Zijn er mensen die dit middel krijgen voorgeschreven, maar waar de zorgverzekering moeilijk doet over de vergoeding hiervan? Dit probleem van de zorgverzekeraar lijkt mij namelijk, onterecht.
De rede volgens mijn zorgverzekeraar, is dat dit magistrale ( zelf bereidde middel van de regenboog apotheek) al bestaat als een kant en klaar product. Men beweert, dat dit zelfgemaakte middel, al door de fabrikant op de markt is gebracht en wat voor vergoeding in aanmerking komt vanuit de aanvullende verzekering ( hier ligt het probleem
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-- korte uitleg --
Voor de bereidende apotheek waarvoor ik werkte, maakten wij Diclofenac emulsie gel. Dit maakten wij jaren lang en moesten hier plotseling mee stoppn van de inspectie en de zorgverzekeraars stopten met de vergoeding ervaar. Rede: Er bestaat immers een middel op de markt met de naam Voltaren.
Wel mochten wij het middel maken, als bv de sterkte afwijkt van het bestaande product. Dus wij maakten op verzoek van de arts, soms Diclofenac 3%. Deze kwam dan wel in aanmerking voor vergoeding, want 3%, bestaat immers niet op de markt.
Maar het lijkt erop dat dit verhaal niet opgaat voor de Methylfenidaat van de Regenboog apotheek. 25mg is er niet op de markt maar vergoeden? nope..... Maar het zit alsvolgt ( vermoeden wij )
De vergoeding ervan wordt zolang mogelijk tgen gehouden, maar toen ik de medewerker van mijn zorgverzekeraar om toelichting vroeg, kwam zij met bovengenoemd verhaal ( middel is op de markt blablabla), maar ze werd stil toen ik zei wat wij als apotheek mochten maken en wat werd vergoedt, zolang de sterkte maar afweek. Zij had geen antwoord op mijn vraag en ik verzocht haar een samenvatting te mailen van ons gesprek. Plotseling had zij het over een individuele oplossing, maar je raadt het al.... schriftelijke reactie blijft uit.
Wij vermoeden dat zij moeilijk doen, omdat, zodra zij overgaan tot vergoeden van dit middel (wat zou moeten) mensen massaal hun Methylfenidaat, laten bereiden door de Regenboog apotheek en hun aanvullende verzekering vervolgens opzeggen, omdat het middel vanuit het basispakket, als ' magistrale bereiding' zal moeten worden vergoed. Een geld kwestie.
Wie loopt hier ook tegen aan?