LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schenking teruggeleend

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

Hoi, in 2008 heb ik van mijn ouders een schenking gehad, ik heb deze terug geleend, ik zou deze graag gebruiken oa voor investering bedrijf. Hoe krijg ik dit terug.

Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, door het aan ze te vragen...?

Je geeft wel heel weinig info, uiteindelijk draait het om de afspraken die jullie onderling gemaakt hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je iemand geld leent, dan kun je daar in principe voorlopig niet meer over beschikken, tenzij je aanvullende afspraken hebt gemaakt. Bijvoorbeeld in de vorm van een aflossingsschema (zoals iedere maand een vast bedrag aan aflossing of aan rente plus aflossing) of een bepaald moment waarop het moet worden terugbetaald (zoals bij verkoop van een woning of bij overlijden).

Naast de afspraken die je hebt gemaakt, kun je niet meer zo makkelijk het geld vroegtijdig terugkrijgen. Behalve natuurlijk door gewoon te vragen en te overleggen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Wat wel en niet mogelijk is, hangt af van de inhoud van de afspraken. En of de afspraken te bewijzen zijn. U kunt het beste overleggen met een jurist (net als over uw andere probleem met de huur/koopovereenkomst en/of de makelaar). U hebt professioneel advies nodig.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt wel heel veel problemen op zakelijk gebied en met je moeder (immers, je vader is al overleden).

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2198359

Ik blijf erbij: dit is een forum voor consumentenzaken. De dingen die jij steeds bespreekt zijn zakelijk. Leek of geen leek, dit hoort allemaal niet op dit forum. Voor goed juridisch advies zul je je tot professionals moeten wenden. Maar als ik alles zo lees denk ik dat je er het beste aan doet alles te verpatsen en verder niet meer in zaken te gaan. Sorry.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom heb ik het gevoel dat dit " extra geld " nodig is om de aanwezige huurders " uit te kopen? " :x ,
door te stellen dat " de bestemming " verandert---- of zelf nodig als familie of het bestaande pand met meer winst te kunnen verkopen, misschien, gezien het nieuwe bouwrapport met 3x meer waarde dan het
oorspronkelijke verkoopbedrag ( eigen woorden: een " schijntje " voor de huidige huurders)
????????
[ zie al uw geopende topics over dit " bedrijfspand " ]

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Alles hangt inderdaad waarschijnlijk met elkaar samen. Zie deze 3 topics:
viewtopic.php?f=93&t=158683
en viewtopic.php?f=17&t=158701
en viewtopic.php?f=17&t=158685
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

Deze vraag over schenking staat los van, vragen over bedrijfspand. En dat ga ik al helemaal niet gebruiken om huurders ui te kopen. Nee huurders mogen van mij daar blijven zitten. Deze schenking wens ik te gebruiken om de cz en zorginstituut nederland te betalen, de belstingdienst die vinden dat ik onterecht een teruggave heb gehad. Aangezien hun dachten dat ik die schenking wel had gehad en niet in box drie had vermeld. En ik kan die schenking gebruiken als investering voor mijn bedrijf wat ik wil beginnen. Nu zit ik nog in de wao, krijg idem als bijstand niveau, heb een marketing en bedrijfsplan gemaakt en zoals destijds afgesproken wil ik gebruik maken van mijn schenking

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

Als ik alles teruglees, zou je kunnen denken dat het wat commercieel en hebberig overkomt. Maar mijn insteek is rechtvaardigheid, inzage en voor alle partijen een win win situatie. En dit forum biedt mij door jullie feedback inzichten. Daarvoor bedankt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar je schrijft toch zelf ook dat je die schenking hebt gekregen? Daarmee is je vermogen in box 3 toegenomen. Het maakt voor dat vermogen niet uit of je het op de bank zet (spaartegoed), in aandelen stopt (belegging) of uitleent (overige vorderingen). In al die gevallen behoort het tot je box 3 vermogen, waarover je belastingen zult moeten betalen.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door witte angora »

inannah schreef:Als ik alles teruglees, zou je kunnen denken dat het wat commercieel en hebberig overkomt. Maar mijn insteek is rechtvaardigheid, inzage en voor alle partijen een win win situatie. En dit forum biedt mij door jullie feedback inzichten. Daarvoor bedankt
Nou... ik denk dat er voor de huidige huurders alleen verlies in zit. De enige die wint ben jij, als je plannen doorgaan. Je laat jezelf wel kennen zo.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door witte angora »

inannah schreef:Aangezien hun dachten dat ik die schenking wel had gehad en niet in box drie had vermeld.
Je hebt die schenking toch ook gehad? Je hebt het uitgeleend, en wil het nota bene terug hebben. Wat doet de belastingdienst hier fout dan?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door moederslink »

inannah schreef:En ik kan die schenking gebruiken als investering voor mijn bedrijf wat ik wil beginnen.
Eigen bedrijf, het pand vd familie, huurders er uit , huurders mogen blijven zitten , ik snap er niks meer van ( zie ook mijn andere reacties op uw topics) , sorry , maar u bent wel erg ah " rommelen " ......u heeft echt deskundig advies nodig en hier houdt het voor mij verder op. :o

