LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ouders en Schulden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
RakasaRohe

Ouders en Schulden

Ongelezen bericht door RakasaRohe »

Hallo Radar,

Mijn ouders kunnen niet zo goed omgaan met geld. Ik leef op een Wajong en ben vrij afhankelijk van mijn ouders' financiële situatie. Ze hebben schulden die zich op hopen.
Ze willen daar niks van laten zien. Ik heb geprobeerd ze te laten bijhouden wat hun inkomsten en uitgaven zijn. Dit hielden ze nog geen 2 weken vol. Op dit moment bellen er mensen met dreigingen, dat ze vandaag nog moeten betalen. Hun aanvullende verzekering, die ze hard nodig hebben, wordt ingetrokken. Ik heb ze geld geleend om ze even te redden. Geld dat voor mij ook veel betekend, met mijn Wajong. Maar ze doen er niks aan om dit op te lossen en bellen niet eens met de verzekering om hun aanvullende ziektekostenverzekering te redden... De rekeningen die ik toevallig heb kunnen zien, laten me zien dat ze maanden achterlopen met bijvoorbeeld de energierekening. Mijn vader heeft meerdere credit cards met schulden. Het lijkt alsof ze zich teveel schamen en het niet willen toegeven/geen bemoeienis willen.

Ik stort nu langzamerhand geestelijk in elkaar. Hoe kan ik er voor zorgen dat we duidelijkheid scheppen in onze schulden, en er voor zorgen dat we er serieus iets aan doen. Kan ik hun dwingen mee te werken met een soort financieel adviseur? Ik heb heel weinig verstand van de financiële wereld en de juridische mogelijkheden. Ik ga met mijn zusjes en broertje afspreken om samen er iets aan te doen. Maar wat zijn onze opties?

Ik wil niet dat ons wereldje in elkaar stort door nalatigheid. Alsof ze op een afgrond afrijden en er pas iets aan gaan doen wanneer ze naar beneden vallen. Dit is voor mij geen optie. Ik wil actie ondernemen voordat het nog erger wordt en de kids mee worden getrokken. Wat kan ik doen?

moederslink

Re: Ouders en Schulden

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou wat een toestand!
Je ouders zullen linksom of rechtsom met " de billen bloot " moeten en moeten meewerken ;
al maanden geen energie meer betalen , nou dan zitten ze dadelijk zonder licht en in de kou!
U kunt zsm een afspraak proberen te maken met Maatsch Werk in de gemeente, er moet iemand komen
en de financiën moeten op een rijtje worden gezet. Ik denk bv aan -- schulhulpverleningstraject in gaan of een budgetcoach inschakelen --
Er moet heel snel iemand op huisbezoek daar komen en probeer daar bij te zijn met zussen en broer ...

RakasaRohe

moederslink schreef:Nou wat een toestand!
Je ouders zullen linksom of rechtsom met " de billen bloot " moeten en moeten meewerken ;
al maanden geen energie meer betalen , nou dan zitten ze dadelijk zonder licht en in de kou!
U kunt zsm een afspraak proberen te maken met Maatsch Werk in de gemeente, er moet iemand komen
en de financiën moeten op een rijtje worden gezet. Ik denk bv aan -- schulhulpverleningstraject in gaan of een budgetcoach inschakelen --
Er moet heel snel iemand op huisbezoek daar komen en probeer daar bij te zijn met zussen en broer ...
Bedankt voor de razendsnelle reactie! We wonen in Dordrecht trouwens.
Dus als ik een afspraak maak met Maatschappelijk Werk Dordrecht
dan zou ik daar misschien kunnen praten over een schuldhulpverleningstraject of een budgetcoach voor mijn ouders?
Ik heb ook gelezen over 'Sociale Raadslieden'? Is dat ook een optie?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Soc Raadslieden kun je inschakelen bij bv een juridisch conflict.
Het is nu 14.20u~~~~ bel vanmiddag nog nh Gemeentehuis en plan zsm een afspraak met een maatsch werker.. zij/ hij kan zeker dingen in gang zetten en weet ook de juiste wegen , maar je ouders zullen moeten meewerken , hoe dan ook.
Dit is een hellend vlak met deze schulden en straks zonder gas en licht.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

