LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
stofzuigertje

Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij mijn win7 kreeg ik naast de Update voor Win 7 ook een zwaar pakket erbij voor de Upgrade naar Win10.

Als je dus niet oplet zit je op Win 10 en terug zetten is vrij lastig.
Mag Microsoft dit gratis voor 1 jaar pakket zo aanbieden?

Ik verwacht dat je na 1 jaar Win 10 alsnog moet betalen en terugzetten, veel werk.

Ook de verschillen tussen Update en Upgrade, maar een paar letters en ik zag een erg zware Update.
Dat is misleiding en ik wil juist geen Win8 of Win10 blokkendoos, en wat kunnen we tegen deze misleiding doen.

Grote letters in winkels en advertenties; Gratis naar Win 10, maar achteraf maar voor 1 jaar en dan betalen?
Soms heb ook ik windows nodig als Linux gebruiker of jagen ze nu iedereen naar de gratis Linux Ubuntu versie?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoop aannames en veronderstellingen.
Een windows OS betaal je bij aankoop en / of upgrade. Je betaalt niet elk jaar.
Dus als nu de upgrade van 7 -> 10 Gratis is, dan heb je dus een gratis W10 en dat (gratis upgraden) blijft ook nog een jaar.
Het is dus de UPGRADE naar W10 die nog een jaar gratis blijft.. niet het gebruik, daar heb je nog nooit voor hoeven betalen. Dus waar nu je conclusie van "misleiding" vandaan komt...
Of dat in de toekomst naar W11, 12 etc ook gratis blijft is uiteraard afwachten.

Op 1/14/2020 eindigt de W7 support zowiezo (net als nu met XP) besluit je op dat moment te upgraden is het dus niet meer gratis.
Ook de verschillen tussen Update en Upgrade
Een upDate is binnen het zelfde product , dus je W7 updates, SP1 etc. Een upGRade is versienummer wijziging. Van 7 -> 10 dus.
Laatst gewijzigd door bprosman op 10 nov 2015 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door henk51 »

Windows 10 is gratis, mits je binnen 12 maanden na de lancering upgrade vanaf Windows 7, Windows 8 of Windows 8.1. Als je daarna nog wil upgraden, dan moet je betalen.

Als je op dit moment nog op Windows 7, 8 of 8.1 zit, dan kun je kosteloos upgraden naar Windows 10. Dat kun je doen tot 29 juli 2016. Als je ná 29 juli 2016 alsnog een systeem hebt waarop je Windows 10 wilt zetten, moet je wel betalen.

Als je in het eerste jaar hebt geüpgrade, blijft Windows 10 in ieder geval de komende 10 jaar gratis. Microsoft heeft altijd gezegd dat Windows 10 'de laatste versie van Windows' wordt, en dat het geen nieuwe besturingssystemen gaat maken. Het is een update van je oude legale versie. Wil je hem op een nieuwe PC installeren moet je een volledige versie kopen. Je kan hem ook alleen maar op die ene pc waarop je hem geüpdatet hebt blijven gebruiken op legale manier.

gr Henk

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door bprosman »

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly ... t-windows/

Of je de Windows licentie mag overzetten op een andere (nieuwe) computer hangt van de licentie af.

http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... a44?auth=1

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

@stofzuigertje

Waarom ga je hier in dit topic niet verder, waar je reeds adviezen hebt gegeven.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... Windows+10

stofzuigertje

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik bedoelde niet deze eerdere maar......
waarom een valkuil geven aan mensen die nauwelijks verschil zien tussen de vele Update's van afgelopen jaren en deze Upgrade?

Als ik een Upgrade wil ga ik dan wel downloaden.

Nu kreeg ik een Update + Upgrade er bij dus zware internet verbinding nodig terwijl ik niet om deze gevraagd had.

Vooral mensen met traag internet op platteland zoals vandaag bij KPN in nieuws kwam voor buitengebieden, ja die zitten urenlang te wachten omdat naast de noodzakelijke Update ook de overbodige Upgrade er bij gedaan is, dus uren lang de toch al trage verbindingen belasten.

Ze misbruiken dus mijn Online verbinding en ook nog vervuiling van de Harde schijf.
Ik ben dus tegen het opdringen op deze manier van Windows 10.

Ik vind Windows 7 beter, Win 8 blokkendoos en Win 10 zie ik hetzelfde.
Win 8 of Win 10 in oude Win 7 of XP uiterlijk vind ik beter.

Microsoft houd dus totaal geen rekening met mensen die urenlange download kregen.
Ik weet dat bepaalde mensen naar familie gaan voor de Foto boeken en zware downloads die betere verbindingen hebben maar ongevraagd deze zware rommel leveren, dan zetten zij gewoon de auto update functie uit dus bereik je iets wat je niet wilt.