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

moederslink, ja begrijp ik nogmaals de vragen over bedrijfspand had ik beter in een vraag kunnen formuleren, maar belasting vrije schenking vraag staat helemaal los.
Ter verduidelijking, in 2008 hebben mijn ouders gebruik gemaakt van de mogelijkeheid eenmaal een schenking te mogen doen wat belasting technisch voordeel biedt. Destijds was ik fulltime alleenstaande moeder, woonde in het huis wat mijn ouders hadden gekocht, kortom ik had het niet nodig, dus mijn ouders bewaarde dit voor een andere tijd. IN feite leende ik het weer terug. Nu mijn zoontje ouder wordt, ik hogere onkosten heb omdat het huis waarin ik mocht wonen verkocht is, kan ik dit goed gebruiken, tbv bedrijfsplan en achterstallige betalingen. Als ik deze betaal bv cz groep, en zorginstituut nederland krijg ik 400 euro wao meer. Nu houd ik 45 euro per maand over. Ik heb hier steeds niet om gevraagd, maar nu wens ik dit te krijgen. Dus zodra er geld vrij komt , wil ik dit graag hebben. Ik heb alle papieren en ik ga nu een afspraak maken met een jurist die inderdaad op al mijn vragen mij kan helpen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door marcel75 »

Hoe is de schenking nu precies geregeld? Is dat bij een notaris gedaan en is er sprake van een papieren schenking? Of hebben je ouders het geld ook echt eerst naar jou overgemaakt en heb je het vervolgens teruggestort als lening? Dat laatste is fiscaal overigens wel de meest ongunstige route geweest.

Voor box3 maakt het overigens niet veel uit. In beide gevallen valt de vordering in box 3 en zul je de box3-heffing moeten (kunnen) betalen uit de rente die je ouders aan je betalen.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

Marcel eindelijk een goede vraag, ipv uit te leggen waarom ik op forum die of dat iets post etc thanx nl
Heb ondertekend, schenking nooit gehad, afgesproken deze als lening terug te vorderen in een periode dat ik dit nodig heb,
Laatst gewijzigd door inannah op 04 sep 2015 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

marcel Bij een notaris op papier geld krijg ik als ik het nodig heb, heb het nooit gehad
Laatst gewijzigd door inannah op 04 sep 2015 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou inannah, ik ben er helemaal klaar mee. Zie je niet hoe jullie de boel bedonderen, en hoe jullie fraude hebben gepleegd?

Je betaalt geen huur, maar krijgt wel huurtoeslag. Huurtoeslag waarover dan?

En hoe hoog was die schenking? Immers, als je boven een bepaald bedrag aan eigen vermogen zit, kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag. Dat bedrag ligt rond de 20.000 euro.

Dan heb je WAO, en intussen heb je een bedrijfspand, of je hebt geen bedrijfspand, weet ik het, je wilt in ieder geval een bedrijf opstarten, maar als je in de WAO zit raak je mooi je uitkering kwijt op het moment dat je daar aan begint. Maar goed, ook daar zullen jullie wel een mouw aan weten te passen. Een mouw die ronduit frauduleus is.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah, inannah, ik zie dat je even gauw je berichten hebt aangepast naar aanleiding van mijn post. Duidelijk. Jammer dat ik het niet even gequoted heb, maar meerderen zullen het vast wel gelezen hebben.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door inannah »

witte angora, sorrie hoor, id doordat mensen als jij alles verdraaien en oordelen zonder alle feiten op een rijtje te hebben, kan ik niet meer vrij iets op een forum melden, zowiezo was deze reactie niet voor jouw, en je slaat de plank keihard mis, ik probeer dingen op een rijtje te krijgen, en via kennis van andere dingen in kaart te brengen, jij oordeelt alleen maar, ipv dat je iets vertelt waar het over gaat. Misschien hoor jij niet op dit forum, ga eens naar eens oneens forums of polls. Als ik een grote fraudeur zou zijn ga ik echt niet info verzamelen op een forum waar huis tuin en keuken mutsen zoals jij hun tijd verdoen. Ik zou zeggen vertel iets over jezelf of bemoei je ermee. En oowja Never judge a book by its cover, in mijn situatie waarin ik als alleenstaande moeder een wao heb op bijstandsniveau ben ik blij dat mijn ouders me destijds hielpen aan woonruimte anders stond ik op straat, en die schenking geloof me dat is nooit genoeg om fraude mee te plegen, en de ins en outs post ik wel in een pm, want zo kwetsbaar me opstellen, zodat jij alles verdraait nee stom van mij.

Gesloten