LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mijn apotheek vermeldt het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel niet bij de prijs. ( alleen de kale prijs geneesmiddel plus de receptregeltoeslag).

Ik vind dit oneerlijk, omdat op mijn eigen risico een hoger bedrag terecht komt, namelijk het bedrag VERHOOGD met de prijs van het begeleidingsgesprek. ( ca. €6).

Wie heeft dit ook meegemaakt? Is dit een nieuwe werkwijze van de apotheken?

Waar kan ik terecht voor meer informatie?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het vermeld staat worden apotheekmedewerkers verbaal mishandeld, staat het er niet expliciet op is er weer een ander probleem. Het is niet gauw goed.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door moederslink »

@Mathilde D, bij een uitgifte van een nieuw geneesmiddel worden toch altijd weer de " gesprekskosten " ( wat dat dan ook moge inhouden :evil: ) doorberekend? Dat is toch al jaren zo en men weet dat zolangzamerhand ook wel, dus dat er een prijs van het begeleidingsgesprek betaald moet worden hoeft er m.i. niet steeds expliciet bij gezegd te worden of op de nota vermeld te worden .
Het is natuurlijk wel prettig als ie het even extra vermeldt , maar hoeft niet perse , wat mij betreft.
Ook mijn apotheker vertelt dit nooit (hij vertelt zelfs niet wat het geneesmiddel kost) , ik weet het immers al wel en zie het wel als ik inlog bij mijn zorgverzekeraar.
Het wordt allemaal van " hogerhand " beslist en al lang geleden heb ik ontdekt dat je er als " gewone burger " weinig tegenin te brengen hebt. Misschien wat simpel gedacht maar ik wil en kan daar geen energie meer aan besteden. Het zal allemaal wel...... :(

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

vogels schreef: Vanaf 1/1/16 wordt het niet meer apart vermeld. Blijkbaar heeft jouw apotheek het al doorgevoerd. https://www.knmp.nl/nieuws/begeleidings ... op-de-nota
Toch is dit niet hetzelfde. Bij mij wordt een TE LAAG bedrag opgegeven. ( het bedrag van het begeleidingsgesprek wordt er namelijk niet bij opgeteld, maar het wordt wel berekend).

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

moederslink schreef:@Mathilde D, bij een uitgifte van een nieuw geneesmiddel worden toch altijd weer de " gesprekskosten " ( wat dat dan ook moge inhouden :evil: ) doorberekend? Dat is toch al jaren zo en men weet dat zolangzamerhand ook wel, dus dat er een prijs van het begeleidingsgesprek betaald moet worden hoeft er m.i. niet steeds expliciet bij gezegd te worden of op de nota vermeld te worden .
Het is natuurlijk wel prettig als ie het even extra vermeldt , maar hoeft niet perse , wat mij betreft.
Ook mijn apotheker vertelt dit nooit (hij vertelt zelfs niet wat het geneesmiddel kost) , ik weet het immers al wel en zie het wel als ik inlog bij mijn zorgverzekeraar.
Het wordt allemaal van " hogerhand " beslist en al lang geleden heb ik ontdekt dat je er als " gewone burger " weinig tegenin te brengen hebt. Misschien wat simpel gedacht maar ik wil en kan daar geen energie meer aan besteden. Het zal allemaal wel...... :(
Ik vroeg naar de prijs ( deze wil ik weten ivm het eigen risico). De prijs die opgegeven werd was te laag. Ik kon dit weten, omdat het bedrag onder de €12 uit kwam. Het was dus duidelijk dat het bedrag dat genoemd werd €6 te laag was. Met andere woorden de apotheek deed alsof het begeleidingsgesprek niet berekend werd.
Ik vind dat een apotheek dit toch niet zomaar mag doen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door moederslink »

Mathilde D. schreef:omdat op mijn eigen risico een hoger bedrag terecht komt, namelijk het bedrag VERHOOGD met de prijs van het begeleidingsgesprek. ( ca. €6).
Het begeleidingsgesprek kost altijd ÷ €6 .
Waarom moet hij dat voor jou er dan toch nog expliciet bij vermelden ?
Je voelt je nu dus voorgelogen omdat hij alleen de prijs vh geneesmiddel vermeldt? Is dat het?
Misschien ging hij er vanuit dat jij ook wel weet dat er sowieso uitgiftekosten bijkomen, of was ie " bang " voor weer een discussie ad balie , ik weet het niet hoor....
Of jij had het zelf kunnen aankaarten zo van : " komen er geen " gesprekskosten " bij van €6 " ??
Tja communicatie---- het blijft lastig----sorry

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Mathilde D. schreef:Mijn apotheek vermeldt het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel niet bij de prijs. ( alleen de kale prijs geneesmiddel plus de receptregeltoeslag).

