Beste Forum Leden,
Onlangs kwam de woningbouw bij een vriendin van mij om
de woning te checken onder anderen op de gas installatie.
De monteur ter plaatse vond een druk verlies van 26,8 milibar
in het systeem. Vervolgens zocht hij naar de oorzaak en kwam
uit bij de CV ketel.
Terstond heb ik het bedrijf gebeld welke de cv ketel 2 jaar eerder
had geïnstalleerd en tevens in onderhoud heeft. Ter plaatse kwam
deze monteur met dezelfde conclusies.
Mij vraag is nu indien men een gasdruk verlies heeft van 26,8 millibar
in een periode van een jaar, hoeveel gas is er dan als derving verloren gegaan.
En wat zou ongeveer het dervings bedrag aan gas zijn geweest.
U zult begrijpen dat er een brief is uitgegaan naar het bedrijf, en
deze zullen ongetwijfeld met een berekening gaan komen. Het zou
zeer fijn zijn als er iemand op dit forum zijn licht hier over kan
laten schijnen zodat als het goed is de getallen redelijk overeen komen.
Graag zie ik uw input tegemoet.
Met vriendelijke groet,
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gasdrukverlies 26,8 milibar periode 1 jaar
-
Re: Gasdrukverlies 26,8 milibar periode 1 jaar
dit is misschien wat je zoekt
Bij een meetmethode wordt gebruik gemaakt van een kleine referentie cilinder, die tijdens het op druk brengen van de distributie leiding op deze leiding wordt aangesloten.
Als de distributie leiding op druk is gebracht wordt de referentie cilinder afgesloten van het distributie net. Over de referentie cilinder en het distributie net wordt een verschildruk manometer aangesloten met een bereik van 0 .. 400 mbar.
Indien er een lekkage in de leiding aanwezig is zal de druk in de leiding dalen, echter de druk in de referentie cilinder zal ongewijzigd blijven.
Een leiding van ¾” met een totale lengte van 100 m moet worden gecontroleerd op lekdichtheid.
De leiding heeft een inhoud van:
¼ x pi x Dinw. x Dinw. x lengte = ¼ x 3,14 x 21,6 mm x 21,6 mm x 100 m = 37 dm3
Indien de leiding op 10 bar wordt beproefd is er in de leiding 37 x 10 = 370 liter gas aanwezig.
Stel dat er een lekkage is, zo groot als 5 x onze referentie lekkage, d.w.z. 5 x 0.8 liter per uur = 4 liter per uur
Indien de leiding één uur onder druk staat, lekt er dus 4 liter gas weg.
Na één uur is de hoeveelheid gas in de leiding 370 – 4 = 366 liter gas.
Deze 366 liter gas vertegenwoordigt een druk van 366 / 37 = 9,89 bar.
Globaal kan gesteld worden dat de druk per uur met ongeveer 0,11 bar (= 110 mbar) afneemt.
Op de verschil druk manometer is 10 mbar al bijzonder goed af te lezen.
Dus het drukverlies van 0,11 bar (=110 mbar) levert geen enkel probleem op.
Indien we uitgaan van een lekkage, die gelijk is aan de referentie lek van 0.8 liter per uur, dan zal het drukverlies per uur 0.8/37 = 0,02 bar = 20 mbar.
Omdat een drukverschil van 10 mbar goed afleesbaar is, hebben we in dit geval 10/20 x 1 uur = 0,5 uur nodig om te kunnen vertellen of het systeem goed of niet goed is.
Samengevat:
Om een lekkage van 0.8 liter per uur te kunnen waarnemen bij een leidingnet van 100 m
¾” leiding moet het systeem,
Bij de conventionele methode ca.25 uur onder druk staan
En bij de nieuwe methode ca. 0,5 uur onder druk staan
Bij een meetmethode wordt gebruik gemaakt van een kleine referentie cilinder, die tijdens het op druk brengen van de distributie leiding op deze leiding wordt aangesloten.
Als de distributie leiding op druk is gebracht wordt de referentie cilinder afgesloten van het distributie net. Over de referentie cilinder en het distributie net wordt een verschildruk manometer aangesloten met een bereik van 0 .. 400 mbar.
Indien er een lekkage in de leiding aanwezig is zal de druk in de leiding dalen, echter de druk in de referentie cilinder zal ongewijzigd blijven.
Een leiding van ¾” met een totale lengte van 100 m moet worden gecontroleerd op lekdichtheid.
De leiding heeft een inhoud van:
¼ x pi x Dinw. x Dinw. x lengte = ¼ x 3,14 x 21,6 mm x 21,6 mm x 100 m = 37 dm3
Indien de leiding op 10 bar wordt beproefd is er in de leiding 37 x 10 = 370 liter gas aanwezig.
Stel dat er een lekkage is, zo groot als 5 x onze referentie lekkage, d.w.z. 5 x 0.8 liter per uur = 4 liter per uur
Indien de leiding één uur onder druk staat, lekt er dus 4 liter gas weg.
