LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten bij schulden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Truus1962
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2015 14:11

Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door Truus1962 »

Hallo, Sinds 30 september 2015 ben ik bewindvoerder van een neefje van mij wat er een enorme puinhoop van heeft gemaakt. Hij heeft, op dit moment geen vaste woon- of verblijfplaats. Gelukkig mag hij zijn Wajonguitkering nog wel houden omdat mijn adres nu zijn postadres is geworden. Hij heeft een inkomen van €773,22 en een totale schuld van bijna €17.000,00 waarvan ruim € 10.000,00 bij het CJIB. Natuurlijk moet de schuld bij het CJIB eerst worden aangepakt. Nu heeft hij bij zijn moeder een schuld van bijna €700,00 en zij eist dat deze schuld met €100,00 in de maand wordt afbetaald. Verder wil zij inzage in zijn schulden en inkomen. Ik had haar een voorstel gedaan van €10,00 per maand, wetende dat dit een erg laag bedrag is, om aan te geven dat hij best wel bereid is om ook de schuld die hij bij haar heeft gemaakt in te lossen. Doordat hij op dit moment geen woning heeft zou hij inderdaad meer kunnen aflossen maar er zal ook geld moeten zijn als hij wel iets vindt om te wonen, de borg en eerste maand huur moet dan betaald worden. Verder heeft hij dag en nacht tand- en kiespijn en moet er volgens de tandarts alles eruit getrokken worden. Hij heeft dan ook een gebit nodig. Mijn vraag: Moet ik moeder inzage geven in zijn financiën? Ik moet mij natuurlijk al verantwoorden bij de rechter, maar moeder lijkt geen vertrouwen in mij te hebben.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Ik neem aan dat je neefhe meerderjarig is. Je hoeft zijn moeder geen inzage te geven, maar misschien kan dat er voor zorgen dat ze die 10 euro aflossing makkelijker accepteert. Ligt die schuld aan de moeder overigens vast?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als je een formele bewindvoerder bent van een familielid ligt daar een beschikking van de rechtbank aan ten grondslag. Voordat die beschikking wordt uitgeschreven, wordt aan de naaste familieleden gevraagd of ze bezwaar hebben tegen de voorgestelde bewindvoerder. Dit zal dus ook aan zijn moeder gevraagd zijn. Blijkbaar heeft ze geen bezwaar ingediend, of is dit bezwaar afgewezen.

In de beschikking staat dat je zelf kan bepalen hoe je, in het belang van de onder bewind gestelde, de financien wil regelen. Je bent daardoor niet verplicht om de aflossing aan de moeder te doen, maar kan haar verwijzen naar de kantonrechter om eventueel een procedure te starten.

Truus1962
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2015 14:11

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door Truus1962 »

Dank jullie wel voor de reactie's.
Er is door de rechter een beschikking van het beschermingsbewind afgegeven. Mijn neefje is meerderjarig (29 jaar). Zijn moeder heeft middels bankafschriften laten zien dat ze voor hem, bij zijn vorige woning de borg en huur heeft betaald. Natuurlijk ben ik bereid om ook aan moeder het geld terug te gaan betalen wat zij haar zoon heeft geleend. Het is echter wel erg jammer dat moeder dreigt met een deurwaarder en eist dat zij voorrang krijgt. Zij zegt ook dat alle kosten die zij hierdoor moet maken voor rekening van haar zoon zijn. Jammer dat ze niet ziet dat haar relatie met haar zoon hierdoor alleen maar slechter wordt.
Ik heb moeder, om haar tegemoet te komen, een overzicht gestuurd van al zijn schuldeisers en zijn inkomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door moederslink »

Alleen uw neef heeft recht op inzage en u moet doen wat u goeddunkt en verantwoording afleggen aan de kantonrechter.
Moeder heeft, in deze , geen recht op inzage / noch bemoeienis. Dat u dat wel doet om haar tegemoet te komen is een mooi gebaar. De terugbetaling aan moeder als schuldeiser is verder aan uw beleid.
Zij kan niet eisen dat zij voorrang krijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou moeder voorrang hebben op ander schuldeisers?

Ik neem trouwens aan dat het niet voor niets is dat jij bewindvoerder bent en niet de moeder. Er zal vast een goede reden zijn waarom de moeder die taak niet heeft gekregen... Dat zou voor mij een extra reden zijn voor terughoudendheid.

