LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] buschauffeurs weten geen haltes

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
dnmaij
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2003 19:45

buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door dnmaij »

Een aantal weken geleden moest ik naar Leiden. Daar aangekomen moest ik een bepaalde bus hebben. Omdat ik helemaal niet bekend ben in Leiden, vroeg ik of de buschauffeuse mij wilde waarschuwen als we bij een bepaalde halte waren. Het antwoord van mevrouw was: Nee, ik ken die halte niet, ga maar op zoek naar een andere bus. Zeer klantvriendelijk. Omdat ik nog maar weinig tijd had, heb ik uiteindelijk maar een taxi genomen. Dankzij de buschauffeur was ik veel meer geld kwijt.

TDT

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door TDT »

:shock: maak voordat je op reis gaat, eerst eens gebruik van internet en plan een route via de OV9292 site, dan weet je precies hoe je moet reizen en met welk nummer bus, tram. metro of trein je op plaats van bestemming moet komen 8)

tinas

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door tinas »

vertel mij wat. Ik heb dit ook al meerdere keren meegemaakt. Ook in Leiden, misschien moeten ze de buschauffeurs daar maar eens een stratenboek meegeven. Via de reisplanner krijg je inderdaad informatie over de bus, maar er staat bijv. alleen bus 15 naar halte ... En als je niet bekend bent in een stad, zul je toch aan een chauffeur moeten vragen of hij/zij een seintje wil geven bij de juiste halte. Dus de reactie van bovenstaande personen slaat helemaal nergens op.

Miranda
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 jul 2003 12:59

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Miranda »

idd je kunt op ovr.nl alleen de eindhalte en evt tussenhaltes zien. niet waar het is, je krijgt geen virtueel plaatje. en om nou op internet de haltes te gaan tellen en onderweg ook... :?

Lori

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Lori »

Ik geef de schrijvers helemaal gelijk! Laatst kwam een vriendin van mij op bezoek en die is ook niet bekend in mijn stad, dus ik heb alles uitgelegd. Zij zou aan de chauffeur vragen om haar te laten uitstappen bij de betreffende halte. Maar wat gebeurde er; de chauffeur zat niet op te letten of wist het niet, maar mijn vriendin zag de halte en sjeesde er met een vaart van 50km per uur voorbij! Bij de volgende halte is ze dus maar uitgestapt en heeft ze een halve km terug moeten lopen!
Ooit heb ik zelf meegmaakt dat ik de buschaufeur moest uitleggen hoe je bij het ziekenhuis kwam en met welke bus, terwijl hij op de stadsbus zat!

Chauffeur Streekdiensten

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Chauffeur Streekdiensten »

Leuk al die reacties op een item dat jezelf aangaat. Zoals in mijn geval de uitvoering in de busdiensten. Als buschauffeur (of medewerkers als onderhoudsmonteurs, dienstindelers, medewerkers van een CVL: Centrale VerkeersLeiding, toezichthouders en/of controleurs) is het de laatste tijd ontzettend frustrerend werken in de non-profitsector als het openbaar vervoer. Er wordt van Rijkswege ontettend bezuinigd (nou ja, bezuinigen, beter gezegd: afgeknepen!) in deze werksoorten. Neem de zorg, het onderwijs, justitie, welzijn, etc. etc. Medewerkers die ontzettend enthousiast begonnen zijn in deze sectoren zijn na een jaar of 5,6, 7 totaal afgeknapt. Je loopt elke keer weer tegen een rubberen muur op. Verbeteringen vanaf de werkvloer, aanpassingen, goede ideeën worden steeds weer afgeschoten door maar één zaak: GEEN GELD. Vanuit het management wordt er maar op één manier leiding gegeven: het kostenplaatje mag niet overschreden worden!
Terug naar de busdiensten: chauffeurs worden vanuit het principe van "alles op één hoop gooien" vaak gereorganiseerd naar één groot rayon. Je komt dan te rijden in een gebied dat je nog moet leren kennen. Vaak zonder "verkenning" en met een plattegrond of uitgetekende route op je voorruit geplakt. Moet je al rijdende je weg zien te vinden.........Heb je de nieuwe lijnen na een half of driekwart jaar in je vingers, begin je de omliggende infrastructuur te kennen krijg je een hernieuwde reorganisatie op je bordje. Of een nieuwe herziening van een concessiegebied. Begin je weer van voor af aan.
Uiteraard laat dat onverlet dat passagiers op een menselijke wijze tewoord moeten worden gestaan en behandeld. Anders kun je beter op de vrachtwagen gaan rijden. Zelf maak ik ook mee dat ik iets niet weet, maar dan kan een chauffeur(-euse) altijd nog de hulp van andere passagiers inroepen. Ook ik vergeet wel eens een gevraagde halte af te roepen. Dat kun je dan herstellen door de passagier mee terug te geven aan de collega die je tegenkomt. Dat is weer te voorkomen door investeringen in digitale halteinformatie in en buiten het voertuig. Tram en bus Schveningen/Den Haag!
Zo zijn er meer frustraties in voornoemde werksoorten: onderhoud materiaal, schoonhouden, reparaties, ondersteuning, kaartverkooppunten, uitval en reservemateriaal- en inzet.
En niet te vergeten: agressie, vandalisme en intimidatie van "passagiers"................De "goeden" niet meegerekend.

