LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
PieterPost15
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2015 20:43

Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door PieterPost15 »

Momenteel heb ik een baan, maar ben ik ook op zoek naar ander werk. Daarvoor ben ik onder andere bij een recruitmentbureau / werving- en selectiebureau terecht gekomen.

Naast het opsturen van mijn CV en een begeleidende brief, een telefonische intake gehad met een medewerker (recruiter) van het desbetreffende bureau. Tijdens dit telefoongesprek gaf de recruiter terloops aan mijn huidige werkgever te kennen (noemde zijn voornaam, zonder dat ik deze zelf had genoemd).

Tegen het einde van het gesprek heb ik de recruiter daarom uitdrukkelijk gevraagd of hij mijn gegevens discreet zal behandelen, gezien het feit dat ook mijn huidige werkgever in zijn zakelijke connecties voorkomt. Hij gaf aan dit 'uiteraard' te zullen doen. Dit omdat ik "geen schoenen wil weggooien voordat ik nieuwe heb", en ik er geen enkel voordeel aan zou hebben dat mijn huidige werkgever weet dat ik op zoek ben naar een andere baan. Het enige wat dit kan opleveren is een verstoorde arbeidsrelatie, terwijl ik natuurlijk helemaal niet weet of ik die andere baan zal vinden op korte of lange termijn.

Nu heb ik deze week van mijn huidige werkgever vernomen dat hij weet dat ik op zoek ben naar iets anders. Hij heeft mij een mail laten zien die de recruiter vorige week naar hem heeft verstuurd. Naast mijn CV een uitgebreid verkooppraatje over mij als persoon, inclusief zaken die ik heb aangegeven te 'missen' in mijn huidige baan. Mijn werkgever staat persoonlijk genoemd in de aanhef, het gaat dus niet zichtbaar om een CC, voor zover dit van enig belang is.

Tussen de intake en heden zit inmiddels bijna 2 maanden, een periode waarin ik gemiddeld meerdere malen per week telefonisch én per mail nauw contact heb gehad met de recruiter. Hij was zich er in elk gesprek zeer goed van bewust dat ik al een baan heb op dit moment. Dit omdat ik tegelijk ook onderhandelingen had over verlenging van mijn contract. Hier heeft hij in bijna elk gesprek in de afgelopen weken naar gevraagd, dus hij was zich van het begin af aan zeer goed bewust van mijn huidige situatie.

Doordat de recruiter onzorgvuldig is omgegaan met mijn persoonsgegevens, heb ik nu te maken met een verstoorde arbeidsrelatie en geen uitzicht meer op een toekomstige verlenging van mijn contract.
Kan ik op basis van de geleden schaden en/of privacywetgeving de betrokken recruiter juridisch aansprakelijk stellen?

Op de website van de recruiter zijn enkel algemene voorwaarden te vinden die gaan over zaken tussen het bureau en een opdrachtgever/klant (en dus niet mij, de kandidaat).

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ten eerste moet u e.e.a. kunnen bewijzen. Dus hebt u een kopie van de gewraakte email? Ten tweede moet u kunnen bewijzen dat u zonder deze gebeurtenissen, zeker verlenging van de arbeidsovereenkomst zou hebben gehad. En dat u daardoor schade lijdt. En daar zal het waarschijnlijk op stranden. Neemt niet weg dat de recruiter een grove fout heeft gemaakt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 08 okt 2015 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PieterPost15
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2015 20:43

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door PieterPost15 »

Bedankt voor uw reactie!
Ja klopt, ik heb een kopie van deze mail doorgestuurd gekregen van mijn huidige werkgever.

Duidelijk verhaal, enkel nog een vraag:
Als enkel wordt gekeken naar privacywetgeving (bijv. Wet bescherming persoonsgegevens) in het algemeen, dus het doorspelen van mijn gegevens aan derden - en niet zozeer specifiek mijn huidige werkgever en de gevolgen - is er op dit punt nog een redelijke zaak te maken?
Of geldt ook in dit geval dat ik de schade moet kunnen aantonen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik denk niet dat de wet persoonsbescherming hier van toepassing is. Wat wel slordig is, is dat de recruiter je probeert "te verkopen" aan je huidige werkgever. Het zal ongetwijfeld niet bewust gedaan zijn, maar wel heel slordig. Maar goed, het blijft mensenwerk en wie foutloos is....

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door Moneyman »

De WBP is wel degelijk van toepassing. Als dit geen persoonsgegevens zijn...

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Maar het is toch juist de bedoeling dat een recruitmentbureau je gegevens doorgeeft aan derden?? Hoe moeten hun anders jouw profiel onder de aandacht brengen bij mogelijk toekomstige werkgevers. Het is nu fout gegaan en ja, dat is ze zeker kwalijk te nemen. Maar of je ze daarvoor juridisch gezien ook aansprakelijk kan houden en een schadevergoeding kan eisen, ik betwijfel het.... Tenzij je huidige werkgever je contract niet verlengd en als reden opgeeft "Blijkt op zoek te zijn naar een andere baan, kwam hier achter doordat recruitmentbureau X mij dat in een foutieve mail liet weten", maar anders denk ik niet dat je ergens kans op maakt.

Maar goed, ik ben geen jurist. ;) Slechts hoe ik denk dat het in elkaar steekt....

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is inderdaad de bedoeling gegevens door te geven aan derden. Maar niet aan uitdrukkelijk uitgesloten derden.

PieterPost15
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2015 20:43

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door PieterPost15 »

Ja het is inderdaad de bedoeling dat de gegevens worden doorgegeven aan derden. Maar waar het mij uiteraard om gaat is dat het niet in de lijn der verwachting ligt dat dit door de recruiter (al dan niet met opzet) wordt geïnterpreteerd als met 'jan en alleman' cq 'op straat/web laten slingeren' of 'de huidige werkgever'. Helaas is een verwachting inderdaad juridisch niet zoveel waard, maar ik was toch benieuwd naar jullie visie hierop.

Bedankt voor de reacties!

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Recruitmentbureau behandelt persoonsgegevens onzorgvuldig

Ongelezen bericht door titusvh »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de recruiter op dit voorval heeft gereageerd.
Vind het nog al een blunder.

Gesloten