LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overlijden en erven..................

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen, zal mijn best doen.
Ben gescheiden en bij de verdeling kon mijn ex niet alles ophoesten.
Nu ben ik als het ware hypotheek gever en bij verkopen van het huis of bij overlijden van ex, krijg ik mijn deel.
Zelf ben ik hertrouwd en gelukkig. Wat gebeurd er nu als ik vroegtijdig overlijdt?
Heeft mijn huidige vrouw dan recht op die centjes of niet?
Vast bedankt voor het meedenken.

Groetjes van Appie uit Delft.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door witte angora »

Hangt van verschillende factoren af volgens mij. Sowieso maakt de schuld deel uit van de erfenis die je nalaat. Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd, of op huwelijkse voorwaarden? Dat maakt een hoop verschil. Heb je kinderen, samen met je ex? Dan wordt het wat meer gecompliceerd, zeker als je nu in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Je kunt je het beste voor laten lichten door een notaris, ook al kost dat een paar stuivers.

AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

Ik laat niks na van betekenis.
Het gaat erom of mijn huidige vrouw dan het recht krijgt wat ik had als hypotheek gever.

Groetjes van Appie uit Delft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door kweenie »

De vordering wordt dan onderdeel van de nalatenschap. Het is dus niet zo dat uw ex dan ineens van de schuld af zou zijn of zo. Als uw huidige vrouw uw (enige) erfgename is, dan krijgt zij dus een vordering op uw ex die opeisbaar blijft zodra uw ex verhuist of overlijdt.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door witte angora »

Tenzij er kinderen zijn met de ex. Dan hebben die kinderen op papier recht op de helft van de erfenis. De tweede vrouw heeft dan recht op het vruchtgebruik ervan.

Daarom zeg ik: het beste is dit met een notaris te bespreken.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door tijger1 »

U bent helemaal geen hypotheekgever. U kunt hooguit hypotheeknemer zijn.

Is voor die schuld van uw ex aan u wel een hypotheek op het voormalige echtelijke pand gevestigd? Of bent u tegenover de bank nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld?

Komt u eerder te overlijden dan uw huidige echtgenote en bent u niet op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dan erft uw huidige echtgenote alles, ook dus de eventuele vordering op uw ex, of de schuld aan de bank. Mocht u kinderen hebben, uit uw vorige relatie, dan krijgen die kinderen een vordering voor hun erfdeel op uw weduwe, maar zij kunnen die vordering niet opeisen, voordat uw weduwe ook is overleden. Maar uw weduwe mag ook alles opmaken en dan krijgen ze helemaal niets.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door tijger1 »

Zijn er kinderen dan hebben die niet recht op de helft, want de helft is al van uw weduwe. De andere helft is eventueel uw nalatenschap en daarin deelt uw weduwe ook nog mee. Dus bijvoorbeeld twee kinderen, de helft delen door drie per persoon.

AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

tijger1 schreef:U bent helemaal geen hypotheekgever. U kunt hooguit hypotheeknemer zijn.

Is voor die schuld van uw ex aan u wel een hypotheek op het voormalige echtelijke pand gevestigd? Of bent u tegenover de bank nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld?

Komt u eerder te overlijden dan uw huidige echtgenote en bent u niet op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dan erft uw huidige echtgenote alles, ook dus de eventuele vordering op uw ex, of de schuld aan de bank. Mocht u kinderen hebben, uit uw vorige relatie, dan krijgen die kinderen een vordering voor hun erfdeel op uw weduwe, maar zij kunnen die vordering niet opeisen, voordat uw weduwe ook is overleden. Maar uw weduwe mag ook alles opmaken en dan krijgen ze helemaal niets.
Respect voor je bericht en bedankt.
Ik ben wel hypotheekgever, zo is het toendertijd geregeld, gelukkig maar.

Groetjes van Appie uit Delft.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door tijger1 »

Quote" ik ben wel hypotheekgever, zo is het toentertijd geregeld, gelukkig maar" unqoute

Degene die het geld uitgeleend heeft, is de hypotheeknemer, degene die het geld schuldig is, is de hypotheekgever.

Dus als uw ex geld schuldig is aan u, met als onderpand de woning, is zij de hypotheekgever en bent u de hypotheeknemer.

AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Re: overlijden en erven..................

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

tijger1 schreef:Quote" ik ben wel hypotheekgever, zo is het toentertijd geregeld, gelukkig maar" unqoute

Degene die het geld uitgeleend heeft, is de hypotheeknemer, degene die het geld schuldig is, is de hypotheekgever.

Dus als uw ex geld schuldig is aan u, met als onderpand de woning, is zij de hypotheekgever en bent u de hypotheeknemer.
Excuus, je hebt helemaal gelijk.

Groetjes van Appie uit Delft.

Gesloten