LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN Contractbreuk boete

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
jansonius2000

KPN Contractbreuk boete

Ongelezen bericht door jansonius2000 »

Contractbreuk boete € 300.- KPN bij heractiveren abonnement.

Enkele maanden geleden ben ik verhuisd.
Omdat ik slechts een internet aansluiting wil (dus geen tv, telefoon etc...)
bleek om de een of andere duistere reden alleen KPN op mijn nieuwe adres te kunnen leveren.

Mijn vorige provider Telfort melde mij in eerste instantie dat zij ook op het nieuwe adres konden leveren
(8mb snelheid) maar dit bleek later weer niet mogelijk.

Na twee maanden als nieuwe abonnee bij KPN, kreeg ik de eerste facturen.
Deze zijn voor een normaal mens met een redelijk IQ niet te begrijpen.
In ieder geval bleek wel dat de bedragen hoger waren dan in 1e instantie met mij besproken tijdens het verkoopgesprek per telefoon met KPN.

Ik heb mijn abonnement na zo'n 2 maanden opgezegd in de hoop dat er op mijn nieuwe adres toch betere alternatieven mogelijk waren. Die blijken er niet te zijn. Tijdens een telefonisch contact met KPN gevraagd of het abonnement zoals het was kon worden gecontinueerd. Dat was geen probleem.

Nu krijg ik op de factuur van deze maand een extra bedrag, € 300.- contractbreukboete. Hier ben ik niet over geïnformeerd tijdens het gesprek en kan het ook niet terugvinden in de wirwar aan onoverzichtelijke berichtgeving per e-mail van de KPN.

Ik voel mij als consument opgelicht. Het lijkt er op dat er hier door de KPN misbruik wordt gemaakt van een monopoliepositie. Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik wil het hier niet bij laten zitten.

tijger1

Re: KPN Contractbreuk boete

Ongelezen bericht door tijger1 »

U zegt uw contract op ver voor de tijd dat dat kan en dan vindt u het gek dat u een boete moet betalen wegens contractbreuk? Lijkt me nogal logisch.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als jij KPN extra werk bezorgt door een contract voortijdig te beëindigen en vervolgens toch weer een contract wilt sluiten (waarom doe je niet eerst je huiswerk?), vind ik het niet zongen dat ze de extra kosten die zij dankzij jou moeten maken, op jou verhalen.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U spant het paard achter de wagen. U doet eerst en gaat dan pas de gevolgen van uw daad bekijken. In de voorwaarden van KPN staat duidelijk dat u een contract aangaat voor 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar. Doordat u na 2 maanden heeft opgezegd wordt toch het abonnement van totaal 1 jaar in rekening gebracht.
U kunt nog proberen een zwaarder abonnement te nemen, mogelijk dat dan de € 300,- uit coulance van tafel kunnen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Vaak is iets niet willen niet de goedkoopste oplossing, ik heb jarenlang telefoon van Ziggo gehad maar niet gebruikt omdat het Alles-in-een goedkoper was dan andere oplossingen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sowieso al vreemd dat het abonnement van Telfort niet gecontinueerd kon worden. Telfort is gewoon een merk van KPN.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien kunnen ze technisch wel leveren maar willen ze geen 8Mb (meer) leveren.

Bob Schurkjens

De boete van KPN van 300 euro is in elk geval te hoog. Zie https://www.jurofoon.nl/nieuws/4132-one ... en-telfort Zeker omdat topicstarter opnieuw een contract heeft afgesloten bij KPN.

igen

Ongelezen bericht door igen »

Maar dat was in 2010 en het gaat dan ook nog eens om extra centjes bovenop het abonnementsgeld. En om contracten die niet zijn opgezegd maar beëindigd door wanbetaling ed...
Die €300 van TS is gewoon het resterende abonnementsgeld... Of TS vertelt niet het hele verhaal, dat kan natuurlijk ook.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jansonius2000 schreef:Contractbreuk boete € 300.- KPN bij heractiveren abonnement.

bleek om de een of andere duistere reden alleen KPN op mijn nieuwe adres te kunnen leveren.

Mijn vorige provider Telfort melde mij in eerste instantie dat zij ook op het nieuwe adres konden leveren

In ieder geval bleek wel dat de bedragen hoger waren dan in 1e instantie met mij besproken tijdens het verkoopgesprek per telefoon met KPN.

Ik heb mijn abonnement na zo'n 2 maanden opgezegd in de hoop dat er op mijn nieuwe adres toch betere alternatieven mogelijk waren. Die blijken er niet te zijn. Tijdens een telefonisch contact met KPN gevraagd of het abonnement zoals het was kon worden gecontinueerd. Dat was geen probleem.

Nu krijg ik op de factuur van deze maand een extra bedrag, € 300.- contractbreukboete. Hier ben ik niet over geïnformeerd tijdens het gesprek en kan het ook niet terugvinden in de wirwar aan onoverzichtelijke berichtgeving per e-mail van de KPN.

