LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] powerplugs tele2

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

powerplugs tele2

Ongelezen bericht door martine81 »

Beste mensen,

Misschien heeft iemand hier verstand van.

Ik heb internet televisie en telefoon van tele 2, en ik wil af van alle kabels die door mijn huislopen. Op de site van tele2 bieden ze powerplugs aan waarbij ik dus televisie zou kunnen kijken zonder de decoder en de modem met een kabel aan elkaar moet verbinden.

Ik dus nog wat verder gezocht naar powerplugs, op verschillende fora lees ik dat je powerplugs zou moeten kopen met een informatie overdracht van 500 om normaal televisie te kijken.
Op de site van tele2 kon ik nergens vinden wat de informatie overdracht van hun powerplugs was. Ik heb dit toen gevraagd aan de klantenservice via chat. Het antwoord bevreemde mij een beetje:

antwoord 1: er bestaat niet zoiets als een snelheid van informatie overdracht bij powerplugs
ik: jawel dat behoort wel te bestaan
antwoord 2: oh ja ik zie het al, het is 100
ik: maar het moet toch 500 zijn om normaal televisie te kijken?
antwoord 3: het modem laat maar 100 door

ik snap er helemaal niets meer van, bekekent dit dat de powerplugs van tele2 een slecht idee zijn omdat het 'maar' 100 overdrachtsnelheid is? of betekent dit dat het helemaal niet uitmaakt welke plugs je koopt omdat het modem van tele2 alles toch maar beperkt tot 100? Of betekent dit iets heel anders en begrijp ik het niet meer?

Hoop dat iemand kan helpen want ik wil geen geld uitgeven aan iets wat niet werkt.

Martine

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: powerplugs tele2

Ongelezen bericht door sjohie »

martine81 schreef:Beste mensen,

Misschien heeft iemand hier verstand van.

Ik heb internet televisie en telefoon van tele 2, en ik wil af van alle kabels die door mijn huislopen. Op de site van tele2 bieden ze powerplugs aan waarbij ik dus televisie zou kunnen kijken zonder de decoder en de modem met een kabel aan elkaar moet verbinden.

Ik dus nog wat verder gezocht naar powerplugs, op verschillende fora lees ik dat je powerplugs zou moeten kopen met een informatie overdracht van 500 om normaal televisie te kijken.
Op de site van tele2 kon ik nergens vinden wat de informatie overdracht van hun powerplugs was. Ik heb dit toen gevraagd aan de klantenservice via chat. Het antwoord bevreemde mij een beetje:

antwoord 1: er bestaat niet zoiets als een snelheid van informatie overdracht bij powerplugs
ik: jawel dat behoort wel te bestaan
antwoord 2: oh ja ik zie het al, het is 100
ik: maar het moet toch 500 zijn om normaal televisie te kijken?
antwoord 3: het modem laat maar 100 door

ik snap er helemaal niets meer van, bekekent dit dat de powerplugs van tele2 een slecht idee zijn omdat het 'maar' 100 overdrachtsnelheid is? of betekent dit dat het helemaal niet uitmaakt welke plugs je koopt omdat het modem van tele2 alles toch maar beperkt tot 100? Of betekent dit iets heel anders en begrijp ik het niet meer?

Hoop dat iemand kan helpen want ik wil geen geld uitgeven aan iets wat niet werkt.

Martine
Waar die getallen over gaan, is het aantal Mbit/s van het netwerk, de standaard netwerksnelheid was lang 100 Mbit/s, en dat is inmiddels 1000 Mbit/s, vaak "gigabit" netwerk genoemd. Modems van internetproviders hebben óf poorten van 100, of in het geval van nieuwere modems bij high-speed abonnementen 1000 (gigabit) Mbit/s. Als jij een abonnement van zeg 40 Mbit/s hebt, is een achterliggende netwerk van 100 Mbit/s meer dan zat, dat krijg je niet vol met je internet abonnement.

Van de homeplug standaard zijn er meerdere, waarbij het getal de theoretische max netwerksnelheid aangeeft. Zo is AV100 dus 100 Mbit/s, en AV500 500 Mbit/s. Die laatste heeft eigenlijk alleen nut als je een flink internetabonnement hebt, dus kabel of glasvezel, en verder ook een gigabit netwerk hebt.

Wat jij hebt gehoord klopt dus wel, het modem heeft zo te horen 100 Mbit/s netwerkpoorten, dus AV500 homeplug adapters zullen wat extra ruimte hebben.

Zie het zo, jij krijgt water uit een tuinslang van tele2, die AV500 homeplugs zijn rioolbuizen zoals in de grond in je straat. Dus de max uit die tuinslang zal die rioolpijp nog maar voor 20% vullen.

Ik zou ivm toekomstbestendigheid de AV500 versie nemen, dan hoef je als je evt later een andere provider neemt met een sneller internetabonnement, dat soort dingen niet te vervangen.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: powerplugs tele2

Ongelezen bericht door martine81 »

Super! Bedankt, ik snap het!

Zolang mijn rioolbuizen groter of gelijk aan mijn tuinslang zijn zouden er geen problemen moeten ontstaan!

Gesloten