LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat te doen met spaargeld

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
justme01

wat te doen met spaargeld

Ongelezen bericht door justme01 »

Ik ben al enige tijd bezig met wat ik nu eigenlijk met mijn spaargeld wil doen. Heb aan beleggen gedacht, maar vind dit best eng. Gedacht om over te stappen van bank, zit momenteel bij ABN AMRO. Rente is heel laag en moet vermogensbelasting betalen, hierdoor doet mijn spaargeld niks op de bank.
Uitgerekend dat dit bij andere banken niet veel scheelt, KNAB is bv weer gunstig in rente maar moet dan weer meer voor de rekening betalen.

Nu kwam ik op het idee om een huis te kopen (woon zelf nog thuis). Heb twee huizen op het oog, deze kan ik met een zeer kleine hypotheek (ongeveer 20.000) geheel financieren. Eerste huis is een volledig gerenoveerd huis waar meteen in gewoond kan worden. Andere huis is van de woningbouw en moet echt nog wel wat aan gedaan worden. is leefbaar maar erg gedateerd. Vraagprijs voor beide huis is hetzelfde. Huis 1 heeft grotere badkamer maar een tuin van 40m2. Huis 2 heeft kleine badkamer met een tuin van 80m2.
Beide hebben woonopp van 100m2.

Nu speelde ik met de gedacht om mss huis 1 te kopen en dit te verhuren. Heb begrepen dat inkomsten uit huur in box 3 vallen. En voor de hypotheekrente aftrek hoef ik het ook niet te laten, want dat is een dusdanig klein bedrag. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar huis 2, maar hier moet dus nog wel een en ander gedaan worden en kleine badkamer vind ik wel echt een minpunt, tevens mag ik dit huis een jaar niet verhuren omdat het via de woningbouw verkocht wordt.

Nu is mijn vraag....wat is verstandig om met mijn spaargeld te doen??? Een kant en klaar huis kopen en dit verhuren, is dat een optie? Of kom ik op later tijdstip als ik op mezelf wil gaan wonen niet meer van de huurders af?

Moneyman

Re: wat te doen met spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

justme01 schreef:Of kom ik op later tijdstip als ik op mezelf wil gaan wonen niet meer van de huurders af?
Sowieso kom je bij een zelfstandige woonruimte niet zomaar van huurders af, die hebben (terecht) huurbescherming.

Als je al zoiets overweegt, neem dan in ieder geval een professionele adviseur in de arm en ga niet alleen af op adviezen van onbekende forumleden.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uiteraard komt u niet van de huurders af. En de huur is dan wel niet belast, maar wat denkt u van de eigenaarslasten? WOZ, rioolbelasting, waterschap, verzekering, en vergeet ook niet het onderhoud. En uiteraard moet wel de waarde van het pand worden opgegeven in box 3.

En als u dan op uzelf wilt gaan wonen, moet u dan dus aanzienlijk duurder gaan lenen. En hebt u dan nog geld over voor de inrichting tzt?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

justme01 schreef:Ik ben al enige tijd bezig met wat ik nu eigenlijk met mijn spaargeld wil doen. Heb aan beleggen gedacht, maar vind dit best eng. Gedacht om over te stappen van bank, zit momenteel bij ABN AMRO. Rente is heel laag en moet vermogensbelasting betalen, hierdoor doet mijn spaargeld niks op de bank.
Uitgerekend dat dit bij andere banken niet veel scheelt, KNAB is bv weer gunstig in rente maar moet dan weer meer voor de rekening betalen.

Nu kwam ik op het idee om een huis te kopen (woon zelf nog thuis). Heb twee huizen op het oog, deze kan ik met een zeer kleine hypotheek (ongeveer 20.000) geheel financieren. Eerste huis is een volledig gerenoveerd huis waar meteen in gewoond kan worden. Andere huis is van de woningbouw en moet echt nog wel wat aan gedaan worden. is leefbaar maar erg gedateerd. Vraagprijs voor beide huis is hetzelfde. Huis 1 heeft grotere badkamer maar een tuin van 40m2. Huis 2 heeft kleine badkamer met een tuin van 80m2.
Beide hebben woonopp van 100m2.

Nu speelde ik met de gedacht om mss huis 1 te kopen en dit te verhuren. Heb begrepen dat inkomsten uit huur in box 3 vallen. En voor de hypotheekrente aftrek hoef ik het ook niet te laten, want dat is een dusdanig klein bedrag. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar huis 2, maar hier moet dus nog wel een en ander gedaan worden en kleine badkamer vind ik wel echt een minpunt, tevens mag ik dit huis een jaar niet verhuren omdat het via de woningbouw verkocht wordt.

