LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LED dimmer?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
stofzuigertje

LED dimmer?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb erg voordelig via Ali Baba een LED dimmer gekocht, na ontvangst na 3 weken wegens gratis Chinese post deze bekeken en het blijkt slechts een POT meter te zijn.
220~250 Volt en 10 tot 100 Watt.

Kunnen dimbare ledlampen, 5x 4 Watt zo gedimd worden of gaan ze dan snel stuk?
De normale schakelaar geld de levensduur op doosje maar zonder enige electronica twijfel ik.
De lampen van €7,95 dus €39,75 totaal hier door laten vernielen wil ik niet.

Kan en mag dit of moet ik er een kopen die wel goed is, bij bouwmarkt als Hornbach waren ze stukken duurder maar ik kon niet zien wat er nu in zat, als verpakking open moet je kopen....

Hoe herken je rommel of goede en wat zijn de verschillen?

De normale dimmers tot 300 Watt heb ik het dus niet over... maar deze 10 tot 100 Watt LED dimmer met China keurmerk?
Voor €2,46 incl. Porto kan nooit zo goed zijn als €19,95 goedkoopste bij bouwmarkt maar kan en mag dit of blijf ik straks lampen kopen.

Hetzelfde geld voor goedkope snoer of stekker dimmers, hoe herken je de LED dimmer die wel goed is.
De Conrad van €9,95 zal ik alleen maar wieltje dus ook een Potmeter in andere verpakking?

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door 16again »

Een potmeter wordt warm, dat is al niet handig.
stofzuigertje schreef:5x 4 Watt
Dat is 20 Watt. Uitgaande van Ohmse belasting:
Dissipatie in serieweerstand is maximaal indien serie weerstand gelijk is aan lastweerstand.
Zowel de last als de serieweerstand dissipeert dan 5 Watt.

Echter, bevat een LEDlamp niet juist al electronica, die de stroom door de LED constant probeert te houden?

stofzuigertje

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bedankt maar hoe herken ik een goede dimmer?

De techniek gelezen op Wikipedia maar daar begreep ik niets van.

Hoe herken ik een doosje of beschrijving tussen voor LED geschikt of echte?
1 keer proberen maar ik wil een Action lamp er op testen...
Deze inbouw dimmer ziet er uit als €50,- maar......

Kan dit of gaan ze snel stuk, dat is mijn vraag dus en hoe herken ik de goede?

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door dirkib »

Ik zou één ding doen en die "dimmer" van Ali Baba NOOIT gebruiken en direct wegflikkeren als die dimmer inderdaad enkel en alleen alleen uit een potmeter zonder elektronica bestaat. Dat is geen manier om op netspanning een lamp te dimmen en daarmee brandgevaarlijke rotzooi.

Het is heel in beginsel heel eenvoudig: koop een dimmer met een CE-keurmerk of een KEMA-keurmerk, dan heb je in ieder geval een dimmer die voldoet aan de minimale EU-veiligheidseisen. Volgens mij is dat keurmerk voor fabrikanten/verkopers van elektromaterialen binnen de EU ook verplicht. Daarna is belangrijk om te weten of je een trafo hebt voor je LED-lampen, wat voor trafo dat is, en of deze in combinatie met je lampen "dimbaar"is. Of dat je LED-lampen rechtstreeks op 230V werken en dimbaar zijn. En dan een dimmer kopen die voor jou situatie geschikt is.

Dat ding van de Conrad heeft hoogst waarschijnlijk wel een CE-keurmerk of gelijkwaardig, anders zou ik dat gelijk teugsturen. En ook 3 goede recensies. En natuurlijk zit er aan dat wieltje een potmeter, maar dan wel om de elektronica aan te sturen.

stofzuigertje

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bedankt, ik bestelde deze voor maar liefst €2,46 en daar kan ik ook een Hallo.... Geen Lamp op zetten!

Maar speciaal voor LED en ander keurmerk.
De CE of Kema? dat kan dan ook een gewone lamp dimmer zijn.

Gewoon proberen en het werkte wel maar hoe lang....
Warmte, dat is bij elke dimmer dus stroom besparing in lamp zal voor een deel in mijn muur verdwijnen.

Maar gewone of LED dimmer, hoe zie ik dat?
Ik ga zodra ik meer als €25,- bij Conrad nodig heb zal ik hem erbij bestellen maar nu even niet... ik twijfelde....

Ik heb dus Dimbare 230 Volt AC lampen van huismerk Hornbach / Flair, en er staat dimbaar op de verpakking! Dit is in woonkamer die zowel de krant lezen als in de late avond een borreltje dus dimmen is prettig....


De Toshiba GU10 spotjes heb ik ook nog en die 5,5 Watt wil ik ook proberen...
Hierop staat niets over of ik mag dimmen!
Deze zijn als schilderij en tevens rest kamer te verlichten.

De Ikea huismerk Ledare 6,3 Watt hetzelfde, geen info dus mag en kan het?
Deze E27 is leuk voor schemerlamp.

Vele jaren terug ooit extra dure dimbare spaarlampen gekocht maar die sneuvelde erg vlug en daarom een beetje voorzichtig, kan en mag ik dimmen of niet want de spaarlamp was duurder... en de Leds, dimbare zijn meestal iets duurder dan niet dimbare of is het alleen maar een tekst op de verpakking...
Normale lampen , zowel gloei als halogeen zijn dimbaar maar staat er ook zelden op!

Wie heeft de info of en hoe je dat kunt doen?

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door dirkib »


aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door aarie25 »

hier ook enkele goede voorbeelden, met goed uitleg. heb hier mijn led lampen vandaan.
[commerciële links verwijderd]
hoop dat je hier antwoorden op vraag kan vinden
Laatst gewijzigd door Radar op 02 okt 2015 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links verwijderd

stofzuigertje

Re: LED dimmer?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bedankt, ik zie nu wat ik wilde weten met die laatste 4 links.

Dat normale Leds niet dimbaar zijn dus goed opletten.

Maar ook dat ik met de dubbele FJL een goede dimmer heb gekocht.
Deze Chinees komt van Hornbach en na flink zoeken betaalbare dubbele gevonden.
Deze was goedkoper dan de grote merken met enkele dimmers....

Ik heb deze nu gemonteerd en stiller als oude Halogeen dimmer die ik eerst had.
De 20 Watt is goed regelbaar maar moet over enkele jaren wel dimbare kopen en geen normale Led lampen dus niet even bij Action aanbieding maar goed zoeken want de meeste zijn normale LED lampen.

Bedankt.

Gesloten