LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag je drie dagen onbetaald ingewerkt worden?
Mag je drie dagen onbetaald ingewerkt worden?
Hallo, ik ben pas aangenomen bij een zonnestudio. Nu heb ik al 2 dagen ingewerkt en ik krijg het niet betaald. Ik heb gevraagd aan de bazin wanneer ze het contract geeft en zij zegt dat ik nog maar 1 dag moet inwerken en ze dan wel contact met me opneemt. Ik heb nu pas 2 dagen gewerkt en ze willen dat ik volgende week al alleen in de zonnestudio ga staan en alleen sluit. Mijn vragen zijn: mag je 3 dagen onbetaald inwerken? Mag je gelijk na 3 dagen al alleen in een zaak staan? En zonder contract ben ik eigenlijk helemaal niet eens verzekerd op de werkvloer.
Re: Mag je drie dagen onbetaald ingewerkt worden?
Nee, dat mag niet. Er is met u toch een uurloon afgesproken neem ik aan? Geef aan dat u graag komt werken, maar wel betaald wil worden en dit bevestigd wil zien. Als is het maar via een mail/app/sms.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Inwerken doe je als je bent aangenomen en je contract hebt getekend. Je krijgt voor het inwerken gewoon betaald want het is werk.
-
Zoals ik het lees, ben je niet aangenomen, want je hebt geen contract.Zoetje93 schreef:Hallo, ik ben pas aangenomen bij een zonnestudio. Nu heb ik al 2 dagen ingewerkt en ik krijg het niet betaald. Ik heb gevraagd aan de bazin wanneer ze het contract geeft en zij zegt dat ik nog maar 1 dag moet inwerken en ze dan wel contact met me opneemt. Ik heb nu pas 2 dagen gewerkt en ze willen dat ik volgende week al alleen in de zonnestudio ga staan en alleen sluit. Mijn vragen zijn: mag je 3 dagen onbetaald inwerken? Mag je gelijk na 3 dagen al alleen in een zaak staan? En zonder contract ben ik eigenlijk helemaal niet eens verzekerd op de werkvloer.
Ik ken ook zo'n geval, daar heeft iemand drie avonden moeten proefdraaien en was dan niet goed bevonden, dus ook geen geld.
Bij de volgende was het weer hetzelfde , zo heb je makkelijk, goedkope werkkrachten.
Zo snel mogelijk een contract regelen inderdaad. Je mag pas beginnen met werken (ook inwerken) als er een contract is getekend. Heb het zelf ook gehad, toen meteen voor een contract gezorgd.
Niet correct. Men mag zonder schriftelijke overeenkomst aan de slag; wel moet binnen een maand een aantal zaken worden vastgelegd. Het is overigens wel zeer aan te raden altijd eerst een overeenkomst te verlangen alvorens te gaan werken.TondH schreef:Zo snel mogelijk een contract regelen inderdaad. Je mag pas beginnen met werken (ook inwerken) als er een contract is getekend. Heb het zelf ook gehad, toen meteen voor een contract gezorgd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Welke noodzaak bestaat er voor dit wetsartikel, als je niet zou mogen werken zonder schriftelijke overeenkomst?Artikel 7:610a BW schreef:Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 okt 2015 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Het wetsartikel schreef? Wat is de bedoeling van de vraag die je stelt? En aan wie is deze gesteld?alfatrion schreef:Welke noodzaak bestaat voor dit wetsartikel, als je niet zou mogen werken zonder schriftelijke overeenkomst?Artikel 7:610a BW schreef:Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
Alfatrion toont aan dat een arbeidscontract niet schriftelijk hoeft te zijn vastgelegd, zoals eerder werd gesteld.
-
Het zou ook kunnen dat ze het vertrouwen in je hebben gekregen omdat je wat in je mars hebt.Zoetje93 schreef: en ze willen dat ik volgende week al alleen in de zonnestudio ga staan en alleen sluit.
Het kan dat je gewoon betaald krijgt met mogelijk aansluitend toch een contract.Zoetje93 schreef:Mijn vragen zijn: mag je 3 dagen onbetaald inwerken? Mag je gelijk na 3 dagen al alleen in een zaak staan?
Misschien even afwachten nu?
Mochten ze je niet betalen en eruit knikkeren , zien we je hier vanzelf wel weer terug.
PS: de post is op 16 okt geplaatst , hoe is het afgelopen?
Ik wil u allen toch verwijzen naar wat door 'Uw Jurist' hieboven is geschreven. Ikzelf heb ook in mijn studie 'Algemene Bedrijfsorganisatie' in het vakgebied Arbeidsrecht geleerd dat er voor het verrichten van arbeid altijd loon betaald moet worden tenminste naar het minimum loon geldend op dat moment.
Elke afspraak bij een (ook mondelinge) arbeidsovereenkomst waarbij een lagere loon (of geen loon) wordt overeengekomen uitbetaald is nietig. Deze wet is altijd bindend en kan met terugwerkende kracht worden opgeeist.