een buschauffeur

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door een buschauffeur »

kregen we half december een nieuwe lijn erbij moet je hem gaan rijden met een platte grond en een A4 met de route erop in getypt. dat het tegenwoordig service .en de baas boos als je verkeerd rijdt. :

een buschauffeur

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door een buschauffeur »

kregen we half december een nieuwe lijn erbij moet je hem gaan rijden met een platte grond en een A4 met de route erop in getypt. dat heet tegenwoordig service .en de baas boos als je verkeerd rijdt. :

JohanDR

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door JohanDR »

Een buschauffeur komt gemiddeld in 5 grote steden en mischien wel 50 kleinere plaatsen en dorpen. Als u werkelijk denkt dat die buschauffeur in iedere stad, plaats of dorp alle haltes,straatnamen, pleinen enzzz kent dan denkt u niet echt na. Zorg ervoor dat je jezelf goed informeerd als je een reis begint.

Miranda
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 jul 2003 12:59

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Miranda »

je kunt je goed informeren via internet, maar opinternet staat niet hoe de omgeving eruit ziet. en de bus chauffeur roept ook niets om ofzo. en ik neem aan dat een beetje goede bus chauffeur de haltes echt wel weet. en anders moet ie in het boekje kijken.

Ikke niet

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Ikke niet »

je kunt je goed informeren via internet, maar opinternet staat niet hoe de omgeving eruit ziet. en de bus chauffeur roept ook niets om ofzo. en ik neem aan dat een beetje goede bus chauffeur de haltes echt wel weet. en anders moet ie in het boekje kijken.
Je kunt van de meeste grote steden, van het openbaar vervoer ,goede
kaarten zien op het internet van het vervoersbedrijf wat daar rijdt.
Als je die nou eens uitprint voor dat je daar komt.
Soms ook gratis plattegronden op grote verkooppunten.
Op OV9292 kan je ook alles uitprinten.

Dat de overheid en met name het kabinet bak-ellende als naar de donder helpt is te erg voor woorden.

Remi

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Remi »

" kregen we half december een nieuwe lijn erbij moet je hem gaan rijden met een platte grond en een A4 met de route erop in getypt. dat het tegenwoordig service .en de baas boos als je verkeerd rijdt. :"

Zit je op zo' n groene bus met van die XX'en ? haha

bertjebus

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door bertjebus »

ben ook buschauffeur; ik streef naar: goede en bekende chauffeur op stadsdiensten; helaas: de hogeren willen dat je rouleert.
Ben zelf buschauffeur in een wat kleinere plaats; wil graag voor vast hier de stadsdienst gaan rijden om a: de passagiers de goede informatie te geven en b: de stadsdienst op te vijzelen.
Helaas: nog steeds mag dit niet; nu zitten "vreemden"op de stadsdienst, die de stadsdienst geeneens kennen. (Ja: ook al wonen ze er; ze hebben geen kennis van straten. Daarom blijf ik me sterk maken voor vaste - gemotiveerde buschauffeurs op de stadsdienst.

Maurits

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Maurits »

Slim trucje, kies in 9292 de optie alle tussenhaltes weergeven, schrijf de namen van de drie voorliggende haltes van je uitstaphalte op en ga rechts voorin de bus zitten. Kijk naar de haltes die je passeert en vergelijk die met de haltes die je opgeschreven hebt, op het moment dat je de laatste halte voor je uitstaphalte gepasseerd bent, druk je op de stopknop. Ik gebruik deze methode al jaren voor onbekende steden, en het werkt altijd.

