LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CV-ketel
-
CV-ketel
Hallo,
Ik heb in mei 2014 mijn eerste koophuis gekocht. Tijdens het bezichtigen van het huis, hebben wij tot 3x toe gevraagd aan de makelaar of de CV-ketel (die geplaatst was in januari 2014) een huurketel was, of dat deze eigendom was. Telkens zei ze dat de ketel volledig eigendom was.
In het hele koop contract staat helemaal niets over een cv-ketel en zoals ik op internet lees zou dit dan ook in een side note (apart document) moeten staan, maar deze heb ik niet eens.
Nadat ik een maand ongeveer in het huis zat, kwam de makelaar opeens met het verhaal dat de ketel toch een huur ketel was en dat ik het contract moest overnemen. Maar omdat er niets in het contract stond, zei ik dus dat de ketel mijn eigendom was. Daarna eigenlijk ook nooit meer iets over gehoord.
Nu een jaar later dreigt de makelaar opeens met juridische stappen als ik het contract niet overneem. En ook wil de makelaar getuigen dat ik nog voor de verkoop beloofd heb het contract over te nemen.
Wat kan ik hier het beste mee doen? Kan het bedrijf van de ketel (Feenstra) de ketel weg laten halen als ik niets overneem?
Ik heb in mei 2014 mijn eerste koophuis gekocht. Tijdens het bezichtigen van het huis, hebben wij tot 3x toe gevraagd aan de makelaar of de CV-ketel (die geplaatst was in januari 2014) een huurketel was, of dat deze eigendom was. Telkens zei ze dat de ketel volledig eigendom was.
In het hele koop contract staat helemaal niets over een cv-ketel en zoals ik op internet lees zou dit dan ook in een side note (apart document) moeten staan, maar deze heb ik niet eens.
Nadat ik een maand ongeveer in het huis zat, kwam de makelaar opeens met het verhaal dat de ketel toch een huur ketel was en dat ik het contract moest overnemen. Maar omdat er niets in het contract stond, zei ik dus dat de ketel mijn eigendom was. Daarna eigenlijk ook nooit meer iets over gehoord.
Nu een jaar later dreigt de makelaar opeens met juridische stappen als ik het contract niet overneem. En ook wil de makelaar getuigen dat ik nog voor de verkoop beloofd heb het contract over te nemen.
Wat kan ik hier het beste mee doen? Kan het bedrijf van de ketel (Feenstra) de ketel weg laten halen als ik niets overneem?
Re: CV-ketel
U hebt het over 'we'. Dat betekent dat u met twee personen kunt verklaren dat u niets wist van e.e.a. Verder geeft u aan dat er in de koopovereenkomst (lijst van goederen neem ik aan) niets staat over een cv-ketel en het is een huurketel. Dat betekent dat deze dan ook niet bij de koop is inbegrepen. U hoeft dus geen contract over te nemen, maar u hebt ook geen recht op de ketel.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 11 aug 2015 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ik zou de ketel eruit laten halen en zelf een nieuwe kopen.
volgens mij is dit toch echt een probleem van de verkoper en zijn makelaar.... Als de CV ketel( nieuw) in de advertentie staat en koper vraagt nog extra of dit eigendom of huur is... Dan maakt de makelaar( en de verkoper) toch bewust de fout om dit te bevestigen aan de koper? Ze hadden moeten melden dat dit een huur ketel was! Maar ik ken huurketels en die hebben altijd een sticker van de eigenaar.... Was die weggehaald bij de bezichtiging?
De stroommeter, gasmeter, en de stortbak van de WC staan niet expliciet op de lijst van goederen in een koopcontract, in ieder geval niet op die van ons, dat zou betekenen dat de verkoper van ons huis die ook alsnog op kan eisen?Uw Jurist schreef:U hebt het over 'we'. Dat betekent dat u met twee personen kunt verklaren dat u niets wist van e.e.a. Verder geeft u aan dat er in de koopovereenkomst (lijst van goederen neem ik aan) niets staat over een cv-ketel. Dat betekent dat deze dan ook niet bij de koop is inbegrepen. U hoeft dus geen contract over te nemen, maar u hebt ook geen recht op de ketel.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
plus 1, ketel zit nagelvast aan de opstal dus hoort wel degelijk, ook zonder vermelding, inbegrepen te zijn bij de koop.sjohie schreef:De stroommeter, gasmeter, en de stortbak van de WC staan niet expliciet op de lijst van goederen in een koopcontract, in ieder geval niet op die van ons, dat zou betekenen dat de verkoper van ons huis die ook alsnog op kan eisen?Uw Jurist schreef:U hebt het over 'we'. Dat betekent dat u met twee personen kunt verklaren dat u niets wist van e.e.a. Verder geeft u aan dat er in de koopovereenkomst (lijst van goederen neem ik aan) niets staat over een cv-ketel. Dat betekent dat deze dan ook niet bij de koop is inbegrepen. U hoeft dus geen contract over te nemen, maar u hebt ook geen recht op de ketel.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Op onze lijst staan oa de schuttingen en gordijnen (dia achter zijn gebleven) ook niet genoemd... mag de verkoper deze dan na ruim een jaar na verkoop nog komen ophalen?Uw Jurist schreef:U hebt het over 'we'. Dat betekent dat u met twee personen kunt verklaren dat u niets wist van e.e.a. Verder geeft u aan dat er in de koopovereenkomst (lijst van goederen neem ik aan) niets staat over een cv-ketel. Dat betekent dat deze dan ook niet bij de koop is inbegrepen. U hoeft dus geen contract over te nemen, maar u hebt ook geen recht op de ketel.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
De verkoper had alle goederen die niet mee verkocht zijn moeten verwijderen voor de overdracht.
