LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WERKGEVER MELD JOUW ZIEK

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Ericoso

WERKGEVER MELD JOUW ZIEK

Ongelezen bericht door Ericoso »

Hallo, Ben Eric en werkzaam in een technisch bedrijf. Ik heb , ja stom, een paar boze mails uitgedaan naar een ieder binnen het bedrijf. Geen persoonlijke bedreigingen. Me werkgever verzoekt me bij de laatste mail naar de arbo arts te gaan, Ik weiger , omdat ik niet ziek ben. Maandags op werk, ik ben meestal als eerste, komt me werkgever en wilt dat ik het pand verlaat. Ik kreeg twee weken en moest contact opnemen met me arbo arts. Ondanks het feit dat ik hier niet mee eens was, ben ik weggegaan. Vervolgens neem ik direct contact op met het UWV. Die weten geen raad hiermee. Vervolgens de arbo arts, die me door de telefoon overspannen verklaard, en hoe haalde ik het in me hoofd het UWV te bellen en juridisch adviseur te nemen..ik zei dat ik niet ziek ben. Vervolgens direct in overleg met UWV een deskundig oordeel aangevraagd. Heb ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeschreven en de situatie uitgelegd. Gaven dezelfde reactie...deskundigoordeel en juridisch advies nemen. Ik ben denk ik uniek in Nederland, immers ik word ziek gemeld door werkgever en nu moet IK aantonen dat ik niet ziek ben. Met andere woorden: Als ik de ziektewet misbruik , dan volgen er loon sancties. Doet een werkgever het, dan mag het blijkbaar allemaal, en dan heb ik het niet over de kosten die ik maak nu.... Nederland moet de wet aanpassen, of ben ik echt niet uniek? Zijn er meer mensen met deze situatie? Nogmaals, ben niet overspannen, gezond..maar mag niet werken...En ja, mails in kwaadheid schrijven is dom....liefst niet mailen....maja...dan zou een berisping meer op zijn plaatst zijn geweest dan de ziektewet daar voor te misbruiken toch? Afwachten morgen maar wat een rare wereld.

puma73

Re: WERKGEVER MELD JOUW ZIEK

Ongelezen bericht door puma73 »

Ericoso schreef:Hallo, Ben Eric en werkzaam in een technisch bedrijf. Ik heb , ja stom, een paar boze mails uitgedaan naar een ieder binnen het bedrijf. Geen persoonlijke bedreigingen. Me werkgever verzoekt me bij de laatste mail naar de arbo arts te gaan, Ik weiger , omdat ik niet ziek ben. Maandags op werk, ik ben meestal als eerste, komt me werkgever en wilt dat ik het pand verlaat. Ik kreeg twee weken en moest contact opnemen met me arbo arts. Ondanks het feit dat ik hier niet mee eens was, ben ik weggegaan. Vervolgens neem ik direct contact op met het UWV. Die weten geen raad hiermee. Vervolgens de arbo arts, die me door de telefoon overspannen verklaard, en hoe haalde ik het in me hoofd het UWV te bellen en juridisch adviseur te nemen..ik zei dat ik niet ziek ben. Vervolgens direct in overleg met UWV een deskundig oordeel aangevraagd. Heb ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeschreven en de situatie uitgelegd. Gaven dezelfde reactie...deskundigoordeel en juridisch advies nemen. Ik ben denk ik uniek in Nederland, immers ik word ziek gemeld door werkgever en nu moet IK aantonen dat ik niet ziek ben. Met andere woorden: Als ik de ziektewet misbruik , dan volgen er loon sancties. Doet een werkgever het, dan mag het blijkbaar allemaal, en dan heb ik het niet over de kosten die ik maak nu.... Nederland moet de wet aanpassen, of ben ik echt niet uniek? Zijn er meer mensen met deze situatie? Nogmaals, ben niet overspannen, gezond..maar mag niet werken...En ja, mails in kwaadheid schrijven is dom....liefst niet mailen....maja...dan zou een berisping meer op zijn plaatst zijn geweest dan de ziektewet daar voor te misbruiken toch? Afwachten morgen maar wat een rare wereld.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Volgens mij ben je ook overspannen.

Misschien eens een open gesprekje met jouw eigen huisarts voeren ?

