je onder de beslagvrije voet komt - wordt het discutabel. Door middel van een executiegeschil kan je dan vaak een verkoop voorkomen. En ook de tuchtrechter is hier niet zo blij mee. De KBvG heeft een pre-advies geschreven om tot nieuwe wetgeving te komen, waarin beslag op roerende zaken veel beter gereguleerd wordt.
Nog wel een vraag: wat is de rol van de belastingdienst? Zijn die eerste beslaglegger? Zo niet, dan heeft hun advies nul waarde: de oudste beslaglegger is bij uitsluiting van alle anderen degene die de hoogte van de beslagvrije voet bepaalt.
Heb je hier iets aan?
Nog wel een vraag: wat is de rol van de belastingdienst? Zijn die eerste beslaglegger? Zo niet, dan heeft hun advies nul waarde: de oudste beslaglegger is bij uitsluiting van alle anderen degene die de hoogte van de beslagvrije voet bepaalt.
Heb je hier iets aan?
-
Probeer een executiegeschil te voorkomen. Schrijf de belastingdienst:
Ik heb van u ontvangen een aankondiging tot beslaglegging inboedel voor bovenvermeld dossier.
Zoals ik u al heb laten weten is het voor mij niet mogelijk om op dit moment deze schuld te betalen.
Omdat ik geen waardevolle spullen bezit, zal beslag op mijn inboedel maar een zeer gering bedrag opleveren. In ieder geval zullen de kosten hiervoor niet in verhouding staan tot de opbrengst van deze beslaglegging.
Een inboedelbeslag met een zeer geringe, of zelfs negatieve opbrengst kan worden gezien als:
oneigenlijk gebruik van het middel.
artikel 8 van de Verordening beroeps- en gedragsregels gerechtsdeurwaarders en:
BW. Artikel 3:13
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.
2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.
Maar ik vertrouw erop dat u het niet zover zal laten komen.
Ik verzoek u daarom mee te doen aan de beslaglegging op mijn inkomen.
(Is er nog geen beslag op inkomen, verzoek ze dan dit te doen)
Ik heb van u ontvangen een aankondiging tot beslaglegging inboedel voor bovenvermeld dossier.
Zoals ik u al heb laten weten is het voor mij niet mogelijk om op dit moment deze schuld te betalen.
Omdat ik geen waardevolle spullen bezit, zal beslag op mijn inboedel maar een zeer gering bedrag opleveren. In ieder geval zullen de kosten hiervoor niet in verhouding staan tot de opbrengst van deze beslaglegging.
Een inboedelbeslag met een zeer geringe, of zelfs negatieve opbrengst kan worden gezien als:
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.
2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.
Uit de OPsacredfour schreef:
Dus dit in een brief schrijven heeft niet zoveel zin.Ik heb volgens de Belastingdienst mijn beslagvrije voet bereikt en heb daarvan ook een bevestiging
-
Heb jij de OP wel gelezen? Kan jij aangeven waar de belastingdienst beslag wil laten leggen op de inboedel?sacredfour schreef:Probeer een executiegeschil te voorkomen. Schrijf de belastingdienst:
Het is niet de Belastingdienst die beslag aan het voorbereiden is, maar een gerechtsdeurwaarder in opdracht van de Gemeentelijke Belasting en zij zijn niet de eerste beslaglegger. Er wordt al een hele tijd beslag gelegd op mijn inkomen door een andere partij. Heeft de gerechtsdeurwaarder dan wel enig poot om op te staan, of heeft de eerste beslaglegger de meeste recht?Moneyman schreef:Lastige vraag, omdat er nogal verschillend over gedacht wordt. In principe staat het een schuldeiser vrij zich op het geheel vermogen van de schuldenaar te verhalen. Dus ja, ook op je inboedel als je als beslag op je inkomen hebt en op de beslagvrije voet zit. Als iemand bijvoorbeeld een mooie auto heeft, neem ik die in beginsel gewoon in beslag en verkoop ik 'm. Maar als jij een inboedel hebt die geen reeële executiewaarde heeft, en mijn beslag op de inboedel dus concreet alleen een pressiemiddel is om jou tot een betaling(regeling) te dwingen - zodat je onder de beslagvrije voet komt - wordt het discutabel. Door middel van een executiegeschil kan je dan vaak een verkoop voorkomen. En ook de tuchtrechter is hier niet zo blij mee. De KBvG heeft een pre-advies geschreven om tot nieuwe wetgeving te komen, waarin beslag op roerende zaken veel beter gereguleerd wordt.
Heb je hier iets aan?
-
pv_vliet
Het antwoord is eenvoudig, stuur de brief dan niet naar de belastingdienst maar naar de deurwaarder.
Het antwoord is eenvoudig, stuur de brief dan niet naar de belastingdienst maar naar de deurwaarder.
Welke brief en waarvoor? Er ligt beslag op zijn inkomen, maximale beslagvrije voet. De deurwaarder komt echt zelf wel kijken en weet donders goed waar hij wel en geen beslag op kan leggen.sacredfour schreef:pv_vliet
Hoe dan ook, de deurwaarder komt gewoon langs en kijkt waar hij beslag op kan leggen. Dus heeft het sturen van een brief geen enkel effect en sorteert het sturen van die brief geen enkel effect.