Daarna zijn ze van de koper.
Op de NVM lijst van roerende en onroerende zaken staan ook (o.a. nagelvaste) zaken vermeld als ketel, geiser, boiler, tuinaanleg, tuinhuis etc. En wat daarmee gebeurt (blijft achter, gaat mee, kan overgenomen worden). De verkoper kan een huurketel uiteraard niet van eigendom doen veranderen. Deze blijft eigendom van de verhuurder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Klopt, maar dat laat de TS wel met de mogelijkheid van verhaal. Trouwens, het is de huurder(vorige eigenaar) die in gebreke is gebleven dus Feenstra kan hun aanspreken voor het verlies/ frauduleus doorverkopen van hun eigendom.Uw Jurist schreef:Op de NVM lijst van roerende en onroerende zaken staan ook (o.a. nagelvaste) zaken vermeld als ketel, geiser, boiler, tuinaanleg, tuinhuis etc. En wat daarmee gebeurt (blijft achter, gaat mee, kan overgenomen worden). De verkoper kan een huurketel uiteraard niet van eigendom doen veranderen. Deze blijft eigendom van de verhuurder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
TS heeft een huis inclusief een ketel in goed vertrouwen gekocht. Aan Feenstra is het om bewijs te leveren dat het om heling gaat.... Gewoon rechtsbijstand bellen TS, laat die maar een mooie brief opstellen!
Frantic2 schreef: Klopt, maar dat laat de TS wel met de mogelijkheid van verhaal. Trouwens, het is de huurder(vorige eigenaar) die in gebreke is gebleven dus Feenstra kan hun aanspreken voor het verlies/ frauduleus doorverkopen van hun eigendom.
TS heeft een huis inclusief een ketel in goed vertrouwen gekocht. Aan Feenstra is het om bewijs te leveren dat het om heling gaat.... Gewoon rechtsbijstand bellen TS, laat die maar een mooie brief opstellen!
1. Feenstra heeft zich nog niet gemeld bij vraagsteller. Dus waarom hier over beginnen? Feenstra kan overigens ook derdenbeslag leggen.
2. Hoezo heling? Verkoper betaalt schijnbaar nog en de ketel hangt waar hij moet hangen.
3. Hoezo 'de rechtsbijstand'? Een verzekering? Die moet vraagsteller dan wel hebben.
4. Zonder de overeenkomst en bijlagen en de advertentie/brochure te zien zijn de kansen van koper niet goed in te schatten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Een cv ketel is onroerend. Dus hoort bij het huis. Als de verkoper had gewild dat u het huurcontract overnam, had daar iets in de koopakte over moeten staan. Nu daar niets over vermeld is en u zelfs nog expliciet gevraagd hebt over de status van de ketel, is het heel simpel.
Verkoper moet het maar regelen met zijn voormalige verhuurder. En met hen de afkoop van het contract afwikkelen. Dat is niet uw pakkie-an zogezegd.
Verkoper moet het maar regelen met zijn voormalige verhuurder. En met hen de afkoop van het contract afwikkelen. Dat is niet uw pakkie-an zogezegd.
Dat is te kort door de bocht. Hierover merkte ik eerder het volgende op:tijger1 schreef:Een cv ketel is onroerend. Dus hoort bij het huis.
Verder vind ik het vreemd dat vraagsteller heel erg uitdrukkelijk en herhaaldelijk (3 keer) zou hebben gevraagd of de ketel koop of huur is, maar vervolgens de overeenkomst er blijkbaar helemaal niet op controleert en dit niet ook schriftelijk vast laat leggen. Jammer genoeg reageert vraagsteller niet meer tot nu toe ...Op de NVM lijst van roerende en onroerende zaken staan ook (o.a. nagelvaste) zaken vermeld als ketel, geiser, boiler, tuinaanleg, tuinhuis etc. En wat daarmee gebeurt (blijft achter, gaat mee, kan overgenomen worden). De verkoper kan een huurketel uiteraard niet van eigendom doen veranderen. Deze blijft eigendom van de verhuurder.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik weet niet of de koper nog betaalt.Uw Jurist schreef:Frantic2 schreef: Klopt, maar dat laat de TS wel met de mogelijkheid van verhaal. Trouwens, het is de huurder(vorige eigenaar) die in gebreke is gebleven dus Feenstra kan hun aanspreken voor het verlies/ frauduleus doorverkopen van hun eigendom.