De wergever is hier duidelijk 'in gebreke'. Hij dient de inwerkperiode (proeftijd) alsnog minimaal het minimum loon aan je uit te keren tenzij het een stageplaats betreft wat hier niet ,duidelijk overeengekomen, aan de orde is. Ik zou wel proberen een soort getuige verklaring in handen te krijgen bv. een regel waarin staat dat je na een proefperiode van drie dagen voor een vast contract bent aangenomen. Speel natuurlijk eerst de onschuldige die van niets weet. Zeg bv. dat je dit graag wilt hebben voor opbouw van jouw CV en opbouw vh arbeidsverleden voor het geval dat (je ooit ww, een ongeluk od. krijgt.
Wanneer echt een vast contract hebt kan altijd nog je kennis van de matterie aanvoeren en een betaling opvragen (opeisen) mocht dat niet lukken kun je alsnog bij de vakbond aankloppen die helpen je graag verder met een jurist als dit nodig is. Sta zelf boven jezelf en laat je niet afschepen. Vraag bij afwijzing in ieder geval een getuigschrift waar je recht op hebt (= wergever verplicht) voor aanvulling op je CV en het aantal gewerkte dagen voor de opbouw van het arbeidsverleden over dit jaar. Hierin mogen geen negatieve dingen staan en moet min. aangeven het begin en het einde van de gewerkte (proef)periode, en dan op naar de vakbond.
Elke afspraak bij een (ook mondelinge) arbeidsovereenkomst waarbij een lagere loon (of geen loon) wordt overeengekomen uitbetaald is nietig. Deze wet is altijd bindend en kan met terugwerkende kracht worden opgeeist.
De wergever is hier duidelijk 'in gebreke'. Hij dient de inwerkperiode (proeftijd) alsnog minimaal het minimum loon aan je uit te keren tenzij het een stageplaats betreft wat hier niet ,duidelijk overeengekomen, aan de orde is. Ik zou wel proberen een soort getuige verklaring in handen te krijgen bv. een regel waarin staat dat je na een proefperiode van drie dagen voor een vast contract bent aangenomen. Speel natuurlijk eerst de onschuldige die van niets weet. Zeg bv. dat je dit graag wilt hebben voor opbouw van jouw CV en opbouw vh arbeidsverleden voor het geval dat (je ooit ww, een ongeluk od. krijgt.
Wanneer echt een vast contract hebt kan altijd nog je kennis van de matterie aanvoeren en een betaling opvragen (opeisen) mocht dat niet lukken kun je alsnog bij de vakbond aankloppen die helpen je graag verder met een jurist als dit nodig is. Sta zelf boven jezelf en laat je niet afschepen. Vraag bij afwijzing in ieder geval een getuigschrift waar je recht op hebt (= wergever verplicht) voor aanvulling op je CV en het aantal gewerkte dagen voor de opbouw van het arbeidsverleden over dit jaar. Hierin mogen geen negatieve dingen staan en moet min. aangeven het begin en het einde van de gewerkte (proef)periode, en dan op naar de vakbond.
Dat had ik al aangegeven. En dat is bovendien niet gebaseerd op het door hem genoemde artikel. Maar op 7:655 B.W.:Moneyman schreef:Alfatrion toont aan dat een arbeidscontract niet schriftelijk hoeft te zijn vastgelegd, zoals eerder werd gesteld.
Het is inderdaad wel gebruikelijk om een arbeidscontract te hebben, maar een overeenkomst hoeft dergelijke zaken niet te regelen. Wel verplicht is volgens de wet - binnen een maand (lid 3) - een opgave van een aantal gegevens, aldus artikel 7:655 BW:
1. De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:
a. naam en woonplaats van partijen;
b. de plaats of plaatsen waar de arbeid wordt verricht.
c. de functie van de werknemer of de aard van zijn arbeid;
d. het tijdstip van indiensttreding;
e. indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, de duur van de overeenkomst;
f. de aanspraak op vakantie of de wijze van berekening van de aanspraak;
g. de duur van de door partijen in acht te nemen opzegtermijnen of de wijze van berekening van deze termijnen;
h. het loon en de termijn van uitbetaling alsmede, indien het loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, de per dag of per week aan te bieden hoeveelheid arbeid, de prijs per stuk en de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering is gemoeid;
i. de gebruikelijke arbeidsduur per dag of per week;
j. of de werknemer gaat deelnemen aan een pensioenregeling;
k. indien de werknemer voor een langere termijn dan een maand werkzaam zal zijn buiten Nederland, mede de duur van die werkzaamheid, de huisvesting, de toepasselijkheid van de Nederlandse sociale verzekeringswetgeving dan wel opgave van de voor de uitvoering van die wetgeving verantwoordelijke organen, de geldsoort waarin betaling zal plaatsvinden, de vergoedingen waarop de werknemer recht heeft en de wijze waarop de terugkeer geregeld is;
l. de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een bevoegd publiekrechtelijk orgaan.
m. of de arbeidsovereenkomst een uitzendovereenkomst is als bedoeld in artikel 690.
