LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout bij renteberekening nieuwe rentevastperiode ABNAMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
spartametje

Fout bij renteberekening nieuwe rentevastperiode ABNAMRO

Ongelezen bericht door spartametje »

Goeiedag,

ik wil mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten of een bij een lopende hypotheek opnieuw mogen afsluiten omdat ze in de rentebedenktijd zitten op het volgende attent maken:

Wij hebben een hypotheek bij de ABNAMRO en per 1 september jl. is de rentebedenktijd van onze rentevast periode ingegaan.
Omdat de rente voor onze hypotheek nu veel lager is geworden wilden we daar gebruik van maken en een nieuwe rente vastperiode afsluiten.
Omdat we wel eens wilden weten waar we ongeveer rekening mee konden houden hebben we op de site van de bank gekeken naar de actuele hypotheekrentes.
We hebben alle keuzes ingevuld: wat voor soort hypotheek-de aflossingsvorm en het vakje aangevinkt waarin je kunt aangeven dat je een ABNAMRO betaalpakket hebt.
In dat laatste zit het probleem. Op de site krijg je na het invullen van dit alles keurig de juiste te verwachten hypotheekrente voorgeschoteld.
Op naar de adviseur van de bank. Alles geregeld dachten we, tot we een telefoontje ontvingen dat men vergeten was een percentage van 0,2% bij te tellen omdat we een levenhypotheek hebben.
Ik heb de bank erop gewezen dat ik het volgens hun eigen site toch echt pakketkorting hebben.
Na een bezwaarbrief (met prints) en vele telefoontjes verder (en 5 weken!) werden we in het gelijk gesteld! Blijkt dat het nieuwe interne systeem van de ABNAMRO fouten als deze geeft in de berekening en de medewerkers moeten dus het oude handmatige systeem gebruiken om de juiste berekening te verkrijgen!
Het lijkt niet veel, 0,2% maar als je dat verschil gaat berekenen over de looptijd dan wordt dat nog een heel aardig bedrag!
Ik ben er nog alert op geweest maar ik vrees dat er andere klanten zijn die dat niet weten of geweten hebben.
Neem deze tip mee als je besluit je hypotheekrente aan te passen!

ABN AMRO
verified

Re: Fout bij renteberekening nieuwe rentevastperiode ABNAMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Geachte heer/mevrouw Spartametje,

Hartelijk dank voor het delen van uw verhaal op dit forum. Ik kan mij goed voorstellen dat indien er onduidelijkheden ontstaan over de opbouw van het aangeboden rentepercentage voor uw hypotheek, u anderen voor deze onduidelijkheden wil behoeden.

Uit uw bericht is mij echter nog niet helemaal duidelijk waardoor het verschil tussen de berekening online en het in eerste instantie aangeboden rentepercentage is ontstaan. Ik citeer:

"Op naar de adviseur van de bank. Alles geregeld dachten we, tot we een telefoontje ontvingen dat men vergeten was een percentage van 0,2% bij te tellen omdat we een levenhypotheek hebben.
Ik heb de bank erop gewezen dat ik het volgens hun eigen site toch echt pakketkorting hebben."

Uit de eerste zin begrijp ik dat er een opslag, behorende bij bepaalde hypotheekvormen, niet was meegenomen in het aangeboden percentage. Uit de tweede zin maak ik op dat het verschil voortkwam uit het niet meenemen (in het aangeboden percentage) van de korting waar u gebruik van mag maken omdat u een betaalpakket bij ABN AMRO heeft.

Mag ik u vragen hierop nog een korte toelichting te geven?

Indien u dit liever via telefonie bespreekt nodig ik u uit om een privébericht op dit forum te sturen met uw telefoonnummer en een geschikte dag en tijd. Ik zal er dan zorg voor dragen dat u gebeld wordt.

Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Dhr. F.M. Pijnenburg

spartametje

Ongelezen bericht door spartametje »

""Op naar de adviseur van de bank. Alles geregeld dachten we, tot we een telefoontje ontvingen dat men vergeten was een percentage van 0,2% bij te tellen omdat we een levenhypotheek hebben.
Ik heb de bank erop gewezen dat ik het volgens hun eigen site toch echt pakketkorting hebben."