Wees verstandig.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Misschien wilde de werkgever rust op de werkplek bewaken? Het klinkt alsof je ergens erg boos over bent. Je schrijven hierboven klinkt ook alsof je het niet erg rustig hebt in je hoofd op dit moment. Wat voor mail heb je gestuurd naar iedereen? Wellicht is dit wat de werkgever kon bedenken zonder een stap verder te gaan,... zoals misschien schorsen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Wellicht is dit wat de werkgever kon bedenken zonder een stap verder te gaan,... zoals misschien schorsen.
In het bedrijf waar ik werk is dit ook wel eens gebeurt door een van de werknemers uit mijn team, combinatie van boos, moe etc. Die heb ik ook "ziek" naar huis gestuurd en verteld dat ik m de eerste 2 weken niet terug wilde zien.
Eigenlijk denk ik ook als ik je relaas lees dat je overspannen bent of in ieder geval in die paar regels een overspannen indruk geeft.
Heb ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeschreven en de situatie uitgelegd.
Sorry... maar dit klinkt al behoorlijk overspannen.
Denk eens na dat de door je werkgever "oplossing" voor jou de minst schadelijke is. Er is iets gebeurt, je zit even thuis, rust uit... misschien eens een gesprekje, excuusje (misschien niet via de mail :wink: ) en je kunt na herstel "ongeschonden" terugkomen. Ziek worden we allemaal wel eens en niemand ligt daar wakker van. Een "berisping" zoals jij m wil hebben komt (als het officieel gebeurt) in je personeelsdossier en daar word je later in je carriere ook niet vrolijk van.
Ofwel... maak gebruik van de ziektewet, herstel, rust uit, praat en kom hersteld weer terug.
ik zei dat ik niet ziek ben
Erkenning is de eerste weg naar herstel :wink:

Oh en "me" is geen bezittelijk voornaamwoord :wink:

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

k2p schreef:Wat voor mail heb je gestuurd naar iedereen?
Als de werkgever zo reageert zal dat niet per ongeluk een "reply all" zijn geweest....

Ericoso

Mensen, vanmorgen UWV deskundigen oordeel geweest. Helaas zit de werkgever fout, en had hij dit op een andere nette manier moeten aanpakken. De ziektewet is er niet om zaken als oneens uit te vechten. Dat ik een "flapuit", ben zegt dus niet dat ik ziek ben. De netste manier was bijvoorbeeld in een functionering of beoordeling gesprek. Echter die worden bij ons niet gehouden. Of als hij het niet tolereert dan eventueel met berispingen gaan werken. De conclusie is dat ik NIET ziek ben. Uw werkgever is een soort dictator, en zal moeten dealen met uw karakter. Beter is van toepassing beide partijen rond de tafel gaan zitten en uitpraten. Aldus conclusie arts UWV.

bprosman

En ja, mails in kwaadheid schrijven is dom....liefst niet
Is wel iets anders dan een "Flapuit".
Helaas zit de werkgever fout, en had hij dit op een andere nette manier moeten aanpakken. De ziektewet is er niet om zaken als oneens uit te vechten
Nee de ziektewet is er om tot rust te komen :wink: .
Beter is van toepassing beide partijen rond de tafel gaan zitten en uitpraten. Aldus conclusie arts UWV.
Succes, je zult het nodig hebben.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ericoso schreef:Hallo, Ben Eric en werkzaam in een technisch bedrijf. Ik heb , ja stom, een paar boze mails uitgedaan naar een ieder binnen het bedrijf. Geen persoonlijke bedreigingen. mijn werkgever verzoekt me bij de laatste mail naar de arbo arts te gaan, Ik weiger , omdat ik niet ziek ben. Maandags op werk, ik ben meestal als eerste, komt mijn werkgever en wilt dat ik het pand verlaat. Ik kreeg twee weken en moest contact opnemen met mijn arbo arts. Ondanks het feit dat ik hier niet mee eens was, ben ik weggegaan. Vervolgens neem ik direct contact op met het UWV. Die weten geen raad hiermee. Vervolgens de arbo arts, die me door de telefoon overspannen verklaard, en hoe haalde ik het in me hoofd het UWV te bellen en juridisch adviseur te nemen..ik zei dat ik niet ziek ben.
Wat heeft u bezield om een paar boze mails naar eenieder te sturen?? :roll:
Ik vraag me serieus af welke tekst u dan heeft getypt waardoor uw werkgever meent u naar een Arbo arts te moeten sturen en u 2 weken niet wil zien?
Bovendien heb ik zo het donkerbruine vermoeden dat deze actie misschien wel "de druppel is geweest ",
wellicht dat het al een tijdje niet zo goed gaat met u op de werkvloer?
De enige die hier antwoord op kan geven bent uzelf en niet wij als forummers...

Wat denkt u nu zelf nu n.a.v deze "actie ?"
Waarom niet 2 weken thuis in alle rust de consequenties even overdenken en na deze 2 weken te vragen om een gesprek ?

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Ericoso schreef:Uw werkgever is een soort dictator, en zal moeten dealen met uw karakter.
Ik zie hier een ontslag wegens een verstoorde arbeidsrelatie aankomen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ericoso schreef:Mensen, vanmorgen UWV deskundigen oordeel geweest. Helaas zit de werkgever fout, en had hij dit op een andere nette manier moeten aanpakken. De ziektewet is er niet om zaken als oneens uit te vechten. Dat ik een "flapuit", ben zegt dus niet dat ik ziek ben. De netste manier was bijvoorbeeld in een functionering of beoordeling gesprek. Echter die worden bij ons niet gehouden. Of als hij het niet tolereert dan eventueel met berispingen gaan werken. De conclusie is dat ik NIET ziek ben. Uw werkgever is een soort dictator, en zal moeten dealen met uw karakter. Beter is van toepassing beide partijen rond de tafel gaan zitten en uitpraten. Aldus conclusie arts UWV.
Daar heeft de UWV arts gelijk in, de ziektewet is geen parkeerplek bij gebrek aan een betere term, maar dat betekent in dit geval alleen dat je werkgever procedureel fout heeft gehandeld door je ziek te melden, niet dat er verder niks anders aan de hand is.

En het zal per bedrijf verschillen, maar als ik alle collega's op mijn werk zomaar mails ga sturen, mails die normaliter enkel vanuit P&O en/of de directie komen, en meestal algemene dingen betreffen, is mijn werkgever ook serieus "not amused". Dit herhaaldelijk doen zou me zeker weten een oficiele waarschuwing op leveren. Dat soort postmaster berichten zijn normaliter binnen een bedrijf geen communicatiemiddel wat individuele medewerkers mogen gebruiken.

En dat je werkgever geen beoordelingsgesprekken voert, en waarschijnlijk wel meer dingen niet zo netjes doet, betekent niet automatisch dat jij jezelf ook buiten de regels kan plaatsen.

Ericoso

Hallo reactie mensen, de discussie was niet bedoeld om mee te denken in de situatie waarin ik zit, maar het gaat me meer om de stelling: Als ik de ziektewet misbruik, volgens er loonsancties. Gebeurd dit andersom dan zijn er geen gevolgen. Ik zit al 2 weken thuis, en ik vind dat ik juist heb gehandeld. Natuurlijk vind ik ook dat ik nooit meer iets moet mailen, want immers, papier werkt goed tegen je. Nu ging het maar om 1 mail door het hele bedrijf, die niet benoemd is, en de rest ging erom dat ik mensen mailde, en die zijn gaan klagen bij de baas (ook geen dreigementen!! voorbeeld. Hallo "kwaliteitsmedewerker", ik kwam vanmorgen de cleanroom in en het was daar een grote bagger. We zijn bezig met een project waar hoge eisen op reinheid word gesteld. Echter "janssen", heeft zijn er meettools naar binnen gebracht, die slecht schoon zijn gemaakt en niet afgedekt. nu steek ik mijn hand niet in eigen boezem, maar zou er niet betere toezicht kunnen komen?) Nogmaals, het is beter ook in een klein bedrijf persoonlijk mensen erop aan te spreken, en ja, ik ben de fout ingegaan en heb gemaild. Maar nogmaals, de discussie gaat er dan om...mag een ziektewet misbruikt worden voor zulke zaken?

mimu

Ongelezen bericht door mimu »

De procedure voor jou is nu:
Je meldt je vandaag per datum ziekmelding beter en gaat morgen werken.
De reactie van je werkgever morgen hierop zal leidend zijn voor evt. vervolg stappen.
Succes.

bprosman

Maar nogmaals, de discussie gaat er dan om...mag een ziektewet misbruikt worden voor zulke zaken?
Probleem is, jij en de UWV arts (die alleen jouw "gekleurde" verhaal heeft gehoord) hebben een andere definitie van "misbruik" dan je baas en de bedrijfsarts.
Maar goed, ook ik denk :
Ik zie hier een ontslag wegens een verstoorde arbeidsrelatie aankomen
Nogmaals, het is beter ook in een klein bedrijf persoonlijk mensen erop aan te spreken
"Matennaaier" noemden ze dat vroeger bij de marine.

Gesloten