Beste mensen,
Ik ben Jik en heb zelf en huis die al jaren verhuur, mijn bank weet dit niet maar de belasting en gemeente wel.
ik heb ruim 120,000 overwaarde.
mijn vriendin heeft al een huis en gaat ze verkopen met restschult ING, we kunnen met eigen middelen de rest schuld ruim 15,000 tot 20,000 in een keer aflossen.
nou, mijn vraag is kan ik met overwaarde van mijn huis en mijn salaris damen met haar een huis kopen?
inkomen:
- mijn jaarsalaris is: 20,000
- haar jaar salaris is: 25,000
Ik krijg nog 20,000 per jaar huur binnen maar denk dat bank dit niet meerekent.
Graag zie ik jullie mening wat ik/wij kunnen doen? we hebben een huis voor het oog van €200,000.
Ik kan ook meer gaan werken, mijn werkgever staat hiervoor open en laat het toe.
Bedankt,
Jim
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] samen een huis kopen
Re: samen een huis kopen
Nee, waarschijnlijk niet.
Je hebt een bestaande hypotheek die momenteel in BOX 3 valt. Je bank weet dit niet maar dit zal ongetwijfeld naar boven komen bij de aankoop van de nieuwe woning. Met de overwaarde en de huur zal de nieuwe geldverstrekker waarschijnlijk weinig doen en met de opgegeven inkomens is een hypotheek van ruim € 200.000 niet haalbaar gezien bovenstaande.
Dus eerst open kaart spelen met de huidige geldverstrekker en wellicht heb je daar zelfs de beste papieren om een nieuwe lening te krijgen.
Je hebt een bestaande hypotheek die momenteel in BOX 3 valt. Je bank weet dit niet maar dit zal ongetwijfeld naar boven komen bij de aankoop van de nieuwe woning. Met de overwaarde en de huur zal de nieuwe geldverstrekker waarschijnlijk weinig doen en met de opgegeven inkomens is een hypotheek van ruim € 200.000 niet haalbaar gezien bovenstaande.
Dus eerst open kaart spelen met de huidige geldverstrekker en wellicht heb je daar zelfs de beste papieren om een nieuwe lening te krijgen.
Er zal een probleem ontstaan omdat, naar ik aanneem, op uw huidige woning nog een hypotheek rust.
De hypotheekrente is alleen aftrekbaar voor de woning waar u daadwerkelijk als hoofdbewoner in woont.
Indien u een deel van de overwaarde van uw huidige woning zou willen gebruiken om de tweede woning deels mee te financieren dan zal de bank daar zeker niet mee akkoord gaan omdat u deze woning niet bewoond en ook niet mag verhuren (u weet dat dit in uw hypotheekvoorwaarden staat).
Het kan zelf zover gaan dat de bank, omdat u zelf geen hoofdbewoner van het pand bent en het ook nog eens verhuurd, de hypotheeklening kan opeisen aangezien u niet aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Een nieuwe hypotheek van € 200,000 met de gegeven inkomens zal op zich al moeilijk zijn en daarbij komt nog dat u nog een lopende hypotheeklening heeft lopen.
Al met al een complexe zaak die niet zo eenvoudig is uit te voeren.
Open kaart spelen bij uw huidige geldverstrekker zal, naar ik verwacht, alleen maar problemen opleveren.
De hypotheekrente is alleen aftrekbaar voor de woning waar u daadwerkelijk als hoofdbewoner in woont.
Indien u een deel van de overwaarde van uw huidige woning zou willen gebruiken om de tweede woning deels mee te financieren dan zal de bank daar zeker niet mee akkoord gaan omdat u deze woning niet bewoond en ook niet mag verhuren (u weet dat dit in uw hypotheekvoorwaarden staat).
Het kan zelf zover gaan dat de bank, omdat u zelf geen hoofdbewoner van het pand bent en het ook nog eens verhuurd, de hypotheeklening kan opeisen aangezien u niet aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Een nieuwe hypotheek van € 200,000 met de gegeven inkomens zal op zich al moeilijk zijn en daarbij komt nog dat u nog een lopende hypotheeklening heeft lopen.
Al met al een complexe zaak die niet zo eenvoudig is uit te voeren.
Open kaart spelen bij uw huidige geldverstrekker zal, naar ik verwacht, alleen maar problemen opleveren.
-
Zodra je dit aan de bank vertelt, loop je een grote kans dat ze het geleend geld direct terugeisen, immers je voldoet niet meer aan de voorwaarde van de hypotheek die een bewoning door de hyptheekgever vereisen. Financiering van een beleggingspand is bij de meeste banken niet meer aan de orde.jik schreef:Beste mensen,
Ik ben Jik en heb zelf en huis die al jaren verhuur, mijn bank weet dit niet maar de belasting en gemeente wel.
Als ze het bij een hypotheek aanvraag het zelf ontdekken ben je echter nog verder van huis en kunnen ze er fraude van maken.
Je kunt dus geen ander huis kopen totdat je vriendin zoveel verdient dat ze het helemaal zelf kan betalen, of totdat het verhuurde huis is afgestoten/ hypotheekvrij is
Een geldverstrekker voor de nieuwe woning zal willen weten of je een woning bezit en of deze belast is met hypotheek. Je geeft aan dat er sprake is van overwaarde. Normaliter dien je deze in te brengen bij de aankoop van een nieuwe woning. Ik begrijp dat je de woning wilt aanhouden voor de verhuur. Alleen wanneer de geldverstrekker de hypotheek van je bestaande woning wilt overnemen en rekeninghouden met de huurinkomsten kan je kans van slagen hebben.
Het is alles behalve slim om je woning te verhuren zonder toestemming van de bank. Of ze direct de financiering opeisen weet ik niet, maar je hoeft ze niet om een gunst te vragen. Je bent een overeenkomst met ze aangegaan obv vertrouwen en rechten en verplichtingen. Daar heb jij je niet aan gehouden.
Het is alles behalve slim om je woning te verhuren zonder toestemming van de bank. Of ze direct de financiering opeisen weet ik niet, maar je hoeft ze niet om een gunst te vragen. Je bent een overeenkomst met ze aangegaan obv vertrouwen en rechten en verplichtingen. Daar heb jij je niet aan gehouden.
Dat is nog maar de vraag. De woning is waarschijnlijk al jaren geleden overgegaan van box 1 naar box 3. Toen is de eigenwoningreserve ontstaan. Die vervalt na 3 jaar. Eerst dus maar eens horen hoe lang TS al verhuurt.Je geeft aan dat er sprake is van overwaarde. Normaliter dien je deze in te brengen bij de aankoop van een nieuwe woning