Maar waarom heeft de belastingdienst dan je beslagvrije voet bepaald? Waarom geven zij een verklaring af?pv_vliet schreef:Het is niet de Belastingdienst die beslag aan het voorbereiden is, maar een gerechtsdeurwaarder in opdracht van de Gemeentelijke Belasting en zij zijn niet de eerste beslaglegger. Er wordt al een hele tijd beslag gelegd op mijn inkomen door een andere partij. Heeft de gerechtsdeurwaarder dan wel enig poot om op te staan, of heeft de eerste beslaglegger de meeste recht?Moneyman schreef:Lastige vraag, omdat er nogal verschillend over gedacht wordt. In principe staat het een schuldeiser vrij zich op het geheel vermogen van de schuldenaar te verhalen. Dus ja, ook op je inboedel als je als beslag op je inkomen hebt en op de beslagvrije voet zit. Als iemand bijvoorbeeld een mooie auto heeft, neem ik die in beginsel gewoon in beslag en verkoop ik 'm. Maar als jij een inboedel hebt die geen reeële executiewaarde heeft, en mijn beslag op de inboedel dus concreet alleen een pressiemiddel is om jou tot een betaling(regeling) te dwingen - zodat je onder de beslagvrije voet komt - wordt het discutabel. Door middel van een executiegeschil kan je dan vaak een verkoop voorkomen. En ook de tuchtrechter is hier niet zo blij mee. De KBvG heeft een pre-advies geschreven om tot nieuwe wetgeving te komen, waarin beslag op roerende zaken veel beter gereguleerd wordt.
Heb je hier iets aan?
@pv_vliet
De deurwaarder van de gemeente mag beslag leggen op je roerende goederen.
Andere deurwaarders met een vonnis mogen dat ook.
De deurwaarder die beslag heeft gelegd op je inkomsten heeft niet het meeste recht om ook beslag te leggen op je goederen.
Wel is het zo dat als één deurwaarder beslag heeft gelegd op je goederen dan kan een andere deurwaarder er niet nogmaals beslag op leggen.
Degene die beslag heeft gelegd mag het verkopen maar als er niks van waarde bij zit dan leggen ze vaak toch beslag om jou te dwingen om te betalen.
Wat je nu het beste kunt doen is contact opnemen met de deurwaarder van de gemeente en kijken of er iets te regelen valt. Leg de situatie uit.
Onderzoek of het mogelijk is om het bedrag boven de beslagvrije voet te verdelen over alle schuldeisers zodat iedereen maandelijks geld krijgt en jij je spullen houdt.
De deurwaarder van de gemeente mag beslag leggen op je roerende goederen.
Andere deurwaarders met een vonnis mogen dat ook.
De deurwaarder die beslag heeft gelegd op je inkomsten heeft niet het meeste recht om ook beslag te leggen op je goederen.
Wel is het zo dat als één deurwaarder beslag heeft gelegd op je goederen dan kan een andere deurwaarder er niet nogmaals beslag op leggen.
Degene die beslag heeft gelegd mag het verkopen maar als er niks van waarde bij zit dan leggen ze vaak toch beslag om jou te dwingen om te betalen.
Wat je nu het beste kunt doen is contact opnemen met de deurwaarder van de gemeente en kijken of er iets te regelen valt. Leg de situatie uit.
Onderzoek of het mogelijk is om het bedrag boven de beslagvrije voet te verdelen over alle schuldeisers zodat iedereen maandelijks geld krijgt en jij je spullen houdt.
Even om misverstanden te voorkomen: Er kan wel degelijk door 2,3,4 of tien deurwaarders beslag gelegd worden op dezelfde roerende zaken. Dat heet cumulatief beslag. De opbrengst moet dan over alle beslagleggers verdeeld worden, met inachtneming van eventuele preferenties of voorrechten.
Volgens mij moeten de andere deurwaarders/schuldeisers zich melden bij de deurwaarder die beslag heeft gelegd.
Waarom? Naast loonbeslag kan er ook op andere manieren beslag gelegd worden.VCampen schreef:Volgens mij moeten de andere deurwaarders/schuldeisers zich melden bij de deurwaarder die beslag heeft gelegd.
Inderdaad, maar pas nadat ze ook beslag hebben gelegd.VCampen schreef:Volgens mij moeten de andere deurwaarders/schuldeisers zich melden bij de deurwaarder die beslag heeft gelegd.
Oké dat is duidelijk. Kunnen er ook meerdere deurwaarders beslag leggen op het inkomen?Moneyman schreef:Inderdaad, maar pas nadat ze ook beslag hebben gelegd.VCampen schreef:Volgens mij moeten de andere deurwaarders/schuldeisers zich melden bij de deurwaarder die beslag heeft gelegd.
Ja, zeker. En ook dan int en verdeelt de deurwaarder die als eerste beslag heeft gelegd - zelfs als er een preferent beslag tussendoor komt.
Als je van de belastingdienst een bericht hebt dat je de beslagvrije voet bereikt hebt, heb je dus waarschijnlijk ook een schuld bij de belastingdienst, je kunt hiermee iedereen aftroeven en in de ruststand krijgen, wat je namelijk doet, mits je wel geen slechte relatie met de belastingdienst hebt, je meld bij de belastingdienst dat er andere schuldeisers achter je aan zitten en vraagt hun vriendelijk of ze beslag op jouw inboedel kunnen leggen tot de belastingschuld vereffend is! Door dit te doen heb je dus geen stress meer door deurwaarders die beslag willen leggen, belastingdienst gaat altijd voor! Dit vergemakkelijkt het tevens om een redelijke regeling met jouw te treffen want ze hebben geen enkele mogelijkheid meer om op een andere manier te verhalen, wat voor jou ook weer goedkoper is want beslag leggen kost iedere keer veel geld.pv_vliet schreef:Hallo allemaal,