LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
belangstellende
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2015 20:53

Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Ongelezen bericht door belangstellende »

ING wil met stem- of fotoherkenning gaan werken bij geldtransacties. Is dat wel veilig? Iedereen met een smartphone kan zo ongemerkt een filmpje of foto maken van een persoon en dus ook de stem opnemen. Als deze persoon dan vervolgens ook nog het rekeningnummer van die persoon weet te achterhalen, dan kan de rekening geplunderd worden. Of zit er nog een extra beveiliging achter, waardoor dit niet mogelijk is?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Ongelezen bericht door CB »

belangstellende schreef:ING wil met stem- of fotoherkenning gaan werken bij geldtransacties. Is dat wel veilig? Iedereen met een smartphone kan zo ongemerkt een filmpje of foto maken van een persoon en dus ook de stem opnemen. Als deze persoon dan vervolgens ook nog het rekeningnummer van die persoon weet te achterhalen, dan kan de rekening geplunderd worden. Of zit er nog een extra beveiliging achter, waardoor dit niet mogelijk is?
Volgens mij kun je zelf kiezen of je daar gebruik van wilt maken. In de app van de ING zit inmiddels stemherkenning, maar ik gebruik nog steeds de pincode. Daarnaast moet je de app, voordat je hem kan gaan gebruiken, eerst activeren via de internetsite van de ING. En daar moet je inloggen via gebruikersnaam en password.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Ongelezen bericht door renewouters »

En als het een app is moet je nog de unlockcode van de telefoon weten (of Windows wachtwoord als het op een PC draait).

SnelsteSlak
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2015 10:05

Re: Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Ongelezen bericht door SnelsteSlak »

Ik heb dit geprobeerd en het resultaat was hilarisch:

ik: Maak 'x' over naar 'y'.

app: Bevestig overmaken van '10x x' naar 'z'?

ik: NEE NEE NEE STOP STOP NIET DOEN!

app: Kies van welke rekening, een twee of drie

ik: HOU OP STOP ANNULEER AFBREKEN OPHOUDEN!

nouja de boodschap is duidelijk en ik hou het maar bij typen. Sowieso ik vind stembesturing iets voor nonchalante dingen met veel foutmarge (zoals een kookwekkertje zetten ofzo) en daar gebruik ik het best veel voor. Maar een banktransactie inspreken en dan met argusogen controleren of het ding het goed begrepen heeft, mwah dan type ik het liever en let dan gewoon 1x op.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Ongelezen bericht door CB »

SnelsteSlak schreef:Ik heb dit geprobeerd en het resultaat was hilarisch:

ik: Maak 'x' over naar 'y'.

app: Bevestig overmaken van '10x x' naar 'z'?

ik: NEE NEE NEE STOP STOP NIET DOEN!

app: Kies van welke rekening, een twee of drie

ik: HOU OP STOP ANNULEER AFBREKEN OPHOUDEN!

nouja de boodschap is duidelijk en ik hou het maar bij typen. Sowieso ik vind stembesturing iets voor nonchalante dingen met veel foutmarge (zoals een kookwekkertje zetten ofzo) en daar gebruik ik het best veel voor. Maar een banktransactie inspreken en dan met argusogen controleren of het ding het goed begrepen heeft, mwah dan type ik het liever en let dan gewoon 1x op.
Wees dus maar blij dat jij nog kunt typen!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stemherkenning bij banktransacties veilig?

Ongelezen bericht door olaf79 »

HEt is wel veilig. Of het 100% veilig. Nee dat niet. Maar dat is niks. Pincode kan iemand ook afkijken.

Gesloten