LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabo Bank

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
reneho

Rabo Bank

Ongelezen bericht door reneho »

:D

Rabobank voor rechter gedaagd

UTRECHT, woensdag
Een groep huizenbezitters die de dupe is van beleggingsfraude heeft Rabobank voor de rechter gedaagd. De beleggers hebben de overwaarde op hun huis geïnvesteerd in de producten Plentium en Triple Plus. Het geld dat zij in die beleggingsproducten stopten, zagen ze nooit meer terug.
De beleggers hebben een kort geding aangespannen tegen Rabo, dat vrijdag 29 oktober dient voor de voorzieningenrechter in Arnhem. Naar verluidt is een Rabo-filiaal in het Gelderse Elst indirect betrokken bij de beleggingsfraude. Rabobank wilde niet ingaan op de kwestie. Een woordvoerder zei wel dat de bank in gesprek is met de gedupeerde beleggers.

De gewraakte beleggingsconstructie werd verkocht door een firma uit Elst en een uit Almere. Beleggers werden goudgerande rendementen in het vooruitzicht gesteld als zij investeerden in Plentium of Triple Plus. De bedragen van huizenbezitters die hun overwaarde te gelde maakten, zijn vrijwel zeker weggesluisd naar rekeningen in Zwitserland en Florida in de VS. Eerder spanden de beleggers al een kort geding aan tegen Avéro Achmea. De hypotheekbank zorgde ervoor dat beleggers de overwaarde op hun huis konden investeren.

Michiel Luidens

Re: Rabo Bank

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

http://www.myrakoomen.nl/nieuwsbrieven/ ... r2003.html
Lunch met J. Verhaegen, Rabobank Nederland. Wow, dit had ik in mijn Rabotijd nooit durven dromen à lunchen met een lid van de Raad van Bestuur van Rabobank Nederland op het hoofdkantoor in Utrecht. En exclusief voor mij en mijn persoonlijke steun en toeverlaat, Stijn Strous. Ook onze Rabo-contactpersoon in Den Haag, Hans Ludo van Mierlo, ontbrak natuurlijk niet. Hij had dit voor ons georganiseerd. Waar oorspronkelijk een uur gepland stond, hebben we 2 uur over allerlei interessante zaken gesproken in relatie tot de financiële wereld.
Het CDA gaat ervan uit en wil erop vertrouwen dat Dexia-Bank hiermee haar volle maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en ernstig gedupeerden niet in de kou laat staan. Mocht het tegendeel het geval blijken te zijn, dan zal het CDA niet schromen om verdere stappen te ondernemen. Voor vragen: Myra van Loon-Koomen, CDA Tweede Kamer, 070-3183589 of 06-18305990
Zou dat ook gelden voor de RABO bank ?

Beejay

Ongelezen bericht door Beejay »

Recent zijn in een vergelijkbare zaak de gedupeerde beleggers door de rechtbank in het ongelijk gesteld.

Welliswaar had de bank in die zaak ingestemd met een verhoging van de hypotheeklening, maar zij was vervolgens niet aansprakelijk voor de beslissing van de beleggers om het geleende bedrag in een project te steken dat niet lonend bleek te zijn.

Het project was geen initiatief van de bank zelf.

Michiel Luidens

Toch heeft de bank mbt advies een zorgplicht. De discussie loopt overgens door in het SP gastenboek :
Men spreekt in dit afgaande land van criminele organisaties. Waarom word er dan niet opgetreden tegen de V.V.D en de C.D.A die met de roverhoofdmannen aan het hoofd waarvan ik de naam niet uit kan spreken omdat ik dan kotsen moet, het witte boorden lef hebben om ons ouderen die dit land opgebouwd hebben, tot de bedelstaf te vernederen. Waarschijnlijk zetelen deze samen onder een dak met justitie, zodat er gewoon weer handjeklap gespeeld wordt. Als laatste bezuinigingsvoorstel wil ik als ik straks gecremeerd word dat mijn as in de winter gebruikt gaat worden voor de gladheidsbestrijding. Dat spaart weer strooizout uit, zodat het uitgespaarde geld weer ten goede kan komen aan mogelijke salarisverhoging van deze heren die zich nederlander en minister durven noemen. Ik schaam me diep, en het nederlanderschap rust als een vloek op mijn indentiteit. Verder commentaar is gewoon overbodig, daar ik graag morgen nog de zon onder wil zien gaan, zonder betraande oude bijziende ogen met heimwee terugdenkend aan ome Joop den Uyl. Ik groet U, en laat door derden aan U weten wanneer mijn crematie is i.v.m het ophalen van de as voor de gladheidbestrijding.
:o

Michiel Luidens

http://www.nu.nl/news.jsp?n=431962&c=32
Schadebureau doet aangifte tegen Rabobank
Uitgegeven: 26 oktober 2004