Ook zou ik niet te veel tegemoetkomen aan de wensen van moeder. Lijkt mij beter om duidelijk en consequent te zijn dan flexibel, omdat er dan steeds meer flexibiliteit van je verwacht zal worden.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Truus1962 schreef:Hallo, Sinds 30 september 2015 ben ik bewindvoerder van een neefje van mij wat er een enorme puinhoop van heeft gemaakt. Hij heeft, op dit moment geen vaste woon- of verblijfplaats. Gelukkig mag hij zijn Wajonguitkering nog wel houden omdat mijn adres nu zijn postadres is geworden. Hij heeft een inkomen van €773,22 en een totale schuld van bijna €17.000,00 waarvan ruim € 10.000,00 bij het CJIB. Natuurlijk moet de schuld bij het CJIB eerst worden aangepakt. Nu heeft hij bij zijn moeder een schuld van bijna €700,00 en zij eist dat deze schuld met €100,00 in de maand wordt afbetaald. Verder wil zij inzage in zijn schulden en inkomen. Ik had haar een voorstel gedaan van €10,00 per maand, wetende dat dit een erg laag bedrag is, om aan te geven dat hij best wel bereid is om ook de schuld die hij bij haar heeft gemaakt in te lossen. Doordat hij op dit moment geen woning heeft zou hij inderdaad meer kunnen aflossen maar er zal ook geld moeten zijn als hij wel iets vindt om te wonen, de borg en eerste maand huur moet dan betaald worden. Verder heeft hij dag en nacht tand- en kiespijn en moet er volgens de tandarts alles eruit getrokken worden. Hij heeft dan ook een gebit nodig. Mijn vraag: Moet ik moeder inzage geven in zijn financiën? Ik moet mij natuurlijk al verantwoorden bij de rechter, maar moeder lijkt geen vertrouwen in mij te hebben.
Nee u maag de moeder helemaal geen mededelingen over geld doen en honderd euro per maand mag ze evenmin, je moet de beslagvrijevoet respecteren. CJIB moet eerst en vervolgende de belasting als die al geen beslag hebben gelegd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Truus1962 schreef:Hallo, Sinds 30 september 2015 ben ik bewindvoerder van een neefje van mij wat er een enorme puinhoop van heeft gemaakt. Hij heeft, op dit moment geen vaste woon- of verblijfplaats. Gelukkig mag hij zijn Wajonguitkering nog wel houden omdat mijn adres nu zijn postadres is geworden. Hij heeft een inkomen van €773,22 en een totale schuld van bijna €17.000,00 waarvan ruim € 10.000,00 bij het CJIB. Natuurlijk moet de schuld bij het CJIB eerst worden aangepakt. Nu heeft hij bij zijn moeder een schuld van bijna €700,00 en zij eist dat deze schuld met €100,00 in de maand wordt afbetaald. Verder wil zij inzage in zijn schulden en inkomen. Ik had haar een voorstel gedaan van €10,00 per maand, wetende dat dit een erg laag bedrag is, om aan te geven dat hij best wel bereid is om ook de schuld die hij bij haar heeft gemaakt in te lossen. Doordat hij op dit moment geen woning heeft zou hij inderdaad meer kunnen aflossen maar er zal ook geld moeten zijn als hij wel iets vindt om te wonen, de borg en eerste maand huur moet dan betaald worden. Verder heeft hij dag en nacht tand- en kiespijn en moet er volgens de tandarts alles eruit getrokken worden. Hij heeft dan ook een gebit nodig. Mijn vraag: Moet ik moeder inzage geven in zijn financiën? Ik moet mij natuurlijk al verantwoorden bij de rechter, maar moeder lijkt geen vertrouwen in mij te hebben.
Nee u maag de moeder helemaal geen mededelingen over geld doen en honderd euro per maand mag ze evenmin, je moet de beslagvrijevoet respecteren. CJIB moet eerst en vervolgende de belasting als die al geen beslag hebben gelegd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rechten bij schulden

Ongelezen bericht door puma73 »

Chanmaster schreef:
Truus1962 schreef:Hallo, Sinds 30 september 2015 ben ik bewindvoerder van een neefje van mij wat er een enorme puinhoop van heeft gemaakt. Hij heeft, op dit moment geen vaste woon- of verblijfplaats. Gelukkig mag hij zijn Wajonguitkering nog wel houden omdat mijn adres nu zijn postadres is geworden. Hij heeft een inkomen van €773,22 en een totale schuld van bijna €17.000,00 waarvan ruim € 10.000,00 bij het CJIB. Natuurlijk moet de schuld bij het CJIB eerst worden aangepakt. Nu heeft hij bij zijn moeder een schuld van bijna €700,00 en zij eist dat deze schuld met €100,00 in de maand wordt afbetaald. Verder wil zij inzage in zijn schulden en inkomen. Ik had haar een voorstel gedaan van €10,00 per maand, wetende dat dit een erg laag bedrag is, om aan te geven dat hij best wel bereid is om ook de schuld die hij bij haar heeft gemaakt in te lossen. Doordat hij op dit moment geen woning heeft zou hij inderdaad meer kunnen aflossen maar er zal ook geld moeten zijn als hij wel iets vindt om te wonen, de borg en eerste maand huur moet dan betaald worden. Verder heeft hij dag en nacht tand- en kiespijn en moet er volgens de tandarts alles eruit getrokken worden. Hij heeft dan ook een gebit nodig. Mijn vraag: Moet ik moeder inzage geven in zijn financiën? Ik moet mij natuurlijk al verantwoorden bij de rechter, maar moeder lijkt geen vertrouwen in mij te hebben.
Nee u maag de moeder helemaal geen mededelingen over geld doen en honderd euro per maand mag ze evenmin, je moet de beslagvrijevoet respecteren. CJIB moet eerst en vervolgende de belasting als die al geen beslag hebben gelegd.
De belastingdienst is nog steeds preferent, dus die gaat boven het CJIB.

Gesloten