LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renteopslag aflossingsvrije hypotheek ABN Amro

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
pompie

renteopslag aflossingsvrije hypotheek ABN Amro

Ongelezen bericht door pompie »

Hallo,

Binnenkort loopt mijn rentevasteperiode af voor mijn hypotheek bij ABN Amro. Ik heb ook een deel aflossingsvrij en sinds deze week heeft de bank een renteopslag ingevoerd van 0,2% voor aflossingsvrije hypotheken t.o.v. annuïteiten. Hierdoor ga ik straks opeens 0,2% meer betalen. Ik vraag mij af of bestaande klanten niet benadeeld worden t.o.v. nieuwe klanten op deze manier en of dit wel mag. Als ik het goed begrijp mogen aflossingsvrije hypotheken namelijk niet nieuw worden afgesloten. Het zal vast mogen maar ik vind het vreemd. Doen meer banken dat en ligt het in de lijn van de verwachting dat de rente van aflossingsvrije hypotheken in de toekomst duurder gaat worden door hogere opslagen?

Vr. groet

kweenie

Re: renteopslag aflossingsvrije hypotheek ABN Amro

Ongelezen bericht door kweenie »

Aflossingsvrije hypotheken moffen nog steeds worden afgesloten. Alleen is het zo dat dit alleen met renteaftrek mag als je al een hypotheek had. Maar als je bijvoorbeeld van ING komt, dan kun je als nieuwe klant wel gewoon een aflossingsvrije hypotheek bij ABN AMRO afsluiten.

pompie

Bedankt voor de verheldering. Was even vergeten dat aflossingsvrije hypotheken wel degelijk nieuw af te sluiten zijn. Dan is de opslag van 0,2% in ieder geval voor bestaande als nieuwe klanten een nadeel. Blijft staan dat ik mij afvraag of dit gebruikelijk is (bij andere banken) en wat de achtergrond er van kan zijn.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Het komt steeds vaker voor pompie. Diverse geldverstrekkers werken al met een renteopslag voor andere hypotheekvormen dan annuïteit en lineair. Ook de al genoemde ING. En alleen om dit onderwerp switchen kan straks weer een nieuwe teleurstelling opleveren, als die nieuwe geldverstrekker er ook mee begint.

De reden(en): risico en rendement?
Risico lijkt me logisch, er wordt niet afgelost en we hebben net een fikse dip in de onroerend goedprijzen gehad. Rendement is een persoonlijke en volgens mij duidelijke. De hypotheekrente is de laatste jaren fors gedaald, er wordt door allerlei partijen fors gestuurd op 10 jaar vast om de termijn niet te lang te laten duren, maar de centjes moeten toch ergens vandaan komen nietwaar.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

een vraag, een antwoord schreef:De reden(en): risico en rendement?
Risico lijkt me logisch, er wordt niet afgelost en we hebben net een fikse dip in de onroerend goedprijzen gehad.
De reden volgens mij: Melkkoe!

TS geeft aan dat slechts een deel aflossingsvrij is. Ander deel wordt dus wel afgelost, waardoor risico op aflossingsvrije deel automatisch minder wordt.
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... co-opslag/

pompie

16again schreef:TS geeft aan dat slechts een deel aflossingsvrij is. Ander deel wordt dus wel afgelost, waardoor risico op aflossingsvrije deel automatisch minder wordt.
Klopt inderdaad. Zo`n 40% van de totale hypotheeksom is aflossingsvrij. De rest is banksparen. Het gaat om een NHG-hypotheek.
een vraag, een antwoord schreef:Het komt steeds vaker voor pompie. Diverse geldverstrekkers werken al met een renteopslag voor andere hypotheekvormen dan annuïteit en lineair. Ook de al genoemde ING. En alleen om dit onderwerp switchen kan straks weer een nieuwe teleurstelling opleveren, als die nieuwe geldverstrekker er ook mee begint.
Dan is het niet anders lijkt het. Switchen is ook weer vrij kostbaar en goed punt dat ook andere hypotheekverstrekkers dit later alsnog kunnen invoeren. Misschien is het veranderen van de hypotheek vorm (van aflossingsvrij naar annuïteiten) bij dezelfde bank een optie. Ga ik wel meer betalen natuurlijk...

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ga ik wel meer betalen natuurlijk...
Nee hoor, je gaat juist minder betalen. Aflossen moet je toch, nu of ooit, direct of na 30 jaar.

Als je een annuïteitenhypotheek hebt ga je wel meteen aflossen, en betaal je in de toekomst dus minder rente.

Per saldo betaal je totaal dus minder over de hele termijn.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt natuurlijk op die aflosdingsvrije ook gaan aflossen, dat kan nuttig zijn en hoeft u geen kosten te maken om die om te zetten naar annuïteit.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Binnenkort loopt mijn rentevasteperiode af voor mijn hypotheek bij ABN Amro. Ik heb ook een deel aflossingsvrij en sinds deze week heeft de bank een renteopslag ingevoerd van 0,2% voor aflossingsvrije hypotheken t.o.v. annuïteiten. Hierdoor ga ik straks opeens 0,2% meer betalen.
Meer ten opzichte van je oude rente of .2% boven op de nieuwe gepubliceerde rentepercentages? De nieuwe rentes liggen historisch laag! Je zou dus minder moeten gaan betalen.

Gesloten