LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
brass
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:34

Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door brass »

Gemeente Amsterdam zendt dus brieven met groot, vetgedrukt:
"Uitkeringsspecificatie Participatiewet maand 2015", waarschuwend zichtbaar op de venster van het enveloppe!
Foto:
Afbeelding
---
Zeker een "vernederings" tactiek ofzo, heb zojuist een klacht ingediend, kijken wat ze zeggen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door renewouters »

Nee hoor, gewoon een verkeerd geprinte brief of te groot venster. Waarom zouden ze een vernederingstactiek uitvoeren?

brass
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:34

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door brass »

Ja, te groot venter en "verkeerde" layout als het bij enkel keer gebleven is, maar dit is sinds begin en al maanden gaande.

Dus na maandelijks duizenden van deze "layout" brieven verzonden te hebben, hebben geen enkele ambtenaar dit opgemerkt, dan is dit gewoon met opzet.

Moneyman
Berichten: 31123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alsof een ambtenaar dat ziet... Wel eens van geautomatiseerde postverzending gehoord? Misschien moet je het hen even melden in plaats van ons...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door moederslink »

brass schreef:Ja, te groot venter en "verkeerde" layout als het bij enkel keer gebleven is, maar dit is sinds begin en al maanden gaande.

Dus na maandelijks duizenden van deze "layout" brieven verzonden te hebben, hebben geen enkele ambtenaar dit opgemerkt, dan is dit gewoon met opzet.
Ik denk niet in termen van " opzet " ,wel verkeerde enveloppen gebruikt en er zullen vast wel meer mensen hierover klagen. Probeer het te bespreken daar. Op zich is het m.i. niet eens zo erg: er zijn bijna 1 miljoen mensen zoals u , maakt u zich niet al te druk hierover :( het kan vervelend aanvoelen , maar het is m.i. niet zo.n heel groot punt. En zeker in een grote stad als Amsterdam, waar je nog redelijk goed anoniem kunt zijn i.t.t. een klein dorp.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door kokka »

Als je je schaamt dat je een uitkering krijgt moet je misschien wel gewoon betaald werk zoeken. Dan heeft die envelop in elk geval zin gehad

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door moederslink »

@vogels
Dat kan natuurlijk ook , de lay- out vd brief kan anders , maar je kunt ook kleinere vensterveloppen gebruiken. En idd , het zal de postbode niet echt boeien , zeker niet in Amsterdam :shock:
Laatst gewijzigd door moederslink op 26 sep 2015 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door Marly27 »

kokka schreef:Als je je schaamt dat je een uitkering krijgt moet je misschien wel gewoon betaald werk zoeken. Dan heeft die envelop in elk geval zin gehad

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Een uitkering is dus idd een schande, gezien de reacties. De TS wordt als minderwaardig bestempelt. Dan moet je mond houden als je gratis geld krijgt en vrijheid van meningsuiting dan? Dan ben je ook nog lui want je had maar werk moeten vinden. Is er al weer genoeg werk dan? De reacties geven de TS gelijk dat het niet zichtbaar hoort te zijn. Je wordt er ook echt op afgerekend. Hoe het komt doet er niet eens toe.

Men hoort het te verwijderen of niet zichtbaar te maken. De inhoudt, en daar behoort het onderwerp ook toe, valt onder het postgeheim dat volgens de grondwet onschendbaar is. De goedkoopste manier is het plaatsen van 2 lege regels.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door kweenie »

De reacties gaan niet over mensen die van de participatiewet gebruik maken in het algemeen. De reacties gaan erom dat als TS, kennelijk, niet aan de buitenwereld wil laten zien dat er een uitkering vanuit de participatiewet is, de eenvoudigste oplossing is om ervoor te zorgen dat je niet meer een uitkering vanuit de participatiewet hoeft te krijgen.

Ik vind het trouwens ook een beetje onzinnig om er zo zwaar aan te tillen. Ja, het is slordig. En waarschijnlijk weten ze niet eens dat de brief zo wordt verstuurd, aangezien het aanmaken en verzenden van zulke gestandaardiseerde brieven niet gebeurt op de plek waar de brieven worden geschreven. Dus het 'probleem' zou het eenvoudigste op te lossen zijn door het gewoon even aan de gemeente door te geven.

Maar om nou meteen over bewuste vernedering (of neutraler schending van de privacy) te beginnen... Dan zou alles in het vervolg in blanco enveloppen moeten worden verstuurd. Anders kan de postbode immers aan de blauwe enveloppen zien dat je belasting betaalt, hij kan zien dat je toeslagen ontvangt, hij kan aan de afzender cjib zien dat je te hard hebt gereden, en ga zo maar door. Om nog maar te zwijgen van tijdschriften die in doorzichtige verpakkingen zitten. En tussen al die post zou de postbode ineens moeten gaan denken: hé, Pietje of Marietje heeft een uitkering vanuit de participatiewet?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door prem »

Dit heeft met briefgeheim helemaal niks te maken hoor. En vernedering..tsjonge.

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Ik neem wel aan dat het geen opzet is om het in het venster zichtbaar te hebben. Hoewel ze een template hanteren waarbij rekening wordt gehouden met de venster afmeting. Dit is gewoon enorm slordig. De medewerker in de postkamer die verantwoordelijk is voor de uitgaande post hoort daar ook op te letten net zoals de maker van de uitdraai.