Ik voel mij als consument opgelicht. Het lijkt er op dat er hier door de KPN misbruik wordt gemaakt van een monopoliepositie. Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik wil het hier niet bij laten zitten.
Op basis van jouw informatie kan ik dat niet helemaal plaatsen, bij eerder opzeggen van een 1 jarig contract, ben je doorgaans verplicht om het resterend bedrag te betalen. Dat is geen oplichting, maar elkaar houden aan de wederzijdse afspraken. Dat zal misschien niet "eerlijk" voelen, jij tegen zo'n grote moloch van een bedrijf, maar ze doen (zonder problemen) wat jij wilt, namelijk het contract beëindigen. Maar onder dat contract staan 2 handtekeningen zogezegd, ook de jouwe, daarmee zeg jij tegen KPN dat je weet wat je ondertekend.

jansonius2000

Inmiddels contact gehad met KPN. Omdat ik binnen de annuleringsperiode heb opgezegd en vervolgens weer geactiveerd, is de boete onterecht aan mij in rekening gebracht. Men gaat een en ander corrigeren.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uiterst coulant van KPN want u had na twee maanden opgezegd en dat is natuurlijk niet binnen de annuleringsperiode. Dus u hebt mazzel.

jansonius2000

Ik heb mijn abonnement niet zomaar binnen twee maanden opgezegd. Ik had duidelijk aangegeven dat ik mijn abonnement wilde beijndigen na afloop van de contractperiode. Maar goed. Als ik de vriendelijke KPN medewerker goed begrepen heb, zou een en ander worden opgelost.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:De boete van KPN van 300 euro is in elk geval te hoog. Zie https://www.jurofoon.nl/nieuws/4132-one ... en-telfort Zeker omdat topicstarter opnieuw een contract heeft afgesloten bij KPN.
Op welke basis stel je dat de boete in elk geval te hoog is. Het stuk van Jurofoon gaat over een SIM only abonnement waarbij Telfort een boete berekende van EUR 1150 voor een contract van 2 jaar.

In het geval van OP betreft het hier een 1 jarige overeenkomst. Als je het stuk beter leest (en dan de link naar de KPN uitspraak) is 1 van de punten waarom de rechter Telfort/KPN in het ongelijk stelt.

"De wet bepaalt namelijk dat de consument na één jaar de overeenkomst moet kunnen opzeggen".

In beide gevallen werd de boete verlaagd naar een termijn van 1 jaar. De boete van EUR 300,00 is dus gewoon terecht als je de overeenkomst werkelijk binnen de contract termijn beëindigd.

Je conclusie dat de boete dus te hoog is of onterecht klopt van geen kanten. Als blijkt er in dit geval iets anders te spelen en heeft KPN dit netjes opgelost.

Bob Schurkjens

Ik denk dat je het zelf niet helemaal begrijpt. KPN heeft de boete uiteindelijk gereduceerd tot nul euro omdat ze die 300 euro zelf ook een beetje te gortig vonden.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Ik denk dat je het zelf niet helemaal begrijpt. KPN heeft de boete uiteindelijk gereduceerd tot nul euro omdat ze die 300 euro zelf ook een beetje te gortig vonden.
Begrijp dat KPN bij jou de boete heeft laten vervallen uit coulance. Coulance is geen verplichting. KPN is vaak coulant bij huidige klanten, was je overgestapt naar Ziggo dan had je de boete gewoon kunnen betalen.

Hij stelt in het bericht dat de boete te hoog is en verwijst naar een tekst. Die tekst gaat over Sim Only abonnementen en niet een internet abonnement met diensten erbij. Hier kan KPN wel aantonen welke kosten ze hebben gemaakt. (lijn aanleg e.d.)

jleine

Ongelezen bericht door jleine »

sjohie schreef:
jansonius2000 schreef:Contractbreuk boete € 300.- KPN bij heractiveren abonnement.

Op basis van jouw informatie kan ik dat niet helemaal plaatsen, bij eerder opzeggen van een 1 jarig contract, ben je doorgaans verplicht om het resterend bedrag te betalen. Dat is geen oplichting, maar elkaar houden aan de wederzijdse afspraken. Dat zal misschien niet "eerlijk" voelen, jij tegen zo'n grote moloch van een bedrijf, maar ze doen (zonder problemen) wat jij wilt, namelijk het contract beëindigen. Maar onder dat contract staan 2 handtekeningen zogezegd, ook de jouwe, daarmee zeg jij tegen KPN dat je weet wat je ondertekend.
Iedereen leest wel makkelijk over de klacht heen,Het abbo word duurder dan afgesproken!!!! en dat mag dan wel? Echt niet
Persoonlijk ken ik dit probleem ook,in maart van dit jaar een abbo afgesproken voor 1 jaar,vervolgens in mei hebben ze de pakketten gewijzigd,en het pakket van alleen internet en bellen bestaat niet meer,en ga van 39 euro pm naar 52 euro pm.
Hemel en aarde moeten bewegen om dit gecrediteerd te krijgen,eerst wilden ze ter compensatie de snelheid verhogen,ook ik heb gedreigd op te zeggen wegens contractbreuk kpn zijde,uiteindelijk na 2 maanden hebben ze ingezien dat er iets niet klopte.
En hebben alles gecompenseerd en gecorrigeerd.
En dit geval staat zeker niet op zichzelf,KPN wil nog wel is het abbo ongevraagd aanpassen,dus ik begrijp de frustratie van jansonius2000 helemaal.

groet John

Gesloten