Nu is mijn vraag....wat is verstandig om met mijn spaargeld te doen??? Een kant en klaar huis kopen en dit verhuren, is dat een optie? Of kom ik op later tijdstip als ik op mezelf wil gaan wonen niet meer van de huurders af?
Je stelt een open vraag, en vervolgens ga je helemaal in detail in op maar 1 van de mogelijke antwoorden op die vraag, namelijk een pand kopen en dit verhuren. Ik snap daarom dit topic niet precies, wil je ideeën wat je meer met je vermogen kan doen, of antwoord of je wel of niet een huis moet kopen om te verhuren?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

sjohie schreef: Je stelt een open vraag, en vervolgens ga je helemaal in detail in op maar 1 van de mogelijke antwoorden op die vraag, namelijk een pand kopen en dit verhuren. Ik snap daarom dit topic niet precies, wil je ideeën wat je meer met je vermogen kan doen, of antwoord of je wel of niet een huis moet kopen om te verhuren?
Ik ben het eens met sjohie. De vraagstelling is zodanig dat je nooit een goed advies kan krijgen.

Laat een adviseur het scenario doorrekenen en de consequenties op een rij zetten.

Deze manier van werken wordt een ramp.

Elzenlander

Ongelezen bericht door Elzenlander »

justme01 schreef:
Ik snap de insteek, maar dit gaat zo niet werken, wat anderen ook al aangeven. Je zou eerst de vraag moeten stellen of je nu een huis voor jezelf wil kopen van je geld, of dat je daadwerkelijk wilt beleggen. Als je een huis voor jezelf wilt kopen, dan kun je er maar beter gaan wonen ook, en in jouw geval zou ik geen voormalige sociale huurwoning kopen. Teveel onderhoud, teveel rotzooi, die krotten worden niet voor niets verkocht.

Als je wilt beleggen, maar zodanig dat het geld weer vrijkomt als je iets voor jezelf wilt kopen, zorg dan dat je veilig belegt. De opbrengst is niet zo hoog, maar als je ziet wat er momenteel op de beurs gebeurt, en in China, zou ik niet teveel vertrouwen hebben in juichverhalen van professionele beleggers. Alhoewel ik dat vertrouwen sowieso niet zou hebben.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet je realiseren dat een huis kopen voor de verhuur bij uitstek ook een vorm van beleggen is. Stel jezelf dus de vraag waar je angst voor beleggen in zit en of, gezien de angst, een beleggingspand voor jou geschikt is.

Realiseer je ook dat je huurders er niet zomaar uit kunt krijgen. Niet als je het huis als geheel verhuurt en ook niet als je het als losse kamers verhuurt. Je zult het dus niet zomaar kunnen verkopen en je zult er ook niet zomaar in kunnen trekken als je uit huis zou willen. Mede daarom,maar ook vanwege de hoge kosten van aan- en verkoop, is het een belegging die je vooral moet doen met geld dat je 'over' hebt en als je de intentie hebt om het la g aan te houden. Denk eerder in decennia dan in jaren.

Als je over een paar jaar een huis wil om in te wonen, dan telt een lening voor dit beleggingspand zwaar mee bij het bepalen hoeveel je kunt lenen. Probeer daarom, als je het zou doen, de lening die je nodig hebt zo snel mogelijk af te lossen. En omdat het om een kleine lening gaat, zullen de vaste kosten voor het afsluiten van een hypotheek relatief hoog zijn. Overweeg daarom ook een gewone lening in plaats van een hypotheek.

Als je je ondanks alles niet hebt laten afschrikken en je hebt een bewuste en weloverwogen beslissing genomen om voor enkele decennia een verhuurpand te kopen, dan kan het een prima investering zijn. Maar je moet dus vooral niet over een nacht ijs gaan. Weet waar je aan begint.