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door 89PB »

Windows XP was ook een goed programma maar we leven nu anno bijna 2016
en daar past W10 prima bij.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Microsoft houd dus totaal geen rekening met mensen die urenlange download kregen.
Jij kan de download altijd onderbreken.
Ik begrijp echt niet, wat je probleem is. :shock:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door Brahms »

Even een vraagje tussendoor, werken Microsoft programma's (zoals Picture It) welke nu werken op Windows 7, ook probleemloos op Windows 10 ?
Of heb je gelijk niets meer aan je vertrouwde programma's ?


Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door Brahms »

Link verwijst volgens mij naar Windows 8, samen met Picture It 10

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door bprosman »

Als het onder Windows 8 al niet (meer) werkt lijkt t me sterk dat het onder Windows 10 spontaan weer is gaan werken ;-)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door sjohie »

89PB schreef:Windows XP was ook een goed programma maar we leven nu anno bijna 2016
en daar past W10 prima bij.
Probleem voor sommige professionele gebruikers is dat ná windows XP ,het NetBEUI netwerkprotocol niet meer ondersteunt wordt. Als je professionele apparaten hebt die daarmee communiceren met een controller (draaiend XP), dan kan je niks met "7" of "10" nu. En de achterliggende apparaten, variërend van grote industriële machines als CNC frezen, tot complete sluizencomplexen, kernreactoren en C3 defensiesystemen, kan je niet even vervangen omdat een bedrijf als Microsoft het wel tijd vindt voor een nieuwe versie van windows. Dat is ook de reden dat een aantal bedrijven, en overheidsdiensten, extra XP support hebben gekocht.

stofzuigertje

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

NetBEUI netwerkprotocol....

Ik weet niet welke TU Delft gebruikt maar Win 7 en Win 8 kregen moeiteloos Wifi verbinding met alle instellingen.

En als 3e jaars helpdesk in problemen komt met de in Augustus geleverde nieuwe HP Win 10 Laptops dan is het toch blijkbaar zoiets geweest.
Naast TU Delft is er ook contact geweest met TU Eindhoven en TU Twente, en in Leiden kwamen ze met de oplossing.

Wegens nog meer software die Win 10 niet ondersteunde is 60% van alle nieuwe eerste jaars studenten daarom weer van Win 10 naar Win 8 terug gezet.

Ik lees ook andere forums en het is niet duidelijk of elke Win 7 & 8 gebruiker gratis over mag of alleen de legale na 1 jaar proberen.
De Win 10 is dus probeer versie en je mag terug!
Of er volgend jaar nog steeds gratis is hangt mede af van aankoop datum en of het legaal is .

Ik gebruik 99% Linux Ubuntu dus voor mij is het een ramp, die blokkendoos die ze 10 noemen!

Zelfs de nieuwe printer, ja alleen Win 10 en Apple en voor Win XP, Vista 7 of 8 moet je downloaden!
Niet gelijk werkende dus afwijkende instellingen.

Maar mijn echte vraag is eigenlijk;

Mogen ze in een normale Update voor huidige versie Win 7 of 8 zomaar een zwaar pakket voor verstopte Upgrade stoppen?


Ik vind dit verstopte misleiding en ongewenst.

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door 89PB »

sjohie schreef:
89PB schreef:Windows XP was ook een goed programma maar we leven nu anno bijna 2016
en daar past W10 prima bij.
Probleem voor sommige professionele gebruikers is dat ná windows XP ,het NetBEUI netwerkprotocol niet meer ondersteunt wordt. Als je professionele apparaten hebt die daarmee communiceren met een controller (draaiend XP), dan kan je niks met "7" of "10" nu. En de achterliggende apparaten, variërend van grote industriële machines als CNC frezen, tot complete sluizencomplexen, kernreactoren en C3 defensiesystemen, kan je niet even vervangen omdat een bedrijf als Microsoft het wel tijd vindt voor een nieuwe versie van windows. Dat is ook de reden dat een aantal bedrijven, en overheidsdiensten, extra XP support hebben gekocht.
Dat kost goud geld maar dit is een consumentenforum en als bepaalde achterhaalde programma's niet werken met W10 dan kun je die aanpassen. Zelf vind ik het mooi dat je geen CD schijf nodig hebt om de fabrieksinstellingen te herstellen via systeemherstel....bijwerken en beveiliging. en daarna je backup systeem kunt toepassen.

Moneyman
Berichten: 30360
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windos Update of Upgrade naar 10 en blijft het gratis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

stefanhouterman schreef:@stofzuigertje

Waarom ga je hier in dit topic niet verder, waar je reeds adviezen hebt gegeven.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... Windows+10
Het beste antwoord in dit topic is nog steeds deze, volgens mij.

Gesloten