2. Voor zover de gegevens, bedoeld in lid 1, onderdelen a tot en met j, zijn vermeld in een schriftelijk aangegane arbeidsovereenkomst of in de opgave, bedoeld in artikel 626, kan vermelding achterwege blijven. Voor zover de gegevens, bedoeld in het eerste lid, onderdelen f tot en met i, zijn vermeld in een toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens daartoe bevoegd bestuursorgaan, kan worden volstaan met een verwijzing naar deze overeenkomst of regeling.
3. De werkgever verstrekt de opgave binnen een maand na de aanvang van de werkzaamheden of zo veel eerder als de overeenkomst eindigt. De gegevens, bedoeld in lid 1, onderdeel k, worden verstrekt voor het vertrek. De opgave wordt door de werkgever ondertekend. Indien de opgave elektronisch wordt verstrekt, is deze voorzien van een elektronisch handtekening die voldoet aan de eisen, bedoeld in artikel 15a lid 2 van Boek 3. Wijziging in de gegevens wordt binnen een maand nadat de wijziging van kracht is geworden, aan de werknemer schriftelijk of elektronisch medegedeeld, tenzij deze voortvloeit uit wijziging van een wettelijk voorschrift, collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens daartoe bevoegd bestuursorgaan.
4. Indien de overeenkomst betreft het doorgaans op minder dan vier dagen per week uitsluitend of nagenoeg uitsluitend verrichten van huishoudelijke of persoonlijke diensten ten behoeve van een natuurlijk persoon, behoeft de werkgever slechts op verlangen van de werknemer de gegevens te verstrekken.
5. De werkgever die weigert de opgave te verstrekken of daarin onjuiste mededelingen opneemt, is jegens de werknemer aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.
6. De leden 1 tot en met 5 zijn van overeenkomstige toepassing op een overeenkomst die de voorwaarden regelt van een of meer arbeidsovereenkomsten die partijen zullen sluiten indien na oproep arbeid wordt verricht, en op het aangaan van een andere overeenkomst dan een arbeidsovereenkomst, al dan niet gevolgd door andere soortgelijke overeenkomsten, waarbij de ene partij, natuurlijk persoon, zich verbindt voor de andere partij tegen beloning arbeid te verrichten, tenzij deze overeenkomst wordt aangegaan in beroep of bedrijf. Op de in dit lid bedoelde overeenkomsten is artikel 654 van overeenkomstige toepassing.
7. Indien lid 6 van toepassing is, wordt in de opgave, bedoeld in lid 1, tevens vermeld welke overeenkomst is aangegaan.
8. De werkgever verstrekt de elektronisch opgave op zodanige wijze dat deze door de werknemer kan worden opgeslagen en voor hem toegankelijk is ten behoeve van latere kennisneming.
9. Voor het verstrekken van een elektronisch opgave is uitdrukkelijk instemming van de werknemer vereist.
10. Een beding in strijd met dit artikel is nietig.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Alfatrion bevestigd dus ook gewoon jouw standpunt, alleen vanuit een ander gezichtspunt.Uw Jurist schreef:Dat had ik al aangegeven. En dat is bovendien niet gebaseerd op het door hem genoemde artikel. Maar op 7:655 B.W.Moneyman schreef:Alfatrion toont aan dat een arbeidscontract niet schriftelijk hoeft te zijn vastgelegd, zoals eerder werd gesteld.
Dank je mr. Monique, daar worden we hier allemaal wijzer van!
Vraag 2: "Mag je gelijk na 3 dagen al alleen in een zaak staan"
Volgens mij mag dat mits je de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt. Deze leeftijd geld nl. voor het alleen werken (zonder begeleiding) aan gevaarlijke machines (cirkelzagen ed). Ik weet dat er regelgeving is die zegt dat men niet alleen een (nacht)dienst mag draaien bij kans op letselgevaar. Ik kan me goed voorstellen dat je in een zonnestudio meestal alleen dienst draait.
Vraag 2: "Mag je gelijk na 3 dagen al alleen in een zaak staan"
Volgens mij mag dat mits je de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt. Deze leeftijd geld nl. voor het alleen werken (zonder begeleiding) aan gevaarlijke machines (cirkelzagen ed). Ik weet dat er regelgeving is die zegt dat men niet alleen een (nacht)dienst mag draaien bij kans op letselgevaar. Ik kan me goed voorstellen dat je in een zonnestudio meestal alleen dienst draait.
Als klant verwacht ik in een zonnestudio deskundig advies, en niet iemand die net drie dagen meekijkt.