Tot slot, de keus tussen de twee woningen zou je vooral op rationele gronden moeten nemen, onder de afweging welk van beide de meeste huur zal opbrengen per geïnvesteerde euro en welk pand ook bij toekomstige verkoop het meeste op zal brengen. Daarbij natuurlijk meenemen dat het tweede pand een jaar geen inkomsten genereert en ook de verbouwingskosten meenemen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens zag ik gisteren het programma "uitstel van executie", waarin een familie een 2e huis hadden verhuurd, echter aan een stel oplichters die precies de mazen van de wet kenden, en zo vele jaren lang (zo goed als) geen huur hebben betaald, en het pand helemaal hebben uitgewoond. Lang verhaal van een uur lange uitzending, ze hebben het voor de rechter gehad en gewonnen, zijn bij tros opgelicht in de show geweest, maar dringende conclusie van de makelaar in die show, begin als particulier nooit zomaar aan verhuur van een pand. Tenzij onder de leegstandswet, welke een aantal dingen van de huurbescherming aan banden legt, zodat je evt wél van huurders af kan. Maar die wet is bedoelt voor een pand wat je ultimo wilt verkopen, wat met een belegging niet zo is.

Bottom line, dat verhuren zou ik niet aan beginnen, je weet niet wat je binnenhaalt, en eenmaal binnen, kom je er bijna niet meer van af.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Je zou ook het betalen van vermogensbelasting als een feit kunnen accepteren. Het vrijgestelde bedrag gaat hoogstwaarschijnlijk omhoog en de berekende rente naar beneden, zo zal dat waarschijnlijk op Prinsjesdag worden aangekondigd. Vermogensbelasting betalen, maar dan geen gedoe met onroerend goed bezit, onderhoud, huurders. Dat geeft rust.

Die wat anders met je geld. Mocht je iets hebben met duurzaam en verantwoord bankieren dan zou je je geld op een rekening bij een duurzame bank onder kunnen brengen. Heb je ook al eens gekeken naar duurzaam beleggen met fiscaal voordeel? Kan ook een optie zijn. Mits je beleggen een verantwoorde keuze vindt natuurlijk.

justme01

Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie visie!

Dit is niet een plan waar ik sinds kort mee loop. Is iets van de afgelopen twee jaar, ook al met verschillende instanties gebeld (makelaars, woningbouw, belastingdienst, bank, etc). Toch blijft de twijfel, om de redenen welke ook genoemd zijn.

Ben al tijd op zoek naar een "investering" voor mijn spaargeld. Het verhuren van een woning leek me na enig onderzoek nog niet zo'n verkeerde belegging. Vastgoed houdt zijn waarde redelijk (afgezien van de afgelopen jaren dan), crisis komt 1x in de zoveel jaar voor, nu heb ik het geld en de prijzen zijn nog gunstig dus mss juist het moment om toe te slaan. Maar nog niet de behoefte om op mezelf te gaan wonen, dus daaruit kwam de optie tot verhuur. Heb ook gedacht om stuk landbouwgrond te kopen, maar hier heb ik vanaf gezien, gezien het feit als ik op mezelf wil gaan wonen mijn geld in een stuk grond zit wat ik mss niet zomaar kwijt raak.

Heb ook verschillende gesprekken met makelaars gehad, waarvan er ook 1 zei: dit huis kan ik dan bijna hypotheek vrij kopen, dat los je op vrij korte termijn geheel af. Vervolgens als ik op mezelf wil gaan wonen neem ik hypotheek voor tweede huis, dit kan ik dan betalen met huuropbrengsten van eerste huis. Dan moest ik wel aangeven dat huis waarin ik zou gaan wonen eerste huis is, om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteafrek.

justme01

Klaas Jan schreef:Je zou ook het betalen van vermogensbelasting als een feit kunnen accepteren. Het vrijgestelde bedrag gaat hoogstwaarschijnlijk omhoog en de berekende rente naar beneden, zo zal dat waarschijnlijk op Prinsjesdag worden aangekondigd. Vermogensbelasting betalen, maar dan geen gedoe met onroerend goed bezit, onderhoud, huurders. Dat geeft rust.

Heb hier idd ook iets over gelezen in de krant. Laten we er maar het beste van hopen :wink:

Die wat anders met je geld. Mocht je iets hebben met duurzaam en verantwoord bankieren dan zou je je geld op een rekening bij een duurzame bank onder kunnen brengen. Heb je ook al eens gekeken naar duurzaam beleggen met fiscaal voordeel? Kan ook een optie zijn. Mits je beleggen een verantwoorde keuze vindt natuurlijk.
Dit ben ik laatst ook tegengekomen ja, mss moet ik me hier eens wat meer in gaan verdiepen.

