LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gescheiden en ex kan restschuld niet financieren

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jfl

Gescheiden en ex kan restschuld niet financieren

Ongelezen bericht door jfl »

Ik zit met een vraagstuk na een echtscheiding.

Ik lig momenteel in scheiding omdat mijn vrouw is vreemdgegaan.
Nu is alles al vrij goed geregeld (samen bij een mediator scheiding geregeld).
Het probleem is echter de gezamenlijke woning.
Net voordat de crisis begon hebben we samen een woning gekocht, zonder NHG.
Nu willen we deze woning verkopen maar uiteraard levert dit lang niet genoeg op.
Naar verwachting hebben we na verkoop ongeveer €25.000 per persoon restschuld.
Nu zijn we in gesprek geweest met onze hypotheek adviseur en die kwam tot de conclusie dat er voor mij nog wel mogelijkheden zijn om dit te herfinancieren (deels meenemen in nieuwe hypotheek en deels een nieuw krediet).
Voor haar kan dit echter niet opgelost worden. Ze verdiend te weinig om een krediet te krijgen waarmee de restschuld gefinancierd kan worden.
Nu zou je denken 'dat is haar probleem' maar helaas werkt het niet zo.
Zolang ze niet kan voldoen aan haar deel van de restschuld geeft de hypotheekverstrekker geen toestemming voor verkoop van de woning.

Omdat ze echt lang niet genoeg verdiend lijkt er op zicht op een oplossing (wat extra werken zou niet veel verschil mannen).
Het enige wat we volgens de hypotheek adviseur kunnen doen is wachten tot de markt verder aantrekt en intussen zoveel mogelijk aflossen.

Dit is uiteraard verre van ideaal.
Op deze manier blijven we nog jaren afhankelijk van elkaar.
Bovendien lopen we een behoorlijk risico.
- Het is een redelijk oud huis waardoor er flinke onderhoudskosten kunnen komen.
- Dat de markt aantrekt is ook iets wat helemaal niet zeker is, voor hetzelfde geld soort de markt opnieuw in een wordt de schuld alleen maar groter.
- Als het binnen 2 jaar niet lukt stopt de hypotheekrente-aftrek voor degene die er niet meer woont en wordt het nog veel duurder.
- Mocht ze opeens niet meer (kunnen) mee betalen aan de hypotheek komen ze haar deel ook bij mij halen.

En daarnaast het emotionele aspect dat het huis niet meer als thuis voelt en je op deze manier niet echt een nieuwe start kunt maken.

Ik begrijp dat de hypotheekverstrekker niet wil meewerken aan een verkoop maar dit is, ook voor de hypotheekverstrekker, toch veel te risicovol?

Ik geloof nooit dat in 2 jaar de markt dusdanig aantrekt dat we binnen 2 jaar geen schuld meer zouden hebben (zelfs als we maximaal aflossen), het is immers een gat van €50.000 wat even opgelost moet worden.

Heeft iemand enig idee wat de opties nog zijn in deze situatie?
Zijn er echt geen mogelijkheden om toch te verkopen?
Of dat ze toch op een of andere manier aan een lening kan komen?

Ze zou een krediet op zich prima kunnen betalen. Ze verdient niet heel veel maar woont nu bij dr ouders en heeft dus nauwelijks vaste lasten.
Volgens de hypotheekadviseur moeten kredietverstrekkers echter verplicht rekening houden met vaste lasten van €400 p/m en daardoor is er niets mogelijk. Terwijl die €400 in praktijk nergens op slaat.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er echt geen enkele manier is om hier beweging in te krijgen dus mocht iemand hier tips voor hebben, alvast heel erg bedankt!!

harkja
Contacteer:

Re: Gescheiden en ex kan restschuld niet financieren

Ongelezen bericht door harkja »

Ik lig momenteel in scheiding omdat mijn vrouw is vreemdgegaan.
Als dat de enige reden is om te scheiden en de relatie is verder goed ga dan zelf eens vreemd, voorkomt een hoop financiële problemen.