Ik vind dit oneerlijk, omdat op mijn eigen risico een hoger bedrag terecht komt, namelijk het bedrag VERHOOGD met de prijs van het begeleidingsgesprek. ( ca. €6).

Wie heeft dit ook meegemaakt? Is dit een nieuwe werkwijze van de apotheken?

Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Is dat de 'Liendert Apotheek' ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef: Het begeleidingsgesprek kost altijd ÷ €6 .
Waarom moet hij dat voor jou er dan toch nog expliciet bij vermelden ?
Hoe moet je dat als klant weten als het niet op de nota wordt vermeld? En hoe kun je weten wanneer de apotheek die kosten werk of niet in rekening brengt? Voor die informatie is nu juist de nota bedoeld.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

MichielFRL schreef:Ik heb nog nooit naar de prijs van een medicijn gevraagd. Is ook niet relevant, want ik heb het medicijn nodig (anders had de arts het niet voorgeschreven).
In een ver verleden heeft de prijs wel eens op het stickertje gestaan, maar dat is al jaren niet meer zo.
Hoeveel eigenrisico er in rekening gebracht wordt zie je vanzelf zodra de nota van de zorgverzekering komt.

Of de apotheker de kosten van het informatiegesprek had moeten noemen is afhankelijk van hoe de vraag gesteld is. Als de vraag is geweest hoeveel de medicijnen kosten heeft de apotheker het juiste antwoord gegeven, als je hebt gevraagd wat het totaal bedrag van de nota is, heeft de apotheek het verkeerde antwoord gegeven.
Het antwoord is in ieder geval fout. Want ik kreeg als antwoord de prijs van het middel plus de receptregeltoeslag. Waarom dan niet de kosten begeleidingsgesprek erbij?
@moederslink: het is wèl relevant. In sommige gevallen kan het namelijk onterecht berekend worden, namelijk als de apotheek kan weten dat de patient het middel al eerder heeft gehad ( minder dan een jaar geleden).
@Michiel: ik vind dat jouw redenering over de noodzaak van het medicijn>>>prijs is niet relevant , kant noch wal raken. Immers hetzelfde middel, kan verschillende prijzen hebben. Boevendien is het handig om te weten hoeveel eigen risico je met het middel kwijt bent. Stel dat je nog geen eigen risico hebt verbruikt en stel dat het medicijn gelijk het hele eigen risico opsoupeert? Deze informatie is wel degelijk van belang!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door moederslink »

Mathilde D. schreef:Mijn apotheek vermeldt het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel niet bij de prijs
ik lees dus dat het om een nieuw geneesmiddel ging dus moet het " begeleidingsgesprek " betaald worden .
Mathilde D. schreef:Het antwoord is in ieder geval fout. Want ik kreeg als antwoord de prijs van het middel plus de receptregeltoeslag. Waarom dan niet de kosten begeleidingsgesprek erbij?
Hier had je ook zelf naar kunnen vragen , want je had al door dat het bedrag te laag was en het niet kon kloppen.
Dat hij het niet vermeldt is misschien niet " eerlijk" , maar misschien , hetgeen ik al eerder zei, gaat hij er vanuit gaat dat eenieder dit zolangzamerhand wel weet en mogelijk was ie bang voor weer een discussie ad balie, wat ik ook al schreef. Sommige apothekers worden letterlijk achter de balie vandaan getrokken door woedende klanten of in ieder geval is er behoorlijk verbaal geweld soms.
MathildeD schreef: @moederslink: het is wèl relevant. In sommige gevallen kan het namelijk onterecht berekend worden, namelijk als de apotheek kan weten dat de patient het middel al eerder heeft gehad ( minder dan een jaar geleden).
Het is in dit geval dus niet onterecht berekend, want het ging om een nieuw geneesmiddel.
Als ik inlog op mijn Zorgverzekeraar en ik zie dat er een 1e terhandstelling is gefactureerd terwijl het om een al jaren gebruikt middel gaat en het dus onterecht berekend is , ben ik het daar niet mee eens en meld dit en aan de apotheker en aan de Zorgverzekeraar.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door k2p »

MichielFRL schreef:Ik heb nog nooit naar de prijs van een medicijn gevraagd. Is ook niet relevant, want ik heb het medicijn nodig (anders had de arts het niet voorgeschreven).
In een ver verleden heeft de prijs wel eens op het stickertje gestaan, maar dat is al jaren niet meer zo
Oneens. Als ik zie dat een apotheker veel te duur rekent, switch ik van apotheker. Ik weet bijvoorbeeld van een bepaalde apotheek dat die gewoon erg duur is. Daar kom ik dan ook niet.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

moederslink schreef:
Mathilde D. schreef:Mijn apotheek vermeldt het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel niet bij de prijs
ik lees dus dat het om een nieuw geneesmiddel ging dus moet het " begeleidingsgesprek " betaald worden .
Dit vraagt TS niet en ze heeft het ook betaald, maar dat het niet bij de totale prijs(rekening) vermeld wordt, dat is het wat TS stoort.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

