LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ilonak
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2015 12:12

Spaarhypotheek

Ongelezen bericht door ilonak »

Ik heb een hypotheek waarvan een deel spaarhypotheek is.
Binnenkort hoop ik mijn flatje te verkopen en de hypotheek zal daarmee afgelost zijn. Ik heb op het spaardeel ongeveer €10.000 staan.

Ik wil de hypotheek niet meenemen naar een nieuw huis, maar in plaats daarvan een lineaire of annuïteiten hypotheek afsluiten.

Het spaardeel (incl. levensverzekering) gaat via AEGON , die vertelde mij dat ik de €10.000 van het spaargedeelte alleen voor een nieuwe hypotheek kan gebruiken. Wat ik overigens prima vind, maar ik was toch benieuwd of het inderdaad alleen daarvoor gebruikt mag worden of dat het ook 'gewoon' uitbetaald kan worden of dat er nog andere mogelijkheden zijn.

Werd me ook niet helemaal duidelijk of dan het spaardeel bij een nieuwe hypotheek vervalt of dat ik daar nog aan vast zit. Lijkt me logisch dat het vervalt maar het antwoord wat ik kreeg was een beetje vaag en ook de website van AEGON maakt me niet veel wijzer.

Hopelijk weet iemand hier wat meer van en kan me uit de brand helpen met mijn vragen ...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Spaarhypotheek

Ongelezen bericht door thecure »

volgens mij kun je het wel uit laten betalen, maar de ontvangen rente zal je dan moeten opgeven in box 1...
als je het gebruikt voor je hypotheek heb je daar vrijstelling van.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Jefdus »

Dit hangt er wel een beetje van af hoe lang de spaarhypotheek al loopt. Als er al 15 jaar of meer rente wordt betaald, is er (voor een deel) vrijstelling van belasting

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Spaarhypotheek

Ongelezen bericht door thecure »

Jefdus schreef:Dit hangt er wel een beetje van af hoe lang de spaarhypotheek al loopt. Als er al 15 jaar of meer rente wordt betaald, is er (voor een deel) vrijstelling van belasting
dat klopt, maar dan moet je het volgens mij wel gebruiken om de hypotheek af te lossen...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Spaarhypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Als er al 15 jaar of meer rente wordt betaald, is er (voor een deel) vrijstelling van belasting
Tja, TS geeft dus onvoldoende informatie, en dus gaan we maar weer raden.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

Ga je een beroep doen op de vrijstelling KEW van 15 jaar? Doe je dat dan moet je de waarde op je Eigen woningschuld in mindering brengen. Doe je dat niet dan is dat gedeelte van EUR 10.000 aan hypotheekschuld in je nieuwe hypotheek qua rente niet fiscaal aftrekbaar.

Doe je geen beroep op de KEW-vrijstelling dan kan je volgens mij gewoon fiscaal afrekenen in BOX 1 en is de nieuwe hypotheek voor dat gedeelte gewoon fiscaal aftrekbaar voor het aantal jaren wat nog resteert (maximaal360 maanden vanaf de begindatum te rekenen.

Bel de Belastingdienst, dan weet je het zeker.

Gesloten