BERGEIJK - Het financieel schadebureau Santema & Blonz heeft aangifte gedaan tegen Rabobank in Nunspeet wegens vermoedelijke valsheid in geschrifte. Bankmedewerkers zouden klanten hebben geholpen met belastingontduiking door het tijdelijk overboeken van effecten. Dat heeft de directeur van het bureau, T. Bazelmans, dinsdag laten weten. Door het wegsluizen van de stukken kwamen ze niet meer voor op de jaarrekening. Daarmee werd het vermogen "aanzienlijk lager" vastgesteld dan de werkelijke waarde. Ook de verschuldigde vermogensbelasting daalt als gevolg hiervan. Dit zou gedurende twee jaren hebben plaatsgevonden. Volgens Bazelmans had de bank deze transacties nooit mogen uitvoeren en is ze strafbaar. "Het zijn geen normale overboekingen wanneer stukken een dagje worden weggetoverd om iets op papier te creëren wat niet de werkelijkheid weergeeft", zei hij. "Bankmedewerkers zijn gehouden aan strengere gedragsnormen ten aanzien van dit soort zaken. Deze dubieuze praktijken horen niet thuis bij een bank, en zeker niet bij de Rabobank." Een betrokken klant van Rabo zou volgens Bazelmans direct na de confrontatie met zijn bevindingen de belastingontduiking alsnog vrijwillig bij de belastingdienst hebben gemeld. De Rabobank heeft laten weten zich niet te herkennen in de beschuldigingen. "Alle overboekingen hebben in opdracht van de klant plaatsgevonden en zijn zeker niet op advies van de bank verricht", aldus een woordvoerder. Hij benadrukte dat er geen sprake is van frauduleus handelen door medewerkers van de bank.

Michiel Luidens

http://www.trosradar.nl/?url=forum/view ... hp?t=22031
’Rabo-filiaal nalatig bij beleggingsfraude'

ARNHEM (ANP) - Een lokale vestiging van Rabobank heeft indirect een rol gespeeld bij een beleggingsfraude waarbij tientallen huizenbezitters voor miljoenen de dupe zijn geworden. Dat blijkt uit een intern onderzoek dat Rabobank Nederland in 2001 zelf heeft gedaan naar de gang van zaken bij het filiaal Over-Betuwe in het Gelderse Elst.
Op de conclusies van dit onderzoek is voor een belangrijk deel de dagvaarding gebaseerd van een kort geding, dat het letselschadebureau Santema & Blonz namens een groep beleggers heeft aangespannen tegen Rabobank.
De zaak dient vrijdag voor de rechter in Arnhem. Het bureau meent dat de schade aanzienlijk had kunnen worden beperkt als de bank conform zijn eigen en wettelijke regels had gehandeld. Het gaat om huizenbezitters die via het inmiddels failliete bedrijf Woonzeker Hypotheken de overwaarde van hun woning hadden geïnvesteerd in de beleggingsproducten Plentium en Triple Plus. De beleggers werden goudgerande rendementen in het vooruitzicht gesteld.

Michiel Luidens

Rabobank: geen schuld aan fraude met beleggingen

AMSTERDAM, 30 OKT. De Rabobank wijst alle aansprakelijkheid van de hand in een zaak over een beleggingsfraude die gedeeltelijk via een lokaal kantoor werd uitgevoerd.

Dat een intern onderzoek uitwees dat het filiaal in Elst (dat nu onder Over-Betuwe valt) onzorgvuldig handelde, betekent nog niet dat de schade van gedupeerde beleggers door de coöperatieve bank is veroorzaakt. Dat stelde een advocaat van de Rabobank gistermiddag in Arnhem in een kort geding dat boze beleggers tegen de bank hadden aangespannen.

De beleggers die een schadevergoeding claimen, menen dat de bank leed had kunnen voorkomen door beter op te letten. Volgens financieel letselschadebedrijf Santema en Blonz, dat de gedupeerden bijstaat, had de bank de criminele opzet van een beleggingsproduct dat door een zakelijke relatie werd aangeboden moeten doorzien.

Bij de fraude werden huizenbezitters door Woonzeker Hypotheken BV aangemoedigd hun hypotheek te verhogen en de vrijgekomen overwaarde te beleggen. Bij de beleggingsconstructies werden jaarrendementen voorgespiegeld van meer dan 30 procent. Door deze constructie zouden huiseigenaren 'gratis' kunnen wonen. Het bedrijf Woonzeker Hypotheken had een bedrijfskrediet van de Rabobank in Elst. Een deel van de ingelegde beleggingsgelden werden op een rekening gestort van Rabobank Elst. Dat geld is verdwenen.

Uit eigen onderzoek van de Rabobank naar de kwestie blijkt dat bij het kantoor wetgeving werd genegeerd, interne procedures werden overtreden en vergunningen niet werden gecontroleerd. Medewerkers bleken niet goed op de hoogte van de wettelijke plicht om verdachte transacties te melden, waarmee de bank mogelijk een economisch delict heeft begaan.

De Autoriteit Financiële Markten - toen nog STE - waarschuwde in augustus 2001 voor partijen die betrokken waren bij de fraude. De bank greep naar eigen zeggen al eerder in. In mei 2001 werden de relaties met Woonzeker Hypotheken en een daaraan gelieerde vermogensbeheerder verbroken. Volgens de Rabobank kreeg zij in maart 2001 voor het eerst ,,signalen'' dat er zaken niet klopten. De bank begreep toen van de AFM en De Nederlandsche Bank dat zij de zaak al onderzocht.

De AFM liet eerder weten dat zij bij haar onderzoek meer waarde hechtte aan zorgvuldigheid dan aan snelheid. In de periode dat de AFM onderzoek deed hebben zeker 60 beleggers voor een bedrag van meer dan 7 miljoen euro in betrokken fondsen geïnvesteerd.
http://www.nrc.nl/economie/artikel/1099093756063.html

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Waar is mijn grote vriend Michiel Luidens eigenlijk gebleven?

Gesloten