Na één uur is de hoeveelheid gas in de leiding 370 – 4 = 366 liter gas.
Deze 366 liter gas vertegenwoordigt een druk van 366 / 37 = 9,89 bar.
Globaal kan gesteld worden dat de druk per uur met ongeveer 0,11 bar (= 110 mbar) afneemt.
Op de verschil druk manometer is 10 mbar al bijzonder goed af te lezen.
Dus het drukverlies van 0,11 bar (=110 mbar) levert geen enkel probleem op.
Indien we uitgaan van een lekkage, die gelijk is aan de referentie lek van 0.8 liter per uur, dan zal het drukverlies per uur 0.8/37 = 0,02 bar = 20 mbar.
Omdat een drukverschil van 10 mbar goed afleesbaar is, hebben we in dit geval 10/20 x 1 uur = 0,5 uur nodig om te kunnen vertellen of het systeem goed of niet goed is.
Samengevat:
Om een lekkage van 0.8 liter per uur te kunnen waarnemen bij een leidingnet van 100 m
¾” leiding moet het systeem,
Bij de conventionele methode ca.25 uur onder druk staan
En bij de nieuwe methode ca. 0,5 uur onder druk staan
Wanneer u schade door gaslekkage wil claimen zal u zelf met een berekening moeten komen. (Wie eist, bewijst)
Maar hoe stelt u vast dat de lekkage constant vanaf het eerste moment aanwezig was ?
Maar hoe stelt u vast dat de lekkage constant vanaf het eerste moment aanwezig was ?
Als u wilt weten hoeveel gas u bent kwijtgeraakt, zou u om te beginnen moeten weten wat de totale inhoud van die gasleiding is.
Hoe kleiner de inhoud, des te kleiner het lek.
Zie het als een tank met water met een lekkende kraan.
Als het water in een grote tank met water met een lekkende net zo snel zakt als in een kleinere tank met een lekkende kraan, moet het lek bij de grote tank ook veel groter zijn en verdwijnt er meer water.
Ik zou er dus niet aan beginnen, tenzij u praat over een rekening van duizenden Euro's, maar dan was uw vriendin waarschijnlijk al eerder geschrokken van de jaarafrekening.
Zie het als een tank met water met een lekkende kraan.
Als het water in een grote tank met water met een lekkende net zo snel zakt als in een kleinere tank met een lekkende kraan, moet het lek bij de grote tank ook veel groter zijn en verdwijnt er meer water.
Ik zou er dus niet aan beginnen, tenzij u praat over een rekening van duizenden Euro's, maar dan was uw vriendin waarschijnlijk al eerder geschrokken van de jaarafrekening.
Daarnaast is ook van belang in hoeveel tijd nu drukverlies van 26,8 millibar optrad.ruud_a schreef:Als u wilt weten hoeveel gas u bent kwijtgeraakt, zou u om te beginnen moeten weten wat de totale inhoud van die gasleiding is.
Simpeler zou zijn geweest: Toen de storing er nog in zat, alle gasverbruikers uit, en dan gewoon de meter het telwerk laten doen hoeveel gas in bijv 1 dag verdwijnt.
Beste "Aarle",
Ik begrijp jouw verhaal niet ben ik bang. Ook omdat je eigenlijk geen antwoord geeft op de vraagstelling van "Musketiers". Ik zit nl met dezelfde vraagstelling vanwege een lekkage in onze woning. Ik wil dus ook graag weten wat het aantal m3 gas is wat is weggevloeid. Misschien dat je ons hierbij wil helpen het te berekenen. Drukverlies bij ons in 3 min 2,5 milibar/ 3/4 leidingen / normale leiding druk ca 30bar / lengte leidingen ca 30mtr. Wellicht "Aarle" dat je ons hier bij kunt helpen of een andere forumlezer.
Ik begrijp jouw verhaal niet ben ik bang. Ook omdat je eigenlijk geen antwoord geeft op de vraagstelling van "Musketiers". Ik zit nl met dezelfde vraagstelling vanwege een lekkage in onze woning. Ik wil dus ook graag weten wat het aantal m3 gas is wat is weggevloeid. Misschien dat je ons hierbij wil helpen het te berekenen. Drukverlies bij ons in 3 min 2,5 milibar/ 3/4 leidingen / normale leiding druk ca 30bar / lengte leidingen ca 30mtr. Wellicht "Aarle" dat je ons hier bij kunt helpen of een andere forumlezer.
Hoe is het mogelijk om in een cilinder met een inhoud van 37 liter, gasvormig, 370 liter te stoppen. Of de druk nu 1 bar is of 10 bar de inhoud blijft 37 liter. Alleen de druk is 10 maal hoger.
Waarom wil je dat weten ?John2016 schreef:Beste "Aarle",