LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door peteroo »

snuffel1 schreef:Ik snap het niet want een dieselmotor is een zelfontbrander die pas stopt als de brandstoftoevoer gestopt wordt. In de oudheid zat er een kabel op de pomp die aangesloten werd op een trekschakelaar op het dashboard die bij starten de toevoer van brandstof opende en na voorgloeien zover uitgetrokken werd dat de startmotor ging draaien. De motor stil zetten was een kwestie van de knop geheel indrukken, de motor sloeg bij gebrek aan brandstof af. Stel dat er in het contactslot of bij de aansluiting van de pomp zelf een draadbreuk zit dan wordt de brandstoftoevoer willekeurig onderbroken met als gevolg afslaan, omdat na het opnieuw starten de motor wel weer op gang komt verdenk ik het contactslot want die is aan slijtage onderhevig. @Ts laat de garage daar eens naar kijken want een klein defect heeft vaak vervelende gevolgen.
Het is een mooi systeem, maar helaas hebben vrijwel alle producten en systemen de neiging om steeds ingewikkelder te worden, waarna niemand er nog wijs uit kan. Beter is de vijand van het goede.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door reiziger88 »

renewouters schreef:
reiziger88 schreef:Gisteren is de auto gerepareerd; brandstofleidingen + "pompje" vervangen. Kosten; 320 euro. Inmiddels is de auto alweer twee keer afgeslagen. Maar weer een afspraak maken voor volgende week.
Een auto kan ook gewoon "op" zijn. En iedere keer dat je wat hebt gerepareerd stuit je op het volgende probleem.
De auto is niet op, dit is het eerste euvel in 50.000 km dat ik ermee gereden heb. Verkoopprijzen voor dit model bij deze km stand liggen boven de 3000 euro. Er is nu alleen iets defect waarvan ze blijkbaar niet weten wat het is. Vandaar dat ik ooit ook dit topic opende, want ik had al zo'n gevoel dat het hierop uit zou gaan draaien. Dit kan je overigens ook overkomen met een auto van drie jaar oud met maar 100.000 op de teller.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door reiziger88 »

peteroo schreef:
snuffel1 schreef:Ik snap het niet want een dieselmotor is een zelfontbrander die pas stopt als de brandstoftoevoer gestopt wordt. In de oudheid zat er een kabel op de pomp die aangesloten werd op een trekschakelaar op het dashboard die bij starten de toevoer van brandstof opende en na voorgloeien zover uitgetrokken werd dat de startmotor ging draaien. De motor stil zetten was een kwestie van de knop geheel indrukken, de motor sloeg bij gebrek aan brandstof af. Stel dat er in het contactslot of bij de aansluiting van de pomp zelf een draadbreuk zit dan wordt de brandstoftoevoer willekeurig onderbroken met als gevolg afslaan, omdat na het opnieuw starten de motor wel weer op gang komt verdenk ik het contactslot want die is aan slijtage onderhevig. @Ts laat de garage daar eens naar kijken want een klein defect heeft vaak vervelende gevolgen.
Het is een mooi systeem, maar helaas hebben vrijwel alle producten en systemen de neiging om steeds ingewikkelder te worden, waarna niemand er nog wijs uit kan. Beter is de vijand van het goede.
vandaar dat ze een auto ook uitlezen.... twijfel er wel aan of ze dat na de eerste keer nog eens gedaan hebben.

Misschien nog wat aanwijzingen om het euvel te localisen:
- verbruik lijkt normaal, 1:20
- motor slaat opvallend vaak af na drempels of flinke hobbels op de weg
- motor houdt opvallend vaak in na oneffenheden op de snelweg, bv viaducten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door kokka »

@reiziger88
als het werkelijk het opvoerpompje van je brandstof is, dan kan je die toch heel makkelijk zelf vervangen?
in tegenstelling wat veel mensen (ook hier op het forum) denken heb je met een diesel motor ( en een moderne benzine injectie motor) niets meer te maken met een mengverhouding. De diesel wordt puur, zonder lucht, je verbrandingskamer ingespoten door een verstuiver. als je een commonrail-diesel hebt wordt de brandstofleiding van de hogedrukbrandstofpomp naar de injectoren( verstuivers) onder hele hoge druk (ruim 1300 bar ) gehouden. als je injector dan aangestuurd wordt, vernevelt hij de brandstof rechtstreeks in de cilinder. als er lucht in je systeem komt, valt er niets te vernevelen en slaat je motor af
ik zou zelf eigenlijk eerder denken aan de druksensor of het drukregel ventiel van je brandstofsysteem.

sterkte

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door reiziger88 »

kokka schreef:@reiziger88
als het werkelijk het opvoerpompje van je brandstof is, dan kan je die toch heel makkelijk zelf vervangen?
in tegenstelling wat veel mensen (ook hier op het forum) denken heb je met een diesel motor ( en een moderne benzine injectie motor) niets meer te maken met een mengverhouding. De diesel wordt puur, zonder lucht, je verbrandingskamer ingespoten door een verstuiver. als je een commonrail-diesel hebt wordt de brandstofleiding van de hogedrukbrandstofpomp naar de injectoren( verstuivers) onder hele hoge druk (ruim 1300 bar ) gehouden. als je injector dan aangestuurd wordt, vernevelt hij de brandstof rechtstreeks in de cilinder. als er lucht in je systeem komt, valt er niets te vernevelen en slaat je motor af
ik zou zelf eigenlijk eerder denken aan de druksensor of het drukregel ventiel van je brandstofsysteem.

sterkte
Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk dat de door jou genoemde onderdelen met name haperen als de auto een hobbel/drempel te verduren krijgt? En geven deze defecten normaal gesproken geen foutcodes bij het uitlezen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door kokka »

Het regelventiel weet ik niet zeker, want dat zou zomaar volledig mechnisch kunnen zijn, dus niet geregeld. De sensor zit wel aan je canbus in elk geval. Je zou denken dat hij dat moet loggen, maar dan moeten ze er wel specifiek naar kijken. Dat de storing vooral optreed bij hobbels, lijkt er wel op dat het een los contactje of draadbreuk is

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door peteroo »

Het kan bij wijze van spreken aan een slechte soldering liggen, die bij hobbels een opduvel krijgt en even los raakt.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door witte angora »

peteroo schreef:Het kan bij wijze van spreken aan een slechte soldering liggen, die bij hobbels een opduvel krijgt en even los raakt.
Ik denk eerlijk gezegd ook in die richting. Alleen, hoe kom je er achter of dat zo is, en waar die slechte soldering/plek zit?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door peteroo »

Dat kan een flinke klus worden inderdaad. De garage moet dan het hele brandstoftoevoercircuit nalopen, inclusief alles wat er mee in verbinding staat.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Probleem is alleen wel: op het moment dat de slechte verbinding contact maakt, zul je het niet vinden. Ze kunnen toch moeilijk de auto de hele tijd heen en weer schudden.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik moest denken aan het verhaal van een reparateur over een wegvallende versterker. Daar zat een soldering los, maar dat werd pas merkbaar als de versterker na een paar uur flink warm was.

Gesloten