Succes.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een halve ton restschuld is natuurlijk een behoorlijk hoog bedrag. Even advocaat van de duivel, jullie hebben er zelf toen voor gekozen om je zo diep in de schulden te werken en om je huis tegen die prijs te kopen. En in de tussentijd niet extra af te lossen. Daar pluk je nu de vruchten van.

De restschuld is iets voor jullie samen. Hoe jullie dat onderling verdelen is aan jullie. Maar als zij weinig kan lenen, dan zul jij dus meer moeten lenen. Lukt dat niet, dan is het misschien een mogelijkheid dat haar ouders ( of de jouwe) jullie wat geld lenen. Als dat niet lukt, dan zullen jullie inderdaad nog moeten wachten met verkopen tot de restschuld acceptabel is. Dus een hoger bod of in de tussentijd meer aflossen of sparen.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

De meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing is het herstellen van de vertrouwensbreuk tussen jullie beide. Ego's even opzij en kiezen voor de verstandigste oplossing. uiteindelijk zit het allemaal tussen jullie oren.

Scheiden is een luxe die jullie je nu niet kunnen permitteren.

Elzenlander

Ongelezen bericht door Elzenlander »

Kortom: er zijn dus twee opties:

- alsnog niet scheiden
- u neemt een groter deel van de restschuld op u

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

de conclusie dat er voor mij nog wel mogelijkheden zijn om dit te herfinancieren (deels meenemen in nieuwe hypotheek en deels een nieuw krediet).
je mag in 2015 maximaal 103% van de waarde van het te kopen huis financieren met een hypotheek,
dus dat meenemen van je restschuld in je nieuwe hypotheek lijkt me niet mogelijk.
als zij er niet woont, dan hoeft zij toch ook niet mee te betalen aan de hypotheek?
ik neem aan dat dat geheel ten laste komt van degene die het vruchtgebruik van de woning heeft.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Derde optie

U blijft er wonen en betaalt de hypotheek. Ex bij ouders en gaat sparen om tzt haar restschuld te kunnen betalen. Waarom zou u nieuw kopen?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

kokka schreef:
de conclusie dat er voor mij nog wel mogelijkheden zijn om dit te herfinancieren (deels meenemen in nieuwe hypotheek en deels een nieuw krediet).
je mag in 2015 maximaal 103% van de waarde van het te kopen huis financieren met een hypotheek,
dus dat meenemen van je restschuld in je nieuwe hypotheek lijkt me niet mogelijk.
als zij er niet woont, dan hoeft zij toch ook niet mee te betalen aan de hypotheek?
ik neem aan dat dat geheel ten laste komt van degene die het vruchtgebruik van de woning heeft.
Restschuldfinanciering valt buiten de 103% regeling.

kokka

je hebt gelijk.. ff gekeken op de site van de ABN
U werkt natuurlijk niet alleen voor uw hypotheek. Daarom houden wij rekening met uw inkomen en uw overige uitgaven bij het financieren van uw restschuld en nieuwe woning. U kunt de restschuld meefinancieren in uw nieuwe huis tot 115% van de marktwaarde. De restschuld mag maximaal € 75.000,- zijn. Voor een restschuldfinanciering met NHG geldt dat u deze mag financieren tot de maximaal geldende kostengrens. Deze is vanaf 1 juli 2015 € 245.000,-. Zo betaalt u een verantwoord maandbedrag

angel1978

kokka schreef:je hebt gelijk.. ff gekeken op de site van de ABN
U werkt natuurlijk niet alleen voor uw hypotheek. Daarom houden wij rekening met uw inkomen en uw overige uitgaven bij het financieren van uw restschuld en nieuwe woning. U kunt de restschuld meefinancieren in uw nieuwe huis tot 115% van de marktwaarde. De restschuld mag maximaal € 75.000,- zijn. Voor een restschuldfinanciering met NHG geldt dat u deze mag financieren tot de maximaal geldende kostengrens. Deze is vanaf 1 juli 2015 € 245.000,-. Zo betaalt u een verantwoord maandbedrag
Bij bijv. Rabo is zelfs die 115% er niet. Enkel draagkracht. Verschilt per bank.