MichielFRL schreef:
Mathilde D. schreef: @Michiel: ik vind dat jouw redenering over de noodzaak van het medicijn>>>prijs is niet relevant , kant noch wal raken. Immers hetzelfde middel, kan verschillende prijzen hebben. Boevendien is het handig om te weten hoeveel eigen risico je met het middel kwijt bent. Stel dat je nog geen eigen risico hebt verbruikt en stel dat het medicijn gelijk het hele eigen risico opsoupeert? Deze informatie is wel degelijk van belang!
Je hebt een medicijn voorgeschreven gekregen en gaat naar de apotheek om die op te halen.
Dan krijg je zakje met een verhaaltje uitgereikt. Vervolgens pak je op dat moment je smartphone en ga je controleren of de apotheek de goedkoopste variant geleverd heeft? Daarna ga je met de apotheek in discussie over het gevoerde assortiment en de gevolgen voor jou?

Zo gaat het in de praktijk niet.
In de praktijk neem je het mee en begin je met consumeren. Na een een paar maand krijg je een e-mailtje dat er een nieuwe eigenrisico factuur is. Deze bekijk ik soms, maar meestal neem ik dat e-mailtje ter kennis aan. Vervolgens komt weer een maand later (waarom dat allemaal zo lang moet duren snap ik ook niet) de daadwerkelijke nota met het bedrag aan eigenrisico. Vervolgens wordt het nota bedrag geïncasseerd en is het dossier gesloten.

Wat is er mis, om dit te controleren,begrijp ik ff niet?
Ook wacht ik niet maanden tot ik een mailtje krijg, hoeveel eigen risico afgehouden is.
De praktijk is wel, dat je dat thuis via "Mijn Zorgverzekeraar" bekijkt, hoe het verwerkt is.

Net zoals het gebruikelijk is, om naar het pinnen van geld via internetbankieren te controleren, of het juist is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef: Dat hij het niet vermeldt is misschien niet " eerlijk" , maar misschien , hetgeen ik al eerder zei, gaat hij er vanuit gaat dat eenieder dit zolangzamerhand wel weet en mogelijk was ie bang voor weer een discussie ad balie, wat ik ook al schreef.
Dat is natuurlijk een flauwekul-redenering. Dat zou net zoiets zijn als dat de winkelier je een bonnetje zonder BTW zou geven, omdat iedereen wel zou weten hoeveel BTW er wordt geheven.
MichielFRL schreef:In de praktijk neem je het mee en begin je met consumeren. Na een een paar maand krijg je een e-mailtje dat er een nieuwe eigenrisico factuur is. Deze bekijk ik soms, maar meestal neem ik dat e-mailtje ter kennis aan. Vervolgens komt weer een maand later (waarom dat allemaal zo lang moet duren snap ik ook niet) de daadwerkelijke nota met het bedrag aan eigenrisico. Vervolgens wordt het nota bedrag geïncasseerd en is het dossier gesloten.
Bij jou misschien, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Simpel voorbeeld, het kan zijn dat je bepaalde sterke pijnstillers 'krijgt', waarbij je soms de recept-pijnstillers neemt en soms een simpele drogisterij-pijnstiller (afhankelijk van hoeveel last je hebt). Het kan dan behoorlijk uitmaken of de pijnstiller 10 euro of 10 cent per pil kost, bij je afweging welke pil je zult nemen. Daarom is het nodig dat de juister prijs wordt vermeld.

Ook kan het zijn dat er een aantal apothekers bij je in de buurt zitten, waarbij de een misschien veel duurder is dan de ander. Ook dan is een eerlijke en duidelijke prijsvermelding noodzakelijk en niet een achteraf-factuur die je met een beetje geluk een maand later krijgt, maar vaak nog veel later.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door moederslink »

kweenie schreef: Dat is natuurlijk een flauwekul-redenering. Dat zou net zoiets zijn als dat de winkelier je een bonnetje zonder BTW zou geven, omdat iedereen wel zou weten hoeveel BTW er wordt geheven
Iedereen weet zolangzamerhand dat een 1e terhandstelling met een nieuw geneesmiddel ca € 6 gaat kosten. Ook TS wist dat het om een nieuw medicijn ging waarbij het begeleidingsgesprek betaald moet worden. Haar punt is dat de apotheker dit niet vermeldt , dat is misschien ook wel kwalijk , maar
er zijn er velen die bij de balie hier hun ongenoegen over uiten, vaak met verbaal geweld.
Iedere dag zijn hier heftige discussies over bij de balie.
Waarom de apotheker van TS dit niet heeft vermeld blijft gissen.....
Ook TS had , toen zij door had dat het bedrag niet klopte hierover kunnen doorvragen.
Goede communicatie komt van twee kanten.