RakasaRohe schreef:Hallo Radar,

Mijn ouders kunnen niet zo goed omgaan met geld. Ik leef op een Wajong en ben vrij afhankelijk van mijn ouders' financiële situatie. Ze hebben schulden die zich op hopen.
Ze willen daar niks van laten zien. Ik heb geprobeerd ze te laten bijhouden wat hun inkomsten en uitgaven zijn. Dit hielden ze nog geen 2 weken vol. Op dit moment bellen er mensen met dreigingen, dat ze vandaag nog moeten betalen. Hun aanvullende verzekering, die ze hard nodig hebben, wordt ingetrokken. Ik heb ze geld geleend om ze even te redden. Geld dat voor mij ook veel betekend, met mijn Wajong. Maar ze doen er niks aan om dit op te lossen en bellen niet eens met de verzekering om hun aanvullende ziektekostenverzekering te redden... De rekeningen die ik toevallig heb kunnen zien, laten me zien dat ze maanden achterlopen met bijvoorbeeld de energierekening. Mijn vader heeft meerdere credit cards met schulden. Het lijkt alsof ze zich teveel schamen en het niet willen toegeven/geen bemoeienis willen.

Ik stort nu langzamerhand geestelijk in elkaar. Hoe kan ik er voor zorgen dat we duidelijkheid scheppen in onze schulden, en er voor zorgen dat we er serieus iets aan doen. Kan ik hun dwingen mee te werken met een soort financieel adviseur? Ik heb heel weinig verstand van de financiële wereld en de juridische mogelijkheden. Ik ga met mijn zusjes en broertje afspreken om samen er iets aan te doen. Maar wat zijn onze opties?

Ik wil niet dat ons wereldje in elkaar stort door nalatigheid. Alsof ze op een afgrond afrijden en er pas iets aan gaan doen wanneer ze naar beneden vallen. Dit is voor mij geen optie. Ik wil actie ondernemen voordat het nog erger wordt en de kids mee worden getrokken. Wat kan ik doen?
Het is natuurlijk nogal wat als je eigen kinderen, die je vanuit de luiers hebt voorbereid op een leven als volwassene, jou ineens moeten gaan herinneren aan hoe je je als volwassene dient te gedragen, en daarin ook gewoon gelijk hebben.

Ik zou het via de sociale dienst van de gemeente doen, zie deze website, vaak geldt dat vreemde ogen dwingen, maw dat iemand die met enige afstand er naar kijkt en dingen benoemd, wat beter doordringt. Zo te lezen zat je op het goede spoor, wat zeker een compliment waard is, maar zoals je zegt, als jij info echt uit ze moet trekken, en ze maar wat berusten, dan is actie van derden misschien wat er nodig is om erger te voorkomen. Vaak willen instanties/nutsbedrijven wel meeewerken, maar dan vinden ze het wel fijn om tenminste op de hoogte te worden gehouden.

Op die site lees ik dat ze indien er een crisis is, dus dreigende afsluiting van GWE of uit huis zetting bij het niet betalen van de huur, ze de volgende werkdag actie ondernemen. Dat telefoonnummer zou ik nu nog bellen, het is nog geen 15.00, misschien kunnen ze al eea in gang zetten voor volgende week?

RakasaRohe

Dank u wel voor de tips. We komen begin volgende week allemaal samen. En dan zal ik alles voorleggen aan mijn broertje/zusjes. Ik doe dit liever met hun samen dan alleen. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met mijn ouders, nog niet eens een ruzie, dus ik wil ook niet onze band naar de knoppen helpen door iets overhaast te doen. (Klassiek autist, niet zo goed in mensen-dingen.)

Maar dit zijn tekenen aan de wand. Er moet serieus iets gebeuren en dit zijn hele goede mogelijke stappen om naar voren te brengen.
Super. Jullie zijn zoals altijd heel behulpzaam (en snel!).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien een dooddoener, maar hulp helpt alleen bij mensen die ook geholpen willen worden. Belangrijkste is daarom dat je ouders ervan overtuigd raken dat er iets moet gebeuren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk ook eens op www.zelfjeschuldenregelen.nl. is zeer veel info te vinden.

Los daarvan: zéér veel respect voor de manier waarop je met dit onderwerp en de situatie omgaat, wens jou en je ouders veel succes en hopelijk op termijn een schulden- en zorgenvrije toekomst toe.

Gesloten