Uit de eerste zin begrijp ik dat er een opslag, behorende bij bepaalde hypotheekvormen, niet was meegenomen in het aangeboden percentage. Uit de tweede zin maak ik op dat het verschil voortkwam uit het niet meenemen (in het aangeboden percentage) van de korting waar u gebruik van mag maken omdat u een betaalpakket bij ABN AMRO heeft.

Mag ik u vragen hierop nog een korte toelichting te geven? "

Ja dat mag u,

wij hebben aan de hand van de berekeningstool voor actuele hypotheekrentes op de abnamro site, uitgezocht wat in ons geval het rentepercentage zou worden. Dat is heel simpel in te vullen en de tool rekent alles vanzelf uit. Op de site staat ook vermeld voor welke hypotheekvormen een opslag geldt. De levenhypotheek staat daar niet bij!
Je hoeft je daar ook niet druk om te maken want een van de invulbalkjes geeft de mogelijkheid aan te geven welke hypotheekvorm je wilt of wenst voort te zetten. Dat gaat vanzelf dus en is in ons geval de levenhypotheek. Vervolgens aanklikken dat je een betaalpakket hebt (als dat zo is) en voilà, het rentepercentage wordt getoond in de kolommetjes.

Met die wetenschap hebben we een afspraak op het kantoor in onze woonplaats gemaakt met een hypotheekadviseur.
Daar hebben we een nieuwe rentevastperiode besproken met een bijbehorend rentepercentage.

De offerte zouden we toegestuurd krijgen.

Een dag later werden we door de adviseur opgebeld dat men had vergeten een opslag op te tellen bij het rentepercentage en dat er daardoor 0,2% rente bij het besproken rentepercentage opgeteld diende te worden en dat het volgens de adviseur juiste percentage in de offerte zou staan.

We hebben vervolgens bezwaar gemaakt op de ontvangen offerte aangezien de opslag niet juist was, dat hadden we al op de site zelf gezien bij de berekeningstool.
We hadden zelf het vermoeden dat de fout zat in het niet meerekenen van de korting ivm het betaalpakket.
Dat was namelijk óók 0,2%.

Na drie weken niets gehoord te hebben op ons bezwaar hebben we zelf maar weer contact opgenomen met de bank. We kregen een andere adviseur aan de lijn die alles met ons heeft nagelopen en ons gelijk gaf. Hij was degene die erachter kwam dat het nieuwe systeem dat door de bankmedewerkers wordt gebruikt, niet goed werkt. De pakketkorting wordt door dat systeem niet meegenomen in de berekeningen.

Daarna heeft het nog ettelijke telefoontjes gekost omdat de afdeling hypotheken niet bepaald haast maakte, voordat we uiteindelijk een nieuwe en juiste offerte ontvingen.
In totaal dus ongeveer 5 weken mee bezig geweest.

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Geachte heer/mevrouw Spartametje,

Dank u wel voor de uitgebreide en duidelijke toelichting op het verloop van deze zaak.

Uiteraard mijn oprechte excuses dat het aangeboden rentepercentage in eerste instantie niet correct is geweest en dat het u veel tijd en moeite heeft gekost dit recht te laten zetten.

Ik begrijp uit uw bericht dat inmiddels een nieuwe offerte is gemaakt met het juiste percentage en dat deze situatie voor u nu is opgelost.
Toch zou ik graag nog met u in contact komen om compensatie voor de tijd en moeite die u hier in heeft gestoken te bespreken. Als u hiervoor open staat dan ontvang ik graag via [email protected] uw telefoonnummer en een geschikte dag/tijdstip om contact met u op te nemen.Zou u in het onderwerp van de e-mail ook de vermelding "15224" kunnen zetten? Dan weet een ieder binnen mijn afdeling waarover de e-mail gaat.

Alvast dank voor uw reactie en met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Dhr. F.M. Pijnenburg

Gesloten