justme01

Je stelt een open vraag, en vervolgens ga je helemaal in detail in op maar 1 van de mogelijke antwoorden op die vraag, namelijk een pand kopen en dit verhuren. Ik snap daarom dit topic niet precies, wil je ideeën wat je meer met je vermogen kan doen, of antwoord of je wel of niet een huis moet kopen om te verhuren?[/quote]

Ik ben op zoek naar een leuk (redelijk betrouwbaar) doel voor mijn spaargeld, na enig onderzoek leek mij de optie tot kopen van een woning en dit verhuren een nog niet zo'n verkeerde investering.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

justme01 schreef:Ik ben op zoek naar een leuk (redelijk betrouwbaar) doel voor mijn spaargeld
Nadeel van 1 doel is dat je alle eieren in 1 mandje plaatst. Gaat er wat mis (zoals bijv de foute huurder die Kweenie beschrijft) dan heb je een groot probleem.
Spreiden van vermogen is aan te bevelen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb ook gedacht om stuk landbouwgrond te kopen, maar hier heb ik vanaf gezien, gezien het feit als ik op mezelf wil gaan wonen mijn geld in een stuk grond zit wat ik mss niet zomaar kwijt raak.
Dat zelfde heb je toch bij een beleggingspand?
Heb ook verschillende gesprekken met makelaars gehad, waarvan er ook 1 zei: dit huis kan ik dan bijna hypotheek vrij kopen, dat los je op vrij korte termijn geheel af. Vervolgens als ik op mezelf wil gaan wonen neem ik hypotheek voor tweede huis, dit kan ik dan betalen met huuropbrengsten van eerste huis. Dan moest ik wel aangeven dat huis waarin ik zou gaan wonen eerste huis is, om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteafrek
Dat gaf ik ook al aan, die relatief lage lening (niet noodzakelijk een hypotheek!) kun je in een paar jaar aflossen, zodat je tegen de tijd dat je op jezelf wil gaan wonen geen last meer hebt van een al lopende lening/hypotheek.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Misschien is investeren in een recreatiewoning (op een park) een optie. Wellicht niet het hoogste rendement, maar het gedoe rond de verhuur wordt voor je gedaan. Je hebt ook geen last van huurregelgeving met huurders die niet weg willen.

Akki

Ongelezen bericht door Akki »

Je kan ook behoorlijk veilig beleggen. Kijk eens naar Holland Immo Group, die beleggen in winkelpanden in Duitsland. Verwacht rendement: 7 à 8 %, uitbetaling: elk kwartaal.
En... geen problemen met huurders.
Zoek en er zullen nog wel meer van dergelijke beleggingsmaatschappijen zijn die ook betrouwbaar zijn.
Recreatiewoning? Niet doen, vaak weinig verhuurd, er is sprake van een rendement van slechts 1,5 %
Succes.

Tuihanti

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Beleggen en ontroerend goed samen met betrouwbare in een zin noemen?
Wat is er dan de afgelopen 10 jaar gebeurd?

Investeer in je toekomst en je pensioen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nu speelde ik met de gedacht om mss huis 1 te kopen en dit te verhuren.
Nachtmerries en slapeloze nachten gegarandeerd. In persoonlijke kring ken ik een rampzalig praktijkvoorbeeld en in "Recht in de Regio" met Mr. Frank Visser ook een keer zo'n horrorverhaal zien langskomen. Hij (ex kantonrechter) raadde vanuit zijn ervaring particulieren met klem af ooit een woning te verhuren.

Maar u bent natuurlijk geheel vrij in uw keuzes.

Akki

Ongelezen bericht door Akki »

Tuihanti schreef:Beleggen en ontroerend goed samen met betrouwbare in een zin noemen?
Wat is er dan de afgelopen 10 jaar gebeurd?

Investeer in je toekomst en je pensioen.
Kijk op de genoemde website, de firma gecontroleerd door de autoriteit financiële markten.
Winkels als Edeka, Lidl, Aldi, DM drogist, enz. Mensen moeten eten, investeren in supermarkten is behoorlijk veilig.
En, na 10 magere jaren komen 10 vette. Als 67 jarige heb ik dat al meerdere keren meegemaakt.

igen

Ongelezen bericht door igen »

Een van mijn collegae heeft een prachtige Bentley onder de bips die hij bekostigt door deze auto met zichzelf als chauffeur te verhuren. Nee, hij wordt er nooit rijk van maar houdt maandelijks toch een paar tientjes over. En hij rijdt dagelijks vorstelijk rond...

Gesloten