Gast

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Gast »

de openbaarvervoer bedrijven hebben over het algemeen meerdere vestigingen en/of stallingen!
nu krijgt de ene vestiging een ziek melding en men heeft geen reserve personeel. reserve's zijn al tot een minimaal wegbezuinigd en men krijgt nauwelijks nog de dienst dicht. op een andere vestiging heeft men nog wel een reserve over en deze weet uiteraard niet alle straten wat is er dan belangrijker een bus uit laten vallen door personeels tekort of een chauffeur erop zetten die globaal wel de route weet maar niet alle straten.
ook door de bezuinigingen zijn we over het algemeen spijtig genoeg niet meer in de gelegenheid om een straat op te zoeken en waardoor komt dit: uiteraard door de bezuinigingen en niet zoals je vaak wordt verweten de koffie vaak heb je op de eind/beginpunt slechts een paar minuten hersteltijd voordat je met de volgende rit gaat beginnen. en als we het over normen en waarden hebben de meeste passagiers zien de chauffeur alleen nog maar zitten als ze wat willen vragen anders lopen ze zo voorbij alsof er een robot achter het stuur zit.

BUSSER

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door BUSSER »

Tja ik als buschauffeur op het streekvervoer herken wel de situatie.
En kan na 10 jaar ook niet alle haltepalen omdat er haltes zijn waar ik echt nog nooit gestopt ben. Dat komt ook door de vele lijnen met de vele dorpjes en steden erin En vooral met nieuwe lijnen loop ik vaak tegen dit probleem.
Ik keur het gedrag van mijn collega wel af.
Ik zelf rijdt dan langzaamer de haltes tegemoet zodat ik ze lezen kan en nog op tijd kan stoppen. :roll:

Sjeng
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2004 14:42

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Sjeng »

Ik weet iemand die in Maastricht woont die de oplossing weet, moet je maar eens informeren naar ene Mick.
Die weet wel hoe het reilt en zeilt bij het openbaarvervoer.
:lol:

misss29

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door misss29 »

De matige kennis van buschauffeurs valt mij ook vaak(8 x p.week )op.En vooral ook niet willen helpen!Elke chauffeur heeft een busboekje bij zich en kan radiocontact met de centrale maken als hij een bepaalde halte niet kent.Maar de chauffeurs willen het niet.Ik hoor vaak passagiers vragen of de chauffeur aan kan geven wanner ze er uit moeten,dit wordt echter zooooo vaak vergeten,dan zeg ik het maar.Ik gebruik ook OV9292,en red me wel,maar een buschauffeur kan toch wel service gven aan mensen die erom vragen??

CosmoReizen
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2004 19:54

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door CosmoReizen »

Reactie op Bertje Bus - Hoopo wel dat je voor jezelf spreekt, op een vaste lijn, moet er niet aan denken. Nu rijd ik 19 verschillende lijnen en kom ik inderdaad in plaatsen waar ik totaal onbekend ben. Maar in december ga ik over en dan krijg ik maar vijf lijnen, dat lijkt me al saai genoeg wat me nu niet echt motiveert om klantvriendelijk te blijven. Onze OT wordt afgekapt en we gaan er netto bijna € 120,- op achteruit. Als passagiers willen weten waar ze moeten zijn, dan moeten ze dat thuis zelf maar voorbereiden. Je mag van de chauffeur verwachten dat hij haltenamen kent, al staan die niet allemaal in je boekje - maar ik hoef toch echt niet te weten waar de C1000 in Veenendaal, de AH in Wageningen en het Medisch Centrum in Bilthoven zit - DAT ZOEKEN ZE ZELF MAAR UIT !!!

Marijntjuh

Re: buschauffeurs weten geen haltes

Ongelezen bericht door Marijntjuh »

Hey!
Pasgeleden maakte ik tog wéér wat mee! Ik ging aan de buschauffeur vragen offie ook stopte bij de 'volgende' halte omdat ik daar niet zo bekend was. Wat ik wel wist, is dat die halte al een paar × verwijderd was, en toen weer opnieuw opgezet enzo. Nou, dus ik stapte gelijk maar uit, want ik had geen zin om nog eens mee te rijden naar het volgende dorp :!: Ken je nagaan. Dus moest ik een heel eind lopen eer dat ik op de ''plaats van bestemming'' was!!!
By the way: Ik reisde toen met BBA!!
Gr

Gesloten