1. Feenstra heeft zich nog niet gemeld bij vraagsteller. Dus waarom hier over beginnen? Feenstra kan overigens ook derdenbeslag leggen.
2. Hoezo heling? Verkoper betaalt schijnbaar nog en de ketel hangt waar hij moet hangen.
3. Hoezo 'de rechtsbijstand'? Een verzekering? Die moet vraagsteller dan wel hebben.
4. Zonder de overeenkomst en bijlagen en de advertentie/brochure te zien zijn de kansen van koper niet goed in te schatten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik denk eerder, dat hij een rekening kreeg en schrok.
bij mij stond in het koopcontract dat ik de cv ketel + de afzuiginstallatie
10 jaar moest aflossen a 45 euro p.mnd.
ik heb gezegd dat de verkoper het contract moest aflossen/afkopen
dat was ongeveer 3250 euro en ik heb een bijdrage van 1000 euro gedaan
10 jaar moest aflossen a 45 euro p.mnd.
ik heb gezegd dat de verkoper het contract moest aflossen/afkopen
dat was ongeveer 3250 euro en ik heb een bijdrage van 1000 euro gedaan
.ruud_a schreef: Ik weet niet of de koper nog betaalt.
Naar ik aanneem bedoelt u de verkoper, dat schreef ik in ieder geval op 11 augustus: "verkoper betaalt schijnbaar nog".
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
De NVM kan zoveel op een lijst zetten als ze willen, maar iets wat aard en nagelvast aan de woning verbonden is, is onroerend en hoort daarom bij de koop van dat huis.
Als de verkoper iets anders wil, moet hij dat aangeven en niet de koper.
Koper heeft geen contract met Feenstra, maar met de verkoper, dus daar moet Feenstra zijn.
Voor hetzelfde geld hebben ze de keuken gehuurd van Bruijnzeel en de wc-pot van Sfinx. Hoeft een koper dus niet allemaal na te gaan.
Als de verkoper iets anders wil, moet hij dat aangeven en niet de koper.
Koper heeft geen contract met Feenstra, maar met de verkoper, dus daar moet Feenstra zijn.
Voor hetzelfde geld hebben ze de keuken gehuurd van Bruijnzeel en de wc-pot van Sfinx. Hoeft een koper dus niet allemaal na te gaan.
Alweer kort door de bocht. En waar Feenstra 'moet zijn' was al lang duidelijk. Maar goed, zolang vraagsteller niet reageert met meer informatie, ga ik hier geen energie meer in steken.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dit vraagt om een toelichting. Waarom wordt TS niet door goede trouw beschermt (artikel 3:86 lid 1 BW)?Uw Jurist schreef: De verkoper kan een huurketel uiteraard niet van eigendom doen veranderen. Deze blijft eigendom van de verhuurder.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 12 aug 2015 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rode Feenstra sticker met eigendom Feenstra zegt niets....
Als de verkopers woning het lease contract voor veel geld afgekocht hebben blijft die vaak zitten.
Niet uw probleem maar van de verkopers die het lease contract moeten ontbinden.
Als je dat bedrag weet, na opgave Feenstra kun je een schade vergoeding krijgen en eventueel dit contract overnemen voor het onderhoud.
Je krijgt dan de nog resterende looptijd van dit contract en een bedrag als schadevergoeding omdat je ook dan aan een lease ketel zit.
U mag zelf beslissen of je het onderhoud bij Feenstra laat doen, maar zou kunnen.
U is ter goeder trouw en de verkopers dom dat ze deze huur ketel niet bij makelaar hebben opgegeven.
Ze moeten dus betalen en U heeft dan gratis service en onderhoud of afkopen!
Niet Uw probleem maar van de verkoper en laat die het zelf uitzoeken.
Als de verkopers woning het lease contract voor veel geld afgekocht hebben blijft die vaak zitten.
Niet uw probleem maar van de verkopers die het lease contract moeten ontbinden.
Als je dat bedrag weet, na opgave Feenstra kun je een schade vergoeding krijgen en eventueel dit contract overnemen voor het onderhoud.
Je krijgt dan de nog resterende looptijd van dit contract en een bedrag als schadevergoeding omdat je ook dan aan een lease ketel zit.
U mag zelf beslissen of je het onderhoud bij Feenstra laat doen, maar zou kunnen.
U is ter goeder trouw en de verkopers dom dat ze deze huur ketel niet bij makelaar hebben opgegeven.
Ze moeten dus betalen en U heeft dan gratis service en onderhoud of afkopen!
Niet Uw probleem maar van de verkoper en laat die het zelf uitzoeken.
Ik bedoelde inderdaad verkoper.Uw Jurist schreef:.ruud_a schreef: Ik weet niet of de koper nog betaalt.
Naar ik aanneem bedoelt u de verkoper, dat schreef ik in ieder geval op 11 augustus: "verkoper betaalt schijnbaar nog".
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Mijn vingers leiden soms een eigen leven met typen.