Ik stoor me aan opmerkingen als:
kokka schreef:Als je je schaamt dat je een uitkering krijgt moet je misschien wel gewoon betaald werk zoeken. Dan heeft die envelop in elk geval zin gehad
Een zeer suggestieve opmerking die schuld aan de TS suggereert. Participeren is de wil van de overheid. Wel de schuld daar leggen waar deze thuishoort, bij de maker van de Participatiewet.

Ik mis de vorige denigrerende opmerking van Prem over je mond houden als je gratis geld krijgt!
Waar is die gebleven? Verwijdert? Mooi als je het zelf hebt verwijdert. Jammer als een MOD dat heeft gedaan. Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting. Iemand dit ontzeggen kun je niet maken.
prem schreef:Dit heeft met briefgeheim helemaal niks te maken hoor. En vernedering..tsjonge.
Ik denk dat de wet bepaald of het er mee te maken heeft. Alles behalve naam en adres van de ontvanger is inhoudt. Hoe onbeduidend men het ook vindt. Laat me anders maar zien dat het niet zo is. Jurisprudentie is acceptabel.

Dit heeft door de reacties hier wel degelijk met mensen te maken. Er wordt immers iets over de TS, een mens, gesuggereerd wat nog kant nog wal raakt. De TS heeft een probleem met het onderwerp in het venster en dat mag. Niet meer en niet minder. Waarom is in de gegeven reacties wel duidelijk geworden en, daarmee wat mij betreft, ook wel een zeer goede reden. Je wordt dan immers als profiteur met de nek aangekeken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door kokka »

Tuihanti schreef: Ik stoor me aan opmerkingen als:
ik stoor me aan mensen die zich niet te goed voelen om geld aan te nemen, maar wel klagen als andere daar toevallig achter komen.
als die participatie wet er niet was geweest hadden er nog veel meer mensen op hun gat blijven zitten

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door thecure »

tjongejonge, sommige mensen maken overal een probleem van...
als je niet wilt dat iedereen het weet, stop je toch de uitkering...

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:tjongejonge, sommige mensen maken overal een probleem van...
als je niet wilt dat iedereen het weet, stop je toch de uitkering...
Waarom is dit hele topic gevuld met dit soort opmerkingen?
Als werkeloze heb je recht op een bijstand.
Tevens heb je recht op privacy.
Het een sluit het ander niet uit.

Overigens, als de envelop een kleiner venstertje heeft, weet de postbode evengoed hoe laat het is....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk ook dat het merendeel vd werklozen gewoon het liefst een baan willen hebben.
Het is niet juist om werklozen altijd maar af te branden als zijnde lui en profiteurs.
Het kan iedereen overkomen, ineens met het water tot aan je lippen staan , huis onder water, echtscheiding, noem maar op en wij weten niets van de persoonlijke omstandigheden van TS.
Hij vindt zo.n envelop alleen erg vervelend.
En daar ging het om bij hem en de envelop of de lay-out zou beter aangepast dienen te worden.
Zelf zou ik er niet zo.n punt van maken en zeker niet in de grote stad, maar goed, ik ben TS niet.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door zombo »

16again schreef:
thecure schreef: Overigens, als de envelop een kleiner venstertje heeft, weet de postbode evengoed hoe laat het is....
Nu wel :wink:
De postbode

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door Tuihanti »

kokka schreef:
Tuihanti schreef: Ik stoor me aan opmerkingen als:
ik stoor me aan mensen die zich niet te goed voelen om geld aan te nemen, maar wel klagen als andere daar toevallig achter komen.
als die participatie wet er niet was geweest hadden er nog veel meer mensen op hun gat blijven zitten
Tja, daar is die uitkering voor. Laat het dan maar afschaffen. Ik zou zeggen regel dat.
Dat gaat echt nergens over en voegt ook totaal niets toe aan het onderwerp.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door martine81 »

Iedereen is natuurlijk anders, maar ik zou me er eigenlijk gewoon niet zo druk over maken. Je krijgt die uitkering nou eenmaal, wat maakt het uit dat anderen het weten? Als die anderen zich perse met je leven willen bemoeien hebben die toch al lang in de gaten dat je geen werk hebt, ze zien je immers niet elke dag om 8 uur de deur uitgaan en om 6 uur weer thuis komen.

Kan overigens ook heel nuttig zijn, ik ben pas na lange tijd weer aan het werk gegaan (maar kwam niet vanuit een uitkering) en ik kreeg hele leuke reacties van mijn omgeving. Elkaar in de buurt een beetje kennen is zo slecht nog niet.

Martine

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitkeringsspecificatie Partici.wet Zichtbaar op Enveloppe!

Ongelezen bericht door sjohie »

De oplossing zal moeten komen vanuit de afzender, of het bedrijf wat zij inhuren om deze brievenreeksen te versturen, wat ook niet ongewoon is bij zulke grote hoeveelheden post. En die oplossing komt niet sneller door er een topic over te openen op een forum waar de gemeente Amsterdam niet in een professionele hoedanigheid op aanwezig is. Er is natuurlijk een ieniemienie kans dat een ambtenaar hier toevallig persoonlijk actief is, maar dat zou geniaal toeval zijn.

Ik snap dan niet waarom dit topic nodig is, als er blijkbaar al een klacht is ingediend bij de gemeente? Of is dat meer geboren uit het sentiment, zij mij pesten, ik hun pesten?

Gesloten