kokka

met die regel schuif je je problemen wel voor je uit.
dan heb je dus meteen weer je huis onderwater staan.

angel1978

kokka schreef:met die regel schuif je je problemen wel voor je uit.
dan heb je dus meteen weer je huis onderwater staan.
De restschuld hoort eigenlijk niet echt bij je huis..
Daarnaast is het gunstiger dan wachten tot je huis in waarde is gestegen, je doet er daadwerkelijk iets aan (als je het kan dragen). Ivm de nieuwe regels moet het op z'n minst annuitair worden afgelost (hetvwas hier aflossingsvrij) zodat uiteindelijk na max 15 jaar (liever sneller indien mogelijk) deze restschuld is verdwenen.

tijger1

Wat is daar gunstiger aan? Al die extra kosten die gemaakt moeten worden om een ander huis te kopen, kunnen beter gebruikt worden om af te lossen op de bestaande hypotheek.dat er nu een aflossingsvrije hypotheek is,betekent niet dat er niet afgelost kan worden.

En als de Ts zich kan permitteren annuïtair af te lossen plus ook die restschuld, moet hij dat nu ook kunnen dragen.

angel1978

tijger1 schreef:Wat is daar gunstiger aan? Al die extra kosten die gemaakt moeten worden om een ander huis te kopen, kunnen beter gebruikt worden om af te lossen op de bestaande hypotheek.dat er nu een aflossingsvrije hypotheek is,betekent niet dat er niet afgelost kan worden.

En als de Ts zich kan permitteren annuïtair af te lossen plus ook die restschuld, moet hij dat nu ook kunnen dragen.
als je de luxe van kunnen blijven zitten hebt, zeker..
maar heb het idee dat dat bij TS niet het geval is.

titusvh

Ongelezen bericht door titusvh »

Kan jij niet voorlopig een groter aandeel in de schuld nemen, en haar een schuldbekentenis aan jou laten opstellen?
Vooropgesteld dat jij die hogere schuld volgend de bank wél kan dragen zodat je je huis mag verkopen.

Safetyman

Ongelezen bericht door Safetyman »

Omdat er sprake is van een officiële scheiding, is er ook sprake van een boedelscheiding. Hieronder valt o.a. ook de verrekening van het opgebouwde pensioen gedurende het huwelijk. Gangbare verdeling daarvan is op 50-50 basis. Welnu, de verrekening daarvan kan worden gewijzigd in een verdeelsleutel waarbij de restwaarde van de hypotheek wordt afgetrokken van het pensioendeel voor uw ex. Een en ander moet worden vastgelegd bij de notaris.

tijger1

Komische adviezen. De Ts kan zijn "eigen" deel van de restschuld al niet eens financieren als hij een nieuw pand koop. Hij moet daar al een gewone lening voor naast nemen volgens zijn adviseur.

Kan me trouwens niet voorstellen dat een hypotheekbank daarmee akkoord gaat.

En dan nu dat beetje aanspraak op een pensioen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

tijger1 schreef:
En dan nu dat beetje aanspraak op een pensioen?
Dat beetje kan net zo goed een heel beetje zijn, dat weet TS beter dan wij. Het is een goede tip, voor degenen met een hogere aanspraak op pensioen. Typisch iets waar niet iedereen direct aan denkt. Ik zou het eerder als put of the box bestempelen dan als komisch.

jo-el

Ongelezen bericht door jo-el »

er zijn gemeenten die een ,,potje,, hebben........Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten - See more at: http://www.infinance.nl/artikel/home/13 ... RCZ0t.dpuf...........
of Verhuis Plus Krediet via de hypotheekshop .............
ff googlen , wie weet zijn er daar mogenlijkheden
s6 en sterkte

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Heeft dat schuiven met pensioen zin?
Worden daarmee alleen toekomstige pensioenverplichten anders toegewezen aan echtelieden ?
Of is er nu al geld van te maken?
Bij verkoop van het huis dient hypotheek afgelost te worden , en is direct geld nodig.

Gesloten