hendrie1963
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:03

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door hendrie1963 »

Ik kreeg ook een ander medicijn voor mijn jicht. Kosten begeleiding 6,20 euro. Hoezo begeleiding!!!!!
Ik kreeg een folder in handen gedrukt en dat is het en daar betaal je 6,20 voor. Wel een dure kopie.
Wat ik helemaal raar vind is dat ik voor 3 maanden deze medicijn kreeg (3 doosjes) en allemaal dezelfde en tegelijk gehaald. MAAR WEL 3 VERSCHILLENDE PRIJZEN. Het GEGRAAI is nog steeds niet over.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat is dus ook mijn punt en bij de meesten : bij een nieuw medicijn hoort een " begeleidingsgesprek "
en dat stelt heel vaak niets voor en toch kost het € 6 . Het is of 1 minuutje of een foldertje. De uitleg kun je ook van je HA krijgen of de bijsluiter lezen.
Deze betaling van een begeleidingsgesprek is ons door de strot geduwd ; ik schreef al eerder :
je hebt het maar te pikken, protesteren helpt niets dus ......." het zal allemaal wel " ...
M.n eigen risico ben ik sowieso kwijt ,
ik ga de discussie in ieder geval niet meer aan, wel check ik bij inloggen of er onterecht deze gesprekskosten zijn gedeclareerd bij een uitgifte van een al jaren gebruikt medicijn enzo ja, dan trek ik wel aan de bel.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door puma73 »

hendrie1963 schreef:Ik kreeg ook een ander medicijn voor mijn jicht. Kosten begeleiding 6,20 euro. Hoezo begeleiding!!!!!
Ik kreeg een folder in handen gedrukt en dat is het en daar betaal je 6,20 voor. Wel een dure kopie.
Wat ik helemaal raar vind is dat ik voor 3 maanden deze medicijn kreeg (3 doosjes) en allemaal dezelfde en tegelijk gehaald. MAAR WEL 3 VERSCHILLENDE PRIJZEN. Het GEGRAAI is nog steeds niet over.
Gelukkig zijn dit soort discussies per 1-1-2016 overbodig. Dan is deze post niet meer transparant.
Je hebt deze kosten altijd betaald en er was nooit een probleem tot men deze transparant had gemaakt, toen viel iedereen in eens over die "extra" kosten die betaald moesten worden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef: Iedereen weet zolangzamerhand dat een 1e terhandstelling met een nieuw geneesmiddel ca € 6 gaat kosten.
Hoezo weet 'iedereen' dat?????? Hoe moet 'iedereen' dat weten? Dat is misschien zo als je regelmatig bij de apotheek komt of er veel mee te maken hebt, maar heel veel mensen hebben nauwelijks met de medische zorg te maken en weten dat dus niet.

Bovendien is die € 6 geen vast bedrag, maar verschilt dit van apotheek tot apotheek. Door die kosten wel te vermelden, kun je als klant een bewuste keuze voor een bepaalde apotheek maken.
MichielFRL schreef:@kweenie
Ik houd dus geen rekening met wat iets kost omdat ik er vanuit ga dat ik het wettelijk eigenrisico kwijt ben. Blijft er iets over dan is dat mooi meegenomen. Voor mijzelf bestaat er geen wettelijk eigenrisico, alles wordt vergoed. De zorgpremie is elke maand alleen wat hoger.
Dit leeft wel zo rustig. Nooit moeten afwegen of je wel of niet een onderzoekje laat doen omdat het mogelijk geld kost.
Ja, nogmaals, dat geldt voor JOU. Maar je kunt jouw mening niet projecteren op de hele Nederlandse bevolking. Er zijn veel mensen die het eigen risico niet eens opmaken en voor wie die kosten dus volledige uit eigen zak moeten worden betaald. En voor wie iedere euro besparing ook een extra euro in de portemonnee betekent. Niet dat je daardoor meteen een onderzoekje hoeft te laten omdat dat je geld oplevert, maar als je de keuze hebt tussen de zelfde zorg die op de ene plaats een stuk duurder is dan op de andere plaats, dan kun je zo wel de afweging maken om naar de voordelige optie te gaan.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Ongelezen bericht door k2p »

Ik krijg dat gesprek overigens niet eens. Ik krijg gewoon mijn nieuwe medicijn. De bijsluiter. Ik mag betalen. En de 6 euro betalen. En dank u wel zeggen. Maar het gesprek zelf krijg ik niet eens. (Waarschijnlijk pas als ik er om vraag.)

Gesloten