LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overwerk uren van vorig jaar opeisen
Overwerk uren van vorig jaar opeisen
Beste mensen,
Sinds april 2014 ben ik werkzaam als korte parttimer bij de Albert Heijn. Ik heb tot aan het einde van 2015 vaak veel uren boven mijn contract gewerkt, als ik meer dan 48 uur per week werkte ging dit in een "potje" genaamd TVT en kon ik dit uitbetaald krijgen. Ik was nieuw en had geen flauw idee van TVT/ADV/enzovoort dus ik geloofde het allemaal wel. Nu zitten we in september 2015 en merk ik dat het aantal TVT uren wat ik had gespaard in 2014 (91 uren), per 1 januari 2015 zijn omgezet naar 0 TVT uren, helemaal zomaar verdwenen.
Kan dit zomaar? 91 gewerkte uren heb ik dus niet uitbetaald gekregen en mij is niet verteld dat ze zouden verjaren. Ik kan het ook nergens in de CAO terugvinden. Wat kan ik doen? Heb ik hier nog recht op?
Sinds april 2014 ben ik werkzaam als korte parttimer bij de Albert Heijn. Ik heb tot aan het einde van 2015 vaak veel uren boven mijn contract gewerkt, als ik meer dan 48 uur per week werkte ging dit in een "potje" genaamd TVT en kon ik dit uitbetaald krijgen. Ik was nieuw en had geen flauw idee van TVT/ADV/enzovoort dus ik geloofde het allemaal wel. Nu zitten we in september 2015 en merk ik dat het aantal TVT uren wat ik had gespaard in 2014 (91 uren), per 1 januari 2015 zijn omgezet naar 0 TVT uren, helemaal zomaar verdwenen.
Kan dit zomaar? 91 gewerkte uren heb ik dus niet uitbetaald gekregen en mij is niet verteld dat ze zouden verjaren. Ik kan het ook nergens in de CAO terugvinden. Wat kan ik doen? Heb ik hier nog recht op?
Re: Overwerk uren van vorig jaar opeisen
Wat zegt jouw werkgever ?
Weet je zeker dat je ze uitbetaald kon krijgen ?
TvT klinkt mij in de oren als Tijd-Voor-Tijd maar dat lijkt me voor een parttimer dan weer erg raar.
Heb je de afdeling PZ/Hrm al eens gebeld hoe het zit ?
TvT klinkt mij in de oren als Tijd-Voor-Tijd maar dat lijkt me voor een parttimer dan weer erg raar.
Heb je de afdeling PZ/Hrm al eens gebeld hoe het zit ?
TVT betekent 'tijd voor tijd'. Dat betekent dat je de extra gewerkte tijd in een soort extra vrije dagen terug krijgt. In het algemeen moet je die dagen binnen een bepaalde tijd opnemen, of kunnen ze inderdaad komen te vervallen als je dat niet doet. Maar dan moet de werkgever je ook wel de gelegenheid geven om de uren redelijkerwijs op te nemen.
Ik heb een KPT contract dat wil zeggen dat wij al onze toeslagen met ons loon krijgen het zogenaamde "all in loon". Dit betekent dat je geen vakantiedagen of vakantiegeld krijgt want dat zit allemaal al verrekend in het uurloon. De TVT is hierbij een soort "geldpot" voor uren die je boven je contract hebt gewerkt. In januari 2015 is deze TVT weer op 0 gezet. De uren waren totaal zo'n 700 euro waard. Ik heb mijn werkgever nog niet gesproken omdat ik mezelf wou inlezen over dit vraagstuk, maar de CAO blijft hier onduidelijk over. Ook ben ik niet op de hoogte gebracht van regelingen omtrent uitbetalen van TVT uren dus ik kon het niet weten. Als ik dit morgen met mijn werkgever bespreek en als hij zegt dat ze zijn te komen vervallen en ik het niet terugkrijg, mag dat dan volgens de wet? Het is wel verrichte arbeid
Ik kreeg mijn TVT uren gewoon uitbetaald als part-timer met all-in loon. Staan dan onder je normuren "gewerkt" op je loonstrookje. Zou voor jou niet anders moeten zijn tenzij je een contract voor boven de 12 uur hebt.Havikje95 schreef:Ik heb een KPT contract dat wil zeggen dat wij al onze toeslagen met ons loon krijgen het zogenaamde "all in loon". Dit betekent dat je geen vakantiedagen of vakantiegeld krijgt want dat zit allemaal al verrekend in het uurloon. De TVT is hierbij een soort "geldpot" voor uren die je boven je contract hebt gewerkt. In januari 2015 is deze TVT weer op 0 gezet. De uren waren totaal zo'n 700 euro waard. Ik heb mijn werkgever nog niet gesproken omdat ik mezelf wou inlezen over dit vraagstuk, maar de CAO blijft hier onduidelijk over. Ook ben ik niet op de hoogte gebracht van regelingen omtrent uitbetalen van TVT uren dus ik kon het niet weten. Als ik dit morgen met mijn werkgever bespreek en als hij zegt dat ze zijn te komen vervallen en ik het niet terugkrijg, mag dat dan volgens de wet? Het is wel verrichte arbeid
Als je een contract van boven de 12 uur hebt moet je die uren opnemen als vrije tijd en krijg je gewoon standaard X loon. Neem je de uren niet op, dan verlopen ze.
Je moet inderdaad waarschijnlijk expliciet op bepaalde dagen vrij nemen om de uren op dat moment uitbetaald te krijgen. Ook al zou je normaal op die tijden niet werken.
Wat ik eerder raar vind is dat je er nu pas mee komt dat per januari 2015 die tvt uren over 2014 op 0 gezet zijn.
Het is nu september!
Je had dus al veel eerder bij je werkgever of ergens anders kunnen navragen hoe dat zit.
Maar in veel branches is het zo dat je maar een maximaal aantal vrije dagen of tvt mee mag nemen naar het volgende kalender jaar.
Neem je die dagen niet op, dan kun je ze uit laten betalen.
Zou dit ook bij jou het geval kunnen zijn?
Nogmaals: informeer bij je werkgever, die zal ook wel weten hoe het zit of anders kan hij het uit laten zoeken hoe en wat er met je tvt is gebeurt.
Het is nu september!
Je had dus al veel eerder bij je werkgever of ergens anders kunnen navragen hoe dat zit.
Maar in veel branches is het zo dat je maar een maximaal aantal vrije dagen of tvt mee mag nemen naar het volgende kalender jaar.
Neem je die dagen niet op, dan kun je ze uit laten betalen.
Zou dit ook bij jou het geval kunnen zijn?
Nogmaals: informeer bij je werkgever, die zal ook wel weten hoe het zit of anders kan hij het uit laten zoeken hoe en wat er met je tvt is gebeurt.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat de dagen pas in juli zijn vervallen. Er geldt immers dat niet opgenomen bovenwettelijke vakantiedagen na een half jaar mogen komen te vervallen. Bij tvt zou je daar goed van kunnen spreken.
-
TVT zijn geen bovenwettelijke vakantiedagen (het is gewoon een compensatie voor teveel gewerkte uren) . Ieder bedrijf heeft daar z'n eigen regels voor.
Vanuit een "gezondheidsoptiek" is het overigens het beste om TVT uren niet te lang op te sparen maar ze zo snel mogelijk op te nemen.
Vanuit een "gezondheidsoptiek" is het overigens het beste om TVT uren niet te lang op te sparen maar ze zo snel mogelijk op te nemen.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het niet raar zou zijn als in de arbeidsvoorwaarden zou staan dat tvt ook binnen een halfjaar na afloop van het kalenderjaar zou moeten worden opgenomen en anders komt te vervallen.
Ehm... Niet de bovenwettelijke, maar de wettelijke vakantiedagen verjaren na een half jaar na afloop van het betreffende jaar.kweenie schreef:Het zou inderdaad kunnen zijn dat de dagen pas in juli zijn vervallen. Er geldt immers dat niet opgenomen bovenwettelijke vakantiedagen na een half jaar mogen komen te vervallen. Bij tvt zou